Petteri Orpo

  • 14 162
  • 98

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tämä meni kyllä Petteriltä maaliin. Rauhallisuus oli valttia ja nautti silminnähden kun tytöt hieman ottivat kierroksia. Olisi kyllä voinut sanoa, että "noniin Riikka ja Sanna käyttäydytään nyt aikuismaisesti ja kuunnellaan toistemme vastauksia". Tuossa kohtaa olis ainakin Sanna kilahtanut lopullisesti. Riikka taas olisi naurahtanut.

Voidaan siis sanoa, että Petterin rauhallisuus on isoissa tenteissä häntä vastaa, koska näyttää vässykältä, mutta pienemmissä tenteissä on kuskin paikalla. Kokoomus on takuulla tarkkaan harkinnut tuon mallin ja ovat lyöneet kaikki paukut eiliseen. Niin suunnitelmalliselta näytti ja hymy vaan levisi kun catfight alkoi. Takuulla olisi halunnut Sir David Attenborougin äänellä mainita naaraspuolisten lokkien reviirikiistoista
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ulkomaalaiset viestimet ovat uutisoineet kansainvälisesti aiemmin varsin tuntemattomasta hallitustunnustelijasta ja todennäköisestä pääministeristä.

Vaikka itsekin jännitin pitkään, voiko Kokoomuksen vaalivoitto jäädä piippuun puheenjohtajan takia (etenkin kun Demareita on luotsannut Suomen toiseksi suosituin yksittäinen poliitikko), mutta erityisesti kampanjan loppua kohden Petteri esiintyi tenteissä edukseen ja osaltaan vahvisti Kokoomuksen valtionhoitajan roolia. Hyvä Petteri!

Vaikka rokkitähteä ei Orposta saa tekemälläkään, on yksi titteli melkoinen, minkä hänen "ansioluetteloonsa" voi nyt lisätä: Mies joka syrjäytti Sanna Marinin.

Ruotsin Ulf-kollegan kanssa veikkaan yhteistyön sujuvan erinomaisesti. Hyvin pitkälti samasta puusta veistettyjä keskustaoikeistolaisia urapoliitikkoja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lausuvatko ruotsalaiset muuten Petterin sukunimen "urpoksi"?
Yksi lähes aina toimiva nyrkkisääntö sille lausutaanko o- kirjain "o" vai "u", on se, mitä kirjaimia sanassa on o:n jälkeen. Jos o:n jälkeen on kaksi eri konsonanttia, niin o lausutaan "o" (Stockholm="stokholm"). Jos vain yksi konsonantti tai kaksi samaa konsonanttia (Olle="ulle") niin o = "u".
Mutta poikkeuksia on. Kuten esim. kolla (tarkistaa) = "kolla".
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Rakas päiväkirja: Nyt täytyy oikein päivittää, kun huomenna taas alkavat työt Suomen parhaaksi!

Olo on oikein hyvä, todella positiivisissa fiiliksissä. Loma sujui hyvin, tuli tehtyä mökillä kaikenlaista ja ladattua akkuja. Eilen oli mukava seurata (T)PS:n puoluekokousta, sain heti lämpimän sisäisen tunteen, kun huomasin, miten sitoutuneita kaikki siellä ovat puhaltamaan yhteiseen hiileen. (Tämä ei ollut rasistinen vertaus, heh.) Toisaalta, loma on meillä pääministereillä suhteellinen käsite, kovasti pitää silti autolla ajella ympäri Suomea, kun poliittiset tehtävät kutsuvat, mutta en valita. Kuuluu ns. luontaisetuihin tämä tämmöinen.

Kyllä olen miettinyt sen kalliimman Teslankin hankkimisista, Juhalla oli sellainen, kateeksi vähän kävi. Ja lenteli ihan yksityiskoneellakin pääministerinä. Mutta vaimo pistää vähän hanttiin kun on muitakin menoja meillä kuitenkin. Minä en kuitenkaan ole yrittäjätyyppiä, vaikka tunnenkin monta menestynyttä yrittäjää. Ei tässä pääministerinä rikastumaan pääse, mutta teen tätä hommaa ihan isänmaan hyväksi tai mikä muu termi olisikaan tässä soveliasta käyttää.

Koko pääministerikauteni on mennyt todella hyvin, hallitusneuvottelutkin sujuivat suotuisissa merkeissä ja saatiin hyvä hallitusohjelma aikaiseksi. Kyllä täytyy sanoa, että naisten kanssa on mukava neuvotella, ovat sopuisia, eivät liian aggressiivisia. Riikkakin on tosi symppis, oikeastaan tunnen pientä vetoa häneen. Nimittäin meillä puolueessa on vain tuollaisia sliipattuja uraohjuksia, mutta Riikka tuo tuulahduksen voisiko sanoa ihan kivikaudelta. Silloin naisetkin olivat varmaan aika voimakkaita persoonia, jotka hoitivat paljon asioita, kun miehet olivat saalista metsästämässä. Villinaisia, vau! Tai en halua stereotypisoida, ehkäpä villinaiset olivat metsästämässä myös.

Minulla on ollut pieni ulkonäköprobleemi, kun olen joutunut miettimään suhdettani piilolaseihin. Kavereilta on tullut aika nasevaa kuittailua uusista silmälaseistani, sanovat, että olen vähän nössykän näköinen, antaa vähän sellaisen mitäänsanomattoman kuvan itsestäni. Voisinko pistää lasit vaihtoon, saada vähän terävyyttä olemukseeni? Silloin aikaisemmin, muutama vuosi sitten, en käyttänyt laseja julkisesti ja minussa oli sellaista kataismaista nuorekkuutta. Yksikin sanoi, että voisin komeilla isoissa lehdissä kansikuvapoikana, jos vain nuorentaisin hieman olemusta. Hyvin sanottu, mietin tätä asiaa vaimon kanssa.

Tuo kritiikki toisaalta vähän satutti. Kaveri, jota en viitsi enää paljon tavata, sanoi että nyt näytän siltä kuin piiloutuisin silmälasieni taa, vaikutelma syntyy lasien kuperuudesta. Ennen lasejani näytin valmiilta ottamaan maailman haasteet vastaan, nyt sitten olen kuin kasvihuoneessa, ikään kuin eristettynä omaan kuplaani. Dynaaminen muutosjohtaja ei oikein voisi näyttää tuolta. Minä olen luonteeltani kuitenkin sovitteleva ihminen, en oikeastaan halua haastaa ihmisiä, vaan tyydyn antamaan tietyt askelmerkit, joilla sitten mennään eteenpäin. Ihan sydämeni takiakin kannattaa ottaa rauhallisesti.

Oikein lämmin olo tuli kesällä yhdestä YLEn haastattelusta, jossa ei kertaakaan kysytty tuosta rasismikohusta, vaan puhuttiin ihan selkeää politiikkaa. Minä tykkään vastata poliittisiin kysymyksiin, niitä olen koko ikäni pohtinut. Sen sijaan tuollainen rasismipuhe ainakin minua hiukan ihmetyttää. Meillä on hallituksessa nollatoleranssi kaikkea rasismia kohtaan, eiköhän se kuitenkin riitä. Kaikki ovat hyvin sitoutuneita hallitusohjelmaan, on tosin RKP:ssä yksi vastahankainen edustaja, mutta minä en laskisi hänelle kovin suurta merkitystä.

Mielelläni lopettaisin tämän rasismikohun kokonaan, sillä syksyllä on tiedossa kova savotta, kun pitää jotakin saada aikaan. Tämä hallitus hyvin elinkelpoinen, kelpaa elimiä ihan luovutettavaksi asti (heh). Tällaisella varsinaissuomalaisella positiivisuudella on hyvä mennä eteenpäin. Eiköhän se Riikkakin tästä pikkaisen rauhoitu, kun syksy tulee ja tämä kohu unohtuu tärkeämpien asioiden vuoksi. En minä nyt tiedä, pitäisikö jonkun vielä pyytää jotakin anteeksi, mielestäni hallituksessa on asiat puitu ja pantu valmiiksi jo. Kovin mielelläni keskittyisin ihan muihin asioihin.

Kun tätä hallitusta katsotaan ihan poliittisena kombinaationa, niin meillä on tosi hyvä kokoomushallitus. Seinät on leveällä ja katto korkealla. Meillä on sulassa sovussa eri sortin liberaalit ja konservatiivit. Yhteinen tavoite on tehdä kunnon porvarillista politiikkaa, sellainen on päässyt unohtumaan kun vasemmisto on jöötä pitänyt neljä vuotta. Ihmiset pistetään töihin eikä turhaan pidetä heitä sosiaalihuollon piirissä. Täytyyhän heille kertoa, että vain työllä tässä päästään eteenpäin. Sen vuoksi puretaan hiukan työllistymisen esteitä ja saadaan maan talous kuntoon! Ja totta kai niitä verojakin pitäisi saada alemmaksi, jotta työnteko kannattaisi.

Näin loman loppuessa on poikkeuksellisen positiiviset tunnelmat. Vähän jännitän, malttaako Riikka jättää sijaisuuden taas minulle. Ehkä käydään sellainen vallanvaihtoseremonia, hyvää samppanjaa ja muuta (heh). Oikeasti minun täytyy taas lopettaa Riikasta fantasioiminen ja keskittyä työntekoon.

Tehdään Suomesta parempi paikka kaikkien elää. Siinä työssä minä ja Kokoomus ollaan täysillä mukana!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Orpo oli tänään 9.9.23 YLE:n Ykkösaamussa itse asiassa kuultuna.
Nämä haastattelut ovat toisinaan olleet mielenkiintoisia. Tällä kertaa jorina alkoi melkein välittömästi mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, viipymättä pääkoppani sisällä hetkeäkään. Pian aloinkin selata luurilla aamun uutisia ja unohdin, että tv on auki.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Mies, joka on haaveillut ja puskenut itseään tähän asemaan vuosikausia, olisi voinut vaikka opetella puhumaan englantia jossain vaiheessa. Vaikka sen kahdentoista vuoden aikana, kun suoritti yliopiston opintoja. Hiukan on hankaluuksia lauseiden muodostuksessa ja kysymyksien ymmärtämisessä.

 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mies, joka on haaveillut ja puskenut itseään tähän asemaan vuosikausia, olisi voinut vaikka opetella puhumaan englantia jossain vaiheessa. Vaikka sen kahdentoista vuoden aikana, kun suoritti yliopiston opintoja. Hiukan on hankaluuksia lauseiden muodostuksessa ja kysymyksien ymmärtämisessä.
Odotin kuvauksen perusteella jotain aivan järkyttävää mongerrusta, mutta eihän tuo sellaista ollut. Tankero kieltämättä kuuluu läpi ja Orpo on hidas puhumaan, joskin tilannekin vaati hyvin tarkkaan harkittuja lausuntoja. Mikään supliikkimieshän Orpo ei suomeksikaan ole, mikä vain korostuu vieraalla kielellä.
 

Alejandro

Jäsen
Jos pitäisi luetella hyvää englantia puhuneet pääministerit, niin tulisi vain yksi nimi mieleen: Alexander Stubb.

Presidenteissäkään ei ole ollut kehumista, mutta ehkä siihenkin tulee parannusta saman henkilön toimesta.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos pitäisi luetella hyvää englantia puhuneet pääministerit, niin tulisi vain yksi nimi mieleen: Alexander Stubb.

No jaa, kyllä minun mielestäni Marinin voi myös lukea samaan kastiin. Siinähän tuo ikäpuoli näkyy selkeästi; ainoat hyvät puhujat ovat tätä nuorempaa kaartia. Siis poliittisella kentällä nuorempaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikka Petteri Orpon fyysistä koskemattomuutta ei ymmärtääkseni rikottukaan, olen huolissani olemmeko matkalla kohti realiteettia, missä poliitikot joutuvat olemaan turvallisuushenkilökunnan ympäröiminä. Tuoreena tapauksena tulee mieleen keväinen Ben Zyskowicziin kohdistunut päällekarkaus.

Itse haluan, että maassamme huippupoliitikotkin voivat elää arkeaan siinä missä kuka tahansa muukin.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Vaikka Petteri Orpon fyysistä koskemattomuutta ei ymmärtääkseni rikottukaan, olen huolissani olemmeko matkalla kohti realiteettia, missä poliitikot joutuvat olemaan turvallisuushenkilökunnan ympäröiminä. Tuoreena tapauksena tulee mieleen keväinen Ben Zyskowicziin kohdistunut päällekarkaus.

Itse haluan, että maassamme huippupoliitikotkin voivat elää arkeaan siinä missä kuka tahansa muukin.

Just viimesimmässä Uutisraportissa puitiin näitä äärioikeiston terrorismi-epäilyjen pulpahteluja ja tutkimisia. Että pitäisikö olla huolissaan.

Sitten itsellä tulee vähän mieleen, että mitä tässä ajassamme tapahtuu, tai mitä pinnan alla tapahtuu mitä emme vielä tiedä.

Jos vakavan asian kääntää humoristiseksi, niin onko tämä sitä kansainvälistä meininkiä ja lutuuria? Tavan kansan keskellä ratikalla liikkuvat valtakunnan päättäjät on pian muisto vain?
 

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Vaikka Petteri Orpon fyysistä koskemattomuutta ei ymmärtääkseni rikottukaan, olen huolissani olemmeko matkalla kohti realiteettia, missä poliitikot joutuvat olemaan turvallisuushenkilökunnan ympäröiminä. Tuoreena tapauksena tulee mieleen keväinen Ben Zyskowicziin kohdistunut päällekarkaus.

Itse haluan, että maassamme huippupoliitikotkin voivat elää arkeaan siinä missä kuka tahansa muukin.
Me vain kansainvälistymme. Hieno tie, mukava olla rattailla!
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Mikä saa ihmisen menettämään noinkin näyttävästi itsekontrollinsa ja käymään lähes käsiksi poliitikkoon (tai oikeastaan keneen tahansa ihmiseen)? Se, että kyseinen tekijä (tai ainakin siksi esittäytynyt) sanoo menneensä paniikkiin Orpon nähdessään, on helvetin onneton tekosyy. Jotenkin nykyaikana tämä fyysisen koskemattomuuden raja-aita tuntuu olevan vain sanahelinää niille kaikkein arvaamattomimmille yhteiskunnan jäsenille, jotka kokevat erikoiseksi velvollisuudekseen turvautua väkivaltaan päättäjän nähdessään. Näitä kun tuntuu tulevan esille harva se päivä.

Kaiketi tämänkin kohtauksen voi pistää surkeaan tilaan ajautuneen terveydenhuollon piikkiin, minkä viimeistään voisi olettaa saavan päättäjiin vipinää, mutta tokkopa niin tulee käymään. Eiköhän tästäkin seuraa vain (mahdollisesti) sakkotuomio sekä vakavat moitteet tekijälle.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikä saa ihmisen menettämään noinkin näyttävästi itsekontrollinsa ja käymään lähes käsiksi poliitikkoon (tai oikeastaan keneen tahansa ihmiseen)? Se, että kyseinen tekijä (tai ainakin siksi esittäytynyt) sanoo menneensä paniikkiin Orpon nähdessään, on helvetin onneton tekosyy. Jotenkin nykyaikana tämä fyysisen koskemattomuuden raja-aita tuntuu olevan vain sanahelinää niille kaikkein arvaamattomimmille yhteiskunnan jäsenille, jotka kokevat erikoiseksi velvollisuudekseen turvautua väkivaltaan päättäjän nähdessään. Näitä kun tuntuu tulevan esille harva se päivä.

Kaiketi tämänkin kohtauksen voi pistää surkeaan tilaan ajautuneen terveydenhuollon piikkiin, minkä viimeistään voisi olettaa saavan päättäjiin vipinää, mutta tokkopa niin tulee käymään. Eiköhän tästäkin seuraa vain (mahdollisesti) sakkotuomio sekä vakavat moitteet tekijälle.
Mutta kovin pöyristyi kun joku tarttui itseen kiinni, ja veti pois pääministerin luota, eikä kuulemma edes sanonut nimeään.
 

rpeez

Jäsen
Mikä saa ihmisen menettämään noinkin näyttävästi itsekontrollinsa ja käymään lähes käsiksi poliitikkoon (tai oikeastaan keneen tahansa ihmiseen)? Se, että kyseinen tekijä (tai ainakin siksi esittäytynyt) sanoo menneensä paniikkiin Orpon nähdessään, on helvetin onneton tekosyy. Jotenkin nykyaikana tämä fyysisen koskemattomuuden raja-aita tuntuu olevan vain sanahelinää niille kaikkein arvaamattomimmille yhteiskunnan jäsenille, jotka kokevat erikoiseksi velvollisuudekseen turvautua väkivaltaan päättäjän nähdessään. Näitä kun tuntuu tulevan esille harva se päivä.

Kaiketi tämänkin kohtauksen voi pistää surkeaan tilaan ajautuneen terveydenhuollon piikkiin, minkä viimeistään voisi olettaa saavan päättäjiin vipinää, mutta tokkopa niin tulee käymään. Eiköhän tästäkin seuraa vain (mahdollisesti) sakkotuomio sekä vakavat moitteet tekijälle.
Minä syytän nykyteknologian mahdollistamaa informaatiovaikuttamista.

Medialla, somella, algoritmeilla on nykyään valtava valta mitä ihmisten päässä liikkuu.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Minä syytän nykyteknologian mahdollistamaa informaatiovaikuttamista.

Medialla, somella, algoritmeilla on nykyään valtava valta mitä ihmisten päässä liikkuu.
Sitähän se Keskisarjakin vaahtosi tänään. Oliko hän siis oikeassa? Viinaa pitäisi enemmän vetää, ettei käy tällaista. Niinkuin tosimiehet!
 

Haudankaivaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, NHL:n suomalaiset, Porin Ässät, Lion #79
Sitähän se Keskisarjakin vaahtosi tänään. Oliko hän siis oikeassa? Viinaa pitäisi enemmän vetää, ettei käy tällaista. Niinkuin tosimiehet!
Ei Keskisarja nyt mielestäni väärässä ollut, vaikka eivät nuo lausunnot mitenkään erityisen järkeviä olleet. Luulin, että somen käyttöä pidetään yleisesti aika selkeänä syynä kasvaviin mielenterveysongelmiin nuorison keskuudessa, sitähän Keskisarja väitti. Ilman somea olisi tämäkin hyökkäys Orpoa kohtaan mahdollisesti voinut jäädä tekemättä, sillä somen takia kahtiajako syvenee ja muutenkin mediassa liikkuu paljon tunteita herättävää materiaalia, jotka saavat ihmiset reagoimaan voimakkaasti. Ja kyllähän tuota Keskisarjaa ennemmin kuuntelee kuin Honkasaloa tai Anna Kontulaa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei Keskisarja nyt mielestäni väärässä ollut, vaikka eivät nuo lausunnot mitenkään erityisen järkeviä olleet. Luulin, että somen käyttöä pidetään yleisesti aika selkeänä syynä kasvaviin mielenterveysongelmiin nuorison keskuudessa, sitähän Keskisarja väitti. Ilman somea olisi tämäkin hyökkäys Orpoa kohtaan mahdollisesti voinut jäädä tekemättä, sillä somen takia kahtiajako syvenee ja muutenkin mediassa liikkuu paljon tunteita herättävää materiaalia, jotka saavat ihmiset reagoimaan voimakkaasti. Ja kyllähän tuota Keskisarjaa ennemmin kuuntelee kuin Honkasaloa tai Anna Kontulaa.
Niinpä. Olen kuunnellut ja katsellut Keskisarjan juttuja aika lailla. Ainoa kirja, jonka olen lukenut hänen kirjoittamistaan käsitteli Kyllikki Saarta. Toisaalta mielenkiintoinen, mutta toisaalta toive saada syylliseksi pappi ärsytti, koska vaikutti varsin epätodennäköiseltä ratkaisulta. Paljon puhetta, vähän villoja jäi lopputulokseksi.
 
Viimeksi muokattu:

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Kannattaisi Orpon varmaan tarkistaa, että missä virkapuhelin on. Sen verran känniseltä näyttää.

Ja ylläoleva on sarkasmia. Sen verran kovaa ajoa oli viime hallituskaudella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös