Nyt tulee vähän mutu-fiilikseltä tekstiä liittyen ylempiin, joten pienellä varauksella kannattaa lukea ja jos joku tietää paremmin niin lupa korjata. Sen mainitsen myös, että ihan jokasta peliä en ole venynyt katsomaan. Asiaan.
Olen tosiaan tuota itsekin miettinyt, että mitä ihmettä tässä on tapahtunut kauden aikana. Hexyn potkujen jälkeen ei oikein tapahtunut mitään, kun etsittiin uutta GM:ää. Fletcher saapui taloon ja tuosta pari viikkoa myöhemmin, Hakstol sai pakata laukkunsa ja tuosta pari päivää myöhemmin muuan Carter Hart pelasi NHL-debyyttinsä. Tällä tapahtumaketjulla selvisi myös isoimmat syyt Hextallin potkuihin, mitkä olivat aika odotetut eli A) Hakstolin pitäminen puikoissa ja B) näkemysero Hartista (+ mahdollisesti muista nuorista). Tohon voidaan lisätä varmaan myös Lehterän ja Weisen roikottamiset mukana, ja kas kummaa, tällä hetkellä molemmat ovat ulkona joukkueesta. Kaiken tämän jälkeen, kaksi kuukautta myöhemmin, Flyers on taistellut tiensä takaisin taistoon viimeisistä pudotuspelipaikoista. Siinä taustat ennen koutsin vaihtoa, eli kyllähän tossa haluttiin puhdistaa pöytä ja helvetin nopeasti ja katsoa, josko tästä vielä kausi saataisiin aikaiseksi.
Mitä jäällä taasen on tapahtunut, niin tästä olen lukenut paljon kahta eri stooria. Osa on sitä mieltä, että Gordonin Flyers pelaisi tilastollisesti huonompaa lätkää, lähtien perustilastoista liikenteeseen eli luodut & päästetyt maalipaikat, laukaisutilastot ja missä päässä peli on pyörinyt jne. Silti joukkue on kuitenkin onnistunut pelaamaan kauden ylivoimaisesti parasta lätkää nimenomaan siellä missä se eniten merkitsee, eli tauluilla. Voittoja napsuu ja häkki heiluu. Miten se on mahdollista, jos peli on paskempaa kuin Hakstolin aikana? Tätä on selitetty sitten yksinkertaisesti Carter Hartin torjuntatyöskentelyllä, ja vaikeahan tuosta on eri mieltä olla. Silti voidaanko kaikki Gordonin jälkeen tapahtunut posi sysätä suoraan Hartin olkapäille? Hurjaa touhua, sanon mä, sillä kyllähän Flyersille edelleen tehdään paljon maaleja toisinaan, mutta samalla tossa hyökkäyspelaamisessa on jotain muuttunut, kun siihen huutoon pystytään selvästi vastaamaan takomalla itsekin se 5-6 pussia iltaan jos tarve on.
Mutta sen mitä itse olen seurannut niin olen vähän siinä välimaastossa tuon asian suhteen. Joo, Hartista on saatu todella kova poika tolppien väliin, joka on kääntänyt tekemisellään pisteitä Phillylle. Ei kahta sanaa. Pitää myös muistaa, että on paljastunut ihan kuolevaiseksikin muutamissa peleissä, ottamatta kaverilta mitään pois. Pakko kuitenkin sanoa, että onhan sellanen perustekeminen ja asenne muuttunut Gordonin saavuttua päävalmentajaksi, vaikka alkuvaikeuksia olikin ja varsinaiseen liitoon ollaan pisteiden suhteen päästy vasta tammikuun puolesta välistä eteenpäin. Viimeiset 16 matsia tilastoilla 13-3, ja sitä ennen meni vähän heikommin. Ei silti ihan heti uskoisi saman joukkueen statseiksi, joka päätti kalenterivuoden 2018.
Eli näin maallikon silmin sanoisin, että suurimmat muutokset kaiken näiden tapahtumien aikana ja jälkeen on ehdottomasti ollut Hakstolin poistuminen, Hartin sisääntulo, mistä koko jengi on repinyt ihan uutta ilmettä tekemiseensä ja nyt selvästi pelataan taas joukkueelle. Jälkiviisana voidaan todeta, että onneksi pöytää lähdettiin putsaamaan ajoissa, kun mahkut tähän pudotuspelipaikan jahtaamiseen oli vielä olemassa. Sillä kyllähän Hakstolin aikana jengi oli toisinaan niin helvetin aneeminen ja selkärangaton, ettei pelejä ollut kiva katsoa voitoistakaan huolimatta - oikeasti mielummin tuli nukuttua ohi kun muisti millasta paskaa edellinenkin oli ollut. Nyt on taas ihan eri fiilis, sillä tulee sieltä voitto tai häviö niin Flyers on selvästi tullut takaisin pelaamaan lätkää ja mikä hienointa, nuoret ovat astuneet kunnolla esiin ajan kanssa.
Lopuksi vielä. Ghost on monen, ml. itseni, mielestä löysä paskaläjä nykyisellään mutta silti takoo tulosta ja omaa hyvän sopparin. Treidatakko vai ei? On tuolla moni muukin pelannut aikanaan päin honkia, mutta en nyt lähtisi Ghostin kaltaista pelaajaa kenkimään etenkin, kun arvo ei ole tapissa tällä hetkellä. Mistä Flyers taikoisi tilalle samankaltaisen n. 50 tehopisteen kaverin, hyvällä sopimuksella? Ei mistään.