Petri Matikainen HIFK:n päävalmentajaksi

  • 890 483
  • 2 124

upnorth24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rovaniemen Kiekko, Rebels Rovaniemi
Normaalin ma. sopparin kyseessä ollen ei itseasiassa voi purkaa ja kyllä voi estää. Tarvitaan molemminpuolinen suostumus purkamiselle, joka on mielellään vielä kirjattu optiona soppariin tai muuten sovittu paperia tehdessä.

Väärin. Määräaikaisen työsopimuksen voi purkaa purkuperusteen olemassa ollessa, mutta sitä ei voi irtisanoa normaalin toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen tapaan, jos siitä ei ole erikseen sovittu itse sopimuksessa.
 

Jeff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet
Suostuisin, jos sillä saisi siirtyä Omskiin välittömästi. Olettaen siis, että tämä valmentajalisenssi rajoittaa sopimuksenalaisten valmentajien siirtymistä. Mikäli näin on, niin vastatarjouksena Petun puolella tarjoaisin 50 000 euroa alkuun ja yhteisymmärys löytyisi varmaan 75 000 kohdalla, mutta suostuisin myös tuohon 100 000, jos Omsk sen lopulta maksaisi kuten oletan.

Itse en suostuisi eikä varmasti petukaan. Omskista jos(ja kun kuten itse luulen) tulee kenkää suhteellisen aikaisessa vaiheessa, niin saa petu kävellä pankkiin ja kiinnittää mökkinsä. Eikä HIFK:lla ole varaa maksaa kauden palkkaa petulle vain tehdäkseen hänen elämänsä vaikeaksi. Tai no olisi varmaa varaa, mutteivät he sitä tee.

Enkä nyt lukenut koko ketjua, mutta oletteko niin varmoja että tähän sovelletaan yksi yhteen määräaikaisen työsopimuksen ehtoja? Näissä pelaaja- ja valmentajasopimuksissahan palkka juoksee sopimuskauden loppuun aina. En jaksa uskoa että normaaliduunarin määräaikaisen työsopimuksen purkutilanteessa olisi sama tilanne.
 

upnorth24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rovaniemen Kiekko, Rebels Rovaniemi
Itse en suostuisi eikä varmasti petukaan. Omskista jos(ja kun kuten itse luulen) tulee kenkää suhteellisen aikaisessa vaiheessa, niin saa petu kävellä pankkiin ja kiinnittää mökkinsä. Eikä HIFK:lla ole varaa maksaa kauden palkkaa petulle vain tehdäkseen hänen elämänsä vaikeaksi. Tai no olisi varmaa varaa, mutteivät he sitä tee.

HIFK:n ei myöskään ole mahdollisuutta istuttaa Petua, koska se antaa hänelle määräaikaisen sopimuksen purkamisperusteen. Luulisi että tuohon toiseen mainitsemaasi puoleen on varauduttu taas Omskin ja Matikaisen välisessä sopimuksessa asiaankuuluviin irtisanomispykälin. Tällaisen ehdon täytäntöönpano sopimusrikkomustilanteessa on tietenkin hieman haastavampaa Venäjällä kuin muualla maailmassa, mutta jonkinlainen valvottu tili, jossa olisi esim. vuoden palkka irtisanomiskorvausta vastaan, muualla kuin Venäjällä voisi olla tähän se varmempi vaihtoehto.

Enkä nyt lukenut koko ketjua, mutta oletteko niin varmoja että tähän sovelletaan yksi yhteen määräaikaisen työsopimuksen ehtoja? Näissä pelaaja- ja valmentajasopimuksissahan palkka juoksee sopimuskauden loppuun aina. En jaksa uskoa että normaaliduunarin määräaikaisen työsopimuksen purkutilanteessa olisi sama tilanne.

Palkka juoksee määräaikaisten tyosopimusten irtisanomistilanteissa aina loppuun asti missä tahansa, mikäli asiasta ei toisin sovita työntekijän ja työnantajan kesken. Tämä on työnantajan velvollisuus, mikäli hänellä ei ole laissa säädettyä oikeutta purkaa sopimusta. Monesti duunarit eivät vain ole tietoisia tästä tai rahojen vaatiminen nurin menevältä yritykseltä voi olla haastavampaa. Työehtosopimuksetkin voivat tuoda jonkinlaista poikkeusta tästä pääsäännöstä, mutta eivät mielestäni paljoa.
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Asia on juuri näin. Enkä usko että Omsk mitään Hifkille edes maksaa. Eli tässä nyt neuvotellaan vaan Matikaisen ja Hifkin välillä sopimuksen purkuehdoista. Eiköhän sieltä joku kompromissi löydy.

Miksi muuten Jaroslav maksoi vajaa 500ke Suikkasen sopimuksesta TPS:lle. Ihan hyvää hyvyyttään? HIFK saa aivan varmasti tuntuvan korvauksen Omskilta. Se on sitten pilkun viilausta tuleeko raha virallisesti seuralta, Matikaiselta vai Venäjän tsaarilta. Omsk hoitaa kuitenkin kulut.
 

upnorth24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rovaniemen Kiekko, Rebels Rovaniemi
Miksi muuten Jaroslav maksoi vajaa 500ke Suikkasen sopimuksesta TPS:lle. Ihan hyvää hyvyyttään? HIFK saa aivan varmasti tuntuvan korvauksen Omskilta. Se on sitten pilkun viilausta tuleeko raha virallisesti seuralta, Matikaiselta vai Venäjän tsaarilta. Omsk hoitaa kuitenkin kulut.

Oma veikkaukseni on, että laiskuuttaan ja siksi että asioista ei otettu selvää. Eikä suomalaisen jääkiekon puolella tätä työsopimus- tai työoikeuspuolta ole koskaan hirveästi selvitetty, koska seurat haluavat viimeiseen asti välttää ennakkotapausten syntymisen.

Matikaisen kohdalla Omskin tai Petun puolella näytetään oppineen ettei TPS:lle pari vuotta sitten maksettu korvaus ole välttämätöntä ainakaan tuossa suuruusluokassa. Siltä tämä ainakin vaikuttaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi muuten Jaroslav maksoi vajaa 500ke Suikkasen sopimuksesta TPS:lle. Ihan hyvää hyvyyttään?
Veikkaan että Suikkanen halusi hoitaa asian noin. Tai sitten ei mitään edes ole maksettu, eli juttu voi olla pelkkää urbaanilegendaa.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Postaan tämän nyt uudestaan kun se on tuonne kadonnut muutaman sivun taakse, mutta tuolla on tietoa näistä diileistä: Työsopimus - Suomen Ammattivalmentajat SAVAL

Lainaus: "Määräaikaisuus

Jos kyseessä on määräaikainen työsopimus, sitä ei pääsääntöisesti voi irtisanoa, vaan se on voimassa kunnes sovittu määräaika on kulunut loppuun. Irtisanomiskielto koskee sekä työnantajaa että työntekijää.

Määräaikaisenkin työsopimuksen voi kuitenkin irtisanoa, jos siitä on työsopimuksessa nimenomaisesti sovittu (ns. irtisanomisklausuuli) eli työsopimuksessa pitää olla erityinen maininta siitä, että ”tämä työsopimus voidaan irtisanoa kahden viikon/kuukauden (tai työsopimuslain 6 luvun 3 §:n mukaisin) irtisanomisajoin.

Vaikka määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa ellei siitä ole erikseen sovittu (ja tällöinkin työnantaja vain laissa säädetyin irtisanomisperustein), työsopimuksen voi kuitenkin purkaa työsopimuslaissa säädetyin hyvin tiukoin purkuperustein. Yleisin työsuhteen purkamisperuste valmentajan puolelta lienee se, että työnantaja jättää palkkoja maksamatta."
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Vaikka määräaikaista työsopimusta ei voi irtisanoa ellei siitä ole erikseen sovittu (ja tällöinkin työnantaja vain laissa säädetyin irtisanomisperustein), työsopimuksen voi kuitenkin purkaa työsopimuslaissa säädetyin hyvin tiukoin purkuperustein. Yleisin työsuhteen purkamisperuste valmentajan puolelta lienee se, että työnantaja jättää palkkoja maksamatta."

Purkuperusteeksi ei myöskään käy "Noku noi maksais tosi paljon enempi liksaa, hei!".
 
En todellakaan tyytyisi HIFKin asemassa mihinkään 100 000e korvauksiin. Joukkue on hyvin pitkälle rakennettu Matikaisen näköiseksi ja eiköhän mies ole saanut sinne suht vapaasti pelaajat valita, jotka pelaavat Matikaisen ajokoira kiekkoa. Aika kiire tulee uudelle kaverille ottaa ohjaat haltuun ja muovata joukkueesta taas oman näköisensä.
 

Channe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehkä Petulle tuli paha mieli, kun jätkät ei ottanut tosissaan vetäessä munasillaan jengin edessä tai heilutellessa moottorisahaa.

Mun mielestä toi on kyllä niin törkeen kova paikka uudelle valmentajalle tulla jengiin ja yrittää motivoida joukkuetta. Mitä hittoa sä voit tehä kaikkien noiden juttujen jälkeen? Siinä ei paljon Herb Brooksinkaan puheet auta enää yhtään mitään. Kyllä mä sanon että Petu on nousemassa HIFK-legendojen joukkoon tämän episodin myötä. Matikaisten veri on kultaista, katkeamatonta ja puhdasta. Ylistys.
 

DreamHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä toi on kyllä niin törkeen kova paikka uudelle valmentajalle tulla jengiin ja yrittää motivoida joukkuetta. Mitä hittoa sä voit tehä kaikkien noiden juttujen jälkeen? Siinä ei paljon Herb Brooksinkaan puheet auta enää yhtään mitään. Kyllä mä sanon että Petu on nousemassa HIFK-legendojen joukkoon tämän episodin myötä. Matikaisten veri on kultaista, katkeamatonta ja puhdasta. Ylistys.

Eiköhän siellä virtaa jotain keltaista ja se on jo noussut aika ylös. Voi olla muutama sattumakin. Mitä tuohon legenda asiaan voisi sanoa ,niin ei ainakaan sukunimi kaimansa veroinen ole eikä tule olemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä olen ihmetellyt sitäkin, että kun pelaajien siirtyessä kesken sopimuksen siirtokorvausta pidetään yleisesti hyväksyttynä käytäntönä, niin miksi helvetissä valmentajan kohdalla jauhetaan nyt jostain pirun määräaikaisuuksista sun muusta? Jos vaikka Filppula olisi siirtymässä narreista Venäjälle, niin ei olisi puhettakaan, että Jokerit muka joutuisi neuvottelemaan Ilarin kanssa mahdollisista korvauksista. Onko pelaajia kohtaan jotain pykäliä, jotka eivät sitten koske valmentajia?
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Minä olen ihmetellyt sitäkin, että kun pelaajien siirtyessä kesken sopimuksen siirtokorvausta pidetään yleisesti hyväksyttynä käytäntönä, niin miksi helvetissä valmentajan kohdalla jauhetaan nyt jostain pirun määräaikaisuuksista sun muusta? Jos vaikka Filppula olisi siirtymässä narreista Venäjälle, niin ei olisi puhettakaan, että Jokerit muka joutuisi neuvottelemaan Ilarin kanssa mahdollisista korvauksista. Onko pelaajia kohtaan jotain pykäliä, jotka eivät sitten koske valmentajia?

Minäkin olen ihmetellyt sitä ja täällä kysellyt, onko jonkun muun valmentajan kohdalla käynyt niin, että on itse joutunut maksumieheksi, mutta kummasti ei ole vielä kuulunut esimerkkejä. Täytyyhän niitä olla?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eniten tässä ihmetyttää juuri Omskin toiminta. Siis seuralta on rahat lopussa, päätetään napata sopimuksenalainen valmentaja naapurivaltiosta ja toivotaan ettei täältä uskalleta sanoa mitään ison ja pahan Venäjän suuntaan? Sitten kun neuvotteluyhteydet avataan, jengi onkin ihan paskat housussa että mitäs ihmettä kun nuo haluais rahaa ja meillä ei oo. Ei ihan hirveän ammattimaiselta organisaatiolta vaikuta.
Varo, ettei Jags kolkuttele kohta oven takana, kun kyseenalaistat venäläisseuran likviditeetin tai ammattitaidon. Tämä vain vahvistaa käsitystäni katastrofikypsästä seurasta. Voihan toki olla, että kulissien takana puhutaan enää siitä, alkaako se kompensaatio vitosella vai kutosella. Mutta joku koira tässä on nyt haudattuna. Jos asiat on ryssitty huolella, HIFK tekee täsmälleen oikean liikkeen pitämällä Petun Suomessa. Ei yksikään seura voi olla niin nössö, että päästää muutama viikko ennen kauden alkua valmentajansa pois ilman asiaankuuluvaa korvausta.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä olen ihmetellyt sitäkin, että kun pelaajien siirtyessä kesken sopimuksen siirtokorvausta pidetään yleisesti hyväksyttynä käytäntönä, niin miksi helvetissä valmentajan kohdalla jauhetaan nyt jostain pirun määräaikaisuuksista sun muusta? Jos vaikka Filppula olisi siirtymässä narreista Venäjälle, niin ei olisi puhettakaan, että Jokerit muka joutuisi neuvottelemaan Ilarin kanssa mahdollisista korvauksista. Onko pelaajia kohtaan jotain pykäliä, jotka eivät sitten koske valmentajia?
Kyse onkin varmaan siitä, että mielummin seura kuittaa siirtokorvaukset pelaajan uudelta seuralta, kuin lähtee tappelemaan oikeusteitse pelaajan kanssa, jolloin mahdolliset korvaukset ovat pienemmät. Kyllä siirtokorvauksia tässä tapauksessa tulee, siitä olen aika varma. Näin on käynyt tapauksissa Suikkanen, Vehanen, Immonen, Pihlström.
 

upnorth24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rovaniemen Kiekko, Rebels Rovaniemi
Minäkin olen ihmetellyt sitä ja täällä kysellyt, onko jonkun muun valmentajan kohdalla käynyt niin, että on itse joutunut maksumieheksi, mutta kummasti ei ole vielä kuulunut esimerkkejä. Täytyyhän niitä olla?

Ihmettelyä tämä työoikeuden soveltaminen urheiluun on pitkälti ollutkin, koska oikeuskäytäntöä on niukasti olemassa ja seurat haluavat tarkoituksella pitää sen sellaisena ettei kaikki ala riitauttamaan asioitaan ennakkotapauksiin nojautuen. Kaikkien urheilussa mukana olevien kuten myös kannattajien kannattaa kuitenkin muistaa, että työoikeus soveltuu urheiluun pääpiirteissään samalla tavalla kuin muillakin sektoreilla, missä ei ole työehtosopimusta, eikä työoikeudesta ole Suomessa yleensä mahdollista poiketa työntekijän vahingoksi.

Näin ollen niin pelaajien kuin valmentajienkin siirtokorvaus on työoikeudellisesti katsottuna aina määräaikaisen työsopimuksen irtisanomisesta/rikkomisesta maksettava korvaus ja sen maksaa yleensä tuleva työnantajaseura tai pelaaja/valmentaja itse. Fiksuinta olisi varmaan sopia näistä korvauksista etukäteen, mutta siinäkään ei voida asettaa kohtuuttomia ehtoja/korvauksia purkutilanteisiin. Mikäli pelaaja/valmentaja päättää olla neuvottelematta määräaikaisen sopimuksen irtisanomisesta ennen sen päättymistä ja lähtee vaan lätkimään, niin hän syyllistyy sopimusrikkomukseen ja siitä oikeusteitse riitauttamalla haettava korvaus määräytyy sen mukaan minkälaista vahinkoa seura pystyy osoittaa kärsineensä. Kuten mainitsin aikaisemmin, niin tässä menee yleensä enimmäisraja sen mukaan mitä rikkova osapuoli olisi saanut sopimuksen loppuajalta.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä tää munasillaan+moottorisaha-läppä on? Tullut jo pari kertaa esiin, niin alkoi väkisinkin kiinnostaa.

Nämä ovat Matikaisen psyykkaamiskeinoja, tosin erikseen. Luoja tietää, minkälaista jälkeä muuten olisi syntynyt! Tämä nakke-episodi taitaa olla Bluesin pukkarista, moottorisahalla puolestaan haettiin viime kaudella vähän virtaa tylsään syksyiseen perusmatsiin.
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Eiköhän tämä munasillaan olo ole kummiskin Pelsujen ajoilta. Muistaakseni mies tuli pukuhuoneeseen munasilleen ja esittäytyi joukkueelle. Näin oli ainakin kirjoitettu Veikkaajassa viime vuonna.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
HIFK:n ei myöskään ole mahdollisuutta istuttaa Petua, koska se antaa hänelle määräaikaisen sopimuksen purkamisperusteen.

Itseasiassa ei aiheuttaisi. Tällaisessa paperissa on ensinnäkin kirjattu kaikki, mitä valmentajan työnkuvaan kuuluu. Kuinka paljon pitää tehdä töitä ja vaikka tuleeko olla 24/7 valmiina hommiin. Se mitä kaikkea työnkuvaan on kirjattu, määrittää sen mitä esimiehellä on oikeus Petulta vaatia, kuitenkin se mitä työnkuviin ei ole kirjattu, esim. siihen ei suurella todennäköisyydellä ole kirjattu, että Petri Matikainen ei saa astua jalallakaan HIFK:n halliin. Eli Nybari voi antaa porttikiellon tiettyihin osiin jäähallia - jos haluaa - kuten myöskin istuttaa katsomossa - jos haluaa - jos esimies kokee sen valmennuksellisesti tärkeäksi. Myöskin jos sopimuksessa on edustuksellisia, markkinointi yms. muita HIFKin joukkuetta hyödyttäviä työtehtäviä, niin tämä voisi tarkoittaa esim. cheereleaderinä olemista, jos HIFK kokee sen markkinoinnin kannalta tärkeäksi asiaksi.

Sopimukseen on myös voitu kirjata, että ei saa neuvotella muiden seurojen kanssa pestistä ennen 1.1.2013 tai vastaavia muita kirjauksia ja siellä saattaa silloin olla myös kirjaus, jossa Omskista tulee vastuullinen tai Petu ei Omskissa valmenna ensikaudella. HIFK voi tähän vedoten myös vaatia matkustuskieltoa ja monen monta muuta asiaa oikeudesta. Samoin, Petulla saattaa jossain tärkeässä Omskin kauden vaiheessa olla Suomen oikeuden vaatimuksesta olla pakko olla oikeudessa jne. jne.

Yleensä tällaiset valmentajasopimukset ovat erittäin laajoja ja valmentajan toimenkuvaan kuuluu todella monet asiat, mutta esimies voi näitä rajata jos kokee jonkun kirjatuista toimenkuvista olevan yritykselle se kaikkein tärkein, eli Cheerleader hommat ja C-junnujen otteluiden seuraaminen ympäri Suomea.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Sillä mitään munia edes ole.
 
Eiköhän tämä munasillaan olo ole kummiskin Pelsujen ajoilta. Muistaakseni mies tuli pukuhuoneeseen munasilleen ja esittäytyi joukkueelle. Näin oli ainakin kirjoitettu Veikkaajassa viime vuonna.

Muistaakseni tarkemmin vielä a-junnuissa, mutta tähän suuri muistivaraus. En meinaan ole ihan varma että menikö se niin "että voisi vaikka olla munasillaan..".
 

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
Nämä ovat Matikaisen psyykkaamiskeinoja, tosin erikseen. Luoja tietää, minkälaista jälkeä muuten olisi syntynyt! Tämä nakke-episodi taitaa olla Bluesin pukkarista, moottorisahalla puolestaan haettiin viime kaudella vähän virtaa tylsään syksyiseen perusmatsiin.

Moottorisaha oli esillä kolmannen jokeripelin erätauolla, eli kotihallissa kevään pudotuspeleissä. Tyylikästä. Tai sitten ei. Huvittavaa oli myös se, että passipoliisi jopa käynnisti moottorisahan herättääkseen joukkueen. Kovia keinoja käytti passipoliisi, ei vaan oikein auttanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös