Aha! Uhriudutaan ja olkiukkoillaan... Pesäpallosta, kuten monesta muustakin joukkuelajista, on rakennettu tällainen salonkikelpoinen ja steriili tuote. Vituttaa katsella tänä päivänä kun nämä itseriittoiset seeprat kaivelee korttia heti jos joku pelaajista sanoo tuomiosta oman mielipiteensä! Voihan se olla, että olen kalkkis yms., mutta kyllä minä kaipaan aikoja (70-80- luku) kun pelaajat (Kuusiniemi, Mylläri etc.) antoivat tunteiden räiskyä kentillä tuomareille ja parhaimmillaan kuittailivat katsomoonkin takaisin. Tunteita ja tuoksuja! Tänä päivänä mennään vähän kuin kirkonmenoissa joka on höystetty ämyreistä pauhaavalla hittimusiikilla...
BTW. Mistä kuulit mitä Klemetin Ismo huuteli kun niin osasit yksilöidä henkilökohtaisuudet Kallioon? Minä en ainakaan kuullut Ruudun lähetyksestä. Ja mistä tiedät kuka aloitti ja mitä?
O tempora, o mores!
Koitappa sitten houkutella uusia tuomareita kun nämä Kiviniemet, Nupposet ja kumppanit ovat lopettaneet. Nyt jo pesäpallossa tuomareille saa sanoa melkein mitä tahansa ilman seuraamuksia ja kovasti Joensuussa ihmeteltiin Pennasen runkosarjassa saatua pelikieltoa tuomarin koskemattomuuden rikkomisesta. Alappa tuosta pesistuomariksi, pelaajat ja pelinjohtajat saa vähän töniä mutta ei paljoa... Ja kaikki verbaalinen tuomaria kohtaan on sallittua ja korttia ei saa antaa. Joku raja ja inhimillisyys heitäkin kohtaan ja tulevina vuosina myös pitää uusia tuomareita saada toimintaan. Esimerkiksi koripallon puolella mitä itse seuraan vielä pesäpalloa enemmän, tuomarille epäasiallista käyttäytymistä tuomitaan herkemmin ja tuomarit eivät pellen roolissa ole. Silti laji on viihdyttävä mutta ilmeisesti jotkut vaativat nauttiakseen, että tuomareilla ei ole mitään kunnioitusta ja oikeuksia.
Kritisöityyn tuomioon: jos säännöt tuollaisen sallii, pitäisi se ilman muuta muuttaa. Joku maalaisjärki pitäisi säännöissä olla mukana koska kyseisessä tilanteessa väärä vihellys olisi ehdottomasti pitänyt kumota ja tuomita miten olisi tapahtunut. Helpompi se tässä on "arvioida" kun laittomaksi vihellykseksi tuomittu läpilyönti mikä oli sisällä. Ja sellaisessa tilanteessahan arvioitaisiin niin miksi nyt ei voi. Typerä sääntö jos se tämän sallii.
Olen monesti ihmetellyt myös, kun tuomarit kokoontuvat miettimään tuomiota ja yksi tuomareista esim 2- tai 3-tuomari jää pidättelemään esimerkiksi tänään Joensuun kakkospelinjohtajaa, Sojyn huoltajaa, maskottia ja ketä ikinä siellä olikaan. Tuomari laikan kanssa kaitsee moneen otteeseen älä mee älä mee pysy siellä pysy siellä, kuin pikkulapsia... Eikö tuohon saisi jotain sääntöä, jos tuomarin kehoituksesta huolimatta henkilö ei mene paikoilleen, kortti. Minusta tämä lasten kaitseminen näyttää typerältä mutta ehkä tämä on sitä salonkitouhua ja asiaan kuuluu että tuomarit ovat pellejä.
Joensuu tuntuu olevan niskan päällä. Komulainen on ollut aivan luokaton ja jopa Roopea on saatu kiinni. Ratkaisun paikat oli Jomalla mutta oikeastaan tämän pelin harmitus ja siihen keskittyminen on Jymyn iskun paikka, ylihuomenna paineet on taas Joensuulla. Peli oli parempitasoista kuin Joensuussa ja typerät ulkopelivirheet olivat jääneet pois. Kohoselta tasonnosto. Erittäin mielenkiintoinen sarja menossa, jos Sotkamo ylihuomenna voittaa, on Joensuu kovassa paikassa vieraskentällä.