Tottakai esimerkiksi luokkakokojen kasvu johtaa heikentyvään työrauhaan ja huonompiin mahdollisuuksiin ottaa yksittäisen oppilaan tarpeet huomioon, ja tästä taas seurauksena on huonompia oppimistuloksia. Tässä kohdin pitää kuitenkin muistaa se resurssien niukkuus. Eli jos niitä luokkakokoja halutaan pienentää, jakaa oppilaita useisiin tason mukaisiin ryhmiin, ottaa oppilaiden erityistarpeet paremmin huomioon, hyödyntää nykyaikaista tekniikkaa opetuksessa paremmin ja niin edelleen, vaatii se kaikki rahaa. Ja kuten tiedetään, on niitä rahantarvitsijoita muitakin kuin peruskoulu. Näen, että vuoden 2013 Suomessa esimerkiksi mielenterveyspalveluiden kehittäminen/turvaaminen on tärkeämpi prioriteetti kuin perusopetuksen kehittäminen. Jos sinä olet eri mieltä, valitse vaaleissa sellainen ehdokas joka haluaa satsata niukkenevista resursseista suurempia osuuksia peruskouluun.
Tässä minä olen vahvasti eri mieltä ja näen tämän melko puusilmäisenä ajattelutapana, joka maksaa lopulta yhteiskunnalle maltaita.
Mielenterveysongelmat, lastensuojelutapaukset ym. maksavat aivan tolkuttomasti yhteiskunnalle hoitaa (laitoshoito molemmissa tapauksissa lähtien 250 € / päivä), varsinkin verrattuna siihen kuinka vähän ennaltaehkäisevä työ (kuten laadukas peruskoulutus) maksaa.
Kun ongelmat eskaloituvat ja niihin ei esimerkiksi peruskoulussa saada resurssipulan vuoksi puututtua, tulee se maksamaan yhteiskunnale todella paljon.
Näen että mielenterveyspalveluissa on toki lisäpanostamisen varaa, mutta se jos halutaan oikeasti vähentää yhteiskunnan rahankäyttöä, tulee ennemmin ennaltaehkäisevällä puolella pitää resursointi kunnossa.
Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että perusopetus on se missä yhteiskunnan täytyy pitää resurssit riittävinä, koska se lopulta tulee yhteiskunnalle merkittävästi halvemmaksi.
Samalla tavalla lastensuojelussa ja vanhustenhuollossa ennaltaehkäisevä työ maksaa merkittävästi vähemmän. Nykyinen toimintamalli, jossa ennaltaehkäisevästä työstä (ml. peruskoulu) on karsittu ja karsitaan edelleen, johtaa siihen että akuuttiin laitoshoitoon on täytynyt tehdä (ja suurten ikäluokkien ikääntyessä tarve lisääntyy) merkittäviä lisäpanostuksia.