Petulle jatkoa!

  • 27 615
  • 110

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuten totesin aiemmin, Petu saa jatkaa. Nyt meni pleijarit vihkoon, mutta muuten oli nousujohteista, kuten nokalla aikoinaan. Toista vastaavaa mahalaskua en kuitenkaan itse suvaitse, ensi kaudella on onnistuttava. Vaatimuksena tasainen runkosarja ja sijoitus 1-4 vähän rosterista riippuen. Sama meininki kuin tällä kaudella vaikean alun jälkeen riittää. Pudotuspeleissä ei saa jäätyä. Nyt Petu ei saanut nokitettua Erkkaa vastaan pätkääkään. Se on ihan luonnollista, että toinen onnistuu paremmin taktiikkavalinnassaan, mutta siihen voi ja pitää pystyä vastaamaan. Jos ei onnistu, niin uusi ukko sisään seuraavaksi kaudeksi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Toisin sanoen ääliö kannattaa Petun jatkamista.

Huono läppä, osaat parempiakin. Tuuliviirit kenkäävät Petua nyt ja seuraavaa valmentajaa ensi keväänä. Tuuliviirien takia miehet vaihtuvat sekä pelaaja-aitiossa että valmennuksessa. Tuuliviirien aika meni ohi silloin, kun Pena sai kenkää. Hyvä homma. Ja mikä se sellainen joukkue on, jonka pelaajapakka ei elä kauden aikana? Jos joukkueella menee huonosti, sitä on hyvä kritisoida. Jos joukkueella menee hyvin, kukaan ei marise, että tuleepa ja meneepä jengiä. Ilmalassa ollaan aika tyytyväisiä Bumen ja Lupaschukin tuloon, vai itketäänkö siellä trafiikista? Olen iloinen, että HIFK tekee nykyään valmennuksen suhteen sitä pitkäjänteistä työtä, joka menestykseen vaaditaan. Näyttäkää yksikin poukkoilijajoukkue, joka vaihtaa valmentajaa kausi kauden jälkeen ja menestyy. Aha, nolla kappaletta. Sitten toiseen riviin kultaa voittaneet joukkueet, joiden valmennuksessa on ollut jatkuvuutta. Oho, paljon enemmän jengiä. Huonoin läppä kaikista: vain ääliö kannattaa Petun kenkäämistä nyt. Eri asia, jos oltaisiin lähdettykin näihin sääleistä. Mä näin Petun & HIFK:n pelaavan kimpassa hienoa lätkää. Valitettavasti se tapahtui runkosarjassa, mutta en näiden playoffienkaan aikana ole menettänyt uskoani siihen, että se oli viimeinen kerta kun Petu + HIFK olivat hyviä. Missähän Jokerit olisi nyt, jos heidän "kaikille kenkää" -osastonsa olisi fudannut Erkan viime keväänä? Hänen ensimmäisenä keväänään.

Sinner: Ovatko ketjut mielestäsi turhia? Mitä? Eikö se olekaan absoluuttisen varmaa, että HIFK-oganisaatio käy lukemassa toimintaohjeita nettisaitilta, jolla on noin 10 aktiivista kirjoittajaa? Jo on aikoihin eletty!

Jymäkkä: Samaa mieltä. En usko, että tulee toista Kari Jalosta eli henkilöä, joka ryssii kaksi kevättä ja onnistuu kolmantena. Joku raja on meikäläisenkin jatkuvuuden vaatimisella ja se raja on 2 kautta. En osaa sanoa selvemmin: Jos kahden kauden jälkeen homma on mennyt käteen, niin monoa. Tästä ilmeisesti olemme samaa mieltä? Kolme kautta on mun mielestäni jopa kolmen kullankin jälkeen maksimiaika yhden miehen komentoa. Historia osoittaa, että mikään puu ei kasva taivaaseen asti ja koska yksikkö: joukkue+valmentaja on pieni ja tiivis, on siinä molemmat osapuolet antaneet toisilleen suunnilleen kaiken mahdollisen kolmen kauden aikana. Tämä on myös Erkan mielipide hänen luennoidessaan valmennusprosessista. Jep, Petu jatkaa ensi kaudenkin, vaikka tänne avattaisiin "Nyt Petulle kenkää tai mä alan itkemään!" -ketju. Paskat playoffit menossa. Ja tämähän on tuttua HIFK-fanille. Ei olisi pitänyt uskoa yhden kevään tekevän poikkeusta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jymäkkä: Samaa mieltä. En usko, että tulee toista Kari Jalosta eli henkilöä, joka ryssii kaksi kevättä ja onnistuu kolmantena. Joku raja on meikäläisenkin jatkuvuuden vaatimisella ja se raja on 2 kautta. En osaa sanoa selvemmin: Jos kahden kauden jälkeen homma on mennyt käteen, niin monoa. Tästä ilmeisesti olemme samaa mieltä? Kolme kautta on mun mielestäni jopa kolmen kullankin jälkeen maksimiaika yhden miehen komentoa. Historia osoittaa, että mikään puu ei kasva taivaaseen asti ja koska yksikkö: joukkue+valmentaja on pieni ja tiivis, on siinä molemmat osapuolet antaneet toisilleen suunnilleen kaiken mahdollisen kolmen kauden aikana.

Samaa mieltä olemme. Viilaan tuota kolmen vuoden sääntöä muotoon 3+1. Optio voidaan käyttää nimenomaan silloin, jos menestystä EI OLE tullut liikaa. Jonkun 3 kullan tai edes finaalipaikan jälkeen valmentaja- suhde joukkueeseen alkaa varmasti olla jo liian läheinen, ja ote rupeaa lipsumaan. Mutta joku Kojo vielä yhden kauden tuon mestaruuden jälkeen olisi voinut olla aika rautainen paketti, luulen. Tässä tilanteessa olisi ollut jopa ylivoimaisesti paras ratkaisu siinä mielessä, että nyt tämän rungon "viimeinen vuosi" vähän hukattiin tähän muutosprosessin kipuiluun. Petunkin olisi ollut itse asiassa helpompi aloittaa vasta ensi syksynä enemmän uusiutuneella porukalla.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viimeksi kun kirjoitin jotain IFK puolelle, tohdin epäillä pistekeskiarvoihin vedoten IFK:n selviytymistä kuuden parhaan joukkoon runkosarjan aikana. Sen jälkeen IFK:lla menikin sitten ihan kohtuullisesti, omaan makuuni vähän liiankin hyvin.

No, joka tapauksessa IFK on tänä keväänä todennäköisesti lähes samassa tilanteessa kuin Jokerit oli viime vuonna. Pitäisi hankkia näin alkuun pari huippusentteriä, kiekollinen ykköspakki ja mahdollisesti pätevä maalivahti. Jos verrataan paikkalliskilpailijaanne, niin tämän kauden Jokerit kyettiin rakentamaan pitkälti valmennusjohdon toiveiden mukaan. Filppulan, Hahlin, Nordlundin ja Kilpeläisen lisäksi tulivat enemmän tai vähemmän Erkan toivomuksesta Jarkko Ruutu ja peräpään vahvistukset. Näin ollen kritiikki olikin runkosarjan viimeisillä kieroksilla rankkaa valmentajia kohtaan, kun joukkue ei meinannut täyttää edes vähimmäistavoitteita runkosarjan osalta, vaikka materiaali oli toivotunkaltainen. Tosin kentällä harvoin nähtiin optimaalista kokoonpanoa. Nyt tuo joukkue sitten pelaakin hyvin ja ehjänä, samalla kritiikki on hiljentynyt.

Ehkä tosiaan kannattaisi Petunkin asemaa arvioida vasta ensi keväänä. Vasta silloin voidaan arvioida valmennuksen onnistumista halutunlaisen joukkueen takana.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huono läppä, osaat parempiakin. Tuuliviirit kenkäävät Petua nyt ja seuraavaa valmentajaa ensi keväänä.
Jos se tekee musta tuuliviirin kun sanon että ennemmin kengittäisin PS:n kuin lähtisin sille tielle että HIFK tule täyteen "roopetalajia" niin sitten olen tuuliviiri. Mutta jos HIFK lähtee sille linjalle että PS jatkaa niin jatkakoon sitten koko ensi kauden, meni syksy miten meni. Ja jengi kasataan pelitavan mukaiseksi.

Mä olen sitä mieltä että tuuliviirit kenkäävät valmentajia kesken kauden.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Sinner: Ovatko ketjut mielestäsi turhia? Mitä? Eikö se olekaan absoluuttisen varmaa, että HIFK-oganisaatio käy lukemassa toimintaohjeita nettisaitilta, jolla on noin 10 aktiivista kirjoittajaa? Jo on aikoihin eletty!

Eivät toki turhia. Spekulat siitä jatkaako Petu vai ei, puolestaan ovat.

Jos huomenna HIFK:n tullessa jäälle ei täyty jaffa-areena sellaisesta testosteronista, että puoli hallia on raskaana niin sitten ei mistäään. HIFK voittaa hu.... tänään.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Petulle jatkoa, kun sen oma ei riitä!

Eiköhän Matikainen saa työrauhan vielä pitkälle seuraavaan kauteen. Seurassa on kuitenkin tausta-asiat ja pelaajien urheilullisuus paremmassa kunnossa kuin Jalosen tullessa, joten tuloksiakin pitäisi tulla nopeammin. Ennakkosuosikkia on aina vaikeampi valmentaa kuin haastajaa, ihan jo siitä syystä, että usein tähtipelaajilla on suuremmat egot ja joukkueen motivointi vaatii enemmän työtä. Matikainenkin voi kehittyä tällä saralla. Lisäksi tällä hetkellä IFK:lla on monta johtavaa pelaajaa, jotka eivät tee tulosta - syystä tai toisesta.

Ensi kauden rosterissa on kuitenkin paljon kysymysmerkkejä nimenomaan näiden johtavien pelaajien osalta, joten hankala sanoa, että minkä näköistä kiekkoa IFK pyrkii pelaamaan. Tempoilulla ei kuitenkaan mitään positiivista saada aikaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mä olen sitä mieltä että tuuliviirit kenkäävät valmentajia kesken kauden.

Joojoo, asia ymmärretty. Nyt vaan vituttaa niin paljon, että ei jaksa olla looginen. Täällä muuten riidellään paljon, vaikka ollaan yllättävän yksimielisiä. Mun mielestäni voisit kuitenkin tarkistaa käsitystäsi "roolipelaajista". Roolipelaaja ei tarkoita ekirajamäkeä, joka ei osaa tehdä pisteitä. Ja pelaajan isokokoisuus ei sulje pois taitoa. Muuten NHL ei olisi maailman suurikokoisin liiga. Siellä on ihannepelaajat; isot ja taitavat. Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että vässykkä nykyinen laitahyökkääjäosastomme korvataan sellaisilla kavereilla, jotka eivät horju maalin edessä, vaan iskevät paikoista sisään. Sana roolipelaaja on melko vanhanaikainen, jos siihen liitetään "ei pisteitä, mutta kova taistelu". Kuka sellaisia kaipaa? Rajamäki, Tuomainen, Huhtanen, Nyholm, Järvinen ja Pöysti ovat pelaajia, joita ei pitäisi olla kokoonpanossa kuin korkeintaan 2 kpl. Joukkue on huonosti koottu, jos siellä on liikaa kädettömiä. Kädellisyys ja rouhimistaito eivät sulje toisiaan pois. Myöskään Kuhta & Somervuori, pienet kivat taitopelaajat, eivät pärjää pleijareissa ikävä kyllä. Molemmille annan silti puhtaat paperit, hyviä runkosarjapelaajia, mutta Haatajat noille paikoille ovat vielä parempia.

Roolipelaajia mun makuuni:
-Haataja > kunnon härkä, joka ei pelkää mustelmia
-Luttinen > sama - ja katsokaa Luttisen statsit ties kuinka kauas taakse. Ei ole varmaan juuri koskaan pelannut kiikariplayoffeja
-Wärn > voimaa ja taitoa ja nimenomaan K.Jalosen pinnalle nostama pelaaja. Nenällä oli pokkaa laittaa Wärn ykköseen jo syksyllä '09
-Roope Talaja > ei syytä aliarviointiin m&t, katso kaverin tämän kauden tehot: 18+8 = 26. Enemmän tehtyjä maaleja kuin Kuhdalla ja Pesosella ja olisi tämän kauden HIFK:ssa 4. paras maalintekijä. Miksi näillä statseilla ei saisi tulla korvaamaan vaikkapa Nyholmia??
-Siim Liivik > 8+10 =18, +6. Hyvin taisteltu tilanteessa, missä molemmat laiturit (Pöysti ja Nyholm) ovat olleet aivan varjoja edellisestä kaudesta.

Valmentajanvaihdosta vielä: HIFK on täysi tuuliviiri, jos päättää nyt antaa kenkää Petulle. Minkäänlaista plan B:tä ei ole ja nyt alkaisi järjetön etsintäprosessi, jonka tuloksena löytyisi Mr. Beginning Alaskasta ja hän saapuisi elokuussa. Parempi mahdollisuus on jatkaa nykyisellä. Eikä kukaan ole niin dorka, ei edes PS, etteikö haluaisi taitavia senttereitä ja maalintekokykyisiä laitureita, jotka eivät ole aivan täysiä hiiriä kovissa paikoissa. On todella vanhanaikaista ajatella pienet pelaajat taitaviksi ja isot "roolipelaajiksi", joilla ei ole käsiä. Katsaus NHL & KHL -pelaajien kokoihin ja kalenterit vuoteen 2012.
 

PJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevat Mestarit
Ehdottomasti jatkoa Petulle.

Kuten totesin aiemmin, Petu saa jatkaa. Nyt meni pleijarit vihkoon, mutta muuten oli nousujohteista, kuten nokalla aikoinaan.

Eikös tänään ole vielä peli?

Tilastollisesti jatkoon meneminen on erittäin epätodennäköistä. Kukaan ei ole vielä sitä ikinä tehnyt. Miten makealta se maistuisikaan noista lähtökohdista?
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Jatkoa kyllä Petulle, ei ole mitään järkeä potkia yhden kauden jälkeen. Kehittyy varmasti valmentajanakin.
Lisäksi, eikös Petu osaa toimia hyvin nuorten kanssa. Jalostanee nuorista suomen mestareistamme hyviä pelaajia.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ehdottomasti jatkoa Petulle.



Eikös tänään ole vielä peli?

Tilastollisesti jatkoon meneminen on erittäin epätodennäköistä. Kukaan ei ole vielä sitä ikinä tehnyt. Miten makealta se maistuisikaan noista lähtökohdista?

On on. Vaikka itselläkin toivon pieni liekki vielä sinnittelee, niin kyllähän tuo realismi näissä kirjoituksissakin pintaan pulpahtelee.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Käsitelläänkö tässä ketjussa Petun sopimus vuosien lisäystä vai sopimuksen päättämistä kun käsittääkseni on sopimuksen alainen ensi vuodenkin?

Missään tapauksessa IFK ei tule Matikaista kenkimään kun ensi kauden joukkue rakennetaan Matikaisen näköiseksi. Pelit ei vielä ole ohi, mutta annan jo nyt vähintään tyydyttävän arvosanan Petulle ja jos tästä mennään jatkoon se nousee välittömästi kiitettäväksi. En kumminkaan tekisi Matikaiselle vielä kolmatta vuotta sopimukseen vaan odottelisin joulutaukoon, eikö Jalosellekin tehty se kolmas vuosi joulun jälkeen? Jos nimittäin ensi kauden alusta ei ole sallaista kunnon tekemisen meininkiä niin on aika siirtyä seuraavaan "projektiin"

Uskon, että Nybondas ajattelee juuri valmentajia projekteina ja toi 2+1 vuotta syklinä on hyvä. IFK taitaa tehdä suurimman osan pelaaja sopimuksistakin kaksi vuotisina jotta runko pysyy eheänä ainakin yhden kauden.

Matikaisen epäonnistumiseksi en laske kuin tämän hetken play-off tilanteen ja se kylläkin on vakava asia, mutta Matikaisella on kyky saada joukkueensa suorittamaan äärirajoille joten ihmettelen miksi IFK:sta ei löydä oikeenlaista apinanraivoa. Alkukauden perseilyä en pistä Matikaisen piikkiin vaikka itelläkin kärsivällisyys oli koetuksella ja lopputuloksena kolmas sija runkosarjasta oli hyvä tulos.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JHag: Asia ymmärretty. Tällä hetkellä vaan ketuttaa melko isosti, odotukset oli itsellä kasvaneet näemmä lapsenuskoisesti pilviin tuloksellisesti hyvin menneen runkosarjan lopun ansiosta. Ja se menee kyllä pelitavan piikkiin ettei tuolla nykyisellä kalustolla ole tullut kolmessa edellisessä matsissa riittävästi maaleja.

Enhän minäkään poissulje sitä etteikö iso voisi olla myös taitava, mutta yleensä ne sankarit eivät vaan täällä Suomessa kauaa pelaa. Jos omista nousee niin hyvä, sitten on hyvät saumat saada edustukseen. Jos taas muualta niin ulkomaat kutsuvat melko nopeasti. Tärkeintä on kuitenkin se, että jengi laitetaan balanssiin, ja vieläpä pelitavan mukaiseksi. Jos PS jatkaa niin sitten jatkaa, jengi PS:n mukaiseksi.

Tällä hetkellä vituttaa vaan se, että HIFK:ssa valmentajan vaihdos tarkoittaa lähes automaationa vähintään kolmen vuoden rakennusprojektia. Ja juurikin siksi PS tuli aivan väärään paikkaan, PS:n pelissä ei ole mitään samaa KoJon pelin kanssa. Tämän seurauksena siellä täytyy vetää ukkoa isolla kädellä vaihtoon. Ja perkele, se ei aukea mulle miksi, kyseessä oli kuitenkin mestarijengi mitä lähdettiin vetämään palasiksi. Mutta jos (tai paremminkin kai kun) PS jatkaa, niin jatkakoon sitten, käy mulle aivan hyvin. Mutta jatkakoon sitten suoraan myös sitäkin seuraavan kauden. Ja PS:n jatkajaksi sitten joskus hamassa tulevaisuudessa joku joka ei vedä taas koko palettia uusiksi aloittamalla taas uutta kolmen vuoden projektia. Aivan ensimmäiseksihän se tuo oman Stigansa, ja siinä on taas tietysti eri äijät.

Jotain jatkuvuutta soisi HIFK:ssa olevan myös valmentajan määrittämässä pelitavassa. Nyt mentiin melkeinpä ääripäästä toiseen. Ja muistetaan nyt se että lähtökohta mikä pantiin palasiksi oli mestarijengi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
m & t: Vittuuntuminen - sitä on liikkeellä. Helvetin ristiriitaiset on ajatukset ja mun ois helpompi dumata PS alimpaan helvettiin, jos se olisi ollut säälittävän paska koko runkosarjan ajan. Mutta HIFK tuli kuitenkin kolmanneksi, pelasi ajoittain viihdyttävästi ja nuiji narrit runkosarjassa maan rakoon. Olisi ihan sairasta myöskin unohtaa kokonaan tämä ja olla niinkuin HIFK olisi ollut seitsemäs. Paskanmarjat, HIFK oli kolmas ja huikea ennakkosuosikki. Nyt on kolme huonoa peliä maailman pahimpaan paikkaan - ja niistäkin se keskimmäinen olisi voitu voittaa paremmalla rankkarivetäjän valinnalla. Mulla on sellainen olo, että tekisi mieli kivittää valmentaja, mutta mulla ei ole tarpeeksi paljon perusteita siihen. Juusii?

Paradoksien kuningashan tässä on se, että joukkue oli kiistatta koottu runkosarjaa ajatellen hyvin. Ei sekään siis ole sattumaa, että HIFK oli kaikkien kiekkoihmisten papereissa yli joukkuerajojen mestarisuosikki ennen playoffeja. Ei siitä löydy mitään salaliittoa, esimerkiksi Veikkaaja kysyi suosikin 12:lta henkilöltä ja jokainen vastasi tietämättä toisten vastauksia: HIFK. Joten pakko tässä on hammasta purren myöntää, että tältä kaudelta on myös riittävästi hyvää, jotta voi uskoa homman tästä etenevän. Nokan eka kausi päätyi runkosarjan sijalle 7 ja kyllä peli on silloin jo selkeästi menetetty. Bluesin ihme ei tule toistumaan pitkiin aikoihin. On helpompaa elää sellaisen joukkueen kanssa, joka päätyy sääleihin. Pleijareista ei tule iso pettymys. Petu olisi tehnyt kaikille palveluksen, jos olisi juuttunut sääläreihin ja sielä heti ulos. Monottaminen olisi ollut perusteltua.

Paradoksiin palatakseni - joukkue oli koottu runkosarjahyväksi ja sehän tapahtui nimenomaan niin, että lihaksia oli otettu liikaa POIS. Petu ei siis tehnyt asiaa niin, että olisi korvannut taitopelaajia lihamyllyillä. Päinvastoin. Nythän kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että suurin epäonnistuminen on siinä, että vahvat laiturit malliin Petrell, Wärn, Haataja, Luttinen puuttuvat täysin ja tilalla on kevyt-Eero, köntys-Eki, pehmo-Tuomainen, vaisu-Huhtanen, junnu-MaG ja meininkinsä täysin kadottaneet Pöysti ja Nyholm. Kun vertaa viime kauden mestari-HIFK:ta nykyiseen, HIFK on hyökkääjien osalta vähemmän fyysinen. Näin ei playoffeissa pärjätä. Joten vaikka meillä olisi ensi kaudella puikoissa herra Taito Kiekko, hänenkin pitäisi saada lisää kaksinkamppailuvoimaa ja röyhkeyttä ketjuihin. Muistetaanpa Kojoa. Mitä hän sai aikaiseksi hyökkäyspäässä? Teki pelaajia koko Liivikin ketjusta, Töykkälästä ja Wärnistä. Siinä oli viisautta. Ei Nenäkään halunnut tai halua joukkuetta täyteen eerosomervuoria ja markusgranlundeja, joita heitellään playoffeissa sivuun kuin rukkasia.

Paskansyöjän Paradoksi: Hänen joukkueessaan oli loppujen lopuksi liian vähän voimaa ja vääntöä hyökkäyspäässä. Hänen joukkueessaan oli liikaa kevyitä taitohyökkääjiä. Mitä enemmän olen asiaa miettinyt, sitä varmempi olen tästä. Ensin olin sitä mieltä, että HIFK:ssa oli liikaa duunareita, mutta liian vähänhän niitä oli. Siis oikeasti kovia liigatason duunareita. Kun katsoo ensi kauden pelaajatoiveita, liki jokainen on tullut samaan tulokseen: Wärn, Lennu, Haataja korvattiin mikkihiirillä. Monikin näin ajatteleva syyttää kuitenkin Petua siitä, että hän ei osannut hyödyntää taitopelaajia. Kyllä osasi mun mielestäni, mutta meidän tämän kauden taitopelaajat ovat valitettavasti järjestään runkosarjaa varten räätälöityjä: Kuhta, Peltonen, Somervuori, MaG. Huomaattehan miten yksipuolinen nippu. Missä Petrell? Wärn? Ei edes alemmissa ketjuissa. Talaja on todella tervetullut Rajamäkituomaisen tilalle.
 

MISTER X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja ARSENAL
Haluatteko oikeasti katsoa tällaista paskaa vielä yhdet tai kahdet pudotuspelit. Joku ehdotti Matikaiselle jatkoa, jos ensi kauden alku sujuu hyvin. Ettekö ymmärrä, että pudotuspeleissä taktiset kuviot ratkaisevat todella paljon ja siinä valmennuskaksikkomme osaaminen on nolla.

Pennasen piti olla pelikirja-asiantuntija -EI! Matikaisen piti olla kunnonajoituksen ja henkisen taistelutahdon virittämisen asiantuntija -EI!
Nelosketjumme ja Wirtasen pitäisi olla Matikaisen näköisiä pelaajia, mutta tuloksena täydellinen romahtaminen tehotilastoissa. Miksi ensi kaudella toimisi paremmin.

Jos Matikaista ei saada ulos, niin Pennasen on lähdettävä. Tällaista taktista nöyryytystä ei voi tapahtua samalla sarjatasolla. Olisiko IFK voittanut muitakaan joukkueita, kun valmentajat alkavat virittämään taktisia kuvioita. Jos Matikainen järjenvastaisesti jatkaa, niin sopimusneuvotteluita jatkosta ei saa missään olosuhteissa aloittaa ennen pudotuspelien päättymistä. Me emme tarvitse runkosarjaosaajaa, joka huippumateriaalilla sijoittuu siinä kolmanneksi ja hyytyy sitten totaaalisesti pudotuspeleissä.

Jalosta tuin koko kolmen vuoden ajan, koska koko ajan näkyi tavoite luoda pelitapa, jolla voi voittaa mestaruuden. Kiekko päätyyn taktiikalla olemme hieman huonommalla materiaalilla ulkona koko pudotuspeleistä. Eipähän tarvitse sitten surkutella menestymättömyyttä niissä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Samaa mieltä edelleen, Petulle jatkoa. Kojon kahdet ekat pleijarit meillä oli ihan nöösipoika- meininkiä nekin. Tuuliviirihommat on minustakin nähty, ja pitkäjänteisyydellä se tulos tehdään. Ensi kaudella syödään gourmet-paskaa, sanokaa minun sanoneen;)
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Samaa mieltä edelleen, Petulle jatkoa. Kojon kahdet ekat pleijarit meillä oli ihan nöösipoika- meininkiä nekin. Tuuliviirihommat on minustakin nähty, ja pitkäjänteisyydellä se tulos tehdään. Ensi kaudella syödään gourmet-paskaa, sanokaa minun sanoneen;)

Tähän vahva sama. Tällä hetkellä vihaan paskansyöjää yli kaiken. Mutta jos kuulisin 2 vkon päästä, että Petu saa kenkää ja Pennanen tai Alaskan yliopistosarjoista tuleva Benjamin Bigcock ottaa vastuun ensi kauden valmennuksesta, valittaisin ja lujaa! Erkka putosi viime keväänä - ja kas, oli hänen ensimmäinen keväänsä. Jos me kohdataan narrit ensi keväänä, on Lämsän ensimmäinen koko kausi takana ja Petu on hinkannut paskasoliferin sellaiseen iskuun, että uskallan ennustaa ottelusarjan voittoa 4-3. Jokainen voitto tulee jatkoajalla ja sarjan aikana 7 pelaajaamme loukkaantuu vakavasti. Mutta jatkoon mennään.

Oon itse asiassa aika yllättynyt siitä, miten looginen osaan nykyään olla valmentaja-asioissa. Olen ennenmuinoin ollut mitä aktiivisin koutsien kenkääjä, mutta tyhmähän sitä on, jos ei jotain opi. Ja opin tämän nimenomaan ei-niin-suuren-suosikkini Nenän aikana. Kaikki voittajat ovat nykyään pitkäntähtäimen projekteja ja erittäin harvat voitoista tulevat valmentajan avauskaudella. Hankala potkia tällaista tutkainta vastaan. Jos HIFK olisi siis ollut säälärijengi ja nyt laulussa, tilanne olisi toinen. Koko kausi olisi pahasti alisuoritettu. Nythän vanha kunnon Paskansyöjä pelasi loppujen lopuksi kelvollisen 60 matsin kokonaisuuden ja romahdutti kaiken neljässä (!) pelissä. Ei tossa ihan toivoton suhdeluku ole ja sillehän ei koutsi perinteisesti voi mitään, että avainpelaajat sutivat avopaikoista ohi. Villelle osui 4 avopaikkaa tähän sarjaan ja tolppaa lähemmäksi hän ei päässyt. HIFK kaatui yhtenä kokonaisuutena: valmentaja ja joukkue. Ja kun joukkue jokatapauksessa menee pitkälti uusiksi, kannattaa valmentajan pysyä paikallaan. Sehän se vasta kivaa olisi, jos ensi kaudella olisi uusi valmentaja, joka tapaa kaikki pelaajat eka kertaa elokuussa. Ja mitä ihmettä? Katoavaista on mainen kunnia ja itse Suikkanenkin on lähellä floppia. Tää on vitun outo, rankka ja mielenkiintoinen laji. Siitä ei pääse mihinkään.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Tottakai jatkoa, mutta tänä iltana ja juuri nyt, kenkää. Toivottavasti päättäjät jaksavat nukkua muutaman yön ja Matikainen ei saa vielä tänään tai huomenna potkuja, jos saa ollenkaan.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tätä brändiä tapa edes kaksi Matikaista :) Tänään oksennetaan oma paha olo pois ja huomenna suunnitellaan taas jatkoa.

Mä lähden nyt siitä, että olen katsonut Villen faijan pelejä IFK:n paidassa ja toivon vielä näkeväni Villen pojan (t) IFK:n paidassa. Että tämäkin hetki (vaikka pää on räjähtää) on yks hyttysen paska IFK-jatkumossa...

Me kannattajatkin olemme IFK.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puoli kuuta peipposesta, polliisista ei päivääkään!

Joo, tälle konstaapelille on ehdottomasti lyötävä soppari eteen missä jatkovuosien kohta on avoin hänen täyttää.

Koimmehan hänen muassaan huimia hetkiä runkkarissa, helmenä kaksi perättäistä voittoa himassa JYP:tä. Toinen vielä ihan varamiehisinä. Nyt vaan sattui harmillinen neljän matsin tappioputki tähän poff-sarjaan, mutta ensikaudella varmaan voitetaan taas monta matsia talven mittaan. Ihan murkut ja perhoset kilvan jyllää maarun perukoilla.

Toisekseen tämä Petsku osaa KÄYTTÄYTYÄ! Hän ei melttua lehdistötilaisuuksissa keräten sakkoja joukkueelleen, vaan vikisee vetisin silmin piiskatun koiran lailla kaiken olevan niin hyvin, että joku silittäisi edes säälistä. Nämä tuomareiden koluttajat ja neekereiksi haukkujat on jo NIIN nähty, että suunta on nyt juuri oikeaan.

Nyt kun Petsku pääsi aiennetulle kesikselle, niin hänhän voisi luppoaikanaan ottaa osaa tuohon hulvattoman hauskaan ja leppoisaan Poliisit-sarjaan. Lupsakkana savolaismullikkana suosio olisi taattu - tosin parta ja tukka pitäisi ajaa uskottavuuden tähden - IFK:ssa se ei nyt ollut niin justiinsa. Sitä kautta nimittäin voisi jokunen mummo taikka muu tosi-TV -friikki eksyä esikaudelle katsomoonkin.

Yläkerta huutakaa mulle - peipposen bongattuanne!
 

MISTER X

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja ARSENAL
On täysin järjetöntä verrata Jalosen ensimmäisiä kausia ja tätä. Jalosen lähtökohta oli täysin erilainen ja Matikainen tuli valmiiseen pöytään, jonka hän onnistui tuhoamaan. Jalonen yritti alusta alkaen luoda pelitapaa, jolla voi menestyä pitkällä tähtäimellä. Se ei ollut helppoa, mutta onnistui lopulta. Matikaisen kiekko päätyyn pelin oppii lyhyemmässä ajassa ja pitkällä tähtäimellä sillä ei voi koskaan menestyä. Siksi on turha odottaa jotain tulevien kausien ihmettä. Mikään ei viittaa sellaiseen ja ensi kaudeksi tuskin huippupelaajat haluavat tulla harjoittelemaan viivaluistelua ja kiekko päätyyn peliä. Kuinka pitkään päätä pitää hakata seinään, ennen johtopäätösten tekoa?
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
JHag kirjoittaa asiaa. Olen koko kauden sanonut, että IFK:sta tehtiin mikkihiirijoukkue. Kokoa ja kovuutta puuttui hyökkäyspäästä. Rosteri oli 20 vuoteen kevyin ja pienikokoisin.

IFK oli rakennettu pikkunättiä neppailukiekkoa silmälläpitäen. Eli IFK näytti täsmälleen päinvastaiselta, kun sen PITÄISI näyttää. "Iso ja ilkeä"-imagolle on vaikeaa löytää minkäänlaista katetta, paitsi historian lehdiltä.

Ei tällaista kääpiöjoukkuetta enää ikinä. Kiitos.
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Tämä on tietenkin helppoa jälkiviisautta, mutta tuli jo monta kertaa kauden aikana aikaisemmin mieleen, että Matikaisen HIFK sijoittuu todennäköisemmin korkeammalle ensi kaudella, kun joukkue on hieman puukätisempi ja enemmän duunarijoukkue. Sellainenhan sopeutuu Matikaiselle erinomaisesti.

Toivottavasti myös HIFK:n pelitapa tulee ensi kaudella enemmän selkäytimestä. Tappiollisessa Jokeri-sarjassa sen huomasi että, kun ei kulkenut niin pelitapakin rupesi rakoilemaan.

Mutta edelleen ehdottomasti sitä mieltä että Petulle jatkoa. Katsotaan ensi keväänä uudestaan.
 

Sakkoliha

Jäsen
Joku taktillisesti osaavampi apuvalmentaja Matikaiselle a la Marjamäki, niin se olisi jo suuri muutos. Vaikka Matikainen floppasi täysin playoffeissa, niin diggaan kyllä kaverin asenteesta. Ei selittele, ei itke tuomareista, vaan on kovalla asenteella liikkeellä. Se pelillinen puoli tosin ontui ja pahasti, mutta ei ole järkeä poiskaan potkia. Toinen vaihtoehto on syödä vielä ensi kausi paskaa ja hankkia sen jälkeen monen vuoden sopparilla joku huippukoutsi.
 

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikki voittajat ovat nykyään pitkäntähtäimen projekteja ja erittäin harvat voitoista tulevat valmentajan avauskaudella.

Katsotaan "tulokasvalmentaja" vs. "pitkäntähtäimenvalmentaja" keväästä 2007 lähtien pelkästään puolivälierävaiheessa:

Sarjataulukosta riippumatta mainittu ensin tulokasvalmentajan joukkue, ja seuraavana pitkänprojektin valmentajan joukkue. Vertailussa ei siis tulokas vs. tulokas, vaan ensimmäistä kautta kyseistä joukkuetta play off-vaiheessa valmentava valmentaja vs. projektia vetävä koutsi.

2007:
Pelicans (Aravirta) - Kärpät (KJ) 0-4
Tappara (Urama) - Blues (Heikkilä) 1-4
HIFK (Baxter) - HPK (J.Jalonen) 1-4

2008:
Blues (Petu) - HIFK (Baxter) 4-1
Jyp (Dufva) - Tappara (Urama) 2-4

2009:
TPS (Suikkanen) - Jyp (Dufva) 2-4

2010:
Tappara (Saarinen) - KalPa (Virta) 2-4
Kärpät (Haapakoski) - Jyp (Dufva) 3-4
Lukko (Urama) - TPS (Suikkanen) 0-4

2011:
Ilves (Pajuoja) - Jyp (Dufva) 0-4
Ässät (Rocky) - Blues (Petu) 2-4
Jokerit (Erkka) - HIFK (KJ) 3-4

2012:
HIFK (Petu) - Jokerit (Erkka) 0-4

Ja näyttää siltä, että myös Suikkasen Pelicans on ensimmäisenä pudotuspelikeväänään sillassa toista kevättä Kärppiä valmentavan Aran kanssa. Erikoismaininta vielä 2009 sarja HPK (Rautakorpi) - KalPa (Virta) 2-4, jossa projektia vetänyt Virta oli toki ensimmäistä kertaa mukana KalPan kanssa poff-vaiheessa ja tiputti Rautakorven Kerhon.

Summa summarum, maybe next year.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös