Tai sitten me ihmiset vain olemme ennakkoluuloisia toisenlaisia ihmisiä kohtaan, ja me hakeudumme luontaisesti kaltaistemme seuraan.
Olen joutunut katsomaan Love Island nimistä sarjaa useita tuotantokausia kun tyttäreni pitää ohjelmasta. Olen pannut merkille, että jokaisella kaudella mustat pariutuvat toisten mustien kanssa, ja valkoiset valkoisten kanssa. Mistä tämä johtuu? Siellä ei ole erillisiä asuinalueita tai muitakaan, mikä voisi estää ”rodullisen ristiinpariutumisen”, jos nyt nämä asiat estävät sen täällä ulkomaailmassa. Ja muutenkin sen, että mustat ja valkoiset viihtyvät täysin eri porukoissa ihan missä tahansa ollaan.
Vahva eri! Lienen poikkeusyksilö tai "piilomusta", myös ystäväni. Olimme eronneina miehinä äijäreissussa akselilla Madrid- Lissabon kesällä 2017. Lennettiin Madridiin, öyhötettiin siellä päivä ja lähdettiin yöjunalla (istumapaikoilla) Lissaboniin. Kaveri meni asemalle ennen minua kun jäin ulos röökille. Oli mennyt laiturille ja potkaisi jonkun vesipullon vahingossa nurin. Pahoitteli ja nosti pullon pystyyn. Pullon omistaja oli pieni, hento kenialaisnainen, jolla oli iso matkalaukku ja kaksi isohkoa pahvilaatikkoa. Kaveri kysyi tarvitsiko hän apua ja auttoi tavarat makuuvaunuun. Jutskailivat siellä sillä välin kun viihdytin itseäni ravintolavaunussa.
Aamulla ennen junan tuloa tämä leidi tuli etsimään ystävääni junasta. Tapasivat, vaihtoivat numerot ja jo samana iltana oltiin logistiikkapäällikköinä Costa da Caparican afrikkalaismarkkinoilla. Leidillä oli serkkunsa kanssa siellä myyntikoju. Upea viikko ja paljon tapahtumia.
2018 pääsiäisenä he viettivät häitä Nairobissa, jonne lensin bestmäniksi. Minun lento laskeutui n. 02:00 Kenyattan lentokentälle. Koskaan aiemmin en ollut vieraillut afrikassa. Kun laskeuduin koneenportaat ja astuin ensimmäisen kerran afrikanmantereelle minulle tuli todella vahva tunne, että olin tullut kotiin. En osaa sitä enempää selittää, mutta tunne oli todella vahva. Tietysti häissä olimme ainoat kalpeanaamat, mutta meidät otettiin todella lämpimästi vastaan ja oli ihan hemmetin hauskaa näiden "alempiarvoisten" mustien ihmisten kanssa, jotka todella osasivat bailata!
Että sellainen kokemus, jonka haluan uusia...
P.s. Meidän kaikkien juuret on afrikanmantereella, toki kauan sitten... Toisilla on vain olosuhteiden johdosta enemmän pigmenttiä kuin meillä täällä kylmässä ja pimeässä.