Petulle jatkoa!

  • 27 622
  • 110

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei hätää arvon palstaveljet. Mä voin avata teille mikä tällä kaudella oikeasti meni taktisesti pieleen.
Otetaan ensin käsittelyyn avauspelaaminen.
Uin nyt vahvasti vastavirtaan, mutta mun mielestä Petun suurin virhe koko kauden aikana oli silloin syksyn tappioiden aikana myydä pikkusormi brändikiekolle. Kuten Peltonen totesi, HIFK hävisi kiekollisena kärsivällisyyden ja älykkyyden puutteeseen. Työkalupakista puuttui ne kiekkokontrollin välineet lopulta tärkeimmässä paikassa. Alkukaudesta kaikki huusivat yhteen ääneen, että HIFK:n pitää pelata nopeasti ja aggressiivisesti.
Nyt jos käännämme katseemme syksyyn, niin on hyvä muistaa millaista peliä IFK todellisuudessa pelasi. Alkukaudesta me ei osattu lähteä omasta päästä organisoidusti mitenkään muuten, kuin hitailla lähdöillä. Oltiin kiekon kanssa jo omalla sinisellä hyökkääjät vauhdissa ja sitten pakki, sen sijaan, että olisi levittänyt toiselle puolelle tai nostanut jalalla, vei joka kerta kiekon oman maalin taakse. Tämän jälkeen järjestäydyttiin liian hitaasti uuteen hyökkäykseen, jolloin vastustaja iski sekasortoiseen tilanteeseen. Itseasiassa tämä oli iso synti koko kauden ajan. Sitten pyrittiin saada nopeat hyökkäykset kuntoon, mutta missään vaiheessa ei osattu kääntää peliä niin, että koko hyökkäysketju olisi mukana hyökkäyksessä. Pyrittiin aina 2vs2 hyökkäyksiin. Sitten yritettiin saada mukaan palauttamalla hyökkääminen, eli että laituri paluttaakin kiekon pakille joka jakaa sitä toiseen laitaan. Noh siinä onnistuttiin, mutta tässä vaiheessa ei enää osattukkaan rauhoittaa ja lähteä viiveellä omista.

Modernissa jääkiekossa tulee joukkueella olla vähintään kolme erilaista tapaa avata peliä. Sihvosen termein nämä taitavat olla viiveellä, hidastamalla ja nopeasti. Nämä IFK hallitsi kaudella 2010-2011, muttei kaudella 2012. IFK osasi pelata palauttamalla, muttei kovin hyvin viiveellä, eikä nopeasti. Sen lisäksi, että osaa pelata näitä kolmea erilaista hyökkäyksiinlähtöä, tulisi vielä osata tunnistaa missä tilanteissa kannattaa pelata mitäkin versiota.

Toinen seikka mikä IFK:lla kusi melko pahasti tänä vuonna oli karvauspelaaminen.
Petu ei myöskään keksinyt mitään lääkettä Jokereiden avauspeliä vastaan, vaikka Jokerit mm. keräsi uudestaan ja uudestaan viisikon hakemaan vauhtia lähes päätyviivalta. Kerta toisensa jälkeen sama kuvio tuli läpi, yleensä vasemmalta.
Tämän huomasin itsekin. Ei osattu pelata 1-2-2 trappia, mitä yritettiin pelata. trapissa on kuitenkin ideana sulkea syöttösuunnat, mikä epäonnistui täydellisesti. Ei voi vittu koko viisikon läpi mennä syötöt keskialueella. Lisäksi ei osattu ollenkaan antaa painetta oikeaan aikaan ja odottaa kärsivällisesti taas oikeaan aikaan. Lähdettiin yhden pelaajan voimin karvaamaan vastustajan viittä vastaan ja välillä taas jätettiin yksinäinen puolustaja ihan rauhassa odottamaan koko muun viisikon järjestäytymistä. KJ:n IFK pelasi todella viisaasti trapin ja prässin sekoitusta ja osasi prässätä aina oikeaan aikaan ja hellittää taas oikeaan aikaan. Toisaalta vaikka Sihvonen muuta väittääkin, niin mun mielestä oikea tapa on ottaa trapissakin vastustaja kiinni jo siitä b-pisteiden kohdilta, eikä vasta keskialueelta.

Otetaan sitten tarkemmin käsittelyyn mikä meni pieleen Jokereita vastaan
Varmasti oli tarkoitus pelata monipuolisempaa hyökkäyspeliä alkuvuoden tapaan. Huolestuttavinta ensi kautta ajatellen oli minusta juuri se, että Erkka ssai tuon hyökkäyspelin niin helposti ja niin täysin tukahdutettua. Ja toisaalta sitten se, ettei Petu vastaavasti pystynyt vastaamaan tähän mitenkään, vaan ainoaksi ratkaisuksi jäi se pitkän lätkiminen.
Pitkän heittäminen päätyyn ei ole mitenkään väärä taktiikka, kun sen tekee oikein. Jokereita vastaan kuitenkin IFK:n viivelähdöt olivat niin luokattomia, ettei voitu sitä kiekkoa heittää päätyyn oikea-aikaisesti vaan annettiin se vaan jokereille. Lisäksi meidän laiturimateriaali oli huono kaivamaan kiekkoja kulmista ja voittamaan kaksinkamppailuja.
Jokerit panosti selkeästi kolmessa ensimmäisessä pelissä vahvaan toiseen erään ja neljännessä ensimmäiseen erään. Kaikki onnistui voittavasti, vaikka toisessa pelissä tarvittiin se MG:n epäonnistunut rankki voittoon saakka. EW joukkoineen vei ja Petu porukoineen vikisi, silti Petulle jatkoa.
Tässä juuri oli yksi todellinen avain tähän sarjaan. Me ei osattu avata 0-5 trappia. Ei kuitenkaan oltu kovin paljon huonompi, kun pelattiin tasatilanteessa. Kun nämä seikat tietää, niin miten voidaan ottaa järkyttäviä jäähyja ja kaatuilla niin, että Jokerit sai ilmaiseksi lähteä johtoasemassa toiseen erään. Ainoa ottelu missä näin ei käynytkään päättyi vasta jatkoajalla. Kyllä tämä ratkesi hermokontrolliin ja henkilökohtaisiin virheisiin lähes yhtä paljon kuin taktiseen osaamiseenkin.

Olen nyt tätä pari päivää sulatellut ja todennut, että tossa Sihvosen kirjoittamassa jutussa saattaa ollakin syvempi totuus. Itse olen syyttänyt koko valmennusjohtoa, mutta koko ajan kyllä tulee mieleen, että Matikaisella iski syksyllä pieni paniikki voittojen suhteen.
Sihvonen ihmetteli miten Matikainen peluutti 1-2-2 trappia. Itse olen nyt sitä mieltä, että ajatus ton peluuttamisesta on tullut Pennaselta ja Sormuselta. Matikainen todennäköisesti ei nähnyt omalla 1-1-3:sella tulevaisuutta IFK:n pelaajrungolla. Pelaajarungosta ei löytynyt tarpeeksi sellasta ainesta joka menee päätyyn karvaamaan kiekkoa ja pystyy näin antamaan paineen pakeille.
Mun mielestä 1-2-2 on ihan hyvä kuvio, kun sitä osataan käyttää oikein. Nyt sitä käytettiin väärin. Kärkikarvaaja ei saanut yhtään tukea muilta ja koko viisikko oli muutenkin ihan missä sattuu. Ei osattu prässätä oikeassa kohdassa, eikä ohjata peliä oikein.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Otetaan sitten tarkemmin käsittelyyn mikä meni pieleen Jokereita vastaan
Pitkän heittäminen päätyyn ei ole mitenkään väärä taktiikka, kun sen tekee oikein. Jokereita vastaan kuitenkin IFK:n viivelähdöt olivat niin luokattomia, ettei voitu sitä kiekkoa heittää päätyyn oikea-aikaisesti vaan annettiin se vaan jokereille. Lisäksi meidän laiturimateriaali oli huono kaivamaan kiekkoja kulmista ja voittamaan kaksinkamppailuja.

Tämä on totta. Ja tätä tietysti tavallaan tarkoitinkin. Eli silmiini näytti siltä, että yritettiin kyllä tulla syöttelemällä läpi, mutta pakon edessä jouduttiin sitten heittämään kiekko päätyyn, jolloin taas ketjukaverit eivät olleet sitä menossa sieltä hakemaan. Olisiko sitten pitänyt suoraviivaistaa vielä lisää, eikä edes yrittää hallitusti läpi, jotta oltaisiin paremmin ehditty kulmakiekoille. Sarjan aikana en nostanut tuomarilinjaa esiin, koska siihen mikään ei todellakaan ratkennut, mutta kyllähän sarjassa vallinnut melko suuren kiekottoman estämisen sallinut linja suosi myös Jokerien trappia. Siinä sai keskialueellakin ottaa vauhtia pois aika surutta.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokerit panosti selkeästi kolmessa ensimmäisessä pelissä vahvaan toiseen erään ja neljännessä ensimmäiseen erään. Kaikki onnistui voittavasti, vaikka toisessa pelissä tarvittiin se MG:n epäonnistunut rankki voittoon saakka.
Nyt täysin ilman sarvia tai hampaita, mitä helvettiä Erkka tarkoitti sillä, kun aina mumisi, että tiedettiin mitä Hifk tekee ja oltiin aina vähän edellä ? Oliko se tuo mitä Johannes kirjoitti.

Tämä siis 100 % sitä, että ilmeisesti tämä erottaa minut kannattajana ammattilaisesta. Vaikka miten olen miettinyt, kaikki pelit katsonut, eilen tsekattiin yhden aktiivikoutsin kanssa tilastot niin en minä tiedä mitä tapahtui. Olisi helppoa, jos veskari olisi pettänyt, se on aina yksi. Mutta mitä tapahtuu sitten, kun teidän järjetön hyökkäysarsenaali vetää nollaa ja meidän kiistatta puutteellinen ja hidas pakisto ei päästä mitään.

Tämä viesti siis siksi, että en minä vieläkään ymmärrä miten tuo meni 4-0. Ja korostetaan nyt vielä, että enää ei ole tarkoitus kuittailla yhtään mitään, ainoastaan ihmetellä.

Ei se noinkaan voi mennä, että osataan panostaa oikeaan erään.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä siis 100 % sitä, että ilmeisesti tämä erottaa minut kannattajana ammattilaisesta. Vaikka miten olen miettinyt, kaikki pelit katsonut, eilen tsekattiin yhden aktiivikoutsin kanssa tilastot niin en minä tiedä mitä tapahtui. Olisi helppoa, jos veskari olisi pettänyt, se on aina yksi. Mutta mitä tapahtuu sitten, kun teidän järjetön hyökkäysarsenaali vetää nollaa ja meidän kiistatta puutteellinen ja hidas pakisto ei päästä mitään.

Tämä viesti siis siksi, että en minä vieläkään ymmärrä miten tuo meni 4-0.

Koska olen itsekin ihan kujalla taktiikoista, niin en edes yritä vastata sinulle. Nybari avaa hieman sarjan kulkua Hifkin näkökulmasta HIFK:n sivuilla. Ei mitään mullistavaa, mutta pari ihan mielenkiintoista yksityiskohtaa sielläkin vilahtaa. Käy katsomassa jos kiinnostaa:

http://www.hifk.fi/uutiset/nybondas_katseet_eteenpin
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se noinkaan voi mennä, että osataan panostaa oikeaan erään.

Eiköhän se sarja päättynyt puhtaasti pelitaktisiin aspekteihin, näin ainakin minun amatöörisilmilläni nähtynä. Jokerit lähtivät ikään kuin ''nollaamaan'' tai ''tappamaan'' itse pelin kokonaan ja HIFK:lla ei riittänyt pelitavalliset avut eikä sitten siitä johtuen kärsivällisyys lähteä mukaan tuohon asemataisteluun minkä avulla narrit sitten loppujen lopuksi sarjan omiin nimiinsä veivät.

Se on minullekin täysi mysteeri miten Jokerit pystyivät käytännössä koko sarjan pelaamaan täysin samalla tavalla siten, että HIFK ei onnistunut keksimään minkään sortin keinoja avata tuota Jokereiden pelin hapettamista. Viime vuoden sarjassahan itse asiassa Jokerit pelasivat lähes samalla tavalla HIFK:ta vastaan, mutta silloin KJ:n HIFK oli loppujen lopuksi niin vahva pelillisesti sekä taktisesti, että silloinen joukkueemme onnistui pakottamaan Jokerit pois koloistaan sota-alueelle, ja loppu on historiaa.

Nythän tosissaan Jokerit pitivät HIFK:ta, jopa pilkkanaan HIFK:n juostessa koko ajan ylimääräistä lenkkiä samaan aikaan, kun Jokerit eivät käytännössä kuluttaneet omia energioitaan mihinkään. Olihan tuo kannattajallekin todella raivostuttavaa katsoa, kun vastustaja voittaa oman joukkueen käytännössä puolustamalla 60 minuuttia siten, että oma joukkue lyö päätään kuin seinään ja samalla oma häkki heiluu tasaisin väliajoin. Tylsän ärsyttävää, mutta puupäitä vastaan vittumaisen tehokasta.

Pitikin alkaa funtsimaan noita... Vitutus nousi taas potenssiin n...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänks Jymäkkä ja Seesam. Tuosta Nybarin osuudesta voi ainakin sen päätellä, että ei kyetty muuttamaan taktiikkaa / vastaamaan siihen mitä vastustaja teki. Periaatteessa tähän kait Erkkakin viittaa kun puhuu, että oltiin askel edellä.

Ihmeelliseksi shakiksi on kiekko mennyt ja nyt kait sitä voi nöyränä sanoa, ettei ymmärrä mitään. Juuri näissä tilanteissa olisi kiva kuulla eri näkemyksiä miksi näin tapahtui.

Mun oman tulkinta sarjasta oli se, että Jokerit oli kurinalaisempi. Pari peliä selailin uusintoina läpi ja Jokerien pelaajat olivat aina valmiina (kun kiekko menetettiin) siinä puolutusryhmityksessä mikä oli sovittu. Hifk lipsui tästä, Jokerit pääsivät YV-hyökkäyksiin ja sitä kautta paremmille paikoille. Yhteenvetona tuosta katselin niin, että Jokerit halusivat enemmän voittoa ja olivat siihen sitoutuneita eli lätkäjargonilla "pelasivat joukkueelle". Hifk lipsui tästä ja sen takia sarja kääntyi meille ja nähtiin välillä yksittäisiä sotureita (Granlund, Peltonen jne) vs. Jokerit. Noissa yksi vastaan joukkue, joukkue voittaa aina

En kyllä enää tiedä, aika kuutamolla tässä ollaan, jos/kun lätkä on keksitty uudellen. Mun kirjoissa tuo oli noin yksinkertaista, Hifk huippuyksilöt häviävät taiston Jokerien viisikkoa vastaan. Vastaavasti Jokerien bumelupat kyllä pärjäävät, kun jokainen hoitaa vain hänelle kuuluvan ruudun.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Nyt täysin ilman sarvia tai hampaita, mitä helvettiä Erkka tarkoitti sillä, kun aina mumisi, että tiedettiin mitä Hifk tekee ja oltiin aina vähän edellä ? Oliko se tuo mitä Johannes kirjoitti.

Ei se noinkaan voi mennä, että osataan panostaa oikeaan erään.

Itse asiassa toi kolumni tosta "Moneypuck" tilastoinnista voi avata jotain. IFK.lla mun mielestä oli läpi kauden heikkoja tokia eriä ja jos/kun näin on niin Keklun tuoma tilastointi paljastaa sen raa'asti. Se toisen erään iskeminen ei ratkaissut ottelusarjaa, mutta Jokereitten halinnoima peli tempo ja virtaus ratkaisi, Jokerit iski sellaiseen kohtaan mikä IFK:ssa oli rikki. Yksi mielenkiintoinen taktinen veto oli tosiaan neljännen ottelun ensimmäinen erä, Westerlund söi siinä Matikaisen viimeisetkin eväät..

Westerlundilla oli vielä sellainen etu Matikaiseen, että tuntee hyvin Matikaisen ajatusten juoksun kun on kaiketi herralle paljon asioita opettanut. Ja nykyjääkiekko on sellasta ettei ilman vedenpitävää pelitapaa pysty voittamaan mitään ja Matikaisen vuosi kuin seula, Jokereilla se on toistaiseksi ollut tiivis.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tuossa playoffit-ketjussa jo aiemminkin viittasin Moneypuck-teemaan ja tänään uudestaan. Narrit oli tehnyt kotiläksynsä ja siksi se näytti niin helpolta. Eikä kiekon hakkaaminen päätyyn ole ollenkaan paskempi taktiikka, kun omat ehtivät ensin "karoille". Puhuvat meidänpelityypit mitä tahansa. Jyp voitti mestaruuden sillä tyylillä. Mutta nyt oltiin ratkaisevasti myöhässä. Narrit teki tästä jääshakkia ja teki sen todella hyvin. Mun tietojeni mukaan Kekäläinen käytti analyysiapuna vedonlyönnin kiekkoasiantuntijoita ja tämänhän cobol voinee vahvistaa tai ampua alas? Jokerit ei antanut HIFK:lle ainuttakaan läpiajoa koko sarjaan ja tämä on jo epänormaalia tarkkuutta, mitä ei runkosarjapeleissä nähdä. Piti tulla keskusteluun, koska tässä ei puhutakaan enää Petulle kenkää / jatkoa -tiimoilta. On tää Jatkoaika jännä mesta : D

edit:
PS. Juuri tätä Erkka tarkoitti kertoessaan, että he tiesivät koko ajan mitä HIFK tulee tekemään.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Veljekset, juttelin tuossa kaverin kanssa, joka vielä aktiivisesti on kiekon kanssa tekemisissä (valmentanutkin).

Soitin hänelle siksi, että vahvistaisi mun ajatelmat, että kiekko on edelleen lätkää (Nykänen copyrightit). Mun ajatus oli, että toi mun pelaaminen ja kurinalaisuus olisi ollut se juttu. Ketun viikset, kääntyi heti mua vastaan ja teki meidän sarjasta Erkka vs. Petu pelin. Näki ratkaisun niin, että Erkka näki Hifk pelin, otti sen pois ja Petu ei pystynyt vastaamaan.

Mä lähden tsekkaamaan curlingia, siinä kait edelleen kilkataan toisen kiveksiä ?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ei se noinkaan voi mennä, että osataan panostaa oikeaan erään.

Summanen kirjoitti jotain ihme muminaa siinä Hazard/Rami-lätkä kirjassa kuinka hän on paljon miettinyt pelin eri hetkiä, jolloin kannattaa iskeä ja milloin ei kannata, vaan pelataan vaan tai jotain sinnepäin, kun ei ihmisistä muodostuva joukkue voi Ramin mielestä pelata 60 minuutin paineella koko 60 minuuttia, vaikka Tami sellaista kertoo peluuttavansa pelitapanaan. EW lienee miettinyt myös sopivia iskun hetkiä pelissä. Tuo oma juttuni oli vain yksi esimerkki, joka jäi mieleen siitä mihin 4 peliä ratkesi voitoin 4-0 Jokereille, ei mikään kattava analyysi peleistä. Kun vihelletään nykylinjalla, niin toiseen erään kannattaakin panostaa, kun tulee pitkät pyöritykset vastustajan päätyyn, jossa oma vaihtoaitio vieressä ja voi välillä vaihtaa vähitellen virkeitä jalkoja jäälle, kun vastustaja ei voi tehdä samaa asiaa, kun sillä pitkä matka vaihtoon, jos jää pyörityksen alle. Lopulta tulee vastustajalle jäähy, oma maalipaikka tai parhaassa tapauksessa tehdään maali, kun vastustaja väsyy 2. erässä pitkään vaihtoonsa oman sinisen alle.
 
Viimeksi muokattu:

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Veljekset, juttelin tuossa kaverin kanssa, joka vielä aktiivisesti on kiekon kanssa tekemisissä (valmentanutkin).

Soitin hänelle siksi, että vahvistaisi mun ajatelmat, että kiekko on edelleen lätkää (Nykänen copyrightit). Mun ajatus oli, että toi mun pelaaminen ja kurinalaisuus olisi ollut se juttu. Ketun viikset, kääntyi heti mua vastaan ja teki meidän sarjasta Erkka vs. Petu pelin. Näki ratkaisun niin, että Erkka näki Hifk pelin, otti sen pois ja Petu ei pystynyt vastaamaan.

Mä lähden tsekkaamaan curlingia, siinä kait edelleen kilkataan toisen kiveksiä ?

Näinhän se on, sitä kai kutsutaan moderniksi lätkäksi. Mulle töissäkin eräs ihmetteli kun kerroin IFK:n hävinneen Matikaiseen ja tokasi mulle ettei kai nyt päävalmentajalla niin isoa merkitystä ole? Ja kun tämä tulee kaverin suusta joka seuraa lätkää aktiivisesti koko kauden jopa katsomalla pelejä paikan päällä silloin kun näädät pelaa IFK:ta tai Jokereita vastaan niin voi tehdä sen johtopäätöksen, että suurin osa jääkiekon seuraajista ei tiedosta taktiikan olemassa oloa saati sitten toimivuutta. Esimerkiksi kun ottelu alkaa itse katson kaksi asiaa. Minkälaisella karvauksella IFK lähtee ja millaisella ryhmittymällä puolustaa, olen jopa ruvennut laskemaan viivelähtöjä. Mä kumminkin kuulun siihen ryhmään mikä uskoo, että täydellisellä taktiikalla voitetaan mestaruuksia tai ainakin pystytään menestymään jos joukkue sattuu vaan olemaan oikeinlailla roolitettu, nimellä selässä ei ole väliä kunhan pelaa oikealla tontilla.

Aion muuten seurata Jokereitten välieräsarjan varsinkin jos pelaavat Jyppiä vastaan kun siinä olisi Erkan muokattava taas pelikirjaa, että saa Ahon ja Dufvan pelikrjan kanssa sulamaan. Dufvan mainitsin siksi, että Aho on jättänyt robotti jääkiekon elementtejä Jyppiin jotka on periytynyt Dufvalta joka alkukaudesta suuret linjaukset on luonut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös