Kun Vehanen aikanaan Lukkoon tuli, ei voinut paljoa miehestä mitään sanoa, vaikka oli juuri valittu Norjan liigan parhaaksi maalivahdiksi. Jo ensimmäisellä kaudellaan kuitenkin nousi maajoukkueeseen ja esitti ajoittain aivan ilmiömäisiä eleitä. Itse olen aina sympannyt maalivahteja, koska olen itse joutunut samassa touhussa pyörimään ja Vehanen teki oikeastaan välittömästi musta itselleen "fanin". Tätä keskusteluketjua olen seurannut vuosien varrella mielenkiinnolla ja hymysuin...
Muutama vuosi sitten Uusi Rauma-lehti järjesti äänestyksen, jossa pyydettiin raumalaisia valitsemaan Lukon paras maalivahti. Tuolloin sain ääneni kuuluviin kohtuullisen hyvin perustellessani Jarmo Myllyksen parhautta sillä, että oli mukana nostamassa Lukkoa uudelleen mitalikantaan 80-luvun lopulla ja vielä 90-luvulla. Samoin hän oli maalivahtiseppä ensimmäisen arvokisamitalin ja MM-kullan taustalla. Jouduin kuitenkin tuolloin miettimään neljän vaihtoehdon välillä. Olihan Lukossa pelannut Petr Briza, mutta vain muutaman kauden, Boris Rousson, joka oli ensimmäisen kautensa alussa aivan ilmiömäinen ja tuolloin vielä taisi pelailla muuan Petri Vehanen, joka ei ollut saavuttanut oikeastaan mitään muuta kuin maajoukkuepaikan ja sen tittelin Norjan liigan parhaana maalivahtina.
Tänä päivänä en mieti enää kahta kertaa, jos esitetään kysymys, kuka on paras koskaan Lukossa pelannut maalivahti. Vehanen on tehnyt aivan ilmiömäistä työtä Lukossa kehittyessään hyvin nopeassa tahdissa ja kovalla työllä Suomen parhaiden joukkoon. Kauden niin Ruotsissa kuin KHL:ssä ovat osoittaneet hänen pystyvän kantamaan mitä tahansa joukkuetta, missä tahansa sarjassa. Myllys ei siihen kyennyt, Brizat ja Roussonit olivat vierastyövoimaa, jotka pelasivat rahasta kuin myös samaan kategoriaan helposti luettava Dwayne Roloson. Vaikka Suomen maailmanmestaruus on ihan helvetin kova juttu - varsinkin kun viimeksi pelattiin amatööreillä ja se soi suomalaisille kenties pienen edun, koska liiga oli tuohon aikaan ihan Euroopan eliittiä - niin jouduin kyllä pidättelemään ilonkyyneliä Vehasen puolesta.
Toivoisin palaavan Raumalle mahdollisimman pian, mutta ymmärrettäväähän se, ettei taida ihan toviin tapahtua... mutta onhan tässä vielä pelivuosia edessä niin pitkään kuin vaan kunnossa pysyy ja peli-iloa piisaa.