Niin Timi hyvä. Vastineessasi kysyit miksi valtion tulisi huolia heikommistaan; ja oikeastaan vastasit kysymykseen itse käyttämällä termiä yhteiskunta, mietipä kaikkia tuon sanan ulottuvuuksia ja sisältöjä kaikessa rauhassa ajan kanssa.
En missään nimessä ole tarkoittanutkaan, että yhteiskunnan ei tulisi pitää huolta heikommistaan, mutta tällainen liiallinen hyvänäpito on mielestäni turhaa. Yhteiskunnassa on niitä, joiden tulee siivota, kääntää sitä hampurilaista jne. Siitä duunista ei nyt kovin hyvää palkkaa makseta sen vuoksi, että yhden siivoajan työn tuotos ei anna myöden parempaa palkkaa. En ymmärrä miksi kyseisessä tapauksessa meidän pitäisi maksaa ihmiselle siitä, että hän mielummin katsoo ansaitsevansa parempaa palkkaa ja on kotona. Jokaiselle ihmiselle työ on enemmän tai vähemmän rasite josta pitää saada korvaus (korvaus menetetystä vapaa-ajasta). Kun työttömyyskorvaus on liian suuri niin ihmiset jäävät luonnollisesti kotiin. Yhteiskunnan tulee nimenomaan huolehtia huono-osaisita. Tällaisia on esim. kehitysvammaiset, vanhukset jne. Ei työikäiset ihmiset, jotka ovat mielestään liian hyviä tekemään tiettyjä töitä. Se on jokaisen oma valinta. Jos et tahdo tehdä töitä ok, mutta silloin ei pitäisi haikailla muita fyrkkaa.
Toinen esittämäsi ajatus noista derkkulan monttööreista herättää myös kysymyksen, että tiivistätkö ajatuksesi mottoon: ei elämää vaan työtä varten? Nähdäkseni sen duunin puskemisen lisäksi ihmisen psykofyysiseen olemukseen kuuluu tarve kuulua johonkin, kotipaikkaansa, perheensä luo tai rakkaittensa läheisyyteen. Jos epäilet näiden asioiden painoarvoa todellisessa elämässä tutkiskeleppa vaikka vaikka Maslowin tarvehierarkiaa ja mieti voiko edes suuri jumala bisnis kävellä sen yli.
Missä olen tällaista sanonut? Koko aika on mielestäni ollut kyse siitä, että jotkut kieltäytyvät ottamasta vastaan duunia vaikka sitä on tarjolla ja mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse näille työstäkieltäytyjille maksaa loisinolemisesta. Yhteiskuntaan kuuluu minun mielestäni se, että jokainen kantaa oman kortensa kekoon. Jokainen tekee valintansa ja siten kantaa vastuun teoistaan. Jos päätän lukea munkkilatinaa yliopistolla niin se on minun valintani, mutta en valita silloin jos en saa duunia tällä koulutuksella vaan menen esim. siivoamaan.
Näiden Piippojen ajatushan on luonnollisesti, että ne viulut maksaa se valtio(yhteiskunta), eivät he itse, ne otetaan vain ansaittuna subventiona kansainvälisen kilpailun nimissä.
Taas en ymmärrä.. Mitä nämä "piipot" odottavat valtiolta?
Se on ongelma, että tämmöisiä tikuja ja täkuja tuppaa olemaan kohta koko tämän maan eliitti vailla todellista ymmärrystä tai visiota oman yhteiskuntansa arvosta ja merkityksestä.
Miten sinun mielestäni tämä kaikki tulisi sitten esim. rahoittaa? Mistä sinä ottaisit ne kaikki rahat työttömyystukeen, pian edessä olevaan eläkepommiin jne.?
Sinulle Timi vielä, että nämä bkt käppyrät eivät ole mitään nakkikioskin debet ja kredit vihkosia, vaan niitä opiskelemalla voit lukea melkein yksi yhteen, kuinka maa makaa.
Luulen, että olen opintojeni ja työn parissa jo melkoisesti kyseisiä käyröjä lukenut. Kerro sinä ihmeessä miten sinusta Suomi sitten makaa?
Se vielä, että jos firmalla ei ole varaa maksaa palkkoja stadissa on sen todellakin viisasta hakeutua halvemmille vesille, tai panna lappu luukulle ja vapauttaa sitomansa pääomat kilpailijoidensa eduksi, niillä ehkä olisi varaa työllistää ja maksaa niille, jotka heille työtäkin tekee, eli tavallaan kääntäen, miksi niiden köyhien pitäisi työpanoksensa polkuhintaan myydä onnettoman huonoille yrittäjille joille tulos syntyy palkkadumppauksella?
Olisi mielenkiintoista kuulla hieman perusteita tuolle palkkadumppaukselle? Minkä vuoksi yritykset dumppaavat palkkoja? Jos näin on, miksi suurin osa yrityksistä maksaa minimipalkkaa korkeampaa palkkaa? Miten luulet yrityksellä olevan varaa maksaa korkeampaa palkkaa jos työntuottavuus ei ole korkeampaa? Jos yksi siivoaja putsaa päivän aikana 10 rappua niin hänelle on vaikea maksaa korkeampaa palkkaa kuin 10 rapun siivoamisesta tuleva korvaus. Olisi mielenkiintoita tietää miten sinä yhdistät Suomen BKT-käyrän esim. siivousalan palkkakehitykseen.