Vaikka ei puhuisi vierasta kieltä sanaakaan, mutta kuuntelee kieltä niin jo opittu sanavarasto pysyy mielessä. Tai lukemalla vieraskielistä kirjallisuutta, ei ääneen tarvitse lukea.
Juurikin näin. Ihmettelin tosiaan, kun oli vielä nuoria poliiseja asialla, että eikö mitään ole opinahjosta tarttunut mieleen? Kuitenkin pohjalla on lähes väistämättä lukio tai ammattikoulu ennen kuin edes poliisiammattikorkeaan pääsee. Eli näistähän saa lisäpisteitä haussa + lisäpisteitä työkokemuksesta, joka taitaa minimissäänkin olla vielä vuosi.
Kyllä minä ainakin olen sitä mieltä, että tuo komminukointi myös vieraiskielisten kanssa on niitä tärkeimpiä asioita. Puhumalla saa usein ihmeitä aikaan, voin ihan omalta työuralta kertoa. Jos taas mitään yhteistä kieltä ei löydy tai toinen ei sun änkytystä ymmärrä, niin saattaa ärsyyntyminen tapahtua nopeastikin.
Lausumisella ei tosiaan ole paljoakaan väliä. Jos osaat sanat ja oikean järjestyksen niille asettaa lauseessa, niin kyllä se toinen melkein poikkeuksetta sinua hyvin ymmärtää. Tuollainen "bus, hier, jyy, veit, kom hiör vii teik" taas saa aikaan aikamoista epäluottamusta.
Toinen asia on sitten venäläiset ja puolalaiset rekkakuskit. Niitä ei ymmärrä edes itse venäläiset tai puolalaiset.