Täältäkin piti pysyä pois 10 matsia, mutta kun tuli avauduttua jo peliesitykset ketjussa, niin teenpä jälleen päänsisäisen analyysin ja annan JHagin haastatella JHagia:
-Huusit Jaloselle kenkää jo suurinpiirtein 4:n matsin jälkeen syksyllä -08 ja olit kaikkien silmätikku. Lisäksi olit loppujen lopuksi väärässä, Jalonenhan onnistui. Tosin viive oli 2 vuotta, mutta kuitenkin. Mikset nyt huuda Petulle kenkää?
-Ehkä opin jotain siitä, että ei liian aikaisin kannata tehdä lopullisia päätöksiä. Mutta pettymyshän Petun alkukausi on ollut. Kuten koko joukkueenkin.
-Vapautatko Petun vastuusta sillä perusteella, että muukin joukkue on ollut huono? Tuohan oli se keskeinen Pro-Nokka -ryhmän teesi, joka sinua vitutti aina!
-No kyllä mun mielestä pitää pystyä ja pystyykin erottamaan toisistaan joukkueen / pelaajien huonouden ja valmennuksen valmiustilan. Se, että HIFK:lla on kaudesta toiseen epävakaata maalivahtipeliä, ei luoja nähköön ole kenenkään valmentajan vika! Mutta Petukaan ei ole aloittanut mulle mieluisalla atakilla ja oli suorastaan onneton Jyp-tappiossa. Seisoskeli zombina aitiossa. Mun mielestäni joukkueen psyykkaus ennen ottelua on totaalisesti valmennuksen vastuulla. Se ei ollut Nokan vahvaa aluetta lukuunottamatta viimekeväisiä pleijareita ja odotin, että Petu ei tuo joukkuettaan vässykkänä jäälle. Hän on tehnyt sen jo 2 kertaa. Kauden avauksessa Ilmalassa ja viime perjantaina Nordiksella. Siis 2/6 ottelua, joka kolmas matsi. Tämän suhdeluvun pitää pienentyä.
-Urpo! Kautta on pelattu vasta 6 matsia!
-Joo joo....mutta siltikin se on liian iso suhdeluku senkin vitun ääliö!
-Mennäänpä eteenpäin runkkari...
-Sopii mulle retardi, kysy jotain.
-Entä Petun hyvät puolet?
-No Kuopiossa lätty lätisi lopussa, se oli mielestäni strategisesti järkevää. HIFK:n ei tarvitse olla kiltti ja hyvä häviäjä. Mutta kotikentälläkin saisi näyttää hampaita, kiitos!
-Meinaatko, että HIFK:n pitäisi aina kerätä lopussa 5+20 minuuttisia, kun ollaan tappiolla?
-Ei, meinaan ensinnäkin sitä, että HIFK:n ei pitäisi olla lopussa tappiolla, vaan naputella 3 pinnan voittoja. Toisekseen HIFK:n loppu-uhoilusta kertyy isot sakot seuralle, jos siitä tulee tapa. Mä pidin mestaruudesta ja hyväksyn, että määrätyllä tavalla se pitää paikkansa, että mestaruutta ei voiteta boksissa lusimalla. Mutta boksia ei pidä myöskään pelätä ja HIFK:n pitää kuitata Micken ja kumppanien koskemiset ja olla muutenkin vittumainen. Tällä alueella uskon Petun olevan hyvä.
-Eikö se riitä sulle? Etkö olekaan ryminäpronssimies?
-En enää, mutta kyllä ryminäpronssikin on mun mielestä parempi saavutus kun neppaileva sääläreissä putoaminen. Ryminäpronssin ohi nostan kuitenkin ryminäkullan ja niukasti myös neppailukullan.
-Onko joukkue mielestäsi yhtä hyvä kuin se, millä kulta otettiin?
-Ei missään tapauksessa ja tämäkin hieman vapauttaa Petua koukusta. Lennun, Maran ja Wärnin poissaoloa ei todellakaan ole korvattu Eerolla, Leksalla ja Tuomaisella, joka on järisyttävä pettymys. Tähän päälle se, että maalivahtiosasto on huonontunut. Ei valmentajaa ja Janne & Juuso vuoden vanhempia. Joukkue on mun tietääkseni n. 800ke halvempi kuin viime keväinen ja tässä tapauksessa hinnasta tinkiminen näkyy laadun huonontumisena.
-Kauanko katsellaan ennenkuin mono heiluu?
-Kevät + pleijarit. Sen jälkeen analyysi ja sekin tulee olemaan Jatkoajan sisäinen. Petu ei saa kenkää, vaikka HIFK pelaisi yhtä huonosti kuin Nokan ekalla kaudella.
Stigun listaan täydentäisin;
Jalonen vs. Matikainen - verrataanpa ihan nimiä. Kari Jalosen kuuluisin kiekkokaima on Jukka Jalonen, joka toi ns. leijonille kultaa ja HPK:lle monta pronssia. Petu Matikaisen kuuluisin kiekkokaima on Pentti Matikainen. Peli ei voisi ratketa tämän selvemmin Petun eduksi.