Kainuun Sanomien mukaan kukaan ei ole tarjonnut Toni Kohosesta Jymylle mitään.
Pitäisikö tarjotakaan, siis siinä tapauksessa että haluaa tehdä sopimuksen Kohosen kanssa?
Mulle tämä asia ei ole selvä. Ainoa mitä Kohosen sopimuksesta Jymyn kanssa tiedän, perustuu juttuun joka julkaistiin noin 1,5 vuotta sitten. Tässä jutussa todettiin noin suunnilleen että "Kohosella on Jymyn kanssa toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jossa sovitaan asioista joka kauden jälkeen erikseen".
Mun käsitykseni mukaan tuo tarkoittaa sitä että joka kauden jälkeen toisaalta Kohonen kertoo haluaako jatkaa Jymyssä vielä seuraavankin vuoden ja toisaalta Jymy kertoo, haluaako pitää Kohosen edelleen riveissään. Jos molemmat ehdot toteutuvat, Kohonen jatkaa Jymyssä. Tuolloin 1,5v sitten todettiin että Kohonen jatkaisi kauden 2014 Jymyssä, kuten kävikin.
Mutta tämän jälkeen ei ole sovittu pidemmälle. Minusta kyseinen sopimus voi tarkoittaa toista seuraavista asioista:
a) joka kauden jälkeen sovitaan jatkaako Kohonen Jymyssä vai lopettaako peliuransa (tähän kuuluu myös se tapaus että Jymy ei halua Kohosta enää jatkossa jolloin sopimus purkautuisi ja Kohonen olisi vapaa jatkamaan jossakin muualla).
b) Sopimus ei tarkoita Kohosen osalta oikeastaan mitään kuin vain sen sovitun kauden, eli nyt kauden 2014. Tämän jälkeen Kohonen voi jatkaa missä haluaa, eli Jymyllä ei ole Kohosen pelioikeuksia.
Olen luullut että sopimus olisi tuon b)-kohdan mukainen mutten ole nähnyt oikeastaan mitään joka todistaisi kummankaan vaihtoehdon puolesta poislukien se että tuossa 1,5v sitten julkaistussa jutussa sanottiin myös että "eli näillä näkymin Kohonen pelaa uransa loppuun Jymyssä" plus lisäksi tuo Kainuun Sanomien juttu jonka mukaan Jymylle pitäisi tarjota jotakin jos haluaa Kohosen pelioikeudet. Pidän mahdollisena että mainittujen asioiden mainitseminen johtuu siitä että lehtitoimittajat eivät välttämättä tiedä millainen sopimus on ja olettavat silti sen olevan a)-kohdan kaltainen. Jollainen se voi toki ollakin, en tiedä. Kainuun Sanomien juttu sisältää toki tietoa Sotkamon Jymyn sisältä josta syystä sopimus voisi olla kuten a)-kohdassa mainitsin.