Täältä:
Nainen lopetti huivin käytön. Hänet erotettiin heimosta kunnian säilyttämiseksi. Mies uhkaili väkivallalla ja ulkonäön tuhoamisella. Mies puukotti naista ja lapsia valvotussa tapaamisessa. Hän on e…
riikkapurra.net
Vaihdetaan vähän tyylilajia ja sama asia tulee kuitenkin sanotuksi:
Ensi syksystä alkaen teologisessa tiedekunnassa opetetaan muun muassa tuleville papeille ja uskonnonopettajille yhä enemmän islamia.
www.kirkkojakaupunki.fi
Jos jätetään tietyt kärjistykset Purran tekstistä pois, löytyy kuitenkin yhtenevyyksiä näissä teksteissä. Esittäisin kysymyksen niin, että mitä länsimaiset feministit ovat tehneet tämän vaikean kysymyksen ratkaisemiseksi?
Tyytyneet tavallisemmin kulttuurirelativistiseen tulkintaan asiasta: hijab nyt on vaan musliminaisten keino voimaantua länsimaisessa yhteiskunnassa. Poissa on miehen esineellistävä katse, oman kaavun suojissa voi olla mitä vaan haluaa olla.
Olennainen kysymys on se, mitä musliminaiset tekisivät, jos saisivat täysin vapaasti päättää pukeutumisestaan julkisilla paikoilla? Olisiko ainoa keino länsimaisen patriarkaatin vastustamiseen hijab vai jokin muu? Make love not war? Olisiko hijabissa myös länsimaisille feministeille keino voimaantua sodassa patriarkaattia vastaan?
Muslimioppineen mielestä naisten pukeutumisvaatimukset ovat poliittisia, eivät teologiaan liittyviä. Teologiassa ei siis ketään pakoteta mihinkään, mutta vaikuttaa siltä, että politiikassa tätä vaatimusta ei ole kuultu. Itse olen taas kuullut, että muslimimaissa teologia, Koraani, Hadith ja politiikka ovat yhtä. Ei ole olemassa liberaalia islamilaista politiikkaa, vaan jos halutaan liberalismia, Koraanista on pakko luopua. Kuten Ataturk aikoinaan teki. Hussein ja muutamat muut ovat arabisosialisteja.
Yksi tapa paeta uskonnon vaikutusten tunnustamista on siirtää maalitolppia haluttuun suuntaan. Kulttuuri on perin suosittua tässä operaatiossa. Joskus toki näin onkin, kuten tyttölasten silpomisissa. Islam perustuu Koraaniin ja sen käytännön toteutus on kiinni uskonoppineiden mielipiteistä.
Koraani voitaisiin toki idealisoida ei-maalliseksi asiaksi, jolloin yhteys kirjan ja tulkinnan välillä katoaisi kokonaan. Koraani olisi black box, johon ei kenelläkään olisi pääsyä, ei edes sillä kuuluisalla tulkitsijalla, joka tuottaa merkkejä tiettyjen sääntöjen mukaan. Näin ollen tulkinta muuttuisi kokonaan sosiaalisen kontekstin mukaan ja kun yhteiskunta muuttuu, myös islam muuttuu oppineiden tulkintojen myötä.
Niin että ilman varsinaista reformaatiota erilaiset oudot kulttuuritavat katoaisivat ja niistä tulisi retroa. Valitettavasti vielä ei olla näin pitkällä. Saudeissa naiset opettelevat autoa ajamaan kaavuissaan. Kuka kertoisi heille, että länsimaiset feministit ovat ymmällään moisesta vapauden määrästä?