Pisa-tutkimus - lopullinen totuus

  • 7 694
  • 59

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kansallinen ylpeydenaiheemme on joutunut karmaisevan häpäisyn kohteeksi! emme ole enää Pisan terävin kärki vaan vaarassa luisua aasialaisten tehomyllyjen jalkojen juureen. Selviämmekö tästä?

"Maahanmuuttajanuoret ovat kouluosaamisessa jopa 2–3 vuotta kantasuomalaisia ikätovereitaan jäljessä, osoittavat tuoreet Pisa-tutkimuksen tulokset."

Maahanmuuttajanuoret 2-3 vuotta ikätovereitaan jäljessä Pisassa - Kotimaa - Turun Sanomat

Muutama tuhat tällaista 2-3 vuotta muita jäljessä tulevia pudottaa keskiarvoja melkolailla. Juurikin sinne samoille lukemille Saksan seuraksi. Käytännössä siis "kantasuomalaisten" osaamisen taso ei ole mitään järisyttävää pudotusta kokenutkaan, joten voidaan ymmärtääkseni huokaista helpotuksesta ja jäädä odottelemaan siitä uutta nokiaa joka pelastaa meidän kaikkien talouden. Mutta siihen asti kyllä hävettää, mitä ne nyt maailman johtavissa lehdissä meistä ajattelee.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Lopullinen totuus? Loppuuko maailma vuoden vaihtuessa taas?
 
K

kiwipilot

Kyllä, nyt hävettää; voi meitä poloisia. Ratkaisu koululaisten kilpailukyvyn parantamiseen on pakollisen ruotsinkielen opetuksen aloittaminen jo ensimmäisellä luokalla. Suomi nousuun!
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Eipä ne matematiikan tehtävät ainakaan IL:n sivuilta löytyvissä tehtävissä mitään erityisen vaikeita ollut. Jos kiinnostaa tsekata niin tässä on linkki tuohon (pdf), IL: Pisatehtävät, matematiikka. Ja oikeat vastaukset tehtäviin löytyy tästä.

Mitä tuossa noita tuloksia katselin niin ei siellä suuremmin euroopan tai edes skandinaavian maita Suomen edellä ole, lähinnä Aasiasta näyttää löytyvän Suomea parempaa osaamista. Tietenkin huonoa on että trendi on laskeva mutta aika mitätön romahdus on kyseessä. Parempi jos menestytään mutta turha näistä tuloksista on vielä peliverkkareita repiä.

Molemmat linkit vie Iltalehden sivuille.
 

Gwai Lo

Jäsen
Tietenkin huonoa on että trendi on laskeva mutta aika mitätön romahdus on kyseessä. Parempi jos menestytään mutta turha näistä tuloksista on vielä peliverkkareita repiä.

Huolestuttavana nimenomaan näkisin tässä tämän selkeän trendin, joka on nähtävissä tuloksissa koko kuluneen vuosituhannen: luku- ja laskutaidon keskiarvot laskevat. Etenkin lukutaidon merkityksen voisi ajatella vain korostuvan nykyisin ja tulevaisuudessa, kun informaatiota on valtavasti tarjolla, ja tarvittaisiin kykyä oleellisen erottamiseen ja kriittiseen arviointiin.

Valitettavasti tämä lukemisen kulttuurin muutos lähtee jo perheistä, joihin yhä harvemmin tulee edes mitään sanomalehtiä, joista nyt lapsetkin oppii edes tunnistamaan tekstilajit. Veikkaisin, ettei proosakaan niin kovin suosittua ole yläasteiässä enää; sehän vaatisi oikeaa uppoutumista ja pitkäjännitteistä lukemista.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Valitettavasti tämä lukemisen kulttuurin muutos lähtee jo perheistä, joihin yhä harvemmin tulee edes mitään sanomalehtiä, joista nyt lapsetkin oppii edes tunnistamaan tekstilajit. Veikkaisin, ettei proosakaan niin kovin suosittua ole yläasteiässä enää; sehän vaatisi oikeaa uppoutumista ja pitkäjännitteistä lukemista.

Alueellinen kehitys tuntuu menevän kovin eri suuntiin tässäkin asiassa. Tietyillä asuinalueilla lapset ja nuoret tuntuvat arvostavan ja panostavan lukemiseenkin selvästi enemmän kuin toisilla asuinalueilla, eli lähinnä tilastollisesti alhaisemman tulotason alueilla.

Perhetausta ja tottumukset vaikuttavat melkoisesti, ja tähän päälle tietysti myös koulujen aiempaa suurempi polarisoituminen kohti "köyhien lähiöiden" kouluja ja ns. paremman väen asuttamien alueiden kouluja. Erot eivät ole vielä liian suuria eivätkä mahdotonta korjata, mutta pahalta nykykehitys näyttää. Nuoret opettajat pyrkivät työkokemuksen karttuessa sellaisiin kouluihin töihin, joissa työilmapiiri on parempi ja opettamismahdollisuudet paremmat, ja vain harvalla riittää kutsumusta taistella epäsuotuisassa opetusympäristössä jos rahkeet vain riittävät parempitasoisempaan kouluun.

Ei ns. white flight -ilmiötä sovi vähätellä opettajienkaan kohdalla, oppilaiden vanhempien kohdallahan tämä on jo selviö. Jos tulotaso vain vanhemmilla riittää, niin harva jää käkkimään esim. Turun Lausteelle tai Varissuolle ja pistää lapsensa multikulti-kouluun jos on varaa muuttaa vähemmän levottomalle alueelle, jossa lapsen ei luokassa tarvitse kärsiä siitä, että Abdi, Mohamed ja Abdi Mohamed eivät ymmärrä missä mennään ja mekastavat monikielisesti.

Mikään maahanmuuttajakysymys tämä ei tietystikään yksiselitteisesti ole, sillä ihan kotimaisen kantaväestön jakautuminen ja vahvistuva luokkajako on suurin syy ja ongelma. Vaikka lähiökoulun opetustaso olisi täysin verrattavissa ns. huippukouluihin, niin jos kärjistettynä työttömien roskaviihdettä kuluttavien juoppojen vanhempien kiinnostus ei riitä tukemaan oman lapsen opiskelua, lukuintoa ja kiinnostusta vaikkapa kirjallisuuteen, niin ei siinä silloin mikään välttämättä auta.

Fiksut ja asioista kiinnostuneet lapset pärjäävät toki hyvin erilaisissa ympäristöissäkin, mutta se, mistä Suomessa kannattaisi olla huolissaan on lasten keskikasti ja isommat massat, joille tulisi taata mahdollisimman tasokas ja onnistunut opetus, jotta oppi ja kiinnostus oppimiseen tarttuisi.
 
Huolestuttavana nimenomaan näkisin tässä tämän selkeän trendin, joka on nähtävissä tuloksissa koko kuluneen vuosituhannen: luku- ja laskutaidon keskiarvot laskevat. Etenkin lukutaidon merkityksen voisi ajatella vain korostuvan nykyisin ja tulevaisuudessa, kun informaatiota on valtavasti tarjolla, ja tarvittaisiin kykyä oleellisen erottamiseen ja kriittiseen arviointiin.

Väärin. Luku- ja laskutaito eivät ole kovin tärkeitä, vaan tärkeää on se, että ihmisellä on sosiaalinen luonne ja avoin, eurooppalainen maailmankatsomus. Pääministerimmekin on ylpeänä todennut, että ei hänen tarvitse osata laskea.

"Maahanmuuttajanuoret ovat kouluosaamisessa jopa 2–3 vuotta kantasuomalaisia ikätovereitaan jäljessä, osoittavat tuoreet Pisa-tutkimuksen tulokset."

Maahanmuuttajanuoret 2-3 vuotta ikätovereitaan jäljessä Pisassa - Kotimaa - Turun Sanomat

Muutama tuhat tällaista 2-3 vuotta muita jäljessä tulevia pudottaa keskiarvoja melkolailla.

Maahanmuuttajataustaiset nuoret saattavat pudottaa Suomen tulosta Pisa-tutkimuksessa, mutta he vastaavasti rikastuttavat Suomen kulttuuria ja tekevät yhteiskuntaamme avoimemmaksi tavoilla, jotka eivät tällaisessa tutkimuksessa näy.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Muutama tuhat tällaista 2-3 vuotta muita jäljessä tulevia pudottaa keskiarvoja melkolailla. Juurikin sinne samoille lukemille Saksan seuraksi. Käytännössä siis "kantasuomalaisten" osaamisen taso ei ole mitään järisyttävää pudotusta kokenutkaan

Tyhmä kysymys, mutta mistä löysit maahanmuuttajataustaisten vastaajien määrän ja sen muutoksen edelliseen tutkimukseen nähden?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Maahanmuuttajataustaiset nuoret saattavat pudottaa Suomen tulosta Pisa-tutkimuksessa, mutta he vastaavasti rikastuttavat Suomen kulttuuria ja tekevät yhteiskuntaamme avoimemmaksi tavoilla, jotka eivät tällaisessa tutkimuksessa näy.

Sano että vitsailet? Ole kiltti ja sano että vitsailet.

Pisan kysymyksiä voisi maakohtaisesti uusia, Suomelle sopivia kysymyksiä voisivat olla:
"Jyrkillä on 47 miljoonaa euroa ja Jutalla on 53 miljoonaa euroa, kuinka monta euroa Kreikka saa?" Kaikki vastaukset jotka ovat isompia kuin sata miljoonaa, ovat oikein.

Tai "Abdullah Mahatsemuputi pyytää sossulta uutta puhelinta, minkä puhelimen Abdullah saa kun vaihtoehtoina ovat Samsung Galaxy S4, Nokia Lumia 1520 ja Apple Iphone 5s?" Kaikki vastaukset ovat oikein.

Tai jopa "Suomen ansiotuloveroprosentti on 25 000€ vuodessa tienaavalla 17% jonka lisäksi muita verotettavia osuuksia on 7%, sossulta saa 1300€ kuukaudessa jos on työtön, kannattaako tällä summalla työskennellä Suomessa?" jatkokysymyksenä "Mikä ansiotulon määrä on verojen jälkeen samanverran kuin sossun tuki?" vieressä sitten progressiivinen verotaulukko
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Maahanmuuttajanuoret ovat kouluosaamisessa jopa 2–3 vuotta kantasuomalaisia ikätovereitaan jäljessä, osoittavat tuoreet Pisa-tutkimuksen tulokset."

Maahanmuuttajanuoret 2-3 vuotta ikätovereitaan jäljessä Pisassa - Kotimaa - Turun Sanomat

Asiahan ei minua kiinnosta, mutta "Iltalehden ammattilaiset" eivät ole osanneet maahanmuuttajanuorten lisääntymistä ottaa huomioon ollenkaan:

10+5+4+5=24 syytä Pisa-romahdukseen | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Voisi laittaa myös Huonot toimittajat -ketjuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En nyt meinaa sitä, että kehitystä pitäisi vähätellä ja että olemme aina vaan maailman parhaita opettamaan ja oppimaan, mutta eihän nuo tulokset kerro totuutta kuin osaksi. En tunne käytänteitä tarkalleen, mutta pienessä maassa kuten esimerkiksi Suomessa testi kuvaa käsittääkseni koko 15-vuotiaiden ikäluokkaa keskimäärin, mutta monissa noista idän jäteistä on mukana tietyn alueen koulut ja niissäkin satsataan pelkän testituloksen vuoksi jo tehostetusti opetukseen. Vaikkapa Kiinan koulujen keskiarvo ei varmasti ole lähelläkään Suomea.

Ja sitten on tietysti se, että kuinka lapsi tai nuori lopulta kestää opiskelupaineet. Jätetään jonnet tästä pois, ja päästään siihen, että keskiverto suomalainen nuori kuitenkin käy koulua, harrastaa ja on ystäviensä kanssa siinä missä aasialainen opiskelee, opiskelee ja ehkä harrastaa, jos jää aikaa.

Kiinalaiskoululaiset maksavat oppimisestaan kovan hinnan | Yle Uutiset | yle.fi
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sampio on oikeilla jäljillä. Tuskin kukaan haluaa meille yhteiskuntaa jossa osa vetää turbovaihteella ja toinen osa jätetään oman onnen nojaan. Selvää on että valita täytyy näillä resursseilla. Täytyy lisäksi huomioida että tulokset vuosituhannen vaihteessa mairittelivat Suomea. Oli kuin tehty koulujärjestelmällemme. Ei lietsota paniikkia. On selvää että idän jäteistä löytyy kyvykkäämpää ainesta kun panostetaan vain osaan. Tietysti tuloksia täytyy kriittisesti analysoida ja tehdä meilläkin asiat paremmin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eipä tuossa mitään yllättävää ole, kyllähän tuota ennusteltiin jo vuosia sitten.
Maahanmuuttajat tuovat nuorisoväestöön runsaasti ns. huonoja oppilaita ja kun hyvät oppilaat taantuvat keskinkertaisuuteen yleisen luonnontiede/insinööritiede-vastaisen ilmapiirin takia niin keskinkertaisuuden tie on Suomen tie, vaikka toki koulusysteemi takaa sen että keskitaso pysyy korkeampana kuin banaanivaltioissa. Kun älykkyydellä briljeeraus nähdään negatiivisena, känniördäily ja eksoottiset reppureissut opiskeluaikana opintomenestystä olennaisempana niin sitä satoahan tässä aletaan vain korjaamaan.

Siinä sitten on brändityöryhmille miettimistä kun suomalaisyliopistot tippuvat rankingeista ja koulutusjärjestelmän taso tippuu, ei toki sopivilla asuinalueilla mutta huonot koulut ja oppilaat (ihan kotiperäiset anarkomarkotkin) laskevat keskiarvoja liikaa.

Aasian kanssa ei ole mitään järkeä kilpailla, ei se koulutuksen näennäinen taso paljoa merkkaa kun suurin osa porukasta on täysin soveltamiskyvytöntä lammasta ja auktoritäärinen systeemi pitää luovuuden aisoissa. Mutta jos nyt edes länsimaitten kärjessä pysyttäisiin, se on toki onneksi kohtalaisen helppoa kun muualla mamu-väestönosuus on vieläkin suurempi, ei kai kukaan oikeasti usko että Ruotsin kehnohko sijoitus johtuu siitä että hanspetterit eivät oikein opi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hesarikin uutisoi tarkemmin maahanmuuttajien osuudesta
Oppilaan maahanmuuttajatausta näkyi Pisa-tuloksissa - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Ihan positiivista että asiaa myös aiotaan selvittää. Mutta antaahan tuo vahvan viestin siitä että white flight on paras tapa turvata lasten koulumenestys vai miten moni uskoo että jos luokassa on runsas määrä 2-3 luokkatasoa heikompitasoisia oppilaita sillä olisi positiivinen vaikutus oppimistuloksiin. Ns. peer instruction-opetuskonseptikin kuitenkin nojaa edes suhtkoht homogeeniseen osaamispotentiaaliin/kapasiteettiin, eipä tuollaisista eroista pääse syntymään edes lähiopetuskokemuksen kautta saatavaa lisäetua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Varjolla on nyt hiukan turhan mustavalkoinen kuva peruskoulusta ja oppilasaineksesta. On totta, että mamuluokissa on omat haasteensa ja sitten on niitä vähemmän lahjakkaita suomalaislapsosiakin siellä seassa aina jokunen. Mutta luokan kemiat rakentuvat aika monesta jutusta, eikä pelkkien älykkäiden muksujen keskittymä takaa opiskelurauhaa. Toisaalta heikohkossa mutta hyväkäytöksisessä tai ainakin auktoriteettiuskoisessa sakissa menee mukana lapsinerotkin, koska opella on rauha keskittyä opettamiseen eikä vain poliisin leikkimiseen. Jos oikein hienosti käy, saattaa lahjakkaimilla olla vieläpä sen verran sosiaalista älyä, että kykenevät tukemaan heikompiaan, mikä sataa samalla opettavan osapuolen laariin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Eipä tuossa mitään yllättävää ole, kyllähän tuota ennusteltiin jo vuosia sitten. Maahanmuuttajat tuovat nuorisoväestöön runsaasti ns. huonoja oppilaita

On jotenkin surullisen matalaotsaista laittaa tulosta puhtaasti maahanmuuton syyksi, koska määrät ovat kuitenkin edelleen varsin pieniä saadakseen aikaan noin merkittävän muutoksen. Kuten HS:n artikkeliin toteaa:

HS kirjoitti:
Tutkijat huomauttavat, ettei maahanmuuttajaoppilaiden "yliotos" sinänsä vaikuta kokonaistulokseen, sillä kansainvälisissä vertailuissa ryhmien painoarvot palautetaan tilastollisin keinoin vastaamaan niiden todellisia osuuksia perusjoukossa.

Kyllä kokonaisuutta ajatellen edelleen pääasiallinen parantamisen paikka on ihan näillä suomalaisilla jonneilla ja pihloilla, vaikka toki huolestuttavaa tuo maahanmuuttajien perässä laahaaminen on, ei siinä. Lisäksi jotenkin huvittavaa, että esimerkkeihin kaivetaan halalahomaisesti näitä muutaman suuremman kaupungin muutamia kouluja ja mohammedeja, vaikka suurimmat ulkomaalaisryhmät Suomessa ovat ennemminkin slaavi- ja balttisuuntaisia ja maantieteellisesti suurimmassa osassa Suomea ei sitä pelottavaa neekeriä ole nähty kuin internetistä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuo otteen muokkaus ei kylläkään tarkoita sitä että maahanmuuttajien heikko taso ei vähentäisi Suomen pisteitä, se ei vain vähennä niin paljoa kuin maahanmuuttajien osuus muuten vähentäisi. Siis, kun ko. tutkimuksessa maahanmuuttajien osuus oli 15% mikä ei vastaa kuitenkaan Suomen valtion jakaumaa niin tuota painoarvoa on tiputettu, muuten tulokset lienisivät jotain Albania-tasoa.

Mutta siitä huolimatta ja väitän että merkittäviltä osin juuri siksi, tulokset ovat aiempia huonompia koska nyt ensimmäistä kertaa otoskoossa oli paljon keskiarvoon nähden erittäin heikkotasoisia oppilaita. Eiväthän Suomen pistemäärät nyt varsinaisesti romahtaneet (sijaluvut kyllä), tippuivat vain varsin paljon mutta ollen silti yhä korkeammalla kuin monella muulla verrokkimaalla (missä maahanmuuttajaväestöt ovat Suomea suuremmat, sattumaa vai muuten vain kausaliteetti). Ennenkuin asiaa on analysoitu tarkemmin on paha sanoa mitään tarkempaa, mutta mitenkään yllättävää ei ole että maahanmuuttajaryhmien kasvu ja PISA-tulosten lasku kulkevat käsi kädessä, tämä on ennustettu jo vuosia sitten kun Suomi vielä patsasteli tilastojen kärjessä.

Mutta sitten siihen reaalipolitiikkaan, taas asia minkä mm. itsekin olen tuonut esille jo vuosia sitten. Heikon oppilasaineksen lisääntyminen luokissa vaikuttaa juuri erityisesti keskitason alapuolen oppilaisiin ja heidän tuloksensa laskevat lisää, ellei joku sitten väitä että opettajilla on enemmän aikaa opettaa apua tarvitsevia jos luokassa on ihmisiä jotka tarvitsevat apua lukemisen kanssa.
Lahjakkaat ja hyvistä kotioloista tulevat pärjäävät kyllä, joko juuri lahjakkuudella tai kodin avustuksella, mutta keskitaso ja siitä alaspäin kärsivät siitä jos opettajan aika kuluu nolla-tapausten kanssa tapellessa.
Koulukohtaiset analyysitkin olisi kiintoisaa nähdä, mikään maahanmuuttajapopulaatio ei toki selitä uutisoitua Itä-Suomen tilannetta joten kotoperäisiäkin ongelmia on muttei niitten ongelmien ratkaisua auta mitenkään se että apuatarvitsevia on ja tulee lisää juuri maahanmuuttajien muodossa. Vaikka ei asiaa tahtoisi myöntää, ongelma-alueitten kouluissa ei tilanne ole hyvä ja se ei katoa asian välttelyllä. No, toki asuinalueensa voi valita oikein, huono puoli toki tällaisissa uutisissa on se että asuntojen hinnat nousevat paremmilla alueilla, hyvä puoli siinäkin on toki se että se ylläpitää myös sosioekonomista tasoa ja siten homogeenistää oppilasmateriaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta luokan kemiat rakentuvat aika monesta jutusta, eikä pelkkien älykkäiden muksujen keskittymä takaa opiskelurauhaa.

Onko ylipäätään perusteltua olettaa, että älykäs koululainen olisi luokassa rauhallisempi kuin älyllisesti keskinkertainen oppilas?

huono puoli toki tällaisissa uutisissa on se että asuntojen hinnat nousevat paremmilla alueilla, hyvä puoli siinäkin on toki se että se ylläpitää myös sosioekonomista tasoa ja siten homogeenistää oppilasmateriaalia.

Miksi se on huono juttu, että asuntojen hinnat nousevat? Asunnonomistajien kannaltahan se on mitä mainioin juttu, ja harvempi koulutus- ja asuntopolitiikasta päätöksiä tekevä taitaa olla vuokralainen.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Onko ylipäätään perusteltua olettaa, että älykäs koululainen olisi luokassa rauhallisempi kuin älyllisesti keskinkertainen oppilas?

Eikös ne keskinkertaiset ole juuri niitä rauhallisempi? Oikeasti älykkäille ne tehtävät tuntuvat lasten leikiltä ja kun heillä ei ole tunneilla tarpeeksi haastetta alkaa paskan jauhaminen tai muu säätäminen. Sitten on toki ne heikkolahjaisimmat, jotka varmasti aiheuttavat kuitenkin suurimman osan häiriöstä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Miksi se on huono juttu, että asuntojen hinnat nousevat? Asunnonomistajien kannaltahan se on mitä mainioin juttu, ja harvempi koulutus- ja asuntopolitiikasta päätöksiä tekevä taitaa olla vuokralainen.

Ei se ainakaan vähennä sosioekonomista segregaatiota jos alueet erottuvat "liikaa". Toki taas alueella asuvan kannalta tämä on yhdentekevää, tärkeämpää on se sopiva homogeenisyys.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Väitän että näissä tuloksissa näkyy viime vuosien paljon ihannoitu integraatio. Pienryhmät ja erityisluokat on purettu ja sijoitettu perusluokkiin. Tämä aiheuttaa juuri em.ilmiön että opettajilla menee aika jo valmiiksi sopeutumattomien/toivottomien kanssa ja tämä suuri keskinkertaisten joukko jää ilman opettajan apua. Peruskoulun opettajat on koulutettu juuri perustyöhön,ei erityisopettajan hommaan mitä se jo monissa luokissa on.

Tämä on toki resurssikysymyskin mutta paljolti toteutettu vasemmiston ideologiaa mukaillen.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Onko ylipäätään perusteltua olettaa, että älykäs koululainen olisi luokassa rauhallisempi kuin älyllisesti keskinkertainen oppilas?
Mun mielestä tää "älykkäät oppilaat mekastaa kun ne tunnit ei tarjoa mitään älyllistä haastetta" on aikamoista tuubaa. Ehkä jossain ala-asteella näin voi ollakin, mutta menepä huviksesi seuraamaan opetusta johonkin huippulukioon ja sitten alemman sisäänpääsykeskiarvon "jämälukioon" ja tee pientä vertailua tuntikäyttäytymisestä. Vai onko se niin, että ne huonomman lukion mekastavat oppilaat onkin oikeasti niitä älykkäitä, joiden lahjat eivät vain pääse esiin, ja vastaavasti niistä huippulukion oppilaista tulee dippainssejä ja lääkäreitä vaan sen takia että ne jaksaa istua hiljaa, tehdä läksyt ja totella opettajaa ilman että he oikeasti olisivat älykkäämpiä kuin ne jämälukion mesoajat?
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Mun mielestä tää "älykkäät oppilaat mekastaa kun ne tunnit ei tarjoa mitään älyllistä haastetta" on aikamoista tuubaa. Ehkä jossain ala-asteella näin voi ollakin, mutta menepä huviksesi seuraamaan opetusta johonkin huippulukioon ja sitten alemman sisäänpääsykeskiarvon "jämälukioon" ja tee pientä vertailua tuntikäyttäytymisestä. Vai onko se niin, että ne huonomman lukion mekastavat oppilaat onkin oikeasti niitä älykkäitä, joiden lahjat eivät vain pääse esiin, ja vastaavasti niistä huippulukion oppilaista tulee dippainssejä ja lääkäreitä vaan sen takia että ne jaksaa istua hiljaa, tehdä läksyt ja totella opettajaa ilman että he oikeasti olisivat älykkäämpiä kuin ne jämälukion mesoajat?

Juuri näin. Minä olin pienessä lukiossa. Meidän "saapumiserä" oli jaettu kahteen luokkaan, pitkä matikka ja lyhyt matikka. Jotkut kurssit vedettiin koko ryhmän voimin, jolloin sai kyllä ihmetellä noiden lyhyen matikan opiskelijoiden sirkusta. Omalla ryhmällä tunnit olivat sitten hyvin rauhallisia ja asiallisia. Lukio oli tietenkin periaatteessa luokaton, mutta koulu oli niin pieni että kurssitarjottimet olivat hyvin rajattuja.

Tosin saattaahan Kirjoittelija tarkoittaa noita ala-astelaisia.

Yleisemmin tästä aiheesta, ei yllätä yhtään tulosten lasku. Nykynuoriso on suurilta osin menetetty. Vastuunkanto, pitkäjänteisyys, tavoitteellisuus, määrätietoisuus ja sitkeys eivät ole suosiossa. Ammattikorkeakoulussakin (jossa nyt olen) on valtavasti jengiä jota ei kiinnosta opiskella kunnolla, kunhan pääsevät kursseista läpi. Kuinkahan ajattelivat selvitä työelämään? Vaikea kuvitella alan töiden saamista monen kohdalla jos asenne ei ala muuttumaan. Onhan tässä toisaalta vielä muutama vuosi aikaa aikuistua.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Nykynuoriso on suurilta osin menetetty. Vastuunkanto, pitkäjänteisyys, tavoitteellisuus, määrätietoisuus ja sitkeys eivät ole suosiossa.
En mä nyt kyllä tätä pysty ihan allekirjoittamaan. Ainakin se, mitä olen päässyt tai joutunut kuulemaan koulunkäynnistä 60- ja 70-lukujen Porissa, kumoaa aika tehokkaasti nämä puheet siitä että jotenkin huonompaan suuntaan olisi menty. Valtavia luokkia, joista isompi osa päätyi nuorisovankilaan kuin ylioppilaaksi. Paremmin menestyviä kiusattiin, kiusaamiseen ei puututtu mihinkään. Opettajia kyllä kunnioitettiin, mutta usein se oli enemmän pelkoa kuin kunnioitusta.

Se taas, että korkeakouluissa on väkeä, jolla ei aina opinnot suju ihan rehtorin toiveiden mukaisesti, johtuu korkeakouluopiskelijoiden määrästä. Vielä 1950-luvulla Ranskan ja Englannin kaltaisissa sivistysmaissa noin 5 % ikäluokasta päätyi korkeakouluihin. Nykyään esim. Ruotsissa tavoitteena on 50 %. Takavuosikymmenien perusteella meillä on sellainen mielikuva, että korkeakouluopiskelijan statukseen liittyisi jotakin erityistä "ammattiylpeyttä". Nykyään korkeakoulut ovat sellaisia suurkanaloita, jonne lykätään lähemmäs puolet kansasta ja sellaiseen otokseen mahtuu tietysti monenlaista porukkaa. Ihan luonnollista.

Aikaisemmin tänä vuonna julkaistiin - Pisa-tuloksia huomattavasti vähäisemmän kohun saattelemana - kouluterveyskysely, jonka mukaan kiusaamista on vähemmän, elämäntavat ovat terveellisempiä ja kouluissa viihdytään hyvin. Tätäkin taustaa vasten nämä kriisipuheet tuntuvat täysin aiheettomalta hysterialta.

Mielellään nostetaan esiin näitä negatiivisia tilastoja ja näkemyksiä, mutta unohdetaan se tulkinta. Esim. nuorten lisääntyvistä mielenterveysongelmista puhutaan paljon, vaikka tosiasiassa kyse on vain siitä että niistä ongelmista ei enää vaieta niin kuin ennen. Jos nuorten mielenterveys olisi oikeasti jotenkin huonontunut, olisi esim. nuorten itsemurhamäärissä tapahtunut kasvua.

Sama juttu on tämä, että "oppilailla on koko ajan enemmän erilaisia erityistarpeita". Ei se niitten erityistarpeiden määrä ole mihinkään kasvanut vaan ne otetaan huomioon toisin kuin ennen, jolloin esim. monet puheviat jätettiin hoitamatta.

Väärää kuvaa mediassa luo myös tämä OAJ:n aikaansaama marttyyriasema opettajille. "Meillä on hyvin koulutettuja opettajia, jotka täydellä sydämellä tekevät 18-tuntista päivää mutta eivät vain voi mitään sille että lapset ja lasten vanhemmat ovat niin vitun kamalia ihmisiä." Sitten opettajien suusta kuulee jatkuvasti tätä juttua, miten oppilasaines muuttuu vuosi vuodelta vaikeammaksi. Mun mielestä tässä tulee muistaa, että opettajatkin ovat vain ihmisiä, jotka muiden ihmisten tavoin ovat välillä aika kyllästyneitä omaan työhönsä. En toki väitä, etteikö opettajien työ olisi muuttunut vaikeammaksi ja stressaavammaksi, mutta sama pätee niin moneen muuhunkin ammattiin. Esim. sairaanhoitajat puhuvat omasta työstään täsmälleen samanlaiseen sävyyn kuin opettajatkin. "Koko ajan on kiire, kaikkialle pitäisi ehtiä, kaikkea ei millään ehdi tehdä, kunta säästää kaikesta, tää työ ei olekaan sellaista kuin luulin, potilaat käyttäytyy huonommin kuin kultaisella 80-luvulla, tää on alipalkattua, vaihdan kohta alaa." Tiedän, että joku saattaa provosoitua, mutta mielestäni ihminen ei itse ole aina 100-prosenttisen objektiivinen arvioimaan oman työnsä ja työympäristönsä kehitystä. Kouluterveyskyselyn mukaan oppilaat voivat kuitenkin hyvin, enkä usko, että niin olisi, jos peruskoulumme olisi jonkinlaisessa kriisissä.

Mä kuulun kanssa niihin, jotka uskovat Pisa-tulosten heikentymisen selittyvän lähinnä maahanmuuttajien osuuden kasvulla. Ongelma tässä on se, että minkä maan tyyliseksi sitä koulujärjestelmää tulisi muuttaa? Haluammeko oikeasti aasialaisen työkulttuurin? Joku mainitsi jossain ketjussa, että Venäjällä lapset vielä arvostaa koulua. Hieno homma joo, mutta onko Venäjä oikeasti se yhteiskunta, josta Suomen tulis ottaa oppia? Ainakaan väkivalta- ja itsemurhatilastojen perusteella ei.

Lopulta tässä päästäänkin siihen, että meidän koko ajan huonompaan suuntaan menevä peruskoulumme kestää kevyesti vertailun käytännössä kaikkiin Suomen verrokkimaihin, esimerkiksi Ruotsiin. En nyt väitä, ettei peruskoulua saisi mitenkään lähteä muuttamaan, mutta usein nämä synkät näkemykset eivät oikein kestä kriittistä tarkastelua.
 
Mun mielestä tää "älykkäät oppilaat mekastaa kun ne tunnit ei tarjoa mitään älyllistä haastetta" on aikamoista tuubaa. Ehkä jossain ala-asteella näin voi ollakin, mutta menepä huviksesi seuraamaan opetusta johonkin huippulukioon ja sitten alemman sisäänpääsykeskiarvon "jämälukioon" ja tee pientä vertailua tuntikäyttäytymisestä. Vai onko se niin, että ne huonomman lukion mekastavat oppilaat onkin oikeasti niitä älykkäitä, joiden lahjat eivät vain pääse esiin, ja vastaavasti niistä huippulukion oppilaista tulee dippainssejä ja lääkäreitä vaan sen takia että ne jaksaa istua hiljaa, tehdä läksyt ja totella opettajaa ilman että he oikeasti olisivat älykkäämpiä kuin ne jämälukion mesoajat?

Käsittääkseni Pisa-tutkimus tehdään yläastelaisille. Yläaste on hyvin erilainen maailma kuin lukio, ja esim. matikan opetus yläasteella on sellaista pelleilyä, että aika herkästi pyyhekumin palasten heittely vie mielenkiinnon.

En tiedä mitä pidät huippulukion kriteerinä, mutta itse kävin lukion, joka on valtakunnallisissa vertailuissa sijan kymmenen tuntumassa. Kyllä siellä oli oppitunneilla rauhallista ja arvosanat hyviä, kun kotona oli käsketty tehdä läksyt, mutta en oikein tiedä, kertooko se enemmän oppilaiden älykkyydestä vai perhetaustoista. Älykkyyttä lähtisin ennemmin mittaamaan Mensan testillä kuin koulunumeroilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös