Petteri Orpon hallitus

  • 1 738 752
  • 19 433

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aina voi keksiä selityksiä, menneet hallitukset jne. Mutta tulokset ratkaisee, ja ne on tällä hallituksella erittäin heikot.
Sipilän hallituksen viimeisen budjetin alijäämä oli 2 miljardia. Marinin hallituksen viimeisen budjettivuoden alijäämä oli 9 miljardia. Katsotaan epäonnistuuko Orpon hallitus yhtä paljon, ja 2027 alijäämä on noussut 7 miljardilla 16 miljardiin.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Sipilän hallituksen viimeisen budjetin alijäämä oli 2 miljardia. Marinin hallituksen viimeisen budjettivuoden alijäämä oli 9 miljardia. Katsotaan epäonnistuuko Orpon hallitus yhtä paljon, ja 2027 alijäämä on noussut 7 miljardilla 16 miljardiin.
Paljon mahdollista, koska Trump, Euroopan sakkaava talous, ukrainan sota jne. T. Petteri
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Orpon hallituksen onnistumiset.....

En kyllä keksi yhtäkään. Toki sellaiseksi voi laskea sen, että peruivat oman päätöksensä, niin Fazer rakentaakin makeistehtaan...

Piti lopettaa velkaantuninen, piti luoda 100 000 työpaikkaa. Piti tehdä sitä ja tätä. Tulos on surkea, katsoo miltä tahansa kantilta.

Jopa ulkopolitiikka on ollut välillä melkoista sekoilua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No, en nyt tiedä voiko sanoa hyvin, jos työttömiä tulee kymmeniä tuhansia lisää. Vai onko 50 000 työtöntä lisää jonkinlainen "torjuntavoitto" vallitsevissa olosuhteissa. Ja mitä tarkoittaa "hyvin"? ihan paskasti mennyt, kun vertaa tuloksia tavoitteisiin.

Aina voi keksiä selityksiä, menneet hallitukset jne. Mutta tulokset ratkaisee, ja ne on tällä hallituksella erittäin heikot.

Toki voi mennä mutulla. Toinen vaihtoehto on katsoa mitä ekonomistit arvioivat vasemmalta oikealle. Seuraava teksti perustuu siihen.

Uuden hallituksen mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi talouteen tulee jossain 1.5 vuoden jälkeen. Siihen asti toteutetaan edellisen hallituksen päättämää budjettia ja talouslinjoja .Yksi poikkeus kuitenkin on ja siitäkin lähes kaikki ovat samaa mieltä. Helikopterirahalla voidaan lisätä inflaatiota ja työllistää julkiselle sektorille työntekijöitä. Kohdennetusti se vaikuttaa myös yksityiselle sektorille. Tässä ongelma on siinä, että valtio ostaa velaksi tilapäisiä työpaikkoja.

Suomen erityisongelmat 2/2022 alkaen ovat olleet osin samoja kuin Saksassa. Halpa itäenergia loppui. Meidän erityispiirre vrt Saksaan, Ruotsiin ja moneen muuhun maahan on se, että vuoden 2007 jälkeen yksityisten yritysten kokonaistuottavuus on heikentynyt Suomessa 10 prosenttia. Samoilla resursseilla on siis saatu aikaan vähemmän tuotantoa.

Kun innovaatiot ovat vieneet mm. Tanskan ja Ruotsin taloutta eteenpäin, meillä niin ei ole käynyt. Tämä on - siis ihan oikeasti - suurin ongelmamme talouskasvun osalta. Orpon hallitukselta odotan edelleen keinoja, joilla päästään eteenpäin talouskasvun osalta. Jotain on tullutkin. Tutkimuksen ja koulutuksen lisääminen sekä hyvän ulkomaisen työvoiman saaminen Suomeen ovat joka tapauksessa osa ratkaisuja.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps

Jos jollekkin tulee vaikutelma, että täällä ollaan jotenkin vahingoniloisia, kun näitä nostoja tehdään, niin on väärässä.

Mutta on tämä karua kertomaa, milloinkahan ne paremmat ajat koittaa. Jäädään taas odottelemaan parempia lukuja. Vaikka onhan noita jo odotettukkin. Odottavan aika on vaan pitkä.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki

Jos jollekkin tulee vaikutelma, että täällä ollaan jotenkin vahingoniloisia, kun näitä nostoja tehdään, niin on väärässä.

Mutta on tämä karua kertomaa, milloinkahan ne paremmat ajat koittaa. Jäädään taas odottelemaan parempia lukuja. Vaikka onhan noita jo odotettukkin. Odottavan aika on vaan pitkä.
Tämä oli odotettavissa. Uskon, että jonkinlainen käänne taloudessa on tapahtunut. Työllisyydessä se näkyy ehkä syksyllä. Toki Julkisen puolen säästöt rumentavat lukemia edelleen. Irtisanomisia ja määräaikaisten jatkamattomuutta.

100 000 työllistä on aika kaukainen haave. Jos haluaisi ilkeillä, niin linkittäisi tähän Miko Bergbomin heiluttelemaan hallitusohjelmaa ja julistamaan 100 000 uutta työpaikkaa.

Surullinen tilanne kaikkiaan on.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rumat työttömyyslukemat saattavat olla seurausta viime vuoden lopun yt:stä ja lomautuksista. Huomasin aika paljon postauksia LinkedIn:ssä loppuvuodesta.

Hallituksen työllisyystoimet eivät auta vielä pitkään aikaan, koska ne perustui kepille eikä porkkanalle. Työttömyysturvan leikkaaminen ei tuo työpaikkoja, toki se voi auttaa siinä vaiheessa kun halukkaat ovat päässeet töihin ja lonnijat ja työn vieroksujat ovat jäljellä. Se päivä on kaukana.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Hallituksen työllisyystoimet eivät auta vielä pitkään aikaan, koska ne perustui kepille eikä porkkanalle. Työttömyysturvan leikkaaminen ei tuo työpaikkoja, toki se voi auttaa siinä vaiheessa kun halukkaat ovat päässeet töihin ja lonnijat ja työn vieroksujat ovat jäljellä. Se päivä on kaukana.
En ole tarkastanut tutun tilitietoja, eli sikäli toisen käden asiaa. Mutta. Hallitus haluaa kannustaa työllisyyteen. Tuttuni tekee kahta osa-aikatyötä, osin henkilökohtaisista syistä mitä en ala tässä laajemmin avaamaan. Viimeisten leikkureiden myötä ei saa enää asumistukea. Jos jäisi työttömäksi, saisi työkkärin + sossun kautta saman käteen.

Ei silti jää, koska sanojensa mukaan pää leviäisi jos ei tekisi töitä. Mutta en oikein koe että tässä hallitus kannustaa työntekoon. Oikeastaan täysin päin vastoin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Orpon hallituksen onnistumiset.....

En kyllä keksi yhtäkään. Toki sellaiseksi voi laskea sen, että peruivat oman päätöksensä, niin Fazer rakentaakin makeistehtaan...

Piti lopettaa velkaantuninen, piti luoda 100 000 työpaikkaa. Piti tehdä sitä ja tätä. Tulos on surkea, katsoo miltä tahansa kantilta.

Jopa ulkopolitiikka on ollut välillä melkoista sekoilua.
Kaikista tärkeimmässä asiassa, eli puolustuspolitiikassa ja Ukrainan tukemisessa sankarillisessa puolustustaistelussa Petteri Orpon hallituksen kyllä voi sanoa onnistuneen hyvän ja kiitettävän välillä. Myös pohjoismainen yhteistyö lienee toimivimmalla tasolla ehkä kertaakaan itsenäisyytemme aikana.

Itärajan suhteen hallitus on ollut myös varsin jämäkkä. Suomen ulkopoliittiseen linjaan myös hallituksen toimesta olen itse ollut varsin tyytyväinen, vaikka toki elämänämme vaikeana aikana haasteitakin on ollut. Elina Valtoselle annan arvosanaksi 9,5/10 ja Antti Häkkäselle 8,5/10. Toki mikäli Suomen ulkopolitiikan onnistuminen on kiinni esim. Palestiinan valtion tunnustamisesta, niin monia kansalaisia siinä tapauksessa vaikeaa miellyttää.

Alkoholilainsäädännön hiuksenhienon liberalisoinnin voinee nähdä hyvänä asiana, kuin myös tupakkaveron korotuksen.

Suomesta on tullut maa jota kuunnellaan ja kansainvälinen profiilimme on monella tapaa ns. kokoaan suurempi, vaikka siihen toki on vaikuttunut ikävä realiteettimme ns. etulinjan maana.

Nämä tulivat ensimmäisenä mieleen. Haasteita Orpon hallituksella on yhtä lailla toki ollut, juurikin nihkeästä talouskasvun edellytysten luomisesta persukohuihin. Persujen läpisaamat kiristykset työperäiseen maahanmuuttoon näen myös negatiivisina.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Orpon hallitukselle saattaa siinä mielessä käydä jopa eräänlainen tuuri, sillä mikäli nousukausi on juuri nyt alkamassa ja ajoittumassa ennen kaikkea hallituskauden jälkipuoliskolle, onhan se hallituspuolueille paljon miellyttävämpää lähteä vaaleihin takana talouskasvua vuosina 2025 ja 2026, kuin teoreettisesti hallituskauden alkupuolella 2023 ja 2024, mitä olisi seurannut sitten taantuma.

Pessimismi ainakaan johtaa harvoin menestykseen.

Paljon mahdollista, koska Trump, Euroopan sakkaava talous, ukrainan sota jne. T. Petteri
Vaikka Orpon hallituksen toimia mielestäni monella tapaa onkin syytä kritisoida, juuri mainitsemasi asiat olisivat vaikuttaneet Suomeen kielteisesti, vaikka vallassa olisi esim. sinipunahallitus. Kenties alvin korotus olisi korvattu joillain toisilla veronkorotuksilla, työelämäuudistukset olisivat olleet jonkin pykälän kevyempiä ja sosiaalitukia olisi leikattu ehkä hivenen vähemmän, ottaen samalla enemmän ns. syömävelkaa, mutta vaikka miten Petterin kritisointi nyt helppoa onkin, uskallan väittää, että olisimme käytännössä samassa tilanteessa oli hallituspohja mikä hyvänsä.

Paremmat ajat saattavat onneksi olla jo nurkan takana.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli... ovatko hallituksen toimet/Purran sakset auttaneet mitään?
Isossa kuvassa eivät ole auttaneet ainakaan vielä lyhyellä aikavälillä, mutten siis näe itse, että jokin toinen hallituspohja olisi kyennyt ainakaan mitenkään oleellisesti parempaan. Sellainen yleinen alakulo kun on jo hyvän aikaa vallinnut yhteiskunnassamme puolueesta riippumatta. Purran sakset olivat tyhmä provo haavoittuvimpien kansankerrosten suuntaan, mutta en silti näe, että kohukuvan julkaisulla tai julkaisematta jättämisellä on ollut vaikutusta maamme talouskasvuun ja työllisyystilanteeseen.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Kaikista tärkeimmässä asiassa, eli puolustuspolitiikassa ja Ukrainan tukemisessa sankarillisessa puolustustaistelussa Petteri Orpon hallituksen kyllä voi sanoa onnistuneen hyvän ja kiitettävän välillä. Myös pohjoismainen yhteistyö lienee toimivimmalla tasolla ehkä kertaakaan itsenäisyytemme aikana.

Itärajan suhteen hallitus on ollut myös varsin jämäkkä. Suomen ulkopoliittiseen linjaan myös hallituksen toimesta olen itse ollut varsin tyytyväinen, vaikka toki elämänämme vaikeana aikana haasteitakin on ollut. Elina Valtoselle annan arvosanaksi 9,5/10 ja Antti Häkkäselle 8,5/10. Toki mikäli Suomen ulkopolitiikan onnistuminen on kiinni esim. Palestiinan valtion tunnustamisesta, niin monia kansalaisia siinä tapauksessa vaikeaa miellyttää.

Alkoholilainsäädännön hiuksenhienon liberalisoinnin voinee nähdä hyvänä asiana, kuin myös tupakkaveron korotuksen.

Suomesta on tullut maa jota kuunnellaan ja kansainvälinen profiilimme on monella tapaa ns. kokoaan suurempi, vaikka siihen toki on vaikuttunut ikävä realiteettimme ns. etulinjan maana.

Nämä tulivat ensimmäisenä mieleen. Haasteita Orpon hallituksella on yhtä lailla toki ollut, juurikin nihkeästä talouskasvun edellytysten luomisesta persukohuihin. Persujen läpisaamat kiristykset työperäiseen maahanmuuttoon näen myös negatiivisina.
Itse en näe ulkopolitiikkaa mitenkään Orpon hallituksen onnistumisena. Minusta siinäkin on takkuiltu enemmän kuin edeltäjiensä aikana. Mm. ukraina -liitoumasta vetäytyminen (Tavion juttu). Hieman sekavat Palestiinakannat. Valtosen ja Häkkäsen kiistelyt. Orpon poissaolo kokouksesta. Sinällään nuo eivät ole juuri haitanneet isoa kuvaa.

Stubb on ollut näkyvä hahmo Ukrainan suhteen.

Toki siitä voi Orpoa kehua, että linja sentään on suht hyvin pitänyt ulkopolitiikassa.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Orpon hallitukselle saattaa siinä mielessä käydä jopa eräänlainen tuuri, sillä mikäli nousukausi on juuri nyt alkamassa ja ajoittumassa ennen kaikkea hallituskauden jälkipuoliskolle, onhan se hallituspuolueille paljon miellyttävämpää lähteä vaaleihin takana talouskasvua vuosina 2025 ja 2026, kuin teoreettisesti hallituskauden alkupuolella 2023 ja 2024, mitä olisi seurannut sitten taantuma.

Pessimismi ainakaan johtaa harvoin menestykseen.


Vaikka Orpon hallituksen toimia mielestäni monella tapaa onkin syytä kritisoida, juuri mainitsemasi asiat olisivat vaikuttaneet Suomeen kielteisesti, vaikka vallassa olisi esim. sinipunahallitus. Kenties alvin korotus olisi korvattu joillain toisilla veronkorotuksilla, työelämäuudistukset olisivat olleet jonkin pykälän kevyempiä ja sosiaalitukia olisi leikattu ehkä hivenen vähemmän, ottaen samalla enemmän ns. syömävelkaa, mutta vaikka miten Petterin kritisointi nyt helppoa onkin, uskallan väittää, että olisimme käytännössä samassa tilanteessa oli hallituspohja mikä hyvänsä.

Paremmat ajat saattavat onneksi olla jo nurkan takana.
Paremmat ajat on tulossa todennäköisesti Orpon hallituksen toimista huolimatta. Politiikka veti mm. rakennusalan lama ja siihen reagoimattomuus sekä liian nopeat sotealueiden alijäämän kattamiset vaikuttavat negatiivisesti työllisyyteen. +100 tuhatta työpaikkaa on nyt -65 tuhatta ainakin. Ei taida vaalikauden loppuun korjaantua.

Lisäksi työmarkkinoille aiheutettiin turhaa eripuraa viemällä lainsäädäntöön suht merkityksettömiä, mutta työntekijäpuolen erittäin epäteiluksi kokemia uudistuksia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Orpon hallitukselle saattaa siinä mielessä käydä jopa eräänlainen tuuri, sillä mikäli nousukausi on juuri nyt alkamassa ja ajoittumassa ennen kaikkea hallituskauden jälkipuoliskolle, onhan se hallituspuolueille paljon miellyttävämpää lähteä vaaleihin takana talouskasvua vuosina 2025 ja 2026, kuin teoreettisesti hallituskauden alkupuolella 2023 ja 2024, mitä olisi seurannut sitten taantuma.
Vähän epäilen miten nousukauden käy mikäli Trump jatkaa Yhdysvaltojen talouden sekoittamista vielä parin vuoden ajan. Siellä on kauppasotia, tariffeja ja muuta sekoilua liikkeellä. Kuitenkin Yhdysvalloissa tapahtuvat kriisit heijastuvat koko maailmaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Ehdottomasti myös omaan silmään Orpon hallituksen toimet ansaitsevat lähes erinomaisen arvosanan. Erinomaisuuteen tarvittaisiin se, että erinäköiset hallitusohjelman ulkopuoliset tötöilyt olisi jätetty tekemättä.

Jälkikäteen on helppo todeta, että nyt oli oikea aika aloittaa säästäminen. Eurooppa on ollut niin syvässä taantumassa, että ei Suomi olisi juurikaan nykyistä paremmassa jamassa vaikka vapaan velkaantumisen olisi annettu jatkua. Jos liittovaltiossa markkina ei vedä, olisi tämä elvytys muodostunut syömävelaksi aivan kuten se muodostui edellisen hallituskauden aikana. Näin ollen on helppo todeta, että se säästäminen olisi tullut aloittaa jo vuosia aikaisemmin - tai viimeistään kun täysimittainen sota Euroopassa syttyi. Jos näin olisi toimittu, niin nyt oltaisiin paremmassa jamassa.

Suomen onneksi Eurooppa alkaa heräilemään horroksesta. Euroopassa on velkaannuttu ilman talouskasvua ja keskitytty pahvipilleihin ja irtoamattomiin pullonkorkkeihin. Samalla eurooppalaista teollisuutta on ylenkatsottu ja me olemme liikaakin luottaneet vapaan kaupan reiluuteen. Nyt jo Saksa aloittaa elvytyksen ja EU tasolla puhutaan kevyemmästä sääntelystä. Jo tämä yksinään tullee tuomaan Suomeen aivan reilun mahdollisuuteen talouskasvuun ilman kotimaista elvytystä. Nyt on siis oikea aika jatkaa omaa säästämistä ja mahdollistaa viennin kasvu.

Omaan silmään nyt olisi hyvä potentiaali jatkaa nykyisellä talouspoliittisella linjalla ainakin muutama vuosi. Meilläkin tarvitsee julkista ja julkisrahoitteista sektoria keventää, jotta saadaan resursseja veronkanto positiivisille aloille. Samalla kun voidaan nauttia Saksan teollisuuden elvytyksen tuomista tulovirroista, myös muut EU maat aloittelevat samanlaisia toimia ja myös Britit ovat tulleet askelia lähemmäksi Unionia.

Inflaatio tullee olemaan Suomessa vaiva myös tulevina vuosina ja talouskasvun mahdollisen alkamisen myötä sen vaivaisuus vähenee. Meidän vähät resurssit tulisi nyt kyetä paremmin tukemaan pieniä potentiaalisia kasvuvaiheen yrityksiä ja se mahdollinen laajempi oma elvytys aloittaa sitten ehkä vuosikymmenen vaihteessa. Nyt tässä tilanteessa ei kannata kiirehtiä oman sisämarkkinan elvytyksen kanssa jottemme piiskaa inflaatiota ja aiheuta sitä myöten vaikeuksia omalle valtiontaloudelle.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paremmat ajat on tulossa todennäköisesti Orpon hallituksen toimista huolimatta. Politiikka veti mm. rakennusalan lama ja siihen reagoimattomuus sekä liian nopeat sotealueiden alijäämän kattamiset vaikuttavat negatiivisesti työllisyyteen. +100 tuhatta työpaikkaa on nyt -65 tuhatta ainakin. Ei taida vaalikauden loppuun korjaantua.

Lisäksi työmarkkinoille aiheutettiin turhaa eripuraa viemällä lainsäädäntöön suht merkityksettömiä, mutta työntekijäpuolen erittäin epäteiluksi kokemia uudistuksia.
Pakko kai nousun on alkaa jonain vuonna, sillä vaikea kuvitella että bkt laskisi 4v putkeen Orpon vahtivuoron aikana. Eikö 4v perättäinen lasku olisi jonkin sortin Suomen ennätys?

En tiedä mistä hatusta hallitus veti itselleen tavoitteeksi 100.000 uutta työllistä/työpaikkaa, mutta se linkittyy sopeutustoimiin joka saa hallituksen päätavoitteen, eli velkaantumisen taittamisen laskuharjoituksen näyttämään hyvältä. Uudet työlliset parantaa taloutta ja vähentää leikkaustarvetta.

Olinko ainut asuntovelallinen hallitusneuvotteluiden aikaan, mutta euribor meni pystysuoraan ylös ja asuntovelallinen näki että paska tulee osumaan tuulettimeen ennemmin tai myöhemmin. Siksi 100.000 oli niin hatusta vedetty lukema kuin vain saattoi olla. Ei siihen kyllä kukaan uskonutkaan. Ironista oli ettei Satosen puheille päässyt ennen kuin pystyi osoittamaan laskelman jonka loppusumma oli +100.000. Onko se todellakin nyt -65.000?!
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vuonna 2023 verottaja teki rahapelaamiseen liittyen kummallisen tulkinnan, kun se katsoi, ettei vedonlyönnissä ole kyse taidosta, vaan tuurista, jonka perusteella tappioita ei enää voinut vähentää verotuksessa. Tämän myötä ETA-alueen ulkopuolelle pelaaminen muuttui ehdoiltaan mielipuoliseksi. Jos olisi vedonlyönnissä panostanut vaikka miljoona euroa vuodessa ja saanut palautusta 900 000 euroa, niin sadan tonnin tappioiden päälle olisi tullut vielä reilun 400 000 euron ansiotuloveroseuraamukset.

Hyvin yleinen näkemys vähänkään asiaa ymmärtävien keskuudessa oli, ettei tuo verottajan tulkinta pitäisi oikeudessa. Nyt kuitenkin Orpon hallitus on omassa esityksessä arpajaislainsäädännön muuttamiseksi vahvistamassa tuota verottajan tulkintaa, kun lisenssijärjestelmän ulkopuolisiin yhtiöihin pelatessa voitot olisivat veronalaista tuloa ja logiikka menisi noin, ettei tappioita voisi vähentää, koska Orpon hallitus myös näkee, ettei vedonlyönnissä ole kyse taitopelistä. Jostain mystisestä syystä samassa lakiesityksessä kuitenkin puhutaan myös vedonlyöntimmattilaisista. Luulisi tuollaisten olevan satuolentoja, jos kerran mitään taitoelementtiä Orpon joukkojen silmissä vedonlyönnissä ei ole.

Ongelmaa voimistaa se, että lakiesitystä on tiettävästi tehty kovasti Betssonin ja Kindredin kaltaisten mammuttien toiveiden mukaisesti. Alustavien tietojen mukaan Pinnacle, joka on tällä hetkellä se keskeisin bookkeri vedonlyöntiä ammatikseen tai edes tavoitteellisesti pelaavien silmissä, ei ole kiinnostunut Suomeen lisenssiä hankkimaan. On olemassa aito vaara siihen, että ne oikeasti kyvykkäimmät vedonlyöjät joutuvat mielipuolisten verotuskäytäntöjen takia muuttamaan pois Suomesta pystyäkseen tolkullisilla ehdoilla harjoittamaan ammattiaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vuonna 2023 verottaja teki rahapelaamiseen liittyen kummallisen tulkinnan, kun se katsoi, ettei vedonlyönnissä ole kyse taidosta, vaan tuurista, jonka perusteella tappioita ei enää voinut vähentää verotuksessa. Tämän myötä ETA-alueen ulkopuolelle pelaaminen muuttui ehdoiltaan mielipuoliseksi. Jos olisi vedonlyönnissä panostanut vaikka miljoona euroa vuodessa ja saanut palautusta 900 000 euroa, niin sadan tonnin tappioiden päälle olisi tullut vielä reilun 400 000 euron ansiotuloveroseuraamukset.

Hyvin yleinen näkemys vähänkään asiaa ymmärtävien keskuudessa oli, ettei tuo verottajan tulkinta pitäisi oikeudessa. Nyt kuitenkin Orpon hallitus on omassa esityksessä arpajaislainsäädännön muuttamiseksi vahvistamassa tuota verottajan tulkintaa, kun lisenssijärjestelmän ulkopuolisiin yhtiöihin pelatessa voitot olisivat veronalaista tuloa ja logiikka menisi noin, ettei tappioita voisi vähentää, koska Orpon hallitus myös näkee, ettei vedonlyönnissä ole kyse taitopelistä. Jostain mystisestä syystä samassa lakiesityksessä kuitenkin puhutaan myös vedonlyöntimmattilaisista. Luulisi tuollaisten olevan satuolentoja, jos kerran mitään taitoelementtiä Orpon joukkojen silmissä vedonlyönnissä ei ole.

Ongelmaa voimistaa se, että lakiesitystä on tiettävästi tehty kovasti Betssonin ja Kindredin kaltaisten mammuttien toiveiden mukaisesti. Alustavien tietojen mukaan Pinnacle, joka on tällä hetkellä se keskeisin bookkeri vedonlyöntiä ammatikseen tai edes tavoitteellisesti pelaavien silmissä, ei ole kiinnostunut Suomeen lisenssiä hankkimaan. On olemassa aito vaara siihen, että ne oikeasti kyvykkäimmät vedonlyöjät joutuvat mielipuolisten verotuskäytäntöjen takia muuttamaan pois Suomesta pystyäkseen tolkullisilla ehdoilla harjoittamaan ammattiaan.

Valitettavasti, ja pitkälti näin. Mutta kysymyksessä on vielä paljon suurempi ongelma.

Ne peliongelmaiset pelaajat, jotka tarttuvat lisenssipelaamisen ulkopuolisten yhtiöiden bonuksiin, saattavat paitsi hävitä rahansa, myös saada verottajan niskaansa. Selvitysten perusteella puhutaan noin 100 000 ongelmapelaajasta. Osa heistä tarttuu luvallisen markkinan ulkopuolisiin, todennäköisesti selvästi parempiin bonuksiin. Kiinni jäätyään he joutuvat maksamaan verot mahdollisesti jopa jokaisesta yksittäisestä voitostaan.

Tämä tie johtaa peliongelmaisen helvettiin.

Muutama vedonlyönnin ammattilainen on neuvotellut tilanteesta useiden kansanedustajien sekä ministerien avustajien kanssa. Toivottavasti lakiesitys vielä muuttuisi valiokuntakäsittelyssä. Valtiovarainvaliokunnasta odotan sen verran, että he muuttavat esitystä paremmaksi.

Tein itse esityksestä kantelun oikeuskanslerille perustellen kantelua sillä, että nykyinen esitys johtaa peliongelmaiset valtion toimin entistä syvempään kuiluun. Se ei voi olla valtion ja hallituksen tavoite.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Nyt kuitenkin Orpon hallitus on omassa esityksessä arpajaislainsäädännön muuttamiseksi vahvistamassa tuota verottajan tulkintaa, kun lisenssijärjestelmän ulkopuolisiin yhtiöihin pelatessa voitot olisivat veronalaista tuloa ja logiikka menisi noin, ettei tappioita voisi vähentää, koska Orpon hallitus myös näkee.

On olemassa aito vaara siihen, että ne oikeasti kyvykkäimmät vedonlyöjät joutuvat mielipuolisten verotuskäytäntöjen takia muuttamaan pois Suomesta pystyäkseen tolkullisilla ehdoilla harjoittamaan ammattiaan.


Ymmärsinkö oikein? Eli jos laitan vaikka 1000€ panoksen 1,10 kertoimelle. Ottelun jälkeen mikäli olen voittanut, tulee 1100€ palautuksena (eli satasen tuotto) niin maksan verot 1100€ summasta kun haluan kotiuttaa ne?

Onko niin että jatkossa MGA lisenssin omaavat bookkerit kuuluu myös verotuksen piiriin mutta Suomalaisen lisenssin omaavilta mennään samalla tavalla kuin nyt?

Voi helvetti jos näin tosiaan on. Katastrofi.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö tässä nyt puhuta kahdesta eri asiasta?

Arpajaislaista tuleva verolinjaus jossa vedonlyöntiyhtiö (ja jatkossa lisenssiyhtiöt?) maksavat verot jolloin pelaajien voitot ovat verovapaita.

Ja ETA alueen ulkopuolelle suuntautuva pelaaminen jossa voitot ovat verotettavaa tuloa ja tilanne on vedonlyönnin osalta pähkähullu.

Vai ollaanko nyt säätämässä lisenssimaailmaan ETA alueen ulkopuolista hullunkurisuutta? Voiko se edes mennä EU alueella läpi?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ymmärsinkö oikein?

Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö tässä nyt puhuta kahdesta eri asiasta?

Esitykseen sisältyy kohdassa kaksi seuraavaa: ilman toimilupaa pelattavaksi tarjotuista peleistä saadut voitot olisivat veronalaisia. Tarkoittaa siis kaikkia ilman Suomen antamaa lisenssiä operoivia yhtiöitä on kyseisin operaattorin kotipaikka ja lisenssi sitten mm. Maltalla tai Curacaossa.

Nyt Eta-alueen ulkopuolista pelaamista pyritään verottamaan ns. tapahtumakohtaisesti. Jos pelaat 100 yksikköä yhteensä ja häviät kokonaisuutena 10 yksikköä, jäljelle jää 90 yksikköä. Tulkinnan mukaan jos olet voittanut 50 yksikköä ja hävinnyt 60 yksikköä (josta kokonaistulos -10 yksikköä), maksat veroa 50 voitetusta yksilöstä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö tässä nyt puhuta kahdesta eri asiasta?

Arpajaislaista tuleva verolinjaus jossa vedonlyöntiyhtiö (ja jatkossa lisenssiyhtiöt?) maksavat verot jolloin pelaajien voitot ovat verovapaita.

Ja ETA alueen ulkopuolelle suuntautuva pelaaminen jossa voitot ovat verotettavaa tuloa ja tilanne on vedonlyönnin osalta pähkähullu.

Vai ollaanko nyt säätämässä lisenssimaailmaan ETA alueen ulkopuolista hullunkurisuutta? Voiko se edes mennä EU alueella läpi?

"Ilman toimilupaa pelattavaksi tarjotuista rahapeleistä saadut voitot olisivat saajalleen veronalaista tuloa."

Kyllähän tuo tarkoittaa sitä, että vaikkapa Maltan lisenssin omaava yhtiö, joka ei hanki toimilupaa Suomen lisenssijärjestelmään, ei olisi enää nykyiseen tapaan veroton voittojen suhteen. Ja tuo linjaus sinällään on minusta ok, koska tuo luo peliyhtiöille selkeän kannusteen hankkia toimilupa Suomesta. Ongelma on se päätön linjaus, että vedonlyönnissä tappioita ei voi verotuksessa vähentää, kun taas esimerkiksi pokerin kohdalla veronalaiseksi tuloksi lasketaan voittojen ja tappioiden välinen erotus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllähän tuo tarkoittaa sitä, että vaikkapa Maltan lisenssin omaava yhtiö, joka ei hanki toimilupaa Suomen lisenssijärjestelmään, ei olisi enää nykyiseen tapaan veroton voittojen suhteen. Ja tuo linjaus sinällään on minusta ok, koska tuo luo peliyhtiöille selkeän kannusteen hankkia toimilupa Suomesta. Ongelma on se päätön linjaus, että vedonlyönnissä tappioita ei voi vähentää, kun taas esimerkiksi pokerin kohdalla veronalaiseksi tuloksi lasketaan voittojen ja tappioiden välinen erotus.

Pelkästään Maltalla on noin 3 000 kasino- ja urheilupelien yhtiötä. Näistä ehkä 10-15 hakee toimilupaa Suomeen.

Siinä vaiheessa kun nämä 10-15 Suomesta toimiluvan saanutta yhtiötä rajoittavat syystäkin ongelmapelaajan pelaamista, ongelmapelaaja tuskin lopettaa pelaamistaan. Todennäköisesti hän siirtyy esimerkiksi Maltan 3 985 - 3 990 yhtiön tarjontaan ja velkaantuu myös verotuksellisesti.

Jostain syystä monet päättäjät kuvittelevat, että peliyhtiöt tulevat kilpaa Suomen markkinoille ja Maltan peliyhtiöistä jopa valtaosa hakee lisenssiä Suomeen. Näin ei todellakaan ole. Ikävää on, että tällaisia käsityksiä on hallituspuolueiden riveissä. Niitä on yritetty oikoa monen henkilön toimesta. Vastauksista päätellen tulos on ollut uskomattoman heikko.

Verotuksen yksityiskohtia ei vielä tiedetä, mutta ei tuo poliisihallituksen jo käyttöönottama tapauskohtainen verotus Eta-alueen ulkopuolelta ole valitettavasti pois suljettu niiden yhtiöiden osalta, jotka eivät Suomesta lisenssiä hae tai saa. Tätä on jopa tervehditty myönteisenä asiana osana tulevaa uudistusta ja ymmärtämättä mistä oikeasti on kyse.

Miksi tämä voisi mennä siis läpi kun esitys on karmea? Koska lisenssiä hakevat yhtiöt ovat lobanneet itselleen myönteisintä tulosta. Mitä vaikeammaksi pelaaminen tehdään ei-lisenssin omaaviin yhtiöihin, sitä parempi näille kasino- ja urheilupelijäteille. Vaikka keskusteluja on käyty erityisesti Kokoomuksen ja PS:n suuntaan (ovat hallituksessa) olen totaalisen pettynyt siihen, että Kokoomuksessa kuunnellaan mieluummin lobbareita kuin asiantuntijoita.

Siksi tein oikeuskanslerille kantelun kun Kokoomus oli 100 % pettymys tämän asian osalta. Tiedoksi sen verran, että Kokoomuksen A:n ja B:n mukaan verotuskäytäntö on aivan tietoisesti valittu eikä sitä muuteta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös