Ei hätää arvon palstaveljet. Mä voin avata teille mikä tällä kaudella oikeasti meni taktisesti pieleen.
Otetaan ensin käsittelyyn avauspelaaminen.
Modernissa jääkiekossa tulee joukkueella olla vähintään kolme erilaista tapaa avata peliä. Sihvosen termein nämä taitavat olla viiveellä, hidastamalla ja nopeasti. Nämä IFK hallitsi kaudella 2010-2011, muttei kaudella 2012. IFK osasi pelata palauttamalla, muttei kovin hyvin viiveellä, eikä nopeasti. Sen lisäksi, että osaa pelata näitä kolmea erilaista hyökkäyksiinlähtöä, tulisi vielä osata tunnistaa missä tilanteissa kannattaa pelata mitäkin versiota.
Toinen seikka mikä IFK:lla kusi melko pahasti tänä vuonna oli karvauspelaaminen.
Otetaan sitten tarkemmin käsittelyyn mikä meni pieleen Jokereita vastaan
Otetaan ensin käsittelyyn avauspelaaminen.
Nyt jos käännämme katseemme syksyyn, niin on hyvä muistaa millaista peliä IFK todellisuudessa pelasi. Alkukaudesta me ei osattu lähteä omasta päästä organisoidusti mitenkään muuten, kuin hitailla lähdöillä. Oltiin kiekon kanssa jo omalla sinisellä hyökkääjät vauhdissa ja sitten pakki, sen sijaan, että olisi levittänyt toiselle puolelle tai nostanut jalalla, vei joka kerta kiekon oman maalin taakse. Tämän jälkeen järjestäydyttiin liian hitaasti uuteen hyökkäykseen, jolloin vastustaja iski sekasortoiseen tilanteeseen. Itseasiassa tämä oli iso synti koko kauden ajan. Sitten pyrittiin saada nopeat hyökkäykset kuntoon, mutta missään vaiheessa ei osattu kääntää peliä niin, että koko hyökkäysketju olisi mukana hyökkäyksessä. Pyrittiin aina 2vs2 hyökkäyksiin. Sitten yritettiin saada mukaan palauttamalla hyökkääminen, eli että laituri paluttaakin kiekon pakille joka jakaa sitä toiseen laitaan. Noh siinä onnistuttiin, mutta tässä vaiheessa ei enää osattukkaan rauhoittaa ja lähteä viiveellä omista.Uin nyt vahvasti vastavirtaan, mutta mun mielestä Petun suurin virhe koko kauden aikana oli silloin syksyn tappioiden aikana myydä pikkusormi brändikiekolle. Kuten Peltonen totesi, HIFK hävisi kiekollisena kärsivällisyyden ja älykkyyden puutteeseen. Työkalupakista puuttui ne kiekkokontrollin välineet lopulta tärkeimmässä paikassa. Alkukaudesta kaikki huusivat yhteen ääneen, että HIFK:n pitää pelata nopeasti ja aggressiivisesti.
Modernissa jääkiekossa tulee joukkueella olla vähintään kolme erilaista tapaa avata peliä. Sihvosen termein nämä taitavat olla viiveellä, hidastamalla ja nopeasti. Nämä IFK hallitsi kaudella 2010-2011, muttei kaudella 2012. IFK osasi pelata palauttamalla, muttei kovin hyvin viiveellä, eikä nopeasti. Sen lisäksi, että osaa pelata näitä kolmea erilaista hyökkäyksiinlähtöä, tulisi vielä osata tunnistaa missä tilanteissa kannattaa pelata mitäkin versiota.
Toinen seikka mikä IFK:lla kusi melko pahasti tänä vuonna oli karvauspelaaminen.
Tämän huomasin itsekin. Ei osattu pelata 1-2-2 trappia, mitä yritettiin pelata. trapissa on kuitenkin ideana sulkea syöttösuunnat, mikä epäonnistui täydellisesti. Ei voi vittu koko viisikon läpi mennä syötöt keskialueella. Lisäksi ei osattu ollenkaan antaa painetta oikeaan aikaan ja odottaa kärsivällisesti taas oikeaan aikaan. Lähdettiin yhden pelaajan voimin karvaamaan vastustajan viittä vastaan ja välillä taas jätettiin yksinäinen puolustaja ihan rauhassa odottamaan koko muun viisikon järjestäytymistä. KJ:n IFK pelasi todella viisaasti trapin ja prässin sekoitusta ja osasi prässätä aina oikeaan aikaan ja hellittää taas oikeaan aikaan. Toisaalta vaikka Sihvonen muuta väittääkin, niin mun mielestä oikea tapa on ottaa trapissakin vastustaja kiinni jo siitä b-pisteiden kohdilta, eikä vasta keskialueelta.Petu ei myöskään keksinyt mitään lääkettä Jokereiden avauspeliä vastaan, vaikka Jokerit mm. keräsi uudestaan ja uudestaan viisikon hakemaan vauhtia lähes päätyviivalta. Kerta toisensa jälkeen sama kuvio tuli läpi, yleensä vasemmalta.
Otetaan sitten tarkemmin käsittelyyn mikä meni pieleen Jokereita vastaan
Pitkän heittäminen päätyyn ei ole mitenkään väärä taktiikka, kun sen tekee oikein. Jokereita vastaan kuitenkin IFK:n viivelähdöt olivat niin luokattomia, ettei voitu sitä kiekkoa heittää päätyyn oikea-aikaisesti vaan annettiin se vaan jokereille. Lisäksi meidän laiturimateriaali oli huono kaivamaan kiekkoja kulmista ja voittamaan kaksinkamppailuja.Varmasti oli tarkoitus pelata monipuolisempaa hyökkäyspeliä alkuvuoden tapaan. Huolestuttavinta ensi kautta ajatellen oli minusta juuri se, että Erkka ssai tuon hyökkäyspelin niin helposti ja niin täysin tukahdutettua. Ja toisaalta sitten se, ettei Petu vastaavasti pystynyt vastaamaan tähän mitenkään, vaan ainoaksi ratkaisuksi jäi se pitkän lätkiminen.
Tässä juuri oli yksi todellinen avain tähän sarjaan. Me ei osattu avata 0-5 trappia. Ei kuitenkaan oltu kovin paljon huonompi, kun pelattiin tasatilanteessa. Kun nämä seikat tietää, niin miten voidaan ottaa järkyttäviä jäähyja ja kaatuilla niin, että Jokerit sai ilmaiseksi lähteä johtoasemassa toiseen erään. Ainoa ottelu missä näin ei käynytkään päättyi vasta jatkoajalla. Kyllä tämä ratkesi hermokontrolliin ja henkilökohtaisiin virheisiin lähes yhtä paljon kuin taktiseen osaamiseenkin.Jokerit panosti selkeästi kolmessa ensimmäisessä pelissä vahvaan toiseen erään ja neljännessä ensimmäiseen erään. Kaikki onnistui voittavasti, vaikka toisessa pelissä tarvittiin se MG:n epäonnistunut rankki voittoon saakka. EW joukkoineen vei ja Petu porukoineen vikisi, silti Petulle jatkoa.
Mun mielestä 1-2-2 on ihan hyvä kuvio, kun sitä osataan käyttää oikein. Nyt sitä käytettiin väärin. Kärkikarvaaja ei saanut yhtään tukea muilta ja koko viisikko oli muutenkin ihan missä sattuu. Ei osattu prässätä oikeassa kohdassa, eikä ohjata peliä oikein.Olen nyt tätä pari päivää sulatellut ja todennut, että tossa Sihvosen kirjoittamassa jutussa saattaa ollakin syvempi totuus. Itse olen syyttänyt koko valmennusjohtoa, mutta koko ajan kyllä tulee mieleen, että Matikaisella iski syksyllä pieni paniikki voittojen suhteen.
Sihvonen ihmetteli miten Matikainen peluutti 1-2-2 trappia. Itse olen nyt sitä mieltä, että ajatus ton peluuttamisesta on tullut Pennaselta ja Sormuselta. Matikainen todennäköisesti ei nähnyt omalla 1-1-3:sella tulevaisuutta IFK:n pelaajrungolla. Pelaajarungosta ei löytynyt tarpeeksi sellasta ainesta joka menee päätyyn karvaamaan kiekkoa ja pystyy näin antamaan paineen pakeille.