Jännä juttu, en toki tunne jääkiekkoliiton toimintatapoja tarkasti, mutta eräässä toisessa lajiliitossa vaikuttavana voisin sanoa että jos tarpeeksi monta seuraa(varsinkin isoa) lyö nimen alle kysymykseen Pirkan asemasta kun liittokokoukseen tiedustellaan käsiteltäviä asioita sääntömääräisten lisäksi, niin ei liittohallitus voi sitä sivuuttaa.
Joo, no näinpä. Mutta kyse jääkiekkoliitosta, niin ei kyllä yllätä.
En mä faktaksi voi sanoa, mutta olen tosiaan antanut itseni ymmärtää, että varsinkin isot seurat ovat lopen kyllästyneitä ylipäänsä liiton suhmurointiin. Seuroja ei kuunnella ollenkaan, vaan kaikki päätökset ja linjaukset tekee Pirkka omalla ylivallallaan. Liitolta tulee viestiä, että kilpailuvaliokunta on käsitellyt tämän ja tämän muutoksen ja hyväksynyt sen, ”joten seuroja kuunnellaan”. Loppujen lopuksi kilpailuvaliokunnasta viesti tulee kuitenkin seuroille, että ks. asia tuotiin päätettynä valiokunnalle ja siirryttiin seuraavaan asiaan. Eli kilpailuvaliokunta on nykyään pelkkä kumileimasin.
Muutama vuosi takaperin liitto loi jonkinlaisen työryhmän seuran edustajista, joiden piti tuota B-Mestistä kehittää yms. Että miten siitä saisi järkevän sarjan koska ks. sarjassa pelaa mestisjoukkueiden ikäluokkien ykkösjoukkueita ja liigaseurojen akatemioita. Työryhmä loi tähän hyvät mallit yms, ja loppujen lopuksi Pirkka päätti, että ks. työryhmän muutoksilla ei tee mitään ja teki itse tarvittavat muutokset. Nuo muutoksethan ehti olla vain muutaman viikon julkisia, kunnes liiton oli pakko muuttaa sääntöjä, koska sen verran kierroksilla seurat kävi. Oli mm seuraava sääntö:
Akatemiajoukkueiden piti peluuttaa kaikissa otteluissa tiettyä määrää U17 ikäisiä pelaajia. Jos sarjassa pelasi ikäluokan 1. joukkue niin ei väliä montako U18 ja U17 pelaajaa kokoonpanossa oli.
Jotain muitakin oli, jotka sitten kumottiin. Eli samassa sarjassa pelaavien joukkueiden välillä oli eri sääntöjä.
Seurojen toimintaa vaikeutetaan kokoajan kilpailusääntöjen avulla.
Nyt kun keskustelussa on ollut, että Suomikiekon pelaajakehitys ei ole ollut enää maailman parasta, koska ollaan taas siirrytty joukkueen valmentamiseen yksilön sijasta. Mä näkisin, että ei tuossa valmentamisessa ole mitään muutoksia tullut, ainakaan isosti. Yhtenä isoimpana ongelmana näen nuo nuorten sarjat, jotka on aivan vitsejä U18SM (Ylempää) lukuunottamatta.
Pelaajien pitäisi pelata tuossa U16-U20 vaiheessa 50 peliä kaudessa, jossa parhaat pelaa parhaita vastaan. Maalin pelejä. Nyt tulee 90% kauden peleistä ihan höpöhöpö pelejä, koska kyllähän nyt kaikkien pitää saada osallistua SM peleihin. Ihmeellistä toimintaa.