Pilvee, pilvee ja kuolema

  • 22 305
  • 204

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
jokainen kirjoitti:
Tiesitkö muuten, että monet näiden uskoontulleiden ex-nistien jutuista ovat täysin keksittyjä? Huumevalistus on kovaa bisnestä, jossa tällaisilla tunteisiin vetoavilla roskakirjoilla tehdään paljon rahaa. Nämä käyvät hyvin kaupaksi, kun karismaattinen "ex-nisti", joka ei välttämättä koskaan ole huumemaailmaa edes nähnyt, käy kertomassa "elämäntarinaansa" ja myy sitä tukevaa kirjaa.

Jotkut "valistajat" jopa myöntävät suoraan, että tärkeintä ei ole kertoa totuutta, vaan edistää omaa asiaa keinolla millä hyvänsä. Tällainen valistus on erittäin vaarallista, sillä se vie pohjaa myös asialliselta tiedolta aineiden haittavaikutuksista.

Kuulostaa todella uskomattomalta väitteeltä. Kerro edes yksi esimerkki.

Taitaa surkeinkin huumekauppias tehdä viikossa enemmän tuohta kuin ex-nisti-kirjailija koko kirjailijauransa tuotoksilla.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jokainen kirjoitti:
Kuinka suuri ryhmä tällainen laittomuuden preferoijat ovat ja miksi he eivät tällä hetkellä kokeilisi näitä samoja kovia aineita?

Siihen alaikäisyyteen - onhan se alkoholikin laitonta alaikäisille. Jostain syystä sitä kuitenkin myös alaikäiset käyttävät. Olen jopa kuullut, että vanhemmat ostavat lapsilleen...kapinoi siinä sitten :)

Tämä asia liittyy vain kummasti ihmisen moraaliin ja käyttäytymiseen yleensä. Siinä tuppaa käymään niin, että rangaistukset 'laimenevat' koska yhteiskunta sietää ja hyväksyy jotain, jolle se joka päivä altistuu enemmän ja enemmän. Mm. rattijuoppous oli ennen todella häpeällinen asia (silloin kun vielä Seutulaa joutui kuokkimaan). Nykyään melkein kaikkien kaveripiirissä on ihmisiä, jotka laskevat kuinka monta voi ottaa ja silti ajaa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
jokainen kirjoitti:
Jos voit selventää, miten laillisen kannabiksen käyttö helpottaisi muihin aineisiin siirtymistä, niin olisi kiva kuulla. Laittomanahan se toki helpottaa, lainrikkomisen raja on jo ylitetty, eikä sitä kynnystä enää ole. Laillistaminen toki vaatisi valistukseltakin enemmän faktapohjaa nykysysteemiin verrattuna, mutta onneksi nykyinenkin valistus alkaa jo erottelemaan aineet toisistaan ilman kaikkien kiellettyjen aineiden niputtamista saman huumeet-kategorian alle.

Pari viestiä ylempänä laitoin linkin sivulle, johon on kerätty yhteenveto siitä, miksi tämä porttiteoria ei ole todellisuutta.

No nyt minun täytyy tässä kohdalla tunnustaa sinulle, jokainen, ja ... heh, jokaiselle muullekin tähän keskusteluun osallistuneelle (joka minun mielestä ainakin on ihanan kiihkotonta), että tuo viestini tuli, näki ja pohjautui hyvin pitkälti kokemuksiin, joista olen lukenut, sekä itse näiltä henkilöiltä kuullut. Eli, jos et halua uskoa sitä/niitä todeksi, on sinulla täysi vapaus olla uskomatta. (ja tiedän, ettet halunnut tehdä viestini pointtia epäuskottavaksi, ainakin siltä se tuntui lukiessa)

Vielä on muuten sanottava sen verran, että hyviä näkökulmia olet tuonut tähän keskusteluun. Ei joudu vaan saa ajatella elämää monelta kulmalta.


jokainen kirjoitti:
Tiesitkö muuten, että monet näiden uskoontulleiden ex-nistien jutuista ovat täysin keksittyjä? Huumevalistus on kovaa bisnestä, jossa tällaisilla tunteisiin vetoavilla roskakirjoilla tehdään paljon rahaa. Nämä käyvät hyvin kaupaksi, kun karismaattinen "ex-nisti", joka ei välttämättä koskaan ole huumemaailmaa edes nähnyt, käy kertomassa "elämäntarinaansa" ja myy sitä tukevaa kirjaa.


Oikeastaan juuri tätä tarkoitin, kun kirjoitin edellisessä viestissäni, että saa olla eri mieltä. En vaadi kanssamatkaajilta täydellistä samanmielisyyttä kanssani.

Ja valitettavasti söhäisit muuten ns. arkaan paikkaan. Valitettavasti yhden tapauksen tiedän, joka julkisesti kertoi liioitelleensa eli kirjoittaneensa kauheuksista, joita ei koskaan ollut tapahtunutkaan. Tosin rikollisuutta oikeasti oli taustalla, se piti paikkansa. Tiedätkö, tämän tunnustuksen perusteella joku voi niputtaa kaikki uskoontulleet narkomaanit, alkoholistit, ..., .... samaan nippuun ja sanoa: yksi valehteli, kaikki ovat valehdelleet. Toivoisin kuitenkin, ettei tässä ketjussa niin tehdä. Ja muuten, en tiedä, montako tapausta näitä on, minä tiedän vain tämän yhden. Mutta senkin tiedän, että todellisia huumeista vapautumisia on Jumalan avulla tapahtunut. Ei syytetä Jumalaa ihmisten älyttömyyksistä.

Itse en ole tuota kirjaa lukenut, enkä haluaisikaan. Miksi lukea elämäntarina, jonka kirjoittaja on tunnustanut edes osin valheelliseksi? Huumeet eivät välttämättä olleet pääjuttu siinä tarinassa, mutta selkeästi rikollinen elämä kuitenkin.

jokainen kirjoitti:
Uskon. On aina säälittävää nähdä, kun mikä tahansa aine, aate tai vaikkapa työ vie ihmistä mukanaan niin pahasti, että yksilön oma ja läheisten elämä kärsii. Monille päihdehakuisille ihmisille täysraittius on ainoa keino saada elämänsä hallintaan.

Kannattaa muistaa, että nämä äärimmäiset tapaukset, joissa elämä pyörii vain jonkun aineen / aineiden ympärillä, ovat kuitenkin harvinaisia. Tällaisen yksittäistapauksen näkökulma ei anna objektiivista kuvaa aineiden haittavaikutuksista, koukuttavuudesta eikä erityisesti minkäänlaista kuvaa kohtuukäytön vaikutuksista.

Tämä ehkä lähtee nyt vähän huumeotsikon alta, sillä tapaukset joista olen puhunut ovat käyttäneet muutakin, ja jotkut eivät huumeita, mutta alkoholia ja sen korvikkeita. Ovat kuitenkin tuoneet esille sellaista näkökulmaa, että täysraittius ei sinänsä tuonut kestävää rauhaa, eikä päihdehoito/psykiatrinen hoito pelkästään auttanut. Jäi mieleen eräskin täyspäiväalkoholismista vapautunut, joka kirjassaan (ja myös puheissaan) painotti, ettei osoita mitenkään sormella hoitohenkilökuntaa. He tekivät parhaansa, mutta hänen elämänsä ongelmien summa oli vain niin iso, ettei yhteiskunnalla ollut tarjota ratkaisua. Nimittäin hän korosti sitä, että pelkkä täysraittius ilman, että sisimmän perusongelmiin tuli ratkaisu, ei pitkälle riittänyt.

jokainen kirjoitti:
Tästä voidaan esimerkkinä pitää sitä, että heroiini on periaatteessa terveysvaikutuksiltaan yksi turvallisimmista huumeista. Lääketieteellisesti opiaatit ovat erittäin haitattomia lääkkeitä, joiden ainoa ongelma on voimakas riippuvuus. Terveyshaittojen vähyyden takia näitä käytetäänkin erityisesti lasten lääkityksessä.

On kuitenkin väitetty heroiinin rappeuttavan ihmistä hiljalleen. Oli se sitten seurausta vain pelkästä addiktiosta tai aineen koostumuksista, niin ihmisraunio on lopputuloksena. Tosin tässä joudun taas turvautumaan narkomaanityötä tekevien kertomisiin, sillä minun tuttavapiiriissä ei ole nykyisiä huumeenkäyttäjiä, enkä itse ole kokeillut. En edes pilveä. Joku voi sanoa, etten voi tietää kokeilematta, mutta en kyllä siltikään ajatellut kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
peruspata kirjoitti:
On kuitenkin väitetty heroiinin rappeuttavan ihmistä hiljalleen. Oli se sitten seurausta vain pelkästä addiktiosta tai aineen koostumuksista, niin ihmisraunio on lopputuloksena. Tosin tässä joudun taas turvautumaan narkomaanityötä tekevien kertomisiin, sillä minun tuttavapiiriissä ei ole nykyisiä huumeenkäyttäjiä, enkä itse ole kokeillut. En edes pilveä. Joku voi sanoa, etten voi tietää kokeilematta, mutta en kyllä siltikään ajatellut kokeilla.


Niin, kun nyt sitten tämän ketjun olen jotensakin taas itselleni lukenut niin palaan aiheeseen, keskusteltuani asiasta siitä tietävien henkilöiden kanssa. Heroiini laitettiin oitis listan kärkipäähän addiktoivana aineena, josta himoja on kuulemma parinkin vuoden jälkeen. Oli gammaa ynnä muuta tujua tavaraa, tärkeimpänä pointtina voisin todeta, että nämä henkilöt ovat tosiaankin niitä tavallisia, humalahakuisia ihmisiä ja voin todeta samaan hengenvetoon, että mikäli aineet olisivat laillisia n. 70% tutuistani olisi poltellut jointtia, perustaen väitteeni täysin käyttäytymiseen. Ainoa este näyttää olevan juuri tämä sosiaalinen kynnys, jossa pelätään leimautumista. Viinaa kuluu vaikka millä mitalla ja edellisestä illasta ei paljoa muistikuvia ole. On vain harvoja tuttuja jotka juovat yhden tai kaksi ja jättävät siihen. Itse asiassa en pysty juuri nyt saamaan päähäni yhtäkään, mutta kyllähän niitä on.

Myös tämmöinen ainainen "menemisentarve", pään sekoittamisen tarve, kuvaa tuntemiani ihmisiä (aineiden puolelta). Ei mitään riehujia eikä mitään, mutta joka viikonloppu pitää olla vanttuut savessa.

Ollessani Hollannissa monet paikalliset ja monet ihmiset kotoa kyselivät, että joko on tullut polteltua? "Koska se on laillista kuulemma siellä", tämä oli perustelu. Onko se perustelu tehdä jotakin jos se on laillista? Minähän olen Suomen kansalainen:)

Myös tämmöinen seikka oli outo ja hieman jopa säikäyttävä: ruokailun yhteydessä oli aivan tavallista höpistä mitä vaan mitä tulee illalla vetämään ja kenen kanssa. Monet ilmoittelivat vanhemmilleenkin että nyt menee nenästä alas, tai olivat näin tehneet.

KUITENKIN!!!! Monet olivat näin tehdessään jättäneet myös asian siihen, eikä intoa kokeilla uudestaan, ollut.

Mielenkiintoinen kulttuuri, hirveän suorasanainen ja oma mielipide AINA hirveän vahva. Toisen kuuntelu on erittäin vaikeaa tai ainakin toisen ajattelun ymmärtäminen ja hyväksyminen. Yksi piirre oli myös mielenkiintoinen, kalenterin mukaan eläminen. Sponttaanius jää vaille lähes täysin. (joillakin) Tuntuu kuin kalenteri hallitsisi, eikä asioita voisi millään tehdä muulla tavalla. Hirveästi poliiseja, avointa kyselyä, että kiinnostaako tavara. Aivan jotakin toista kuin täällä kylmässä, turvallisessa Suomessa:)

Mutta tietysti loppukaneettina pitää heittää, että kyllä siinä on joku aikoinaan aika pöllyssä ollut kun sai superidean rakentaa kaupunkeja mereen "Sviddu jäbät, mul ois vähä sairaan siisti juttu mieles..."

No, onko juomiseni lisääntynyt alkoholin halvennettua? Eipä oikeastaan, koska nyt en osta baareissa sitä mitä ennen. Ainoa selkeä merkki on rahan säästyminen, mutta eihän kukaan oikeasti halua olla 3 päivää krapulassa viikosta?

EN halua kannabista lailliseksi, koska en halua tutuistani "keski-eurooppalaisia"
and that's it.

Vastailen myöhemmin noihin kommentteihin...
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
jokainen kirjoitti:
Eli tulonlähteen vieminen ammattirikollisilta onkin huono asia? Mikä ryhmä lisäisi pirin kysyntää jos kannabis olisi laillista? Nykyisistä säännöllisistä kannabiksen käyttäjistä, jotka eivät piriä käytä, tuskin löytyy mielenkiintoa nopeisiin.
Kaikki rikollisuutta vaikeuttava ja torjuva työn on aina kannattavaa. Eri asia on sitten mitkä asiat kannattaa laillistaa tai mitkä kriminalisoida. Käytännön tasolla rikollisten tulon lähde ei häviä mihinkään, se on jo olemassa.

En usko, että se ryhmä jotka käyttävät kannabista säännöllisesti siirtyisi kovinkaan suurella todennäköisyydellä kovempiin, koska heidän elämän tavassaan vapauttamisen myötä tuskin tulisi muutosta. Sen sijaan valtaväestön joukosta uskoisin löytyvän yhä nykyistä enemmän ihmisiä, jotka uutuuden viehätyksestä ottavat askeleen eteenpäin. Sillä tuskin nykyisten kannabiskokeilujen takana on rationalinen ajattelu aineen haitoista tai hyödyistä. Eiköhän taustalla ole se kokeilun halua tietää miltä blössäyttely tuntuu. Kun kannabis on "tasavertainen" päihde alkoholin kanssa, niin luulen seuraavana olevan halu kokeilla seuraavaksi niitä aineita joita pidetään miedompana huumeena yms.

jokainen kirjoitti:
Tutkimuksissa ei ole pystytty tilastollisesti eikä kokeellisesti todeta pelkästään pilvessä olevan kuskin olevan selvää kuskia vaarallisempi.
Käytännön tasolla tilanne on mielestäni täysin toinen. En tiedä eikö sitten tätä ole kokeellisesti pystynyt todentamaan, mutta kyllähän nyt jumankauta on selvää, että pelkässä pilvessäkin oleva on aina riski auton ratissa, enkä usko heidän pystyvän sovittamaan ajoaan kunnon mukaan, kun harvoin he pystyvät sovittamaan edes normaalia toimintaansa sujuvaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös