Petteri Orpon hallitus

  • 1 547 768
  • 18 440

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuosta pisti silmään terveysvero. Siinä onkin sitten selvittämistä, mikä tuote on terveellinen ja mikä ei. Toivottavasti tuo ei mene niin, että esimerkiksi puhdasta rasvaa olevat öljyt menevät maksimiverolle ja prosessoitu tyhjää ja nopeaa hiilarienergiaa sisältävä höttövalmisruoka saisi kaikki mahdolliset vapautukset.
Puhdas öljy on myös hirvittävän prosessoitua.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Mitäs pikku veronkorotuksia ja leikkauksista, kun hallituksen toimilla tulee samalla hurrjasti uusia työllisiä! Montakohan niitä lienee jo tullutkaan?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on ajatusleikkinä mielenkiintoinen. Luodaan olosuhteet verohelvettinä tms, jolla min 200k tienaavat lähtevät Suomesta. Kuten Wahlroos osuvasti totesi, Suomi ei elä umpiossa. Tällainen muutos käytännössä lopettaisi asiantuntijoiden tulon Suomeen ja karkottaisi ulkomaiset investoinnit. Suomalaiset investoinnit siirrettäisiin nekin pitkälti ulkomaille.

Mutta ei tuosta enempää ja toisaalla esimerkiksi Lanan puheissa on järkeäkin. Listaamattomien yritysten verohelpotuksia kannattaa pohtia. Säätiöiden ja ay-liikkeiden verotukseen tulee puuttua. Markkinataloutta tulee lisätä vaikkapa nyt apteekkarien luvat alkuun kilpailuttaen jne.

Keskustavasemmistolainen konservatiivihallitus (aiempi) ja oikeistokonservatiivinen hallitus (nykyinen) eivät ole aina valmiita ratkaisemaan tärkeitä haasteita ja toimimaan tienavaajina. NATO:n osalta kansan piti raivata tie ja toimia päättäjille esimerkkinä. Niin se taitaa olla nytkin.
Epäilen hyvin hyvin vahvasti tällaista skenaarioita tässä maailmantilanteessa, jossa sen sijaan on hyvinkin alettava palauttamaan tuotantoa takaisin sieltä aasian maista. Kiitos venäjän ei euroopalla ole enää mahdollista jäädä istumaan koko nykki perseessä, vaan on tosiaankin ihan pakollista tehdä tuotantoketjuissa muutoksia.
Näillä onkivaa spekuloida, että kaikki täällä pelästyisivät maailman romahtavan ympäriltään. Ei romahda, sillä siihen ei juuri nyt ole varaa, tai koko aurooppa on seuraavaksi kiinan vasallina, ja se tuskin oikein maistuu kuitenkaan.
Ja jos nyt sitten kokee oikeasti merkittävänä päästä niitä veroja pakoon, niin ei kai sille mitään mahda. Sitten täytyy mennä. Toimeliaisuus harvemmin siihen loppuu kuitenkaan. Ja kannattaa muistaa, että ihan viimeisellä viiavalla niitä asioita on hyvin vaikeaa hallita enää sieltä muualta käsin.
Kyllä se Ranskan tauti tännekin iskee, kun ja jos jokin raja ylitetään. Sitten kun ne kitisevät natisevat tienaajat ovat maasta poistuneet, voidaan alkaa vihdoin -ainakin toivottavasti- löytämään kyvykkäämpää väkeä tekemään sitä Suomi-tietoutta maailmalle levittämään ja paremmin tuotteistaa niitä asioita, joita ihmiset pelkän rahan lisäksi kyllä osaavat arvostaa. Niitä ovat se luonto, monelle toiminnallisesti laadukas ympäristö, todella laadukas infra, hyvä koulutus, päivähoito ym ym.
Ehkä onkin siis ihan hyvä saada se kaikesta tästä epäkiitollinne porukka ulos maasta, niin se antanee tilaa sitten uudelaiselle ajattelulle jo ihan pakonkin edesssä. Ehkä se tarkoittaa jopa irtautumista EU:stakin, jos se käy siinä vaiheessa liiaan kalliiksi tälle kansalle, tai kenties tässä venäjän myötävaikutuksella tulee entistäkin yhtenäisemi eurooppa, joka ymmärtää, että keskinäinen kilpailu euroopassa ei johda mihinkään hyvää, kun ne oikeat kilpailijat ovat jossakin ihaan muualla.
Tai ehkä huomataankin, että ei sille Sakalle kannata myydä edullista sähköä, jotta voivat viedä sitten kaikki viherinvestoinnit sinne omilla tuillaan. Antaa sitten makssa kalliimman kautta omasta energiapoliitikastaan, niin kyllä se siitä sitten taas Suomenkin kilpailukysy paranee, kun on tarjota kohta euroopan halvinta sähköä, ja nimenomaan jos ei sitä saksalle enää myydä.
Vaihtoehtoisia skenaarioita on paljon.
Mutta ahdistuneille voin suositella tosiaankin maasta muuttoa, sillä niillä joilla nyt menee huonosti, ei kai kauheasti huonommin enää mene, jos täytyy alkaa alusta kaikki rakentamaan. enneknin on noustu, niin ehkä se uudelleenkin onnistuu, mutta sitten uusien ihmisten toimesta. ei tässä oikein jaksa tällaista pelätä, kun suurempi ongelma on ihan siinä Euroopan, ja nyt jo kohta sen Suomenkin yhtenäisyydessä, joka kyllä ajaa kaikki itäisen maan tietäjän laariin, mutta ei kai se sitten enää huimaa. Se kai sitten puolustaa siinä kohtaa, jolla puolustettavaa on. NIillä 200K:n porukoilla ei vissiinkään ole, kun kerran pitää maasta poistua. Toivotan siis hyvää matkaa omalta osaltani. Toivottavasti eivät sitten kuitenkaan koskaan palaa takaisin, kun esim eläkeiässä alkaakin ahdistamaan, tahi siinä kohtaa kun se koulutus alkaakin maksamaan mansikkaa. Se on kumma että jossakin kohtaa ei ole mitään väliä mitä jokin maksaa, kun on milllä mällätä, mutta ajatuskin siitä, että joku muu mällää on niin ahdistava, että ennemin maksaa itsensä kipeäksi jossakin muualla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Tämä väite Suomen "köyhyydestä" ammuttiin alas jo pian julkaisunsa jälkeen. Mutta kuten usein virheellisen tiedon kohdalla. Korjauksia ei kukaan noteeraa...

Vertailusta - käsittääkseni (jos kyse on samasta vertailusta, josta olen lukenut) - puuttuu Suomen eläkerahastot, joiden arvo on n. 200 mrd €. Esim. niin Ruotsin kuin Viron eläkejärjestelmä on erilainen, ja niiden kohdalla eläkesäästöt on huomioita. Suomen osalta vain vapaaehtoiset eläkesäästöt - ei lakisääteistä rahastointia eläkeyhtiöihin. Jos ne huomioitaisiin, niin Suomi hyppäsi omalle paikalleen läntisten maiden joukkoon: köyhempänä kuin kaikkein rikkaimmat, mutta selvästi vauraampana kuin Itä- tai Etelä-Eurooppa.
Kyseinen tieto on löydettävissä tästä eikä sitä ole ammuttu alas, julkaistu siis tämän vuoden alussa: EKP julkaisee uutta kokeellista tilastotietoa kotitalouksien varallisuudesta – Euro ja talous

Suomen vapaaehtoiset eläkesäästöt ovat tämän Euroopan alakastia, tutuista syistä: Suomalaiset kyseenalaisella kärkipaikalla - eläkesäästäminen alhaisinta Euroopassa

Kun tarkastellaan kotitalouksien varallisuutta, puhutaan varallisuudesta joka on käytössä ja muutettavissa rahaksi. Sen sijaan eläkerahastot eivät sitä ole: suomalaiset eivät omista eläkkeitään eivätkä voi päättää siitä, miten eläketulo voisi jakautua eri vuosien välille. On myös huomattava, että kokonaan vapaaehtoinen eläkejärjestelmä merkitsisi sitä, että ihmiset voisivat sijoittaa tulonsa tuottaviin kohteisin ja nämä sijoitukset olisivat heidän omaa omaisuuttaan. Jonka voisivat myös jättää perinnöksi halutessaan.

Suomalaiset saavat eläkettä EU:n tasolla keskimääräistä enemmän, mutta tämä tulo menee kuitenkin suoraan kulutukseen. Eläkkeistä ei enää voida säästää mitään, eli lisätä omaa varallisuuttaan. Varmaankin tämä on suomalaisten mielestä viisasta: juuri kukaan ei pääse rikastumaan eikä jälkeläisille, jos niitä on, ei tarvitse jättää suurta perintöä murheeksi ja riideltäväksi. Eläketulo loppuu heti kun henkilö kuolee ja kun useimmiten se tapahtuu ennen kuin on saatu täysi tuotto omille maksuilleen.

Tämän kaverin kirjoituksia asiasta kannattaa lukea: Eläkejärjestelmä uusiksi – miksi se on niin vaikeaa?
Sen takia ne täytyykin ottaa tiukempaan tarkasteluun, kun ymmärtääkseni seula ollut sen verran lavea, että niistä on muodostunut tavallaan eritasoisia hyötysuhteeltaan. En nyt muista kuka sen heitti HS:ssa joskus, mutta jäi kommentti mieleen ja meni jotenkin niin, että jos yritys ei mitenkään selviä ilman yritystukea tietyn ajan jälkeen, niin mitkä ovat silloin sen toimintaedellytykset ylipäätään.

Noh, ei nämä nyt niin yksinkertaisia ole ja tuilla kannustetaan lähtemään yrittäjäksi, tai voidaan kannustaa tiettyyn suuntaan esim. ekologisesti ja vaikkapa maataloudessa eläinten hyvinvointiin. Mitä vaan, mutta pointti oli selkeä.
Tässäkin on olemassa kiperiä valintoja, jonka johdosta yksikään hallitus ei riemumielin leikkaa yritystukia. Kun puhutaan hyvin suurista työllistäjistä, silloin paitsi terve järki, myös ay-liike ja elinkeinoelämä ärähtäisivät, jos näiden yritysten tukia leikattaisiin merkittävästi. Työttömiä ei yksikään maa halua lisää kontolleen.

Ja on olemassa kokonaisia teollisuuden aloja, jossa on pitkään odotettu menestystä, mutta aika vähän olla saatu panostuksiin nähden. Bioteknologia tästä esimerkkinä. Lähinnä voisi leikata sellaisilta yrityksiltä, joiden työllistävyys on vähäinen ja kannattavuus heikkoa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suomalaiset saavat eläkettä EU:n tasolla keskimääräistä enemmän, mutta tämä tulo menee kuitenkin suoraan kulutukseen. Eläkkeistä ei enää voida säästää mitään, eli lisätä omaa varallisuuttaan. Varmaankin tämä on suomalaisten mielestä viisasta: juuri kukaan ei pääse rikastumaan eikä jälkeläisille, jos niitä on, ei tarvitse jättää suurta perintöä murheeksi ja riideltäväksi. Eläketulo loppuu heti kun henkilö kuolee ja kun useimmiten se tapahtuu ennen kuin on saatu täysi tuotto omille maksuilleen.
Miksei sitä eläkettä voi sijoittaa? Tai säästää itse? Ei Suomessa ole mitään lakia joka tuon estäisi ja joku yleinen tapa ei käy perustelusta. Kyllähän mummollanikin oli sijoitusrahasto johon meni kuukausittain rahaa, oikeasti suhteellisen pienestä eläkkeestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voiko joku selittää minulle Lindtmanin logiikan. Ihmettelin eilen koko lausumaa, eli SDP tukee vain jos koko hallitus tukee.

Miksi? Eikö SDP:llä ole rohkeutta olla omaa mieltä asiasta? Kyll mää sit uskallan jos muutkin.

Sanoisin, että Lindtman on huolissaan SDP:n edustajien yhtenäisyydestä lain hyväksymisessä. Yksi* on ilmoittanut äänestävänsä vastaan näkemättä edes lopullista esitystä ja moni muukin varmaan empii. Lindtman haluaa laittaa oman porukan yhtenäiseksi, mutta jos hallitus antaa vapaita käsiä omilleen, miksi SDP:n tulisi toimia päinvastoin? Surullista näin tärkeän asian osalta, mutta RKP on päättänyt, että sen edustajat voivat tukea tai olla tukematta lakia.

* SDP:n 1. varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

rpeez

Jäsen
Sanoisin, että Lindtman on huolissaan SDP:n edustajien yhtenäisyydestä lain hyväksymisessä. Yksi* on ilmoittanut äänestävänsä vastaan näkemättä edes lopullista esitystä ja moni muukin varmaan empii. Lindtman haluaa laittaa oman porukan yhtenäiseksi, mutta jos hallitus antaa vapaita käsiä omilleen, miksi SDP:n tulisi toimia päinvastoin? Surullista näin tärkeän asian osalta, mutta RKP on päättänyt, että sen edustajat voivat tukea tai olla tukematta lakia.

* SDP:n 1. varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.
Ok, kiitos. Tuo on suhteellisen järkeenkäypä selitys.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Yli 88 000 tienaavien tuloverotusta ollaan kiristämässä. Ketkä täällä olivatkaan hallituksessa? Hmm outoa.
No niin, nyt kaikki yli 88.000 vuodessa tienaavat muuttavat Sveitsiin!

Voisiko samoilla lämmöillä peruuttaa kalja- ja pensaveron alennukset?
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV

Yli 88 000 tienaavien tuloverotusta ollaan kiristämässä. Ketkä täällä olivatkaan hallituksessa? Hmm outoa.
En tuossa jutussa ihan ymmärtänyt tuota, että kaksi ylintä tuloluokkaa eli yli 88 000 €. Eikös ylimmän tulodesiilinkin raja ole alle 80 000, vai mitä tuloluokkia tässä nyt meinataan?

Kuinka paljon tuolla edes kilahtaa kassaan, kun ei tuon rajan yli tienaavia nyt kauheasti ole, ja maksavat jo ennestään isoilla prossilla, että onko tuo reiluakaan. Itse nostaisin mieluummin tasaisesti kaikilta hieman.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Huutoahan varmasti tulee, mutta näitä päätöksiä on vaan pakko tehdä nykyisessä tilanteessa, ettei ajauduta sinne syvään päähän ja vältettäisiin ulkopuolisten puuttuminen maamme talouteen. Rispektit nykyhallitukselle päätösten tekemisestä, jotka olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten.

Hallituspuolueiden kannatushan ottaa varmasti jonkin verran osumaa, mutta parempi näin, ettei jatketa entiseen malliin jakamalla rahaa sinne sun tänne ja vähän muuallekin vain kerätäkseen suosiota äänestäjäkunnalta miettimättä seurauksia tulevaisuuden kannalta.

Olennaistahan tuossa on myös, ettei pienimpiin eläkkeisiin kosketa, vaikka vasemmalta ja liitoista on jo siitäkin mölytty etukäteen. Parempi näitäkin asioita olisi kaikkien osapuolten käsitellä faktoina ilman turhaa pelonlietsontaa.

Eläkkeisiin liittyvä kokonaisuus pitää sisällään veronkiristyksiä. Veronkiristyksistä ei kuitenkaan ole tulossa massiivisia, eikä pienimpiin eläkkeisiin kosketa, IS:lle kerrotaan hallituslähteistä.

– Minimietuuksiin ei kosketa, sanoo hallituslähde ja jatkaa:

– Eläkeläiset tulevat osallistumaan tähän kokonaisuuteen kohtuullisella tavalla. Koska eläkeläiset pääsivät varsinaisissa hallitusohjelmaneuvotteluissa aika vähällä, niin on oikein, että he ovat näissä lisätalkoissa kohtuullisella osuudella mukana, IS:lle kuvaillaan.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Minä katson ihan positiivisin silmin näitä uutisia kehysriihestä. Nyt kun tilanne on mikä on, tulee myös Suomen mittakaavassa paremmin toimeentulevia osallistaa säästötalkoisiin kuitenkin isossa kuvassa yltiösosialistista valtiontaloutta järkeistäen. Eläkkeitä unohtamatta. Toki paljon potentiaalisia säästökohteita jää myös hyödyntämättä korporatismin vuoksi.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Verojen kiristystä kovasti ja ymmärrettävästi vastustetaan. Veroaste on kuitenkin ollut laskusuunnassa ja tässä talouden tilanteessa sitä olisi hieman vara nostaa, mitä hallituksen toimesta ollaan myös tekemässä.

Optimi tilanne olisi, että pitkällä tähtäimellä euromääräiselle verokertymälle asetettaisiin yhteisesti sovitut tavoitteet ja toivottu talouskasvu laskisi veroastetta bkt:n kasvaessa.

Veroasteen kehitys:
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Verojen kiristystä kovasti ja ymmärrettävästi vastustetaan. Veroaste on kuitenkin ollut laskusuunnassa ja tässä talouden tilanteessa sitä olisi hieman vara nostaa, mitä hallituksen toimesta ollaan myös tekemässä.

Optimi tilanne olisi, että pitkällä tähtäimellä euromääräiselle verokertymälle asetettaisiin yhteisesti sovitut tavoitteet ja toivottu talouskasvu laskisi veroastetta bkt:n kasvaessa.

Veroasteen kehitys:
Ollaan tiputtu neljänneksi, niin tosiaan kannattaahan veroastetta nostaa, jotta päästään ykköseksi.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Ollaan tiputtu neljänneksi, niin tosiaan kannattaahan veroastetta nostaa, jotta päästään ykköseksi.
Jos olisit lukenut postaukseni loppuun asti, olisit voinut löytää siitä jotain rakentavaakin.

Lemppari hallituksesi on myös ottamassa verojen noston työkalupakkiisa kohta, joten luulisi sinulle myös kelpaavan.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nyt aletaan olemaan asian ytimessä, vielä yritystuet leikkuriin, listaamattomien yritysten osinkoverotus kohdalleen sekä yleishyödylliset yhdistykset (kaikki) verolle.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nyt aletaan olemaan asian ytimessä, vielä yritystuet leikkuriin, listaamattomien yritysten osinkoverotus kohdalleen sekä yleishyödylliset yhdistykset (kaikki) verolle.
Kyllä. Ehdottomasti näin.

Ihmettelen vähän miksi ministeriöt pimittävät ehdotuksiaan leikkauksista? Olisihan se ihan julkisen keskustelun kannalta suotavaa, että ehdotelmat voisi puida ja sitten riihen lopullisia päätöksiä kohtaan peilata. Ei kovin avointa touhua kyl tää Riikan ja Petterin touhu.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän onkin fiksu idea! Nyt kun aikanaan verotusta keventämällä saatiin esimerkiksi Nordea Suomeen, niin nostetaan veroja jotta saadaan se takaisin Ruotsiin! Ei me työnantajilla ja veronmaksajilla mitään tehdä kunhan on korkeat prosentit!

Finanssiala maksaa veroja ja veronkaltaisia maksuja Suomeen 5,1 miljardia. Kymmenen kovimman yhteisöveronmaksajan joukossa on kolme finanssilaitosta. Pelkkiä yhteisöveroja finanssilaitokset maksavat noin 900 miljoonaa euroa. Ymmärrän Vasemmistoliiton tulokulman, mutta me tarvittaisiin nimenomaisesti enemmän veronmaksajia kuin korkeampaa veroprosenttia, joka asettaa melkoiseksi riskiksi myös sen veronmaksajien määrän. Suomi kaipaa yrityksiä, investointeja ja työntekijöitä - tulivat nämä sitten Suomesta tai maailmalta.

Tulee myös huomioida se, että ne suurtappiot korvataan pankin asiakkaille, ei pankille itselleen. Ne asiakkaiden suurtappiot korvataan talletussuojarahastosta. Talletussuojarahasto taas on saanut rahansa pankkien maksamista talletussuojamaksuista. Lisäksi vielä todellakaan kaikkia suurtappioita ei tulla kattamaan, vaan nämä ovat melko tarkasti rajattu suhteellisen mataliin arvoihin.
Kyllähän pankit nimenomaan pelastettiin verovaroin tuolloin 90-luvulla. Lopulta saivat rahat ikäänkuin moneen kertaan, eikä totisesti kestä oikein päivänvaloa tuo touhu jota silloin pankkien hyväksi tehtiin, ja joka sai lopulta taistolaisen wahlroosinkin vaihtmaan täysin toiseen äärilaitaan oman ajattelunsa. Sitä kun se ahneus teettää.
Siellä tosiaankin annettiin pankeille anteeksi kaikki, eivätkä ikinä maksaneet lainaansa veronmaksajille takaisin. Lisäksi saivat alaskirjata luottotappiona, joka taas karsi verotusta vahvasti senkin jälkeen niiden osalta, sekä sitten loppuviimeksi velkaannuttivat kusettamansa ihmiset helevtinmoiseen velkakierteseeen, ja kkärivät kavereidens ataskuihin pilkkahintaa näiden omaisuuksia.

Enpä nyt niin kovasti siksi asemoituisi sinne pankkien isomman tukemisen taakse, ja kun vielä hetki hetkeltä ovat huonompia työllistäjiäkin, niin sekään ei tue oikein niitä silkkihansikkaita niiden kohdalla ollenkaan.

Eipä tuo erilaisetn pankkien globaali toiminta mitään pelkkää auvoa siis ihmislle ole tuonut, että niiden kohdalla tosiaankaan pitäisi mitenkään erityisesti kumarrella.

Enemmänkin voisi olla tuollaisia "Bank of Dave" tyylisiä ratkaisuita tulevaisuudessa, jotka myös näemmä tuovat niitä investointeja, mutta ovat hyvin lokalisoidusti lähteneet liikkeelle, mutta nyt riittää jo rahaa näemmä maailmallekin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luultavasti seuraavaksi ehdottamani idea on jo käsitelty tässä ketjussa, mutta koska en todellakaan jaksa kahlata läpi yli puolta tuhatta sivua, niin rohkenen heittää oman ehdotukseni kehiin: kansanedustajien ja ministerien soisi myös osallistuvan talkoisiin. Ainakin pari kolme tonnia voisi hyvinkin kunkin palkasta ottaa pois eivätkä nuo ihmiset silti tulisi kärsimään nälkäkuolemasta.

Pahoitteluni, jos tämä radikaali ehdotus saa jotkut teistä näkemään punaista. Kyseessä oli kuitenkin my two cents tähän aihepiiriin.
Siellä voisi tosiaankin karsia kokonaan sen istuntotaukojen väliset palkkiot pois. Ja lisäksi voisi asettaa vieläpä palkkiota vähentävän linjauksen, että olemalla poissa eduskunnasta palkkiota vähennetään sen mukaisesti. samoin voisi vähentää jos ei ole äänestämässä tai anna ääntään jonkin kikkakolmosen perusteella. Eli tulosvastuuta sinnekin, jotta todellinen karva myös paljastuu.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tuossa jutussa ihan ymmärtänyt tuota, että kaksi ylintä tuloluokkaa eli yli 88 000 €. Eikös ylimmän tulodesiilinkin raja ole alle 80 000, vai mitä tuloluokkia tässä nyt meinataan?
Valtion ansiotuloveron asteikon kaksi ylintä luokkaa 88200-150000 € ja >150000 €.
Kuinka paljon tuolla edes kilahtaa kassaan, kun ei tuon rajan yli tienaavia nyt kauheasti ole, ja maksavat jo ennestään isoilla prossilla, että onko tuo reiluakaan. Itse nostaisin mieluummin tasaisesti kaikilta hieman.
Täksi vuodeksi 88200 € ylittäviin tuloihin kohdistettiin 2 %-yksikön veronalennus 150000 € asti (ja samalla siis luotiin asteikkoon uusi luokka). Lehtijutun perusteella mahdollisesti harkitaan tuon kumoamista. Tuon reiluuden jokainen tietysti arvioi omista lähtökohdistaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Suostuisiko siis Kokoomus kiristämään työn verotusta? Kohta varmaan riikka tarjoaa polttoaineveron korotuksia?

Mutta tässäkin ketjussa lienee paikallaan todeta, että jos RKP ei koko ryhmänsä voimin äänestä tämän rajalain puolesta, niin eihän riikka voi jatkaa hallitusyhteistyötä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös