Tämänkohun myötä itselle on käynyt selvemmäksi, kuinka rasisti/rasismi sanana on kokenut tavallaan merkityksen menetyksen, tai siis se ei ole niin vahva ehkä kuinka sen pitäisi olla. Tarkoitan, jotta kun ollaan viimeiset vuodet huudettu rasistia siellä ja rasismia täällä, niin tällä hetkellä tuo huutelu vähän katoaa niinkuin tuuleen.
Olen myös huomannut että tuota sanaa tykätään nykyään käyttää monessa eri asiayhteydessä. Tai oikeistaan lähes aina.
Itseänikin on rasistiksi sanottu. Kerran v.1995 humalapäissään menin sanomaan Helsingin kadulla yhdelle tummalle vastaantulijalle nopeasti kohdatessa "kummelimaisen" tervehdyksen "Morjens". En tiedä miksi niin tein, ehkä ihonväri liittyi asiaan kun somalit stadissa olivat kuitenkin melko uusi juttu. Mutta yksi sana kohdatessa ei mielestäni ollut rasistinen vaikka "vitun rasisti"-huuto tuli perään. Ehkä syynä paluuhuutoon oli se, että liikuin kaljupäisen kaverini kanssa. Joka oli leikannut hiukset, kun palveli Utissa LJK:ssa. Ei kyllä ole rasisti hänkään.
Seuraavassa baarissa ne oikeat rasistit sitten tulivat vessassa rekrytoimaan täydennystä pilottitakeissaan. Varmaan taas kaverin puuttuneiden hiusten takia.
- "Hei jätkät, lähtekää mukaan vetämään turpaan noita somaleita"
- "Miksi?"
- "No kun ne on somaleita"
- "Niin mutta miksi"
Ja älyllinen keskuttelu päättyi tuohon ja takaisin kaljaa juomaan.
v.2023 sai sanoa omalle pojalle, kun leikkasi hiuksensa lyhyeksi armeijan takia, että katsoo sitten juna-asemilla tarkasti millaista jengiä siellä pyörii. Huvittavaa (tai surullista), että tällä hetkellä siellä voi saada turpaan ilman syytä SEKÄ suomalaisilta että ulkomaalaisilta, ihonväristä huolimatta. Ja täysin syyttä. Ellei sitten syyksi lasketa sitä että luullaan natsiksi tai rasistiksi.
Se rasismista, ehkä kuuluisi toiseen ketjuun paremmin, mutta näihän tämä nykyään menee. Pieninkin syy tai kirjoitus jostain historiasta niin natsi se on. Vähintään rasisti. Vähän niinkuin joku aika sitten kaikki oli nettikeskusteluissa narsisteja. On tuo käsittämätäntä. Mulle riittäisi se, että annetaan hallituksen tehdä nyt työtänsä ja luulisi oppositiolle riittävän aiheita ihan asioistakin kritisoimalla.
Olen itse äänestänyt elämäni aikana nuorsuomalaisia, kokoomusta, demareita, keskustaa, vasemmistoliittoa, RKP:ta ja perussuomalaisia (osa näistä tuttuja, sukulaisia ja osa pressanvaaleissa) ja vaikka esim. broidin kanssa keskustellessa poliisien ohjeistuksista koskien iltaliikkumista rautatieasemalla minut voisi joku lokeroida yksittäisten sanojen mukaan rasistiksi niin en mielestäni sitä ole. Kokoomusta äänestävä broidi ehkä lähempänä mutta tuskin hänkään. Ymmärrän kyllä näkemykset kun asuu yhä radanvarressa. (vs. itse täällä landella). Ehkäpä tyttölapsetkin, jota broidilla myös on, saa siellä enemmän osansa.
Jos nyt rasisteja ja "rasisteja" kavahtavat ihmiset haluavat uuden hallituksen tai jopa uudet vaalit niin miltäköhän tulokset näyttäisivät? Varmaan aika samoilta. Joku Purra voisi saada jopa enemmän ääniä. Mitäs sen jälkeen? Kaivetaan lisää kirjoituksia jotka kirjoitettu ennen vaaleja? Tai siis silloin ennen niitä vaaleja jotka pidettiin ennen näitä tulevia uusintavaaleja.
Itse tuskin muuttaisin äänestyskäyttäytymistä enkä tunne ketään muutakaan joka niin on kertonut tekevänsä. Demokraattisesti mentäisiin jälleen. Ja siihen ei kuulu miinusäänet tai huutoäänestys.