Noniin.
Ensinnäkin, jos tehdään tuollainen uutinen, niin olisi varmasti järkevää saada joku seurankin edustaja kommentoimaan asiaa. Kuitenkin, vaikka liitto omalta osaltaan määrittää siirtoajat (ovat ne päteviä tai ei), niin yleensä seurat ja pelaajat vääntää näistä asioista. Ei liitto ja pelaaja.
Toisekseen, helppo myös kommentoida ulkopuolelta, että ”Miks mä en sais siirtyä joukkueesta toiseen ihan miten mua huvittaa” tai, että ”pöyristyttävää”, jos ei ole minkäänlaista hajua mitä tuolla seurakentällä tällä hetkellä tapahtuu.
Itse uutisessakin mainitaan Huhtamäen suulla, että kuinka paljon hänellekin näitä keissejä tulee. Mielestäni se on huolestuttavaa, että näin moni on valmis perheistä viemään asian lakimiehelle saakka.
Pelaajat saavat edelleen siirtyä touko- ja kesäkuussa aivan miten haluavat. Suurin osa siirroista menee tuonkin ajan jälkeen läpi ilman mitään ongelmia. Osa menee läpi, jos maksaa parin kk tulevat maksut jne. Nämä ovat aivan jäävuorenhuippu, josta aletaan tappelemaan sitten lakimiesten kanssa. Ja yleensä kyseessä on kuitenkin +15v pelaajia.
Tällä hetkellä tuo seurashoppailu on vain aivan järkyttävää. On iso osa vanhempia, jotka ovat valmiita siirtymään useamman kerran kaudessa seurasta toiseen, kunnes löytävät sen joukkueen, jossa pelaaja on 1. kentän pelaaja. Sarjatasoa kuitenkaan ei olla valmiita menemään alaspäin. Koska status pitää olla SM. Koska mahdollinen Liiga, koska mahdollinen NHL.
Jos miettii seuran puolelta, seuran ja joukkueen budjetit rakennetaan niillä määrillä mitä kesällä on. Jani-Petterin isän ja äidin ei tarvitse ajatella kuin Jani-Petteriä, mutta seura joutuu ajattelemaan muutamaa muutakin pelaajaa ja joukkuetta. Ymmärrän kyllä, että jos jostain syystä yhtäkkiä jostain joukkueesta haluaa 10 pelaajaa pois, varmasti syyt kannattaa selvittää ja reagoida. Mutta, kun näitä siirtopyyntöjä tulee joka viikko, koska meidän Jani-Petteri pelasi vain 11 vaihtoa, kun naapurin Mika pelasi 12 vaihtoa tai, valmentaja sitä tai tätä yms. Se on oikeasti aika sairas tilanne monessakin paikassa, kun jokainen perhe haluaa olla 1. kentän pelaaja, mutta paikkoja ei ole kuin 5.
Miten itse joukkueen valmentajana näkisit asian, kun jokaisen pettymyksen jälkeen, jokaisen joukkueen tapahtuman jälkeen jokainen pelaaja olisi valmis vaihtamaan naapuriseuraan?
Varsinkin Tampereella ja Pääkaupunkiseudulla, jossa on monta seuraa, olisi aika kestämätön tilanne.
Ja edelleen. Suurin osa siirroista menee läpi, jos syyt ovat Nättisen mainitsemat kiusaamistapaukset, muutot toiselle paikkakunnalle, kokoonpanon ulkopuolelle jäävät pelaajat jne. Kunhan sille on joku syy. Eikä se syy ole keksitty.
Mielestäni siis hieman klikkihakuinen juttu ja eikä välttämättä ihan täysin ymmärretä mitä tuo aiheuttaisi missä tahansa pallopelissä, jos tuo olisi pelkästään ilmoitusluontoista asia.
Puhuin varmasti raflaavasti ja osa tiedoista on täysin toisen käden tietoa, mutta osan olen nähnyt itse. Olen myös samaa mieltä, että kyllä pelaajalla pitää olla mahdollisuus siirtyä koska tahansa pois, jos sille on joku syy. Ja kyllä noissa tapauksissa kaikki yleensä meneekin hyvin. Yksittäisiä tapauksia on varmasti myös päinvastaisia, mutta itse jutusta saa sellaisen kuvan, että sulla ei ole kesäkuun jälkeen mitään saumaa siirtyä mihinkään, koska liitto ja seurat omistaa sut. Kertoo ehkä hieman jutun tekijöistä, kun itse aiheesta.
Tämän tarkoitus ei ole puolustella ketään, vaan ehkä herättää keskustelua, mielipiteitä ja varsinkin nähdä myös se toinen puoli, jota lasten vanhemmat harvemmin ajattelevat.