Jaahas…no voin ihan rehellisesti myöntää, että aamulla herätessäni ja tajuttuani tämän se ensi reaktio oli sellainen WTF?!! -fiilis sillä mielestäni tuossa maksettiin Flyersin puolelta ylihintaa (toisaalta koskapa näin ei sitten tehtäisi siirtotakarajalla?) ja lisäksi olen pitänyt Versteegiä sellaisena ylihypetettynä ja yliarvostettuna tapauksena. Niin ja lisäksi olisin toivonut hivenen fyysisempää vahvistusta. Yhtenä lisä harmituksena oli vielä se, että olen tässä nyt Flyersilta pitkästä aikaa löytyneen 1st rounderin vuoksi perehtynyt kohtuu suurella mielenkiinnolla ensi kesän draftiin ja siihen keitä sieltä olisi napattavissa ensimmäisen kierroksen lopulla, mutta joo siis ei enää. No en kuitenkaan ehtinyt heti aamusta mitään kirjoittamaan ja ehkäpä hyvä niin.
No sitten kävin nauttimassa raikkaasta pakkasilmasta ja piipahtamassa koululla, jonka aikana ajatukset saivat velloa ihan rauhassa ja tuo trendi alkoi jo tuntumaan ihan järkevältä sillä tilanne on kuitenkin se että Cup kiiluu selvänä tavoitteena ja näistä varauksista olisi iloa vasta vuosien ja vuosien päästä, jos silloinkaan, joten selvää oli, että Homer tekee kaikkensa juuri tämän kevään puolesta ja sitähän tämä Versteegin hankinta oli. Lisäksi sopimusta on vielä ensi kausikin vielä no näin ennakolta, jotenkuten mukiinmenevällä hivenen reilun 3 miljoonan caphitillä, joten tässä ei puhuta edes mistään pelkän kevään rentalista, jolle ei sitten sopimusta kyettäisi tarjoamaan vaan kaverista, joka kuulunee myös ensi kauden ja mahdollisesti pidemmänkin ajan suunnitelmiin kohtuu nuorikin kun vielä on.
Torontossa ei tuo hyökkäyksen johtavarooli taitanut oikein luonnistua Versteegiltä ainakaan niin hyvin kuin Brian Burke olisi toivonut, mutta Flyersissa tarjolla olisi jälleen sitä Hawksista tuttua syvyysroolia, minkä luulisi sopivan paremmin hivenen ailahtelevammalle Versteegille. Itse olisin siis toivonut ehkäpä hivenen erityyppistä hyökkääjää, mutta hyökkääjä tuli kuitenkin ja pääasia, että Homer toimi kun kerran näki vahvistuksille tarvetta eikä vain istunut käsiensä päällä sillä juuri tuolla tavalla sen Stanley Cupia metsästävän joukkueen GM:n pitääkin toimia. Eri asia tuottaako tämä sitten sen suurempaa iloa, mutta yrityksen puutteesta se ei ainakaan jää kiinni.
Leinosta sen verran, että tämä toki nostatti niitä kysymyksiä sen jatkon suhteen eli oliko tämä myös osaltaan mahdollisesti itsensä ulos hinnoitelleen Villenkin paikkaamiseksi tehty liike siis ensi kautta ajatellen? No se nähdään sitten kesällä, itse en näin usko. Jotain arvokasta pitää toki kaupata kesällä, jotta Leino saadaan mukaan mahtumaan, mutta se on sen ajan asioita se. Joku Coburnin (mielestäni yhä edelleen se ensimmäisenä liipaisimella oleva puolustuksen top-5 kavereista tai siis ainakin itse liikuttaisin juuri Braydonia) kauppaaminen jonnekin varaustilaisuuden yhteydessä ei tuntuisi lainkaan kummalliselta liikkeeltä, jolla myös saataisiin niitä parempia varausvuorojakin tännepäin sillä onhan Coburnillakin sitä arvoa se on selvä. Top-4 tason kohtuu nuoret NHL-pakit ovat aina arvokkaita kavereita. Tottakai toisella puolella ovat ne Flyersin tutut cap-ongelmat, mutta Coburniin luulisi olevan kiinnostusta useammallakin taholla ja lisäksi kun sopimuksessa ei ole mitään Gagnen tapaisia rajoittavia pykäliä niin mahdollinen kauppa onnistuu kenen kanssa tahansa.
Zherdevin tilanne on tosiaan mielenkiintoinen. Tässä on nyt mielestäni kaksi vaihtoehtoa, siis itse näen vain kaksi, eli joko Lavilta löytyy sitä luottoa Nikiin ja kaveria peluutetaan jatkossakin kolmessa ensimmäisessä ketjussa tai sitten mikäli näin ei ole niin kaupaksi vain sillä itse en näe Nikiä minään ihanteellisena poppari/jämäroolin kaverina, joka kiltisti ja mukisematta muita kannustaen katselee kun nämä pelaavat vaan enemmän sellaisena riskinä sille hyvälle ja yhtenäiselle joukkuehengelle, mikäli miehellä itsellään ei hommat suju. Eli mikäli Lavi ei näe Nikille sen suurempaa käyttöä niin itse en lähtisi näihin pidetään nyt ekstra-korttina takataskussa, jos sille sitä tarvetta ilmenisi. Eli joko mennään noilla Jayn esiinnostamilla ketjuilla, jotka btw. olisivat ne omatkin viritelmäni juuri nyt tai sitten Zherdev kaupataan jonnekin sillä nelosessa en vain näe Nikistä mitään iloa noin pidemmän päälle pressiboksista puhumattakaan vaan ennemmin päinvastoin. Eli kysymys kuuluu, kumpaa Lavi peluuttaa mieluummin top-9:ssä Zherdeviä vai Nödliä? Nödlhän siis kykenisi pelaamaan myös nelosessa ihan kivasti ja luontevasti, joten siltä osin tuo sitä variaatiomahdollisuutta. Tällä hetkellä näiden vain tämän viimeisimmän katsomokeikan ja sen että kurvaili eilisissä harjoituksissa Bettsin ja Shelley kanssa kanssa johdosta voisi hivenen ajatella, että kauppaa pukkaa vielä. Niin ja mitä tähän mahdolliseen kauppaan tulee niin voisi kuvitella, että rajallisessa roolissa ilman YV-aikaakin 15 maalia iskeneelle kaverille löytyisi niitä ottajia varsinkin trade deadlinen viime hetkillä kun on lisäksi osoittanut edes kohtalaista kykyä ja halua siihen puolustamiseenkin. Ei hinta toki mihinkään maailmoja mullistava tulisi olemaan, mutta en nyt ihan arvottomaksikaan sanoisi sillä vaikka Zherdevistä ei koskaan tule olemaankaan sellaiseksi johtavaksi pelaajaksi Stanley Cupia tavoittelevassa joukkueessa, kuten varmaan varaustilaisuuden aikaan ainakin Blue Jackets uskoi, niin näen kaverin kuitenkin sellaisena hyvänä tai jopa todella hyvänä secondary scouring osaston edustajana, jos vain sitä roolia olisi tarjolla riittävästi. Eli sellaista kakkosketjun tavaraa ja ylivoima-asetta näin ketjuajattelussa ajateltuna. Flyersissa on vain joutunut/joutumassa hieman kovan ja laajan hyökkäyksen uhriksi ja majoitettu täten sinne autokannen alle laivan täytyttyä jo muutoin. Toki ei Flyersin nyt kannata kaupata miestä ihan minne tahansa vahvistaakseen jotain kovaa kilpailijaansa.
Ensi kesän draftista vielä hivenen. Se on totta että tuota draftia ollaan pidetty jo pitkään etukäteiskaavailuissa hivenen heikoimpana, mikä nyt on aika mielenkiintoista kun näitä arvioita ollaan heitetty vuosia ennen varsinaista H-hetkeä ja kun samalla puhutaan nuorista pelaajan aluista niin mitä vain voi tapahtua suuntaan tai toiseen kuten olisi tapahtunutkin sillä ainakin itse pidän tällä hetkellä tuota ensi kesän draftia jopa varsin hyvänä. Ihan ne todelliset tulevaisuuden supertalentit saattavat puuttua jolloin top-5 ei ehkä tule muodostumaan aivan niin rautaiseksi kuin jonain muina kesinä (toki sitäkään ei vielä voi tietää), mutta draftinsyvyys vaikuttaisi ihan kivalta eli hyviä ja tasokkaita prospekteja riittäisi ensimmäisen kierroksen loppuun kuin toisellekin eli Flyersin kannalta drafti olisi vaikuttanut ihan mukavalta. Sinänsä siis harmillista tuo 1st menetys, mutta toisaalta ei Homeria nyt voi arvostellakaan jos lähtee vahvistamaan tiukasti Stanley Cup taisteluun tähyävää joukkuettaan. Hinta oli mielestäni kova, mutta toivotaan, että se maksaa itsensä takaisin. Mutta itse siis näen tuon ensi kesän draftin jopa keskivertoa parempana, mutta saa tosiaan nähdä missä vaiheessa Flyers varailee. Tällä hetkellä olisi siis Pensien 3rd ja oma sekä Tampan 4rd, joista lähdettäisiin liikkeelle, mutta vaikkapa se Coburnin kauppaaminen saattaisi sitten muuttaa tilannetta.
Mutta kliseisesti katsellaan mitä tuleman pitää…
Niin ja BSB:lle myös täältä Herzlich willkommenit!