Jokainen voi olla mitä mieltä tahansa TPS-tai JYP-vertauksista, mutta ne osoittavat ainakin osittain oikeaksi sen, että menestys saattaa aiheuttaa vääränlaista toimintaa.
Kyllä, jokseenkin samaa mieltä, eli jotain ne voi osoittaa. Mestaruuskrapula on sinänsä ihan tunnettu käsite, ei siinä mitään, mutta myös mestaruusputket ovat yhtälailla tunnettuja käsitteitä. Ja kuten sanoin viimeksi, JYP vertauksen voin vielä ostaa, mutta TPS vertaus on kyllä niin hanurista kuin voi olla - katsoin äsken DIILI ohjelmaa ja Mr. Mario olisi varmaan vastaavan vertauksen voinut suustaan päästää.
En ole väittänyt että pelaaja välttämättä ajattelisi matsin alkaessa heikon valmistautumisen merkitystä. Kyse oli siitä, kuinka analyyttisesti edes kannattaa miettiä häviöiden syytä jos valmistautuminen on ollut epätäydellistä. Enkä tarkoita valmistautumisella ainoastaan jalkapallon peluuta ja siniviivalta lähteviä laukauksia alkuverryttelyssä. Olen pelannut lätkää ja kun vastasin kysymykseesi, rohkenen esittää myös sinulle kysymyksen. Puheistasi saa käsityksen, että olet pelannut lätkää - jos näin, oletko koskaan ikinä missään nähnyt epätäydellistä valmistautumista matsiin? Ja heti perään toinen kysymys - oletko koskaan kuullut tai lukenut pelaajan tai valmentajan toteavan pelin jälkeen valmistautumisen matsiin menneen pieleen?
Analyyttinen ajattelu sekä keskustelu yleensäkin on hyvä asia, sen takia Jatkoajankin tapaisia keskustelupalstoja on, että täällä voi analysoida ja jakaa mielipiteitä.
Olen pelannut jääkiekkoa ja matsiin valmistautuminen tapahtuu pääasiassa kaikilla kenet itse olen nähnyt jopa "taikauskoisen" tarkasti, mutta ennemminkin käyttäisin tässä sanaa keskittyminen, joka sinänsä on lähellä samaa asiaa mutta on se oleellisin asia, joka sen valmistautumisen voi pilata. Eli näitä sattuu kaikille, vaimon kanssa ollut riitaa, vauva itkenyt koko yön, nahkaliivijätkät soittelee jne. Kuitenkin ammattipelaajilla kuten ammatikseen esim. myyntialalla tai johtoasemassa olevilla ihmisillä, joilla on tulostavoitteet, ne asiat pitää jättää sinne oven ulkopuolelle työpaikasta ja keskittyä olennaiseen. Näin montaa huonosti keskittymistä, useammalta pelaajalta ei pysty selittämään sillä, että vaimolla on menkat vaan siellä on pelitavat ja Matikaisen lottonumerot täysin sekaisin. Tai sitten joukkueen sisällä on riita siitä "kuka n-----ii suskii".
Jos PW:n laiturit olisivat saaneet edes jotain aikaiseksi, tilanne olisi paljon valoisampi. Totesin jo, että Hirso ja Eero ovat itse asiassa varsin ookoossa kakkosketjun vauhdissa ja Liivik aloitti nelosen sentterinä tehoilla 0+2/3 ottelua. Ykkösen jätkät ovat olleet aivan liekeissä, jokainen on top tenissä pistepörssissä. Puhumattakaan hyväksymisestä. Loppuun toteaisin, että JHag2 on runkvisti.
Hemmetin hyvä kirjoitus kokonaisuudessaan.
Minun mielestä PW on ollut yksi parhaista suorittajista, aloitukset, AV:t, viisikkopeli ja ihan uskomaton määrä kiekon blokkaamisia ja uhrautumista joukkueen eteen. Kuten olen sanonut, Lennua ei voi korvata, mutta Wirtanen on ainakin osaltaan tehnyt kaikkensa, että edes Lennun taistelu huokuisi kentältä. Nelosta en olis myöskään rikkonut, Liivik varsinkin takaisin kokoonpanoon asap.
Mun mielestä JHag2 on monessa tilanteessa juuri sitä mitä tarvitaan, JHag ykkönenkin on myös ok, mutta siinä ei ole sitä tutinaa ja tötinää.
Edittiä: