Mitä vittua? Mikä savolaiskunta? Mikä koulu? Mitkä espoolaisäidit? Mitkä helvetin hyväntahtoiset hiihtokisat? Mitä vittu oikeasti?
Savolaiskuntaa en tiedä, mutta hyväntahtoisen hiihtokisan ja muutkin kisailut, yhdessä tekemisen idean tajuan.
Mutta yhä useampia 'espoolaisäitejä' (elitistisiä uberäitejä, näennäisymmärtäviä paremmintietäjiä, hiukkapilluja) maassamme musta tuntuu pääsevän vaikuttamaan, torpedoimaan yhteisöjä. Koska on heidät sellaisiksi ylimielisiksi kullannupuiksi kasvatettu.
Kympin tyttöjä koulun papereissa, höpötystaidossa myös ja varsinkin itseluottamuksen on äiti onnistunut vaalimaan:
Hienohelma Jessica-Rosalinan elämä on rakennettu joko Kauppakorkeaan tai Taideteolliseen korkeakouluun.
Hiihtokilpailu, turhan leikkimielinen varsinkaan, voisi särön Äidin muovaamaan Nukkeen tehdä.
Ja nämä Jessica-Rosalinat ovat näiden Caesar-Oscareiden ja Iiris-Hehkukäpy-Antarksisten Äityleitä.
Minulla on kansakoulun hiihtokilpailuista yksi lusikka, kuudes sija.
Olen aina ollut hyvä hiihtäjä.., koska en osaa uida. Ja olen kaljupäinen. Ja minulla pirun vahvat silmälasit.
Äitini on kuollut.
Ei mene arveella hyvin. Luultavasti palkintolusikkaakaan en löydä, mutta lähden etsimään.
Palataan astinlautaan.