Petri Matikainen HIFK:n päävalmentajaksi

  • 890 574
  • 2 124

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä Suikkanen/Pelicans-vertailussa on muistettava se vanha tosiasia, että on ihan eri asia motivoida ja myydä pelikirja, kaivaa esiin taistelutahto jne ns. heikomalle porukalle, kuin jo ansioituneelle ja mestaruusnälän kylläistämälle porukalle. Tässä se Matikaisenkin ongelma piilee. Siksi Matikaisen ja Jalosen tekemisen vertailukaan ei ole ihan hohdokasta. Menestyksen jano koko organisaatiossa ja faneissakin oli niin käsinkosketeltavaa, että Jaloselle annettiin paljon anteeksi. Nyt kun menestyksen makuun on päästy, on rima korkeammalla ja kritiikki sen mukaista. En sano että se on oikein tai väärin, mutta sen selvästi näkee.
Gotta love this!

Kyllä, kyllä ja kyllä. Toisaalta, oikeasti moni asia lähtee siitä, että pelaaja onnistuu ja on hyvä tekemisen meininki. Kun tasonsa näyttäneet pelaajat eivät saa juuri mitään aikaiseksi kentällä, tottakai se näkyy. Joko yritetään entistä enemmän ja homma muuttuu väkinäiseksi, tai sitten hommasta menee pikkuhiljaa maku ja aletaan vetämään vasurilla. Ne pienet yksityiskohdat, jotka ovat ison kokonaisuuden kannalta jopa ärsyttävän ratkaisevia jäävät helposti hiomatta, mikä taas näkyy ikäänkuin lumipalloilmiönä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Jalosen ja Matikaisen aikaa ei ole oikein muutenkaan järin mielekästä vertailla, sen verran erilaiset lähtökohdat herroilla oli. Matikaisen paineet ovat erilaiset. Hänen on pystyttävä pitämään laivan kurssi ja organisaation tuettava tätä tavoitetta. Toisaalta ollaan lyöty hieno pakka käteen, millä pelata. Toisaalta taas ollaan jätetty muutama kokonaisuuden kannalta ratkaisevaksi (?) nouseva tekijä, kuten kiekollinen ykköskorin pakki ja mv-osasto, on rakennettu vähintäänkin pienellä riskillä. Turhautunut pelaaja on säälittävä näky, turhautunut joukkue suorastaan vituttava.

Edellytykset on olemassa. Nyt vaan pitää jaksaa painaa ja kaivaa se vittusaatana ja räkämaali jostain, jotta on taas helpompi hengittää. Kyllä se siitä sitten lähtee. Ehkä. Kanske.

Toivon todella, että joukkue tästä nousee. Minä en tätä joukkuetta jätä koskaan. Tyydyn kuitenkin toteamaan lopuksi asian, jonka kaikki jo tietävätkin: Me ollaan hävitty tää kausi ;)!
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta, oikeasti moni asia lähtee siitä, että pelaaja onnistuu ja on hyvä tekemisen meininki. Kun tasonsa näyttäneet pelaajat eivät saa juuri mitään aikaiseksi kentällä, tottakai se näkyy. Joko yritetään entistä enemmän ja homma muuttuu väkinäiseksi, tai sitten hommasta menee pikkuhiljaa maku ja aletaan vetämään vasurilla. Ne pienet yksityiskohdat, jotka ovat ison kokonaisuuden kannalta jopa ärsyttävän ratkaisevia jäävät helposti hiomatta, mikä taas näkyy ikäänkuin lumipalloilmiönä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Jalosen ja Matikaisen aikaa ei ole oikein muutenkaan järin mielekästä vertailla, sen verran erilaiset lähtökohdat herroilla oli. Matikaisen paineet ovat erilaiset. Hänen on pystyttävä pitämään laivan kurssi ja organisaation tuettava tätä tavoitetta. Toisaalta ollaan lyöty hieno pakka käteen, millä pelata. Toisaalta taas ollaan jätetty muutama kokonaisuuden kannalta ratkaisevaksi (?) nouseva tekijä, kuten kiekollinen ykköskorin pakki ja mv-osasto, on rakennettu vähintäänkin pienellä riskillä. Turhautunut pelaaja on säälittävä näky, turhautunut joukkue suorastaan vituttava.

Tosta ylläolevasta tekstistä tulee hieman mieleen alkukauden tappara-matsi. Ja Tuukka Mäkelä. Siinä matsissa tapparalla ei ollut mitään ideaa pelissä, ja joukkuekavereiden huonouteen turhautunut mäkelä yritti itse tehdä liikaa (mäkelää moni kehui matsista, itse taas näin sen niin ettei pahemmin hyödyttänyt joukkuetta yksinyrittämisellä). Silloin kausi oli niin alussa ja 6-0 voitto sai vielä nauramaan miten sekaisin jollain jengillä peli voikaan olla. Mutta nyt ollaan itse samassa tilanteessa. Ja nyt meillä esim. peltosen peli kuvastaa välillä samaa mitä mäkelä tuossa hifk-matsissa.

En tiedä miten tapparalla on mennyt valmentajanvaihdoksen jälkeen. Potkut on aina aika riskialtista hommaa, ja nyt ei taida olla parempiakaan saatavilla tilalle. Mutta Petun suhteen on mitta tullut jo täyteen. Ehkä voisi aloittaa samalla Petun suhteen kuin hirsolle teki. Eli nyt se paskuuden kierre on saatava poikki ja petu parin viikon lomalle. heh.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Jotenkin vaan tuntuu, että kerrankin olisi pystytty rakentamaan jotain pysyvää mutta nyt ollaan menossa kolmen vuoden takaiseen pisteeseen. Toivon että kelkka jollain tavalla kääntyy vaikka faktat puhuu tällä hetkellä toista, usko tämän seuran kannatajilta on puuttunut aina. Täytyy se paska jonkun niskaan kaataa ja tässä tapauksessa se on Matikainen. En tiedä olisiko Matikaisen kenkiminen ratkaisu ongelmiin, mutta jotain tässä on tehtävä jos voittoja ei ala irtoamaan.
 
Viimeksi muokattu:

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomaan jälleen olevani m&t:n kanssa suunnilleen samaa mieltä asioista ja tämä on ikävä kyllä varma merkki siitä, että HIFK:lla menee päin helvettiä.
Hah. Mitenköhän tähän pitäisi suhtautua.

Itse en olisi muuten ikimaailmassa palkannut Matikaista ykköseksi. En siis nyt, ja nimenomaan tohon jengiin. Melkolailla vääräntyyppinen on porukka. Vähän sama tilanne mikä oli Jalosella ensimmäisenä kautenaan, täysin päin vittua kasattu jengi. Ja tuo oli silloin nimenomaan Jalosta silmällä pitäen. Mutta kyllä mä siihen uskon että Matikainen olisi saanut siitä Jalosen ensimmäisen kauden jengistä enemmän irti kun Kojo. Ei se kyllä kuuhun asti olisi mennyt mutta kenties pihlajaan.

Pahaa teki katsoa kun Granlund ja Pesonen vetelivät yv:llä punaselta pitkää päätyyn ja perään.
 
Viimeksi muokattu:

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Onko HIFK:ssa koskaan ollut niin epäsuosittua valmentajaa kuin Petu on tällä hetkellä?

On. Alpo Suhonen. Verrattuna tähän lullukkaan Petu on Scotty Bowman ainakin minun kirjoissani. (Olisi vaikka häviäisi jokaikisen pelin tästä eteenpäin)
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
On. Alpo Suhonen. Verrattuna tähän lullukkaan Petu on Scotty Bowman ainakin minun kirjoissani. (Olisi vaikka häviäisi jokaikisen pelin tästä eteenpäin)
Unohtamatta herraa nimeltä Mike Eaves, joka sai hämmästyttävillä otteillaan aikaan unohtumattomia hetkiä niin kentällä kuin katsomossa.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mä olen täysin samoilla linjoilla! Katsokaapa Messias-Suikkasen Pelicans-poppoota! Onko se nyt jotenkin silmiä hivelevän taktista neroutta, mitä ne siellä esittää? No, ei ole. Suhteellisen yksinkertaista peliä, mikä ei vaadi pelaajilta mitään aivokirurgin äo:ta. Yksinkertaiset ja pienet asiat tehdään kunnolla -> syntyy onnistumisia -> henki päälle -> lisää onnistumisia -> peliä on mukava katsoa, kun jätkillä on kliffaa jne.

Nyt tarvitaan onnistumisia. Mun puolesta voivat vaikka heittää "pelikirjan" (juu, hihii) rippeet muutamaksi seuraavaksi peliksi nurkkaan ja keskenään sopia, miten pelaavat, kukin kenttä tietysti keskenään. Ilon kautta. Nyt se on sellaista väkisin puskemista, eikä kenelläkään näytä olevan kivaa. Virheitä pelätään, mutta toisaalta tietyt pelaajat ottavat älyttömiä riskejä, jotka sitten kostautuvat. En nyt mainitse nimiä, mutta Markus Kankaanperä on ihan listan kärjessä.

Pelicansin tapa pelata jääkiekkoa voi näyttää yksinkertaiselta ja helpolta, mutta siihen vaikuttaa se tosiseikka, jota olen jo muutamassa ketjussa mainostanutkin: Pelicans pystyi aloittamaan kesäharjoittelun jo huhtikuun puolivälissä (2 kuukautta harjoittelua ennen pelaajien pakollista lomaa) eli siinä vaiheessa jolloin HIFK pelasi vielä täyttä häkää mestaruudesta eli ei ole mikään ihmekään että kuviot ovat jo paremmin pelaajien mielissä kuin HIFK:lla, joka aloitti uuteen kauteen valmistautumisen vasta toukokuun lopulla (3 viikkoa harjoittelua ennen pelaajien pakollista lomaa).

"Pelikirjan repiminen" nyt olisi aika vihoviimeistä toimintaa, se tappaisi ne vähätkin onnistuneet ratkaisut mitä HIFK:n alemmat ketjut tekevät kentällä, näkisin että juuri 3./4.-ketjujen onnistumisia HIFK tällä hetkellä tarvitsee. Eivät ne Nyholmit, Pöystit, Liivikit ja Järviset olleet yhtään sen parempia yksilöinä Jalosen aikakaudella, heillä oli vain silloin toimiva pelitapa joka sai heidät näyttämään paremmalta. Kannattaa vilkaista jostain Nelosen arkistojen kätköistä joku Nyholmin/Wärnin/Järvisen/Liivikin/Pöystin/Töykkälän viime kaudella iskemä maali, siitä näkee hätkähdyttävän selvästi kuinka maaliin johtanutta kuviota on harjoiteltu satoja kertoja kesätreeneissä ja kuinka se siksi onnistuu ja näyttää helpolta ja yksinkertaiselta.
 

scholl

Jäsen
On. Alpo Suhonen. Verrattuna tähän lullukkaan Petu on Scotty Bowman ainakin minun kirjoissani. (Olisi vaikka häviäisi jokaikisen pelin tästä eteenpäin)

Ottaisin kohta kyllä Alponkin varmaan mielelläni takaisin.

Matikainen on IFK:n 9/11. Kaikki oli hyvin ja onnellisesti kunnes tuli Matikainen, joka tarjoaa meille ja pelaajille ikäänkuin kollektiivista tuskaa, epätoivoa ja kidutusta. Naomi Klein muuten kirjoitti aiheesta kirjassaan Tuhokapitalismin nousu sivulla 25 seuraavasti: "Eräässä CIA:n käsikirjassa on asia on esitetty hyvin nasevasti: "Seuraa pysähdysvaihe, eräänlainen psyykkinen sokki tai halvaantuminen, joka voi olla äärimmäisen lyhyt. Sen aiheuttaa traumaattinen tai piilotraumaattinen kokemus, joka tavallaan räjäyttää henkilölle tutun maailman sekä hänen kuvansa itsestään tämän maailman osana"". "Alkuperäinen katastrofi saattaa koko väestön kollektiiviseen sokkitilaan... sokeerattu yhteiskuntakin luopuu usein asioista, joita se muutoin puolustaisi viimeiseen saakka..." Kohta luovumme Hirsosta ja ties mistä, kun olemme niin sekaisin ja epätoivoisia. Jossain vaiheessa keväällä koemme, että säälipleijaripaikka on hieno saavutus ja hurraamme sille, jos Saipa-ottelusta saadaan yksi piste.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Gags & BOL : Liikuttavan samaa mieltä olen. En ole koskaan edes ajatellut, että Suikkanen olisi kaveri, joka lähtökohtaisesti tavoittelisi pisteitä upealla klap-klap-klap -kiekolla, joka tekee nimenomaan itse valmentajasta suuren tähden. Suikkanen on aika nöyrästi joukkueen mies ja Suikkasen joukkueet muistetaan siitä, että ne voittavat usein. Ei siitä, että katsokaa - tuota nippua valmentaa The Kai Suikkanen. See the point? Ja pidän Suikkasessa siitä, että hän ei leiki messiasta UL:n "Valmentaja On Jumala" -pelikentillä. Kun valmentajilta kysyttiin pelifilosofiasta, vain Suikkanen vastasi suunnilleen niin, että en käyttäisi noin juhlallisia sanoja jääkiekkopelistä. Erittäin hyvä napautus maan pinnalle. Tämä ei tarkoita, etteikö Suikkasella olisi pelikirjaa. Hän vain oikeutetusti ihmettelee, miksi näin itsestäänselvästä asiasta kuin pelikirjasta pitää yrittää leipoa ydinfysiikkaa. Vähän sama kuin jos joku ruokaraamattu olisi päättänyt tehdä mausteiden sekoitussuhteesta aivan käsittämättömän tila-avaruus-analyysin ja alalla 30v olleelta huippukokilta kysyttäisiin: "Sinun filosofiaasihan kuuluu selkeästi aasialaisen makumaailman yhdistäminen noin 30% painoarvolla eurooppalaiseen monikulttuurisuuteen. Näetkö globalisaation loppujen lopuksi kaventavan eroa mannertenvälisissä aistielämyksissä? Ja mistä keksit maustamiseen kolme eri tapaa; viivemaku, puoliviivemaku ja aggressiivinen maku?" Ja kaveri toteaa sitten tähän: "Häh? Mä vaan koetan tehdä hyvänmakuista ruokaa"

Olen pikkuhiljaa kallellani sinnepäin, että nyt ei ole hyvä paikka kouhottaa valmentajanvaihdoksista ja repiä Petulta silmiä päästä. Kenenkään valmentajan ei pitäisi joutua tekemään duunia löysässä hirressä. Näen niin, että joko valmentajalla on täysi luottamus tai sitten kenkää tulee samantien ja seuraaja on mietitty. Tämä on siis se tapa, millä toivon Petun oikeiden palkkaajien eli HIFK-organisaation toimivan. Otan vastaan kumman tahansa tien, jos se on hyvin mietitty ja perusteltu. Hyvä perustelu sille, miksi valmentajaa ei kannata vaihtaa, on tietenkin se, että ei ole veretseisauttavaa vaihtoehtoa. Nimeä, joka kertoisi kaikille, että nyt tehtiin kipeä ja ikävä operaatio, mutta tarkoitus on hyvä. En ole suuri Summas-fani, mutta ymmärtäisin taustat, jos HIFK ilmoittaisi huomenna, että homma jatkuu Summasen komennossa. Mutta mikään ei olisi märempi rätti naamalle kuin se, että Petu lähtee ja tilalle tulee joku AHL-jyrä, joka on ollut vuonna 1976 itse hyvä pelaaja ja käynyt Euroopassakin jopa kerran ennen tätä pestiä. Meidän fanien oikeuksiin kuuluu tietenkin pelailla epärealistisia stigaukkoleikkejä, joissa pelaajat ja valmentajat vaihtuvat sormia napsauttamalla ja kaikki on hetkessä paremmin. Mutta organisaation toivon olevan joko Petun puolesta tai Petua vastaan ja vapauttavan hänet löysästä hirrestä. Sieltä ei valmenneta HIFK:ta nousuun.

Ja Alpo Suhonen - on pyhäinhäväistys Petua kohtaan edes puhua tästä tumpelosta samassa yhteydessä. Petulla on sentään meriittiä 2000-luvun SM-liigasta ja maajoukkueesta. Jotain tolkkua tähänkin, kuten joku hyvin huomioikin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Uskomatonta miten lyhytpinnaista jengiä täällä. Kautta pelattu VASTA 1/6 ja nyt jo halutaan potkaista päävalmentaja pois, kun alku on ollut takkuinen ja aika moni tuntuu unohtaneen että viime keväänä oltiin mestareita.

Kannattaisi myös ottaa se pää pois puskista ja myöntää tosiasiat. Vaikka kautta on pelattu VASTA 1/6 niin totuus on että sarjataulukko alkaa olla lopullisessa muodossaan. Tässä vertailua viime vuodelta samaan aikaan :
1. JYP
2. HIFK
3. Ässät
4. Lukko
5. HPK
6. Jokerit
7. Kärpät
8. Tappara
9. KalPa
10. Ilves
11. Pelicans
12. Blues
13. SaiPa
14. TPS

Ja lopullinen sarjataulukko:
1. JYP
2. Ässät
3. HIFK
4. Lukko
5. KalPa
6. Jokerit
7. HPK
8. Kärpät
9. Blues
10. Ilves
11. Tappara
12. SaiPa
13. TPS
14. Pelicans

Korkeintaan neljä sijaa noustiin. HIFK on tällä hetkellä sijalla yhdeksän, Eli ei tässä nyt hirveesti ole enää mahdollisuuksia tarpoa, tai voidaan varmasti unohtaa suora playoff paikka. On täällä siis ihan aiheesta porukka kiehumispisteessä, varsinkin kun tuo peli on niin hirveän näköistä. Jos se näyttäisi hyvältä, ja hävittäisiin koko ajan maalin tappiolla, tuskin kukaan täällä olisi huolissaan. Nyt mennään kun Ellun kanat ilman minkään näköistä suunnitelmaa ja pelaajaruletti pyörii kun Petu on vauhdissa. Ei näin!!

Tämä viikkoa kertoo kaiken. Jos tuloksena on pisteitä 4/9 tai alle niin sääleissä ollaan. Synkkää faktaa.
 

Stigu

Jäsen
Pelicansin tapa pelata jääkiekkoa voi näyttää yksinkertaiselta ja helpolta, mutta siihen vaikuttaa se tosiseikka, jota olen jo muutamassa ketjussa mainostanutkin: Pelicans pystyi aloittamaan kesäharjoittelun jo huhtikuun puolivälissä (2 kuukautta harjoittelua ennen pelaajien pakollista lomaa) eli siinä vaiheessa jolloin HIFK pelasi vielä täyttä häkää mestaruudesta eli ei ole mikään ihmekään että kuviot ovat jo paremmin pelaajien mielissä kuin HIFK:lla, joka aloitti uuteen kauteen valmistautumisen vasta toukokuun lopulla (3 viikkoa harjoittelua ennen pelaajien pakollista lomaa).

"Pelikirjan repiminen" nyt olisi aika vihoviimeistä toimintaa, se tappaisi ne vähätkin onnistuneet ratkaisut mitä HIFK:n alemmat ketjut tekevät kentällä, näkisin että juuri 3./4.-ketjujen onnistumisia HIFK tällä hetkellä tarvitsee.
Anteeksi pitkä lainaus, mutta naapurilta tulee asiaa. Deko, tervetuloa ja ota Bozikin vierestä paikka sieltä kaapista IFK:n salafani-osastolta!

Tuohon HIFK:n treenijaksoon kun vielä lisätään, että nuo 3 viikkoa ennen kesää meni IFK:n joukkueelta varmastikin melkoisessa viinan- ja voitonhuuruisessa treenissä, niin HIFK:ssa on mitä luultavimmin aloitettu treenaaminen todenteolla vasta elokuussa.

Ja se mikä IFK:ssa tällä hetkellä kaikkein pahiten mättää ovat juuri nuo Dekon mainitsemat alemmat ketjut. Kolmosesta ja nelosesta kaikki pelaajat ovat tällä hetkellä miinuksella plusmiinustilastossa. Samaan aikaan IFK:ssa komeilee kolme pelaajaa pistepörssin TOp10:ssä. Eli pelikirja ainakin ylemmille ketjuille ON olemassa, mutta alempien ketjujen pelikirjaa ei ole, tai pelaajat eivät sitä pysty noudattamaan. Yksi syy tuohon on tietysti se, että kolmosen ja nelosen koostumkset vaihtelevat aivan liikaa. Tuosta saa Petu ottaa osasyyn.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Tuohon HIFK:n treenijaksoon kun vielä lisätään, että nuo 3 viikkoa ennen kesää meni IFK:n joukkueelta varmastikin melkoisessa viinan- ja voitonhuuruisessa treenissä, niin HIFK:ssa on mitä luultavimmin aloitettu treenaaminen todenteolla vasta elokuussa.
- - -

Näinhän Petu myönsi muutaman pelin jälkeen, että hänen peliään on alettu treenata vasta kun kaiffarit tulivat kesälomalta. Tässä puhutaan siis muutaman kuukauden treenauksen erosta esim. Pelikaaneihin. Tässä valossa mielestäni on kyllä hiukan liian paljon ja hiukan liian nopeasti yritetty muuttaa. Mm. viimeisin narripeli oli kyllä niin järkyttävän näköistä koohottamista, ettei mitään rajaa. Onneksemme jostain syystä Erkka ei pystynyt estämään niiden lähtöä tyyliin mukaan.

Joilla on mahdollisuus niin katsokaa nyt oikeasti miten HIFKin avaukset lähtee kun saadaan kiekko.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pari vuotta sitten EW sanoi julkisuuteen, kun ei ollut vielä Jokerit-päävalmentaja, että tärkeysjärjestys on 1) elämänhallinta 2) harjoitusprosessi ja jos ne asiat ovat kunnossa, niin sen jälkeen päästään pelitapa-asiohin käsiksi, ei ennen. Miten on kesä mennyt HIFK ja Matikainen, kun nyt oikeastaan vasta kasataan joukkuetta kokoon, muusta puhumattakaan.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ck: JHag2 on hieno hahmo, mutta tiedätkö mikä mua on aina vituttanut? Maassa makaavan potkiminen. Onko HIFK:ssa koskaan ollut niin epäsuosittua valmentajaa kuin Petu on tällä hetkellä? Edelleen muistutan, että Kojo ei saanut näin kollektiivisen murhaavaa kohtelua kuin vasta toisen kautensa keväällä. Ja ne jutut unohtuivat sitten seuraavana keväänä ja kyllä jokainen halutessaan muistaa senkin, kuinka h e l v e t i n lähellä käytiin HIFK:n ja Kojon totaalista mahalaskua. Vähän vierastan sellaista yhtä totuutta, jonka mukaan Kojo oli ainutlaatuinen ja jumalainen visionääri ja Petu on aivan totaalinen pelle, jotain Baxterin tasoa. Jotkut henkilöt, jotka olivat Kojon aikaan jatkuvasti kertomassa, että pelaajat ne siellä mokaavat, eivät jatka samalla logiikalla Petun kanssa, enkä ymmärrä tällaista värilaseilua.

Itsekään en pidä maassa makaavan potkimisesta, sen sijaan jos joku seisoo muumiona, kuten Petu on nyt seissyt (ja minuun ei vetoa se Petun Cockerspanielia muistuttava katse ottelun jälkeisissä haastatteluissa), niin silloin mielestäni pitää potkia perseelle ja kovaa. Kojoa arvostelin käytännössä jatkuvalla syötöllä täällä ja siviilielämässä, ennen viimekautta, jolloin homma alkoi pelittämään kunnolla.

Paras tapa tukkia mun turpani on se, että valmentaja / maalivahti / pelaaja näyttää närhen munat. On mukavaa olla väärässä tuolloin. Mun mielestäni "uusi HIFK" teki ensimmäisen järkevän teon palkatessaan Kojon ja pidän / pidin Petun palkkaamista yhtä järkevänä juttuna. Kuten reilusti totean: olisin 99% todennäköisyydellä valinnut itsekin juuri nämä koutsit sisään. Molemmat valmentajat ovat tullessaan ihan kotimaisessa liigassa meritoituneita ammattimiehiä ja toivon, että ne ajat, jolloin valmennukseen marssi Lehkosen kaltaisia märkäkorvia, Suhosen luuseri, Francis ja Baxu ovat lopullisesti historian kirjoissa! Shedden oli poikkeus, enkä kokeilisi onnea enää uudestaan hakemalla jotain helvetin jänistä hatusta. Ihan kuin veskareissakin, myös valmentajissa tulee luottaa kliinisesti ammattilaisiin, joilla on näyttöjä tästä ympäristöstä ja kohtuullisen tuoreelta ajalta.

Tästä iso sama, itse olen kärkkäästi arvostellut käytännössä kaikkia valmentajia, jotka HIFK:ssä on ollut ja ihan aiheesta, silloin kun siihen on ollut aihetta, eli viisikkopeli on ollut täyttä tuubaa. Edelleenkin olen sitä mieltä, että oli siellä penkintakana sitten kuka tahansa, niin tärkeintä on pelissä nähdä ne piirteet, että siinä pelaamisessa on joku järki. Joskus kaudella tosin tuleen niitäkin tilanteita kun se voitto pitää raapia sieltä pelkällä paskalla, mutta kokonaisuutena sen pelin pitää ensisijaisesti näyttää hyvältä ja hyvällä tarkoitan tehokasta viisikkopelaamista, en kaunista katseltavaa.

Olen myös samaa mieltä, että Baxterin, Alpon, Francisin ja vastaavien valmentajien hakeminen HIFK:n päävalmentajaksi, olisi kaikista typerintä toimintaa mitä voi olla, mutta luotan Nybariin tässä asiassa. Siinä mielessä olen Petun kannalla ja olin kauden alussa, koska jotain näyttöjä oli. Samoin jos Petu kyykkää, niin otan Talonpolttajan ihan mielellään HIFK päävalmentajaksi, jos hän on vaihtoehtona.

Itse ainakin luulen osaavani erottaa toisistaan asiat, millon peli on paskaa pelaajien ja milloin valmentajien takia. Olen myös arvostellut kärkkäästi monia pelaajia ja aiheesta, mutta kiitostakin on annettu. Olin tosiaan myös Petun palkkaamisen kannalla, mutta mitä enemmän on nyt nähty hänen touhujaan HIFKissä, sitä huonommalta se päätös on tuntunut, mutta jos Petu kääntää kelkan, jos niin siis käy, niin olen myös ensimmäisenä siitä iloitsemassa, koska HIFK on se tärkein ja jos HIFKin viisikkopeli toimii, voittoja tulee jne. Niin Petulle siitä myös annan kunnian + muulle valmennusryhmälle.

Sanotaan nyt vielä sen verran, että nyt näyttää maalinteon muodossa ottelu hyvältä, ottelua en näe kyllä kuin radioselostuksena, mutta jos nyt Kärpistä, Jokereista ja seuraavasta ottelusta (Tappara?) otetaan voitot, niin lupaan hiljentyä arvostelusta ainakin muutaman ottelun ajaksi.

Niin ja kysymykseen onko ollut niin epäsuosittua valmentajaa kuin Petu, niin moni onkin siihen vastannut, mutta se on Alpo-taiteilija, vieläkin puistattaa kun ajattelee tätä itkijää HIFKin penkin takana.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikista paras vaihtoehto olisi, että nyt alkaisi lyyti kirjoittaa, Petu valmentaa ja ennenkaikkea kovat pelimiehet pelaamaan ja sitä myötä jengin kaikki ulospäin sekoilulta ja perseilyltä näyttävät tekemiset tasoittuvat hallitsevan mestarin arvoiseksi menestykseksi ja esiintymiseksi kaukalossa.

Ei ole nimittäin minulla mitään Petua vastaan vieläkään, ja niin kauan kun menestys on toivotunlaista toivon todella että siinä olisi IFK:lle valmentaja vaikka pidemmäksi aikaa. Toki jos miehestä ei siihen hommaan ole, vaihtoon vaan ja IFK:n etu aina edellä.

Todella toivon, että kurssi kääntyy ja parin kuukauden päästä tämä kaikki uskomattomalla tavalla roihahtanut joukkohysteria jossa kaikki IFK:hon liittyvä on kuin salamaniskusta muuttunut silkaksi paskaksi Petua myöten, unohtuisi sen mukaan kun jengi kapuaisi kohti taulukon kärkipäätä.

Mutta, aivan kuten joka ilta on pelaajilla näytön paikka, on se sitä myös Petulla. Niin matseissa kun toki siellä missä kova duuni tehdään eli treenikaukalossa. Sieltä nousuun ankaran työn ja opettelun kautta ja kattilaa kiukaalle vaan, joka tapauksessa en usko että ihan vielä näinä joulunaluspäivinä kannattaa alkaa miestä penkin takana vaihtamaan, jäisi se kuva että annettiinkohan lupaavalle koutsille sittenkään ihan sitä ansaitsemaansa aikaa ja saumaa.

Duunia vaan ja menestystä, perseilyä ja alistumista ei katsella.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kannattaisi myös ottaa se pää pois puskista ja myöntää tosiasiat. Vaikka kautta on pelattu VASTA 1/6 niin totuus on että sarjataulukko alkaa olla lopullisessa muodossaan.

EDIT-Otin tästä ne sarjataulukot pois tilaa viemästä-EDIT

Korkeintaan neljä sijaa noustiin. HIFK on tällä hetkellä sijalla yhdeksän, Eli ei tässä nyt hirveesti ole enää mahdollisuuksia tarpoa, tai voidaan varmasti unohtaa suora playoff paikka. On täällä siis ihan aiheesta porukka kiehumispisteessä, varsinkin kun tuo peli on niin hirveän näköistä. Jos se näyttäisi hyvältä, ja hävittäisiin koko ajan maalin tappiolla, tuskin kukaan täällä olisi huolissaan. Nyt mennään kun Ellun kanat ilman minkään näköistä suunnitelmaa ja pelaajaruletti pyörii kun Petu on vauhdissa. Ei näin!!

Tämä viikkoa kertoo kaiken. Jos tuloksena on pisteitä 4/9 tai alle niin sääleissä ollaan. Synkkää faktaa.

Ihan hyvin on mahdollista nousta vielä kuuden joukkoon, ei tuo sarjataulukko vielä nyt ihan kiveen hakattu ole. Sarjataulukosta erottuu 4 selvästi muita paremmin kautensa aloittanutta joukkuetta, eikä totuus löydy pisteistä tai sijoituksesta, vaikkakin nekin tietysti ovat hyviä(4 ensimmäistä). Maaliero kertoo aika karusti onnistujat, neljän kärjellä maaliero on about +20 ja sarjataulukon viidennellä muistaakseni +3. HIFK on muuten tämän tilaston viides tuloksella +5.

Vain tuolla neljän kärjellä siis verkko heiluu jatkuvasti useammin vastustajan päässä(eli kentällä tehdään jatkuvasti asiat keskimäärin vastustajaa paremmin), kun muilla menee suurin piirtein tasoihin tai sitten pakkaselle. Kaikki neljä ovat muuten suurin piirtein tahdissa "tee 3, päästä 2", eli vanha viidakon sananlasku osoittaa taas pätevyytensä. Nämä neljä kärkijoukkuetta ovat melko vaikeasti tavoitettavia, ja vaatii vähintään oman tason huomattavaa nostoa, ja sitten vielä hieman apujakin. Kaikki muut sijat sen sijaan ovat vielä täysin käden ulottuvilla, vaikka taival jatkuisikin lähes yhtä tuskaisena tai edes hitusen parempana.

EDIT: Mutta tokihan kotietu runkkarin jälkeen on tuolle joukkueelle vähimmäistavoite, ja se voi hyvinkin olla jo liian kaukana horisontissa.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä että tuli voitto tänään. Toivottavasti tuosta sijoitus kohenee pikkuhiljaa. Petulla on kovat paineet edelleen jatkossakin katsotaan nyt jos se peli siitä aukeaisi.
 

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivotaan, että kurssi kääntyisi tästä. Mutta rehellisesti sanottuna ei pelissä tänäänkään mitään erityistä esitetty. Rokotettiin vain tehokkaasti kärppien virheistä. Pahinta tässä on melkein se, että ensin hävitään 3-4matsia, ja sitten voiton jälkeen tulee se fiilis että ehkä se tästä aukee vielä. Ja sitten joulutauolla huomataan, että ollaan playoff viivasta 40 pistettäjäljessä. Mutta toivotaan nyt, että se peli alkaisi ihan oikeasti loksahtelemaan paikoilleen.
 

HIFK Keiju

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä että tuli voitto tänään. Toivottavasti tuosta sijoitus kohenee pikkuhiljaa. Petulla on kovat paineet edelleen jatkossakin katsotaan nyt jos se peli siitä aukeaisi.

Jäin miettimään, kun kuuntelin metro fm.ltä Kimmo Kuhdan haastattelua erätauolla, kuinka "kibe" kokee HIFK.n kodikseen. Näinhän se on kaikilla, että olon täytyy olla sellainen, että tänne minä kuulun. Siihen perustuu myös joukkuehenki. Puolustetaan kimpassa kotipesää eli HIFK.ta ja "kannetaan sen paitaa ylpeydellä ja kunnioituksella".

Petu ei taida vielä kokea oloaan IFK solmiossa kovin kotoiseksi. Nybondas sanoi, että kun Ifk.n pukukoppiin tullaan, oma paikka tulee siellä ansaita. Kun valmentaja tuo perinteitä toisesta seurasta bluesista, jonka hän varmastikin tuntee vielä kotoisemmaksi, voi näille IFK pesän henkeen ja vereen puolustajille olla se jonkinlainen henkinenkin kriisi. Juuri kun ollaan "NOKAN" johdolla tuotu pesään jotain suurta "nakkikattila", joka taisteltiin vielä tuolta bluesilta kotiin, niin mieli ei ihan heti käännä vihollista kaveriksi, saatika vielä luovuta tahtipuikkoa tälle.

IFK.n tulisi saattaa Petu mahdollisimman nopeasti sisään perheeseen ja osaksi joukkuetta (jos näin ei vielä ole). Voitot antaa mahdollisuuden kääntää tuulen suunta ja yrittää ainakin tämä viikko puhaltaa yhteen hiileen (enempää kun ei voi vaatia tässä kohtaa). Ainakin Kangen kommenteista voisin näin päätellä, että tämän nyt vihdoin koko joukkue Petun myötä ymmärtää. Siispä toivotan Petulle onnea ja menestystä jokerit otteluun.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Siirretääs mv-ketjusta.

Noiden puupäiden keskelle ei tällä hetkellä kannata laittaa ketään. Tai ehkä Petu maaliin treeneissä, pääsisivät jätkät purkamaan turhautumiaan oikeaan osoitteeseen...

Onko tästä jotain faktaa? Voi laittaa yv:nä. Mistä tulee, että Petu on tyyliin täysi mulkku? Eikö KJ ollut kaikkia kyttäävä pilkuviilaaja? Olisiko Rami parempi vaihtoehto, kun menee suoraan henkilökohtaisuuksiin (osoite tosin oikea)? Entäs Jortikka? "Kuis Elomo menee?" "Ihan hyvin..." " No vittu ei mee, 0+0!"
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Olkoon "solifer"-Matikainen (olisi edes lucifer) mulkku pelaajia kohtaan tai ei, niin voittamaan hänet on HIFK:n päävalmentajaksi hankittu. Kannattajana ei muuten voisi vähempää kiinnostaa vuodattaako joku tissiposki-pelaaja treeneissä tai niiden jälkeen kyyneliä vai ei. Kun HIFK voittaa, niin Johannes on tyytväinen Matikaiseen HIFK-valmentajana, jos ei, niin on tyytymätön. Tietysti valmentajan on hoidettava hommansa, johon kuuluu sopivan pelitavan opettaminen pelaajille jne, mutta voittamaan päävalmentaja palkataan HIFK:hon, ei miellyttämään ketään.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Olkoon "solifer"-Matikainen (olisi edes lucifer) mulkku pelaajia kohtaan tai ei, niin voittamaan hänet on HIFK:n päävalmentajaksi hankittu. Kannattajana ei muuten voisi vähempää kiinnostaa vuodattaako joku tissiposki-pelaaja treeneissä tai niiden jälkeen kyyneliä vai ei. Kun HIFK voittaa, niin Johannes on tyytväinen Matikaiseen HIFK-valmentajana, jos ei, niin on tyytymätön. Tietysti valmentajan on hoidettava hommansa, johon kuuluu sopivan pelitavan opettaminen pelaajille jne, mutta voittamaan päävalmentaja palkataan HIFK:hon, ei miellyttämään ketään.

Aika lähelle noin, mutta ei noin mustavalkoista. Jos peli on perkeleen hyvää ja Peltonen, Granlund, Kuhta, Pesonen jne. eivät laita lukuisista paikoista sisään, ei se Matikaisen syy ole, vaan pelaajien. Jos IFK häviää hyvällä pelillä, ei siitä voi syyttää valmentajaa. Hyvällä pelillä hävitty ottelu on vielä suotavaa, josta jää pelillisesti hyvä fiilis, ei ole Matikaisen vika. Tai joku "rönn" tulee ja pilaa pelin, ei ole Matikaisen vika.

Jos meli on vitunmoista kuraa, on päävastuussa Matikainen, yhdessä Sormusen ja Pennasen kanssa.

Itsehän en ollut tyytyväinen eiliseen voittoon, sillä 3 päästettyä ja 4-0 sekä 5-1 johtoasemasta 6-3 voittoon. Liikaa annettua siimaa.
 

scholl

Jäsen
Jos IFK häviää hyvällä pelillä, ei siitä voi syyttää valmentajaa. Hyvällä pelillä hävitty ottelu on vielä suotavaa, josta jää pelillisesti hyvä fiilis, ei ole Matikaisen vika. Tai joku "rönn" tulee ja pilaa pelin, ei ole Matikaisen vika.

Tai jos vastustajan veskari on maaginen. Jonain iltana voi olla, muttei jatkuvasti.

Matikainen tienasi nyt itselleen lisäaikaa. Olen toistaiseksi ainakin itse kommentoimatta hänen edesottamuksiaan. Katsotaan nyt vaikka viikko, muuttuuko kurssi.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika lähelle noin, mutta ei noin mustavalkoista. Jos peli on perkeleen hyvää ja Peltonen, Granlund, Kuhta, Pesonen jne. eivät laita lukuisista paikoista sisään, ei se Matikaisen syy ole, vaan pelaajien. Jos IFK häviää hyvällä pelillä, ei siitä voi syyttää valmentajaa. Hyvällä pelillä hävitty ottelu on vielä suotavaa, josta jää pelillisesti hyvä fiilis, ei ole Matikaisen vika. Tai joku "rönn" tulee ja pilaa pelin, ei ole Matikaisen vika.
Ansaitsemattomat voitot ja tappiot menevät kuitenkin aina pitkässä runkosarjassa tasan, joten valmennuksen syy / valmennuksen ansiota -arvioinnin lähtökohta on aina sarjataulukossa. Esim. viime viikolla HIFK sai Ilmalasta 3 pistettä, pääosin Riksmanin ansiosta, vaikka oli pelillisesti melko pahassa pinteessä. Noh - eipä mennyt kuin perjantaihin, kun rouva Fortuna jo tasasi tilanteen ja HIFK sai melko pirteän esityksen jälkeen palkinnoksi 0 pistettä Kalpalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös