Yritätköhän nyt jotenkin tahallasi tekeytyä yksinkertaiseksi? Yleisradion johdossa ilmeisesti katsotaan, että nämä mainitsemasi lain tarkoittamat tehtävät toteutuvat parhaiten, kun Ylen brändi pidetään kilpailukykyisenä tässä uudessa mediaympäristössä, jossa sen juttuja luetaan eniten joka kerää eniten klikkauksia. Eikä senkään pitäisi tulla yllätyksenä, että sellaiset työntekijät jotka kykenevät osaamisellaan viemään puljua kohti määrättyjä tavoitteita saavat työstään palkkaa.
Jos Ylen uutisia tai ohjelmia ei kukaan katso, siihen sijoitetut verotulot ovat rahan tuhlausta. Mediakenttä on nopeutunut ja laajentunut rajusti, jos Ylen uutistoimitus ei pysy tässä kilpailussa mukana, sitä ei tarvita. En ymmärrä miksi sinua riepoo se, että Yle tarjoaa uutisia myös some-sukupolvelle. Joka ilta tulee ne puoli yhdeksän uutiset, jossa puhuva pää lukee virallisen tiedotteen.
Väännän asian vielä kertaalleen rautalangasta: koska Yleisradio Oy:n rahoitus katetaan kokonaisuudessaan ns. Yle-veron tuotolla, joka on turvattu lailla, YLEn uutis- ja ajankohtaistoimituksella ei mielestäni pitäisi lähtökohtaisesti olla mitään syytä kilpailla mainosrahoitteisia medioita vastaan esim. "tämä"-, "tässä"-, "nämä"- ja "näin"-otsikoin (ns. klikkihuoraus), vaan yhtiö voisi käyttää kilpailuvalttinaan vaikkapa laadukasta ja luotettavaa uutisvälitystä sekä asiallisia otsikoita; aivan varmasti niille riittäisi lukijoita.
Siinä, että YLE julkaisee uutisensa risuaidoin ja @-merkein varustettuina Twitterissä, Facebookissa ynnä muissa yhteisöllisen median palveluissa, joissa lukijakuntaa taatusti on, ei sinänsä ole tietenkään mitään vikaa. Paljonkin vikaa on sen sijaan mielestäni siinä, että YLEn toimittaja laatii YLE.fi-verkkosivujen
uutiset-osioon jutun, joissa mainitaan ainoastaan linkit kolmelle twitter-tilille pelkällä ingressillä saatettuna. Jopa nopean, pirstaleisen ja äärihektisen tiedonvälityksen aikakaudella laatumediat erottuvat roskasta sillä, että ne muotoilevat sanottavansa uskottavaan muotoon. Mikäli YLEn toimituksellinen linja suuntautuu kohti linkkilistojen ja täysin ala-arvoisten, iltapaska-tason juttujen (esim. "
Näin teet pettäjien suosimaa minttukaakaota" YLE Lappi, 20.3.2013) julkaisua, voidaan yhtiön nykyinen toimintalinja mielestäni hyvinkin perustellusti kyseenalaistaa.
Näkökulmakysymyksiähän nämä silti ovat, yhtä kaikki.