Petri Matikainen HIFK:n päävalmentajaksi

• 892 043
  • 2 124

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
En ole kyllä koskaan tavannut yhtään ammattikiekkoilijaa, joka olisi mollannut julkisesti oman jenginsä valmentajia tai pelaajia.

Minä olen. Mainitaan nyt vaikka Matti Hagman.
Kiitos ja anteeksi!

ps. Ville ja Kibe kehuivat la 28.tammikuuta 2012 meidän valmentajia aika auliisti.

scholl

Jäsen
Jagr taisi mollata Raimo Summasta ja tsekin lisäksi itseasiassa myös jokunen muukin avantgarde-pelaaja viime keväänä. En usko, että se on sinänsä mikään yksittäistapaus. Kyllähän valmentajissa on hyvin erikoisia persoonoita, joten ei ihme, jos ottavat yhteen pelaajien kanssa, jos pelaajissakin on erikoisia tyyppejä. Futiksessahan sitä näkee useammin. Monet futispelaajat vihaavat Louis van Gaalia, jonka ote on erittäin autoritaarinen. Sama koskee myös joitakin muita valmentajia. Mourinho ja kumppanit herättävät tunteita ja sitten on toisaalta pelaajia, jotka saavat turpakäräjät aikaan kenen tahansa kanssa, on hän sitten pelaaja vai valmentaja. Tulee mieleen nimet Zlatan, Tevez ja Balotelli. Kyllä se lätkässä on ihan varmasti sama tilanne.

Toke65

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK ja muita ei oo...
Ei ole pakko olla parhaimmillaan syys-tammikuussa kuten ei oltu viime kaudellakaan, Tami sanoisi tässä vaiheessa känädäksi joten sanon sen itsekin sillä kielellä kun se vaan on niin paljon vakuuttavampaa kiekon emäkielellä kuin suomeksi, eli win the right games.

Ja nyt lauantaina on ns. iso peli...eli talviklassikko #2.

Pelistä saa toki pisteitä ihan samalla tavalla kuin muistakin runkosarjan matseista....mutta henkisellä puolella ottelu on iso.
Jollain tavalla viime kaudella talviklassikon voitto avasi tien hyvään vireeseen ja menestykseen pleijareissa.

Eli punaista päälle ja apuja the JOUKKUEELLE nyt lauantaina!

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä lienee sarkasmia?
No se oli juuri sitä, eli siis lainauksesi oli tätä käsittämätöntä salaliittoteoriaa Kimin ajojahtiin liittyen jota täältä on pahimmillaan saanut lukea, eikä suinkaan siis oma mielipiteeni casesta Matikainen vs Hirso.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Minä olen. Mainitaan nyt vaikka Matti Hagman.

Tosiaan, Hakki unohtui! Mutta Hakki, jonka tunnen henkilökohtaisesti, on aivan lahjomaton huomioissaan aina. Hänen mielestään kaikki "nykyisessä" HIFK:ssa on ollut paskaa viimeiset 20 vuotta. Myös Kari Jalonen. Hakki on hieno mies! : D

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Anarkistit (unohtui): Ei sillä niin väliä mitä joku sanoo minulle ennen peliä: Taklaan kaikkea, mikä liikkuu jäällä, niin että tekee kipeää. (Ei havaintoa)

Petun pitäisi varmastikin tarkentaa näille kavereille, että "tekee kipeää sille vastaanottavalle osapuolelle"...

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
tänne ketjuun

..sopii mielestäni tämä pelaajahankintaketjun debatti ja ainakin oma vastaukseni:

Oikeasti, lauantaisessa pelissä oli paljon hyvää : lukuisia rintamahyökkäyksiä ja maalipaikkoja, muiden kuin Oravapartioketjun esiinnousu, pelaajien luistin liikkui hieman paremmin, ensimmäisen erän jälkeen joukkue pystyi tilkitsemään vuotavan puolustuksen. Pakistossa sattuu vielä liikaa virheitä ja hyökkäysketjut ovat edelleen epätasapainossa. Mutta esim. Rauman peliin verattuna erittäin paljon parempaa peliä.

No, itse näin nauhalta, eikun siis kovalevyltä ja diggasin yhtä paljon kuin tekstarien kautta. Mä olen niin toivottoman, ennustettavan rotsi, että lopulta päättelen ihan sarjataulukon + lopputulosten perusteella, oliko koutsi hyvä vai huono. Ei tässä silti tarvitse digata Petun peluutuksesta, mutta toiston toiston toistoa: Jos joukkue pärjää kaltaistensa seurassa pitkässä sarjassa, se on ansainnut sen. HIFK on nyt sarjassa sijalla 4. Ja viime kausi, joka oli yyberihkuvarmamestaruuskausi, tuotti runkosarjan 3. sijan. Joten jotain tolkkua jo pikkuhiljaa tohon Petu on paskaa -mantraan. Oikeaoppinen fanihan tekee näin; hän päättää ensimmäisen ottelun perusteella, onko koutsi/pelaaja hyvä vai huono ja jos hän siitä mieltään muuttaa, hän on PELLE JA NYSVÄRI. Paras A-ryhmä seisoo tinkimättä yhden ainoan totuuden äärellä. Nyt mulle tuli filosofinen olo ja esitän (itselleni eniten) tämän kysymyksen ja vastaan käsi sydämellä:

Mikä on Nokan ja Petun fundamentaalinen ero valmentajina, jos jätämme Nokalta mestaruuden pois? Siis oikeasti, hand on your heart, jos Nenä olisi flopannut viime keväänä, mitä sinulle olisi jäänyt kuitenkin käteen? Ja kättä nyt sinne sydämelle: -Mulle olisi jäänyt käteen se, että HIFK:hon pystyttiin tekemään monta vaarallista ketjua ja HIFK uskalsi hyökätä. Lisäksi Nokka kasvatti Liivikin, Pöystin, Nyholmin..Olisi ollut pirusti kehuttavaa, honestly.

No, mitä jää käteen tästä kaudesta, jos Petu ei voita mestaruutta? Eikä oteta sitä kättä minnekään! -Ei yhtään mitään, täysin tyhjä arpa. Sekoilua peluutuksessa, hyvien pelaajien ryssimistä..

Näin mun on itse ainakin vastattava. Petulla on siis vain voitettavaa ja kova luu se on, jos Kannun tuo himaan. Ja kyllä tohon 4. sijaan on saanut pelata jokusen hienonkin taisteluottelun. Mutta mua ei huijata: -En näe (vielä) yhtään mitään pelillisesti muisteltavaa Petusta. Sori, ei voi auttaa. Ja joo, lisääpä tuohon kalsongin plussalistaan tosiaan se, että mestaruuskin tuli. Halusin vaan jättää sen pois vertailussa, jotta saisin (ainakin itselleni) jonkunlaista vertailukohtaa ja konkretiaa.

Fordél

Jäsen
No, mitä jää käteen tästä kaudesta, jos Petu ei voita mestaruutta? Eikä oteta sitä kättä minnekään! -Ei yhtään mitään, täysin tyhjä arpa. Sekoilua peluutuksessa, hyvien pelaajien ryssimistä..

Vertailusi on väärä. Sun pitäisi verrata Nokan ekaa kautta ja Petun tätä kautta. Tai sitten Nokan tokaa kautta, jolloin oli tehty vuosi pohjia ja nostettu HIFK:n urheilullisen puolen tasoa ja Petun tätä kautta. Mestaruuskauden ja Petun kauden vertaamisessa ei ole mitään järkeä, koska toisella on ollut takana yli kaksi kautta aikaa ajaa omaa pelifilosofiaa ja toisella alle kausi. Eipä kovin mairittelevia lausuntoja annettu Nokan peluutuksesta ja pelitavasta aikanaan. HIFK-fanin muisti on lyhyt, aika kultaa muistot ja sitä rataa.

Jos saavutuksia kasvattajana vertaillaan niin ainakin Melart on Petun kaudella kehittynyt paljon pelaajana, siis juuri pelaajana.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minulle suurin ero KJ:ssa ja Matikaisessa on se, ettei HIFK taipunut usein nollan pisteen peleihin kauden 10-11 runkosarjassa, jossa HIFK sai 1-3 pistettä pelistä 49/60 ottelusta. Matikaisen HIFK:lla sama suhde on 25/18 eli HIFK on 60/40-joukkue jo ennen peliä, että pääsee pisteille. Kaudella 10/11 oli yli 4/5:n todennäköisyys, että HIFK saa pisteitä ja nyt se on 3/5. Lisäksi Matikaisen HIFK päästi nyt tammikuussa 9/12-pelissä vähintään 3 maalia eli peli on ihan vaiheessa vieläkin, kun 75% otteluista HIFK päästää itse liikaa maaleja, vaikka voittaisi pelin. Ketjut Matikainen lienee nyt säätänyt kohdalleen, jos kukaan ei enää loukkaannu (hah), kun Tyllerö Redenbach ei olekaan se megafloppi, joksi hänet leimasin vielä lauantaina 28.1.2012 alkuiltapäivän aikana. HIFK:lla on nyt sellainen joukkue jo ilman uusia hankintojakin kasassa, jolla valmennusryhmän pitää onnistua taistelemaan mestaruudesta. Asia ei jää pelaajamateriaalista kiinni, jos avainpelaajien terveystilanne ei romuta kaikkea, kuten aina voi käydä.

Playoffit ovat uusi maailma, mutta peli ei kulje siellä kuin nappia painamalla voittavasti ja/tai suunnilleen pakottamalla, kuten Summasen joukkueissa, vaikka hävittäisiin 6 peliä putkeen ennen playoffeja. Ei onnistusi enää edes Summaselta, kun peli on kehittynyt niistä ajoista, kun Summanen valmensi Jokereita erittäin paljon sellaiseen suuntaan, jossa pelitavan toteutuksen toimivuus rakennetaan vähitellen pala palalta runkosarjan aikana. Itse en usko sellaiseen, että HIFK:n peli sujuu maaliskuussa aloitettavissa playoffeissa, jos se ei suju jo aikaisemmin. Vielä on aikaa saada peli kohdalleen, mutta ei kovin pitkä aika. Joukkue meillä on jo kasassa, jopa mestaruuteen keväällä 2012 saakka, mutta onko valmennuksen osaaminen ja pelitavan toteutuksen vieminen peliin saakka sillä tasolla, että odotukset pitkästä ja hienosta keväästä olisivat realismia. Saa nähdä.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vertailusi on väärä. Sun pitäisi verrata Nokan ekaa kautta ja Petun tätä kautta. Tai sitten Nokan tokaa kautta, jolloin oli tehty vuosi pohjia ja nostettu HIFK:n urheilullisen puolen tasoa ja Petun tätä kautta.

Ensinnäkään ei ole olemassa "oikeaa" ja "väärää" tapaa vertailla. Tuosta on lyhyt matka siihen, että on olemassa oikea mielipide ja väärä mielipide. Mä en jaksa muistella Kojon ekaa kautta ja otin -tottakai epäreilusti- vertailussa mukaan Nokan koko ajan meillä, siis kolme kautta. Ja pysäytin ajan siihen, että viime keväänä ei olisikaan tullut mestaruutta. Petun kanssa on vasta ensimmäinen kausi menossa, joten vasta parin kauden jälkeen kai sitten saa verrata molempien kokonaispanosta?

Kelasin vaan ihan niin, että mitä jää valmentajasta mieleen ohi menestyksen/menestymättömyyden. Miten joukkue pelasi? Oliko katsomossa tuskaa? Kuulan, Alpon ja Aran HIFK:t? Näissä oli eroja itse viihdyin parhaiten Aran aikana ihan jos laskee viihdekeskiarvon per matsi. Sheddenin HIFK:sta tykkäsin myöskin, sillä oli selkeä ja pirun yksinkertainen pelisysteemi. Nokan HIFK:sta, jota hän todellakin sai rakentaa 3 kautta, jäi lopulta mieleen hieno hyökkäyspelaaminen ja ketjumateriaalin leventäminen. Ei tuo nyt niin paha muisto ole? Mutta jotta ei tulisi epäselvyyksiä: Nokan eka kausi oli täyttä paskaa, eikä "vasta keväällä ryssitty" 09/10 ollut myöskään allekirjoittaneelle suurta huvia. Petullahan menee nyt yhtä hyvin kuin Nokalla 09/10, HIFK sijoittui silloin runkosarjan neljänneksi. Kyllä, ihan arkisesti neljänneksi. Ja milläs sijalla ollaan nyt tämän kaamean paskashitin kanssa? Kappas, neljäs. Mä olisin antanut kenkää Nokalle keväällä -10. Onneksemme hän veti vielä yhden kauden ja nosti jumbojetin pleijareissa metrin päässä maasta. Kyllähän kolmen kauden valmentaja on tehnyt työnsä hyvin, jos hänestä jää päällimmäisenä mieleen se viimeinen kausi koskien joukkueen pelitapaa ja yleistä viihdearvoa. En olisi riistänyt Nokalta niitä kehuja, joita edellisessä viestissäni esitin, vaikka HIFK olisi pudonnut. Sehän siinä vertailussa juuri oli ideanakin! Joten en kääntänyt rotsia pelkän mestaruuden takia. Ja arvostan -outoa kyllä- Nokkaa enemmän hänen koko kolmivuotiskauden tuloksena syntyneestä urheilullisuudesta ja viihdyttävästä hyökkäyspelistä kuin pelkästä mestaruudesta 2011.

Petuun palatakseni; otan mielelläni menestyksen vastaan, mutta olen pitkästä aikaa pulassa HIFK-valmentajan kanssa, kun pitäisi tiivistää jotenkin hänen pelifilosofiansa. Sorry, ei onnistu. Pystyn pilkkomaan Baxter-kiekon kaavan helposti kasaan, koska pelit olivat identtisiä. Mä en saa Petun kuviosta selville sitä Punaista Lankaa, joka yhdistää kaikki HIFK:n ottelut. Viimeksi Alpon aikana on ollut tällainen fiilis - ihan pelinkuvaa koskien. Mutta ehkäpä se tässä keväämmällä loksahtaa paikalleen ja tunnustusta nyt ainakin siitä, että runkosarjamenestyksessä ei ole tapahtunut -vaikka toisin usein väitetään- minkäänlaista taantumista Nokan ajoista, jolloin oltiin sijoilla 7-4-3. Tämä mua vituttaa Nokan yyberylistäjissä; koko aikako oli yhtä huikeaa lentoa ja viihdettä ja menestystä? Paskansyöjä vetää samoilla runkosarjasijoilla kuitenkin. Kuvitelkaa miten kova koutsi Petu olisi, jos hän vielä oppisi valmentamaan, kun nytkin ollaan neljäntenä : D vitsivitsi

Fordél

Jäsen
Ensinnäkään ei ole olemassa "oikeaa" ja "väärää" tapaa vertailla. Tuosta on lyhyt matka siihen, että on olemassa oikea mielipide ja väärä mielipide.

On loogisin tapa verrata ja sitten on vähemmän loogisempia tapoja verrata. Jos valitsee viimeksi mainituista jonkun tavan niin johtopäätös saattaa mennä aika pahastikin metsään. Siksi kannattaa valita loogisin vertailuasetelma, joka tuottaa pätevimmät perustelut. Tässä on siis pitkä matka oikean ja väärän mielipiteen määrittelyyn.

Mitä tulee itse asiaan niin siitä olen kyllä sun kanssa samaa mieltä eli Petun pelifilosofiaa on tällä hetkellä hyvin vaikea tiivistää eikä se ole missään nimessä positiivinen asia. Kausi on pelattu läpi hyvin erilaisilla pelitavoilla ja menty toisesta ääripäästä toiseen ääripäähän. Ehkä kauden tärkeimmissä peleissä vaihteluväli pienenee ja se pelifilosofia terävöityy niin pelaajille kuin meille katsojille.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mitä tulee itse asiaan niin siitä olen kyllä sun kanssa samaa mieltä eli Petun pelifilosofiaa on tällä hetkellä hyvin vaikea tiivistää eikä se ole missään nimessä positiivinen asia. Kausi on pelattu läpi hyvin erilaisilla pelitavoilla ja menty toisesta ääripäästä toiseen ääripäähän.

Tämä se minunkin pointtini on, enkä ihan hyväksy selitykseksi sitä, että Petulla on vasta ensimmäinen kausi menossa. Kun Suikkanen meni TPS:ään aikanaan kesken kauden, joukkue rupesi laakista pelaamaan Suikkasen näköistä peliä. Kun Dufva meni Tapparaan, heidän pelisysteeminsä muuttui samantien. En nyt ota kantaa, miten Tapparalla menee juuri tuolla nipulla, mutta näkemissäni matseissa heillä on ollut selkeä pelisysteemi. Petu on vetänyt 45/60 matsia, enkä vielä ole nähnyt The Punaista Lankaa kaiken takana. Mutta ei tässä silti ole vedetty normaalia (jos Kojo on se normaali, mihin pyritään) huonompaa runkosarjaa. Mukana killutaan hyvin tutuilla sijoituksilla, joten Petun järjetön mollaaminen ja Kojon jumalaksi ylentäminen eivät ole minkäänlaisessa järkevässä mittasuhteessa keskenään. Ziisus, puolustan Scheissemasteria tässä tavallaan. En puolustaisi, jos oltaisiin 10 matsin tappioputkessa jossain HPK:n paikkeilla. Pakko odottaa kausi loppuun ennen lopullista Idols-tyyppistä pudotuskisaa!

Muistan kuinka Stigu kuvaili Kojon paria ensimmäistä kevättä Idols-kisana, jossa Kari Kalsong oli vetänyt koko kauden verran luotettavasti kasariheviä. Toiset tykkää, toiset ei. Finaalissa hän yritti yhdistää toisinsa Mötörheadin ja 'Kivoja kellopelikappaleita yksikätisille ja muille retardeille' -teosta tunnetuin seurauksin. Nyt meillä on Savonlinnasta kotoisin oleva rouhea Pertti Scheisse, joka näyttää ja kuulostaa puhuessaan ihan AC/DC -vokalistilta pienellä Status Quo -vivahteella. Kaverilta, joka on rundannut kaikki Englannin kusenpolttamat räkäpubit ja vetänyt turpaan, jos joku on tullut mussuttamaan volyymista. Siis pomminvarma Nordiksen täyttäjä. Ihmeeksemme olemme saaneet kuulla häneltä tähän mennessä mm. Hanna Ekolan Villihevosia karmeassa epävireessä ja -taimissa, mutta sisukkaasti ja vitun lujaa loppuun asti vedettynä peräsuoli ulkona. P. Scheisse oli itse tähänkin vetoon hyvin tyytyväinen, koska mitään ei pidä saada helpolla. Hän huusi lavalta poistuessaan: "Sparta!". Kukaan ei tiedä, mitä hän seuraavaksi vetää. Tuleeko sitä aitoa konstailematonta rockia, jota varten miehen koko habitus on rakennettu, vai yritetäänkö kenties Kate Bushin biisejä Irwin-soundilla?

Stigu

Jäsen
Nyt meillä on Savonlinnasta kotoisin oleva rouhea Pertti Scheisse, joka näyttää ja kuulostaa puhuessaan ihan AC/DC -vokalistilta pienellä Status Quo -vivahteella. Kaverilta, joka on rundannut kaikki Englannin kusenpolttamat räkäpubit ja vetänyt turpaan, jos joku on tullut mussuttamaan volyymista. Siis pomminvarma Nordiksen täyttäjä. Ihmeeksemme olemme saaneet kuulla häneltä tähän mennessä mm. Hanna Ekolan Villihevosia karmeassa epävireessä ja -taimissa, mutta sisukkaasti ja vitun lujaa loppuun asti vedettynä peräsuoli ulkona. P. Scheisse oli itse tähänkin vetoon hyvin tyytyväinen, koska mitään ei pidä saada helpolla. Hän huusi lavalta poistuessaan: "Sparta!". Kukaan ei tiedä, mitä hän seuraavaksi vetää. Tuleeko sitä aitoa konstailematonta rockia, jota varten miehen koko habitus on rakennettu, vai yritetäänkö kenties Kate Bushin biisejä Irwin-soundilla?
Täytyy muistaa, että Pertti Scheisse (kutsumanimi Persche) veti edelliskauden Idols-finaalissa Get Onin sellaisella varmuudella, etten ainakaan itse usko mihinkään "Saat multa wuthering heightsin, se rentun wuthering heights on"- tyylisiin Irwin-Bush-sekasikiöihin. Tuloksena oli kakkossija, ja taakse jäivät mm. Oulun Antti Tuisku, Jyskylän Trio Niskalaukaus ja Porin Yök.

Ainoa asia, joka hieman pelottaa on tietysti Pescheen taustabändin koostumus. Viime tuotantokaudella jengissä oli about viisi basistia ja pari kolme rumpalia. Nyt Persche lähtee koittamaan onneaan BeeGees-tyylisellä kahdeksanhenkisellä mexicolaisella sopraanokuorolla (Los Oravapartios featuring Retiisi) , jota säestävät oboe, fagotti ja tuuba (Trio Rosvot). Rummuissa on Raju-Eki ja bassoa soittaa Ilari "Slow-hand" Melart. Tuolla kokoonpanolla Get Onin esittäminen tulee olemaan erittäin haastavaa.

Darius

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä viimeisen kerran, Petusta ei voittavaa valmentajaa meille löydy:) Vieläkin peli perustuu hyviin yksilöihin ja hyvään tsemppiin hyviä vastustajia vastaan.

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vielä viimeisen kerran, Petusta ei voittavaa valmentajaa meille löydy:) Vieläkin peli perustuu hyviin yksilöihin ja hyvään tsemppiin hyviä vastustajia vastaan.

Pleijareissa Petu punnitaan, sitten nähdään mikä tämä Petu oikeen on. Itse toivon/uskon, että Petu saa pelitavan joukkueeseen jota joukkue noudattaa viimeistään playoffeissa. En ole menettänyt toivoa vielä.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

No esimerkiksi Kärpät pelissä oli merkkejä jo jostain ihan muustakin. Se oli tosin vain yksi peli. Samalla tavalla, kuin Redenbachin onnistuminenkin oli toistaiseksi yksittäinen suonenveto. Kyllä siellä pelitapa jossain on, mutta saadaanko se esiin pysyvän luontoisesti vai pilkahteleeko se vain välillä?Onhan HIFK tosin neljän ottelun voittoputkessa, mutta ennen Kärpät peliä HIFK:n voitot perustuivat lähinnä siihen, että meidän maalivahti on pari pykälää kovempi, kuin vastustajan, puolustetaan ja HIFK:n pelaajamateriaali + YV luo muutamat maalipaikat, jotka käytetään. Sillä ei keväällä pitkälle mennä. Ihan kuin Jokereiden viime kauden pelitapa.

Yrittääkö tai yrittikö Petu valmentaa sellaista pelitapaa, joka ei hänelle tule selkärangasta, eli kopioida maajoukkueen pelitapaa. Ainakin alkukaudesta näytti siltä. Kauden edetessä HIFK on suoraviivaistanut pelitapaansa ja nyt ei sitä kiekottelua omissa harrastetata läheskään niin paljon. HIFK:n pyrkimys kiekkokontrolliin aiheutti pääasiassa sen, että omista ei päästy mihinkään ja vastustaja pääsi jatkuvasti iholle. Esimerkiksi Kuopiossa HIFK yritti haastaa Kalpan kiekkokontrollissa. HIFK onnistuikin tässä alussa, mutta vastustaja oli siinä liian paljon parmempi. Ongelma vaan tässä pelin nopeuttamisessa on se, että HIFK:n materiaali ei ole ollut balanssissa tähän pelitapaan. Ehkä HIFK:n materiaali rakennettiin kiekkokontrollipelitapaa varten? Nyt pelitapa on muutettu suoraviivaisemmaksi ja enemmän Petun filosofiaan sopivaksi, mutta pelaajamateriaali ei tähän sitten niin hyvin istu. Lisäksi pelitavan muuttaminen kesken kauden on hidastanut pelin iskostumista selkärankaan. Tämä on tietysti vain yksi näkemys.

HIFK:lla ei etenkään tällä kaudella ja tällä materiaalilla ole varaa ajaa sisään jotain pelitapaa, joka tuottaa tulosta joskus 2-3:n vuoden päästä, kuten Kalpa teki ja mitä TPS:ssä tehdään nyt. HIFK:ssa pitää tällä kaudella voittaa kannu ja kaikki muu on pettymys. HIFK:lla saattoi vähän tässä kiekkokontrollipelitavassa loppua pokka kesken. Todettiin, että tällä kaudella tämä pelitapa ei ehdi kuntoon ja mestaruusjunaan. Ei se Kalpallakaan ihan alusta lähtien mitään juhlaa ollut. Muistan kun esimerkiksi Helsingin jäähallissa HIFK raiskasi Kalpan suurinumeroisesti ja HIFK:n kannattajat huusivat hei joka kerta, kun Kalpa kiekotteli omissa. Mihinkään se ei edennyt.

Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Yrittääkö tai yrittikö Petu valmentaa sellaista pelitapaa, joka ei hänelle tule selkärangasta, eli kopioida maajoukkueen pelitapaa.

Voi se olla sitäkin. Petullahan ei ole omakohtaista päävalmentajakokemusta IFK:n kaltaisesta materiaalista liigassa, jossa on taitoa todella paljon. Hyvä materiaali on oikein mukava asia, mutta siltikin tässä ollaan oltu hieman Petun mukavuusalueen ulkopuolella tämän paketin kanssa.

Mä odotan edelleen sitä IFK:n peleissä, että alkaisin näkemään selkeää pelitapaa ja toistoja tietyissä asioissa. IFK:n runkosarjasijoitus on peliesityksiin nähden hieman yläkantissa, mutta hyvä niin tietenkin. Aika iso otos tässä on jo nähtyjä pelejä takana kuitenkin.

Mutta toivotaan nyt vaan että kevättä kohden mentäessä on jokaiselle pelaajalle tehty valmennuksen puolelta riittävän selväksi se, miten pelataan. Liian manuaalisella puurtamisella ja yksilösuorittamisella hävitään paremmin organisoidulle jengille, vaikka tällä olisikin taitotasoltaan heikompi materiaali. Niin se yleensä vaan poffeissa menee.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi ongelmia etenkin alkukaudesta tuotti pakisto. Hyökkäyskalusto oli, kuin tehty kiekkokontrollipelitapaan, mutta pakisto ei. HIFK luopui Järventiestä, joka olisi ollut tärkeä palanen kiekollisessa pelitavassa. Samalla Karalahden paluu meni vituiksi.

HIFK:n alkukaudesta sisään ajamassa pelitavassa jokaisessa pakkiparissa pitäisi olla pelaaja, joka pystyy myös jalalla tuomaan kiekon ylös silloin, kun sentterin / keskustan kautta pelaaminen on mahdotona. HIFK:lla oli tähän pystyviä pelaajia Kousa ja varauksin Söderholm. Jokela, Kurvinen, Melart ja Kankaanperä ovat hyviä peruspakkeja, jotka pystyvät antamaan sen ensimmäisen helpon syötön, mutta kiekottelussa ja jalalla nostamisessa heillä oli/on suuria ongelmia. Vastustajalle riitti usein pelkän keskustan/sentterin tukkiminen ja pakit olivat vaikeuksissa avauksen kanssa. Tuohilampi on vielä liian kokematon ja Fernholmkin on osasto perus/all around pakki. Tässäkin mielessä HIFK:n pelin suoraviivaistaminen on ihan ymmärrettävää.

scholl

Jäsen
Yrittääkö tai yrittikö Petu valmentaa sellaista pelitapaa, joka ei hänelle tule selkärangasta, eli kopioida maajoukkueen pelitapaa.

Jostainhan hänen se on kopioitava, kun omaa hänellä ei ole. Kannattaa lukea se Bluesin Kähkösen haastattelu, jossa hän sanoi jotain sellaista, että Marjamäki on taktisesti lahjakas vai oliko se älykäs kun taas Matikainen oli tsemppari. Eli kyllähän Kari Jalosenkin vanhaa pelitapaa olisi voinut käyttää, kun Petun toiminta keskittyy pelkkään tsemppaamiseen. Kakkosvalmentajalla on tässä kuviossa nyt suuri vastuu siitä, että joku pelitapa saadaan omaksuttua.

Mitä tulee pakkeihin niin IFK:ssa on ollut hieman vaikeuksia hyvien avausten kanssa. Kun Fernholm tuli niin hänestä sanottiin, että hän on hyvä antamaan avaavia syöttöjä. En osaa sanoa onko sellaisia nähty.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Mä odotan edelleen sitä IFK:n peleissä, että alkaisin näkemään selkeää pelitapaa ja toistoja tietyissä asioissa.
- - -

Sitähän tässä ovat kaikki jo odottaneet yli puoli vuotta. Pilkahduksia jääkiekkoa muistuttavasta pelistä on aika ajoin nähty. Varmaan pelaajat ovat silloin unohtaneet mitä Petu oli sanonut.

Tämä tuli mieleen kun eilen katsoin Jokerit-Ässät -peliä. Molemmat joukkueet toivat kiekon IFKoohon verrattuna huomattavan nopeasti ja selkeällä kuviolla hyökkäyspäähän. HIFK on koko kauden turvautunut hyviin yksilösuorituksiin; joukkuepelistä ei ole ollut hajuakaan.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tämä tuli mieleen kun eilen katsoin Jokerit-Ässät -peliä. Molemmat joukkueet toivat kiekon IFKoohon verrattuna huomattavan nopeasti ja selkeällä kuviolla hyökkäyspäähän.

Niin, mun mielestä Ässät toteuttivat tätä, ei Jokerit. Jokerit esitti samanlaista peliä kuin HIFK surkeimmillaan. Ketään ei kiinnosta tehdä duunia ja kiekko roiskaistaan vaan päätyyn, halukkaita ei löydy kiekon perään. Asenne oli luokkaa mitätön.

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK:n alkukaudesta sisään ajamassa pelitavassa jokaisessa pakkiparissa pitäisi olla pelaaja, joka pystyy myös jalalla tuomaan kiekon ylös silloin, kun sentterin / keskustan kautta pelaaminen on mahdotona.

Kiekkokontrollipelaamisessa käsittääksen oleellista on se, että olisi aina vähintään kaksi vaihtoehtoa mihin syöttää. Jos keskusta on tukittu eikä pakki pääse avaamaan vapaalle miehelle ylös laitaan, niin palautetaan pakille, jolloin oletetaan että syöttösuuntia hyvän viisikon liikkeen avulla löytyy.
Tämähän vaatii....hyvää liikettä sekä yksilöiltä että viisikolta.
Pakin hyvä liike avaa käsittääkseni syöttösuuntia, mutta "Vatasmainen" pakki helposti rikkoo viisikkopelin pitkillä ylöstuonneilla. En väitä, että välttämättä tarkoitit niitä. Järventie teki haki hyvin tilaa syötöille hyvällä liikkeellä, samoin tekee Kousa, mut prkl muidenkin pitäisi liikkua.
IFK:n ongelma noissa hitaissa lähdöissä oli mun mielestä se, että sitä liikettä ei näkynyt kuin yhdeltä mieheltä kerrallaan, noin karrikoidusti. Pakki seisoi kiekko lavassa, sentteri (liikkuva mies) yritti hakea tilaa keskeltä, laiturit päivystivät sini- ja punaviivan välissä. Helppo pelata vastustajan toimesta pois aktiivisella karvauksella. Lopputulos; kiekko vastustajalle tai roiskaisu keskialueelle.
Onhan tilanne parantunut niistä ajoista, mutta pätkii välillä vielä. Ehkä se tästä...

scholl

Jäsen
IFK:n ongelma noissa hitaissa lähdöissä oli mun mielestä se, että sitä liikettä ei näkynyt kuin yhdeltä mieheltä kerrallaan, noin karrikoidusti.

Mä en ymmärrä noita hitaita lähtöjä ollenkaan. Lätkänhän on tarkoitus olla nopea peli. Jos kv. jalkapalloilu on mennyt hyvin kovaan tempoon, jossa otetaan ylhäältä kiinni ja kun pallo saadaan haltuun niin hyökkäys käynnistetään hyvinkin nopeasti laajalla rintamalla. Saksa näytti tätä esim. Argentiinaa ja Englantia vastaan karulla tavalla viime mm-kisoissa. Lätkä on nopeampi peli kuin futis niin minkä hemmetin takia lätkässä pitäisi lähteä liikkeelle hitaasti? Pelaajien fyysiset ominaisuudet kehittyvät, mutta silti lajista tulee hitaampi. Hyvin omituista.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en ymmärrä noita hitaita lähtöjä ollenkaan. Lätkänhän on tarkoitus olla nopea peli.

Itse kyllä ymmärrän muutamissa tilanteissa:
1. Vaihto kesken, jolloin on tyhmä antaa kiekko vastustajalle päätyyn lyömällä.
2. Vastustajan täyttä viisikkoa vastaan pystysuuntaan lähteminen on vaikeaa. Etenkin jos vastustaja on passiivinen.
3. Vastustajan pitkän paineen jälkeen on itsemurha lähteä nopealla, kun oma viisikko on ihan sekaisin.

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Melartin "luominen", muutama myllynnujakka ja joukkotappelu Pelsuja vastaan.

Näin lykläisyydessään. Meriittilista tosin huomattavasti lyhyempi ja köykäisempi kuin Nokalla eikä matsien keskimääräinen viihdearvo ole ollut samalla tasolla.

Sitä olen pohdiskellut, että jos Nokalla olisi veska sanonut poks niin miten hyvin oltaisiin reagoitu? Petun jengissä on maalivahtiasiat laitettu kuntoon enkä ainakaan itse osaa sanoa kuinka paljon on PS:n ja kuinka paljon Nybarin ansiota. Joka tapauksessa Nokka lähti vielä toiseen kauteensa Lundell-Nieminen kaksikolla ja tämän kauden IFK:ssa maalivahtiasiat on kyllä ollut aivan toisella tasolla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy