Mainos

Pisa-tutkimus - lopullinen totuus

  • 7 778
  • 59

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kiitos vastauksesta, laskennallinen aika ja mistä se virallisesti koostuu oli minulle uutta tietoa.

Todellisuudessa se on nykyään tosin niin ettet ehdi valmistella juuri mitään kun aika menee riitoja selvitellessä ja muussa näihin "erityisiin" kohdistuvassa säätämisessä. Tässä tullaan opetuksen tasoon. Toki rutinoitunut opettaja vetää ihan hyvällä tasolla lonkaltakin mutta tässä ajassa voisi olla tarvetta joskus kehittämiseenkin oppituntien koostumuksessa mutta aika ei riitä.
 

Tuamas

Jäsen
Tottakai esimerkiksi luokkakokojen kasvu johtaa heikentyvään työrauhaan ja huonompiin mahdollisuuksiin ottaa yksittäisen oppilaan tarpeet huomioon, ja tästä taas seurauksena on huonompia oppimistuloksia. Tässä kohdin pitää kuitenkin muistaa se resurssien niukkuus. Eli jos niitä luokkakokoja halutaan pienentää, jakaa oppilaita useisiin tason mukaisiin ryhmiin, ottaa oppilaiden erityistarpeet paremmin huomioon, hyödyntää nykyaikaista tekniikkaa opetuksessa paremmin ja niin edelleen, vaatii se kaikki rahaa. Ja kuten tiedetään, on niitä rahantarvitsijoita muitakin kuin peruskoulu. Näen, että vuoden 2013 Suomessa esimerkiksi mielenterveyspalveluiden kehittäminen/turvaaminen on tärkeämpi prioriteetti kuin perusopetuksen kehittäminen. Jos sinä olet eri mieltä, valitse vaaleissa sellainen ehdokas joka haluaa satsata niukkenevista resursseista suurempia osuuksia peruskouluun.

Tässä minä olen vahvasti eri mieltä ja näen tämän melko puusilmäisenä ajattelutapana, joka maksaa lopulta yhteiskunnalle maltaita.

Mielenterveysongelmat, lastensuojelutapaukset ym. maksavat aivan tolkuttomasti yhteiskunnalle hoitaa (laitoshoito molemmissa tapauksissa lähtien 250 € / päivä), varsinkin verrattuna siihen kuinka vähän ennaltaehkäisevä työ (kuten laadukas peruskoulutus) maksaa.

Kun ongelmat eskaloituvat ja niihin ei esimerkiksi peruskoulussa saada resurssipulan vuoksi puututtua, tulee se maksamaan yhteiskunnale todella paljon.

Näen että mielenterveyspalveluissa on toki lisäpanostamisen varaa, mutta se jos halutaan oikeasti vähentää yhteiskunnan rahankäyttöä, tulee ennemmin ennaltaehkäisevällä puolella pitää resursointi kunnossa.

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että perusopetus on se missä yhteiskunnan täytyy pitää resurssit riittävinä, koska se lopulta tulee yhteiskunnalle merkittävästi halvemmaksi.

Samalla tavalla lastensuojelussa ja vanhustenhuollossa ennaltaehkäisevä työ maksaa merkittävästi vähemmän. Nykyinen toimintamalli, jossa ennaltaehkäisevästä työstä (ml. peruskoulu) on karsittu ja karsitaan edelleen, johtaa siihen että akuuttiin laitoshoitoon on täytynyt tehdä (ja suurten ikäluokkien ikääntyessä tarve lisääntyy) merkittäviä lisäpanostuksia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä minä olen vahvasti eri mieltä ja näen tämän melko puusilmäisenä ajattelutapana, joka maksaa lopulta yhteiskunnalle maltaita.

Mielenterveysongelmat, lastensuojelutapaukset ym. maksavat aivan tolkuttomasti yhteiskunnalle hoitaa (laitoshoito molemmissa tapauksissa lähtien 250 € / päivä), varsinkin verrattuna siihen kuinka vähän ennaltaehkäisevä työ (kuten laadukas peruskoulutus) maksaa...

Suomessa on toteutettu lukematon määrä onnistuneita EU-rahoitteisia projekteja lastensuojelun ja erityisopetuksen piirissä. Valitettavasti kun EU-raha on loppunut, projekti loppuu.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuollahan nuo tulokset ovat katsottavissa
http://www.okm.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2013/liitteet/okm20.pdf

Ja kyllä tuosta mamuasiasta voi sen suoraan sanoa että on tuo jälki aika karmeaa ja ei ihme jos taso tippuu myös ns. mamukouluissa ja mamuluokissa.
Vaikka itäsuomalaiset pojat tosiaan tippuivat tasossa paljon, on ero silti edes 2. sukupolven mamuihin suuri ja ykkössukupolveen ei voida edes verrata.

White flight rules.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ylen sivuillahan oli Pisa-kysymyksistä valittu matematiikan testi, jossa oli 14 tehtävää (varsinaisessa Pisa-testissä on 22 tehtäväkokonaisuutta), tämä antaa vähän osviittaa minkälaisista kysymyksistä on kyse.

Onhan se hälyttävää, jos tämäntasoisessa testissä tulokset ovat laskeneet rajusti. Jos ei tämän testin kysymyksien perusasioita ja -käsitteitä hallitse edes suurin piirtein, niin miten sitten muka pärjää aikuiselämässä? Joku katon pinta-alalasku voi olla tietysti vähän hankalampi, mutta eihän sitä onnistu edes ruoanlaitto, jos ei mittoja osaa suurentaa tai pienentää tarpeen mukaan.

Oma saldoni tuosta testistä oli 14/14 eli 100%, ja peruskoulun ysiluokasta on sentään aikaa yli kaksi vuosikymmentä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Unohdit mainita, että sinä olet hoitanut matematiikan vasemmalla kädellä yläkoulussa, eikä se vaadi lahjakkuutta.

Niin ja suoralla kymppirivistöllä kaiketi.

Nuo Pisa-tehtävät mittaavat matemaattista lukutaitoa, eivät niinkään laskutaitoa. Jos maahanmuuttajataustaiset oppilaat saisivat tehdä tehtävät omalla kielellään, heidän tuloksensa nousisivat.

Suomen koulujärjestelmän hyvyydestä voi olla montaa mieltä. Systeemissä sisällä olevan havaintona voin sanoa, että huonompaan suuntaan on menty vuosikausia, ja sama suunta jatkuu.

Pisa-tutkimus suosii maita, joissa on yhtenäinen väestö ja korkea lukutaitoprosentti, kuten Suomessa. Peruskoulun ongelmia on jäänyt havaitsematta liian hyvien Pisa-tulosten takia. Päin vastoin on ollut mahdollista kiristää ja kuristaa kaikesta, kun menee niin hyvin.

Opettajakollegani Espanjassa ihmettelee aina, kun kerron muutoksista (leikkauksista) koulussa. Hänen mielestään Suomi on rikas maa, jossa ei tarvitse säästää.

Heidän oma taloutensa on kuralla, mutta koulujen arjessa se ei näy kuulemma mitenkään. Opettajien palkkoihin on kylläkin tehty joitain leikkauksia ja siitä on lakkoiltu. Ymmärtääkseni paikallishallinnot siellä ovat leikanneet myös muiden työntekijöiden palkkoja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Suomen koulujärjestelmän hyvyydestä voi olla montaa mieltä. Systeemissä sisällä olevan havaintona voin sanoa, että huonompaan suuntaan on menty vuosikausia, ja sama suunta jatkuu...

Pisasta on tullut päättäjille pakkomielle, mikä on johtanut mm. erityisopetuksen kohdalla järjettömiin päätöksiin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pisasta on tullut päättäjille pakkomielle, mikä on johtanut mm. erityisopetuksen kohdalla järjettömiin päätöksiin.

Samaa mieltä. Päätöksenteko on myös poukkoilevaa. Kokeillaan vuosi jotain asiaa, joskus puoli vuottakin tai pari kuukautta, jos rahat tulevat muualta, ja taas muutetaan systeemejä.

Erityisoppilaat tarvitsevat pysyviä systeemejä. Ei sellaista, että kokeillaan heidän kanssaan milloin mitäkin. Aineenopettajien on erittäin hankalaa pysyä mukana muuttuvissa systeemeissä, ja ainakin Vantaalla alkaa yleisopetuksen luokissa olemaan huomattava määrä erityisoppilaita. Erityisopettajat pysyvät vähän paremmin mukana, mutta he saavatkin edes jonkinlaista koulutusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös