Pesiskausi 2010

  • 86 469
  • 395

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Minusta on aivan toisarvoista se, oliko valinnan perustelu "oikea" vai "väärä". Perustelu kuitenkin oli olemassa ja käy järkeen. Roope Korhosen olisi voinut valita myöskin mutta jos niin olisi tehty, silloin olisi pitänyt painottaa muutamaa peliä, tosin niitä ratkaisivimpia. Runkosarjassa Korhonen ei missään tapauksessa ollut sarjan paras pelaaja. Vaihtoehtoja oli, nyt tehtiin valinta joka ei miellytä sotkamolaisia eikä Sotkamon nuolemisen pidäkään olla avaintekijä kun valintoja suoritetaan.

Oleellisempaa koko jutussa on se, että niinkauan kuin valinta kohdistuu muualle kuin Sotkamon pelaajaan, joukkue protestoi. Yksikään toinen joukkue ei niin tee. Sotkamon olisi syytä muistaa se, että niinkauan kuin he eivät kunnioita vastustajaansa, ei vastustajakaan kunnioita heitä. Moisesta ylimielisestä suhtautumisesta tämä ei suinkaan ole ensimmäinen esimerkki. Jymy-fanit tottakai kääntää tämänkin kirjoituksen "kateudeksi". Mitäpä ne muutakaan voivat, kenties edes itse uskovat vakuutteluaan.

Noo, Sotkamo-leirin ylivoimaisesti fiksuin kaveri tuli Ouluun. Enkä yhtään ihmettele miksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ai ei ole väliä, että oliko valinnan peruste oikea vai väärä? Totta helvetissä sillä oli, jos Toni Kohonen olisi valittu vuoden pesäpallistiksi, niin ei kukaan olisi lähtenyt mihinkään. Kohonen sentään pelasi sellaisen kauden, että hänet olisi voitu valita parhaaksi.

Jymy ei ole koskaan tehnyt mitä muut haluavat sen tekevän, kenties siksi sillä onkin mitaleja huoneellinen. Jymylle on ihan sama mitä muut siitä ajattelevat, se itse tietää olevansa maailman paras pesäpallo-organisaatio, eikä se aio koskaan nöyrtyä muiden vietäväksi. Minä arvostan sitä, että joku uskaltaa tehdä mitä itse haluaa.

Noo, Sotkamo-leirin ylivoimaisesti fiksuin kaveri tuli Ouluun. Enkä yhtään ihmettele miksi.

Uuh. Ala-asteella nämä "mun isi on fiksumpi ku sun isi" -jutut. Varmaan se Sotkamon fiksuin kaveri tuli Ouluun, että saisi tapella palkkasaatavien kanssa? Eikö niin?

Sinultakin kovin heikot perusteet, kun oma joukkueesi ostaa valtakunnasta kaikki vapaat pelaajat, kun edellisen kauden joukkueellekaan ei ole saatu palkkoja maksettua. Se on tyhmää, ei se, että häipyy gaalasta kesken kaiken.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ai ei ole väliä, että oliko valinnan peruste oikea vai väärä? Totta helvetissä sillä oli, jos Toni Kohonen olisi valittu vuoden pesäpallistiksi, niin ei kukaan olisi lähtenyt mihinkään. Kohonen sentään pelasi sellaisen kauden, että hänet olisi voitu valita parhaaksi.

No Haapakoski sentään valittiin pelaajienkin toimesta vuoden sisäpelaajaksi. Toisekseen kyseessä on VUODEN pesäpalloilija, ei loppukauden.

Jymy ei ole koskaan tehnyt mitä muut haluavat sen tekevän, kenties siksi sillä onkin mitaleja huoneellinen. Jymylle on ihan sama mitä muut siitä ajattelevat, se itse tietää olevansa maailman paras pesäpallo-organisaatio, eikä se aio koskaan nöyrtyä muiden vietäväksi. Minä arvostan sitä, että joku uskaltaa tehdä mitä itse haluaa.

No nyt selvisi miksi sulla on Real Madrid suosikkijoukkueissa.

Uuh. Ala-asteella nämä "mun isi on fiksumpi ku sun isi" -jutut. Varmaan se Sotkamon fiksuin kaveri tuli Ouluun, että saisi tapella palkkasaatavien kanssa? Eikö niin?
Se on tyhmää, ei se, että häipyy gaalasta kesken kaiken.

Noo, eikös tuo kuulu siihen sun kunniottamaan "tekee mitä itse haluaa". Edelleen, ämmämäistä toimintaa Sotkamon porukalta.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ai ei ole väliä, että oliko valinnan peruste oikea vai väärä? Totta helvetissä sillä oli, jos Toni Kohonen olisi valittu vuoden pesäpallistiksi, niin ei kukaan olisi lähtenyt mihinkään. Kohonen sentään pelasi sellaisen kauden, että hänet olisi voitu valita parhaaksi.
Tostapa ei ole tietoa. Jymyhän nimeenomaan olisi halunnut että vuoden parhaaksi olisi valittu Roope Korhonen. Nehän itse sanoi että poislähtö ei ollut tarkoitettu mielenilmaukseksi Haapakoskea vastaan vaan väärää valintaa vastaan = valittiin eri henkilö kuin mitä Jymy olisi toivonut. Näinollen et voi vedota että jos valinta olisi kohdistunut Kohoseen, kyseisenkaltaista episodia ei olisi nähty.

Jymy ei ole koskaan tehnyt mitä muut haluavat sen tekevän, kenties siksi sillä onkin mitaleja huoneellinen. Jymylle on ihan sama mitä muut siitä ajattelevat, se itse tietää olevansa maailman paras pesäpallo-organisaatio, eikä se aio koskaan nöyrtyä muiden vietäväksi. Minä arvostan sitä, että joku uskaltaa tehdä mitä itse haluaa.
Noilla mitaleilla ei ole mitään tekemistä jonkun mielenosoituksen taikka sen kanssa että kiukuttelee yhdessä tehtyjä päätöksiä vastaan. Voin sen sanoa että minua suututtaisi kyseisen kaltaiset mielenosoitukset olipa tekijä sitten kuka tahansa: Sotkamo, Kouvola, Vimpeli, Pattijoki, Lippo... Mutta ainoa joka tuollaista tekee ja ylimielisesti käyttäytyy on juurikin Sotkamo. Kansallisella tasolla lajiryhmästä riippumatta mikään muu joukkue ei käyttäydy tuolla tavoin. Ei esim Oulun Kärpät jääkiekossa, koska se kunnioittaa vastustajiaan. Ja vastustajat Kärppiä, toisin kuin Sotkamon Jymyä.

Uuh. Ala-asteella nämä "mun isi on fiksumpi ku sun isi" -jutut. Varmaan se Sotkamon fiksuin kaveri tuli Ouluun, että saisi tapella palkkasaatavien kanssa? Eikö niin?

Sinultakin kovin heikot perusteet, kun oma joukkueesi ostaa valtakunnasta kaikki vapaat pelaajat, kun edellisen kauden joukkueellekaan ei ole saatu palkkoja maksettua. Se on tyhmää, ei se, että häipyy gaalasta kesken kaiken.
Toi on eri asia ja oman keskustelunsa arvoinen juttu, mutta se ei liity tähän asiaan millään tavalla. Kenties otit sen esille vain osoittaaksesi että Sotkamon Jymy ei suinkaan ole ainoa pahis?

Mitä Vuoriseen tulee, kyllä hänen kommenttinsa Heikkisen Jimiin liittyen finaalisarjan 2008 tv-lähetyksissä oli lievästi sanoen turhautuneita ja pettyneitä. En ihmettele jos Vuorinen ei halua johtaa porukkaa jossa Jimi pelaa vaan menee mieluummin vaikka Lippoon. Jymylle Vuorinen kelpaisi aivan varmasti, ei kahta puhettakaan muusta.

Ilmeisesti Sotkamon Jymyn porukoita potuttaa Haapakoskeen liittyen myös se ettei kaveri suvainnut tulla Jymyn riveihin vaikka hälle mahdollisuutta siihen tarjottiinkin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt täytyy erottaa kaksi asiaa, valinta ja huono käytös. Vaikka valinta olisi väärä, niin on myös Jymyn käytös. Jymyn joukkueen käyttäytyminen osoittaa aika lapsellista mielenlaatua.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
No nyt selvisi miksi sulla on Real Madrid suosikkijoukkueissa.

Ei pitäisi liittyä tähän mitenkään.

Nehän itse sanoi että poislähtö ei ollut tarkoitettu mielenilmaukseksi Haapakoskea vastaan vaan väärää valintaa vastaan

Nimenomaan, Haapakoski oli väärä valinta. Toni Kohonen ei olisi sitä ollut. Kode pelasi loistavan kauden, Haapakoski taantui pahasti viime kausista. Oli sisällä tehokas, mutta noin alokasmaisia mokia, mitä Siggeltä nähtiin etenkin pudotuspeleissä ulkokentällä, ei voi tehdä, jos on Vuoden pesäpalloilija.

Ei kai kukaan voi tosissaan nostaa Haapakosken kautta Kohosen kauden edelle? No, Tomek voi, mutta hänellä onkin hyvin keltaiset lasit päässään.

Ilmeisesti Sotkamon Jymyn porukoita potuttaa Haapakoskeen liittyen myös se ettei kaveri suvainnut tulla Jymyn riveihin vaikka hälle mahdollisuutta siihen tarjottiinkin.

Jymy teki hyvin selväksi, että kärkietenijänä toimii tulevaisuudessakin Antti Hartikainen, eikä Sami Haapakoski. Haapakosken ja Jymyn neuvottelut käytiin Urheilulehden ja Tokkarin päässä.

Jymylle Vuorinen kelpaisi aivan varmasti, ei kahta puhettakaan muusta.

Se on ihan sama, että kuka Jymyn peliä johtaa, vähintään mitali tulee. Mestaruus tuli Kuosmasellakin ja joukkue pelasi Kuosmasen vuoden pelinjohtajaksi. Vuorista ei ole kenelläkään jymyläisellä tällä hetkellä ikävä.

Otin Lipon puheeksi siksi, että et ole aiemmin ollut halukas vastaamaan heidän palkanmaksupolitiikkaansa, vaikka asiasta on kysytty. Olet kuitenkin jeesustelemassa muille, jotka tekevät mielestäsi väärin.

Kärppien vertaaminen Jymyyn osoittaa huonoa makua. Kärpät ei ole lajinsa ylivoimainen hallitsija viime vuosikymmeniltä. Se pelasi toiseksi korkeimmalla sarjatasolla kymmenkunta vuotta sitten.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kutsutaan voittamisen kulttuuriksi = ei alistuta päättäjien alistusyrityksiin. En pahemmin huutelisi säälittävästä, kun omassa joukkueessa pelaa Pertti Mäkelän kaltainen "joukkue"pelaaja, joka vittuilee omilleen epäonnistuneista suorituksista.
Minusta tuota jymyläisten tempausta kutsutaan huonoksi käytökseksi. Surullista, että hieno joukkue alentuu moiseen typerään mielenilmaisuun, joka on kaukana voittamisen kulttuurista. Poljetaan jalkaa, kun ei saada omaa tahtoa läpi, idioottimaista.

Ja mitä Mäkelä tähän hommaan liittyy? Vaikka olisi kuinka säälittävä tapaus (ja onkin), niin voisit perustella sen, että hyväksyt Jymyn lapsellisuudet jollain kunnon argumentilla.
 
Viimeksi muokattu:

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Nimenomaan, Haapakoski oli väärä valinta.

Ei kai kukaan voi tosissaan nostaa Haapakosken kautta Kohosen kauden edelle? No, Tomek voi, mutta hänellä onkin hyvin keltaiset lasit päässään.

Olet kuitenkin jeesustelemassa muille, jotka tekevät mielestäsi väärin.
No se nyt on sama vaikka tämän vuoden palkinto olisi annettu vaikka Samin isälle tai sedälle vuoden -82 Suomen cupin voiton kunniaksi, mutta missään tapauksessa tämmöisiä ulosmarsseja ei pidä järjestää. Lehdestä luettu 'minut olisi pitänyt valita eikä Haapakoski' on suorastaan yököttävää, enkä millään voi käsittää miten mikään joukkue/pelaaja missään urheilulajissa kehtaa edes esittää ko. toimintaa. Voin vain kuvitella miltä Haapakoskesta on tuntunut kun palkintoa pokatessa yksi joukkue marssii ulos.

En ymmärrä miten Grainger voi mitenkään puolustella kyseistä toimintatapaa, oli sitten ko. seuran fanittaja tai ei.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En ymmärrä miten Grainger voi mitenkään puolustella kyseistä toimintatapaa, oli sitten ko. seuran fanittaja tai ei.

En minä puolustellutkaan. Luehan ensimmäinen viestini aiheeseen.

En vain jaksa ymmärtää tuota ininää, mikä tästä on taas aiheutunut. Niin kuin tuo olisi ollutkin maailmanhistorian kamalin tempaus: Voi hitsi, ne lähti kesken palkintogaalan baaritiskille. Kamalaa. Jos vuoden pesäpalloilijan tittelin voittaneen Haapakosken yöunet menivät, niin kannattanee ottaa jotain unilääkettä.

Jos jostain ei pidetä, niin sen voi kyllä näyttää. Etenkin, kun Jymyn pelaajat eivät koskaan ole olleet muiden jengien pelaajien kavereita, joten ketään ei tarvitse mielistellä. Lisätietoa voi kysyä, vaikka muutamilta entisiltä jymyläisiltä, että kuinka heidät otettiin vastaan uusissa seuroissaan.

Lehdestä luettu 'minut olisi pitänyt valita eikä Haapakoski' on suorastaan yököttävää

Tuo nyt on niin suurta paskaa, että miten kehtaat moista kirjoittaa? "Minun valinnalla" viittaat ilmeisesti Roope Korhoseen, joka oli ainoana tietämätön ko. tempauksesta siihen asti, että jymyläiset lähtivät baarin puolelle. Idean isänä oli tj Jarmo Heikkinen, jolta noita tempauksia voi ihan hyvin odottaakin. Sai ainakin taas SuperJymy Oy:lle lisää tilaa mediassa. Sitähän tuolla haettiinkin.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
No se nyt on sama vaikka tämän vuoden palkinto olisi annettu vaikka Samin isälle tai sedälle vuoden -82 Suomen cupin voiton kunniaksi, mutta missään tapauksessa tämmöisiä ulosmarsseja ei pidä järjestää. Lehdestä luettu 'minut olisi pitänyt valita eikä Haapakoski' on suorastaan yököttävää, enkä millään voi käsittää miten mikään joukkue/pelaaja missään urheilulajissa kehtaa edes esittää ko. toimintaa. Voin vain kuvitella miltä Haapakoskesta on tuntunut kun palkintoa pokatessa yksi joukkue marssii ulos.

Jatkoajan mestariosasto upottanee allekirjoittaneen varmaan Sotkajärveen, mutta ihan ääneen nauroin lukiessani tätä barbityttöjen itkuvirttä päivän lehdestä. Ilmeisesti pesäpallo vaan on vielä niin marginaalinen laji (vaikka erittäin viihdyttävä), että joku luulee oikeasti yhtälön 'yksittäinen seura > koko organisaatio' pätevän. Tulipa yksi syy lisää toivoa ensi kaudelle uutta mestaria. Tämä touhu on nyt jo nähty.

Käsittämätöntä ego-kukkoilua. Tulee mieleen yksi tv-juontaja Etelä-Suomesta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
joku luulee oikeasti yhtälön 'yksittäinen seura > koko organisaatio' pätevän.

Pesäpallossa se ainakin pätee. Sotkamon Jymy on suurempi kuin Superpesis, kyseinen sarja pärjää ilman muita joukkueita, mutta Jymy on vuosikaudet ollut Superpesiksen vetonaula.

Onhan se ikävää lajin kannalta, mutta näin se vain on. Kunhan muut organisaatiot kehittyisivät edes lähelle Jymyn tasoa, niin Veikkausliiga potkiskelu putoaisi samantien kesän toiseksi suosituimmaksi lajiksi.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Nimenomaan, Haapakoski oli väärä valinta. Toni Kohonen ei olisi sitä ollut. Kode pelasi loistavan kauden, Haapakoski taantui pahasti viime kausista. Oli sisällä tehokas, mutta noin alokasmaisia mokia, mitä Siggeltä nähtiin etenkin pudotuspeleissä ulkokentällä, ei voi tehdä, jos on Vuoden pesäpalloilija.
Pitää kokoajan muistaa se että puhut omasta luulostasi etkä siitä miksi Jymy teki kuinka teki ja missä muissa tapauksissa olisi tehnyt samalla tavalla. Mutta huomasin jo ettet tajua.

Ei kai kukaan voi tosissaan nostaa Haapakosken kautta Kohosen kauden edelle? No, Tomek voi, mutta hänellä onkin hyvin keltaiset lasit päässään.
Toi onkin tiukka valinta mutta Haapakosken kauden laitan Roope Korhosen edelle ilman muuta.

Jymy teki hyvin selväksi, että kärkietenijänä toimii tulevaisuudessakin Antti Hartikainen, eikä Sami Haapakoski. Haapakosken ja Jymyn neuvottelut käytiin Urheilulehden ja Tokkarin päässä.
Mulla ei ole sisäpiiritietoja Sotkamosta mutta jos Tokkari sanoo yhtä ja sinä toista, uskon Tokkarin sanomaa. Etenkin kuin Tokkarilla ei ole mitään syytä olla Jymyn puolella taikka sitä vastaan, toisin kuin sinulla.

Se on ihan sama, että kuka Jymyn peliä johtaa, vähintään mitali tulee. Mestaruus tuli Kuosmasellakin ja joukkue pelasi Kuosmasen vuoden pelinjohtajaksi. Vuorista ei ole kenelläkään jymyläisellä tällä hetkellä ikävä.
En edelleenkään usko että sulla on valtuutusta puhua Sotkamon Jymyn puolesta, kertoen heidän ajatuksistaan tällä palstalla. Sen lisäksi etten usko sun edes tietävän mitä he ajattelevat ja ketä ikävöivät vaikka muuta väitätkin.

Otin Lipon puheeksi siksi, että et ole aiemmin ollut halukas vastaamaan heidän palkanmaksupolitiikkaansa, vaikka asiasta on kysytty. Olet kuitenkin jeesustelemassa muille, jotka tekevät mielestäsi väärin.
No pitää myöntää etten ole kyseistä kysymystä nähnyt. Sen lisäksi että mulla ei ole asiaan liittyviä sisäpiiritietoja aivan viime vuosilta. Mulla sen sijaan on henkilökohtainen tuttu joka pelasi Lipossa esim 1998 ja yksi toinen joka on pelannut 2000-luvulla, ei pelaa enää. Olen molempien kanssa asioista jutellut joka on vaikuttanut omaan käsitykseeni asioista verrattuna siihen jos eläisin julkisesti kerrottavan tiedon varassa. Mainitsemistani asioista en aio kuitenkaan tämän tarkemmin julkisella keskustelupalstalla ikinä kertoa enkä myöskään sitä, keitä kyseiset pelaajat ovat.
Aiheeseen liittyvään keskusteluun voin ottaa osaa jollakin yleisellä tasolla, joskaan en tiedä julkisia ilmoituksia kummemmin millainen tilanne on Lipossa vaikkapa juuri nyt.

Mutta tuo asia etten aiemmin kysymystäsi nähnyt. Sen syy saattaa olla se, että huomaan sun helposti vetävän keskustelut täällä henkilökohtaiselle tasolla ja huomaan vastaavani samalla tavalla takaisin. Se on kuitenkin kesustelutyyli josta en pidä. Kun itseni löydän moisesta tilanteesta, sen seurauksena päätän jättää kyseisen keskusteluaiheen seuraamisen kokonaan pidemmäksi aikaa. Jonka taidan tämänkin viestin jälkeen tehdä.
Minusta asiat saa riidellä mutta ihmisten ei tarvitsisi.

Kärppien vertaaminen Jymyyn osoittaa huonoa makua. Kärpät ei ole lajinsa ylivoimainen hallitsija viime vuosikymmeniltä. Se pelasi toiseksi korkeimmalla sarjatasolla kymmenkunta vuotta sitten.
Enpä silti usko että Kärpät haluaisi vaihtaa paikkoja Sotkamon Jymyn kanssa mutta Jymy vaihtaisi varmasti. Kaikilla tasoilla mitattuna jääkiekko on niin paljon isompi laji Suomessa kuin pesäpallo.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Enpä silti usko että Kärpät haluaisi vaihtaa paikkoja Sotkamon Jymyn kanssa mutta Jymy vaihtaisi varmasti. Kaikilla tasoilla mitattuna jääkiekko on niin paljon isompi laji Suomessa kuin pesäpallo.

Tottakai jääkiekko on isompi laji, mutta väitteesi on järjetön. Miksi Jymy haluaisi vaihtaa paikkansa Kärppien kanssa? Ei se olisi pesäpalloon pääasiassa keskittynyt organisaatio, jos se haluaisi vaihtaa paikkaa jääkiekko-organisaation kanssa. Tuossa väitteessä ei ole mitään järkeä missään mielessä. Ei edes liittynyt millään tavalla omaan toteamukseeni, että Jymy on pesäpallossa isompi tekijä kuin Kärpät jääkiekossa.

Pitää kokoajan muistaa se että puhut omasta luulostasi etkä siitä miksi Jymy teki kuinka teki ja missä muissa tapauksissa olisi tehnyt samalla tavalla.

Puhun vain siitä minkä olen kuullut. Muun muassa Roope Korhonen itse on todennut, että Kohonen valitaan Vuoden pesäpalloilijaksi, mutta luonnollisesti hän on pettynyt, jos häntä itseään ei valita. Tottakai huippu-urheilija on siihen pettynyt, ettei ole paras, mutta kyllä Roope oli ihan sinut sen kanssa, että Kode valittaisiin. Tuossa valinnassa olisi ollut vähän järkeäkin.

Toi onkin tiukka valinta mutta Haapakosken kauden laitan Roope Korhosen edelle ilman muuta.

Sinä siis olet näitä runkosarjamenestyjiä. Selvä, mutta se ei tarkoita, että runkosarjassa loistanut, mutta pudotuspeleissä pahasti hyytynyt ja henkilökohtaisilla virheillään Jymylle finaalipaikan pedannut Haapakoski olisi pelannut tosipaikassa Korhosta paremmin. Haapakoskelle runkosarja, Korhoselle pudotuspelit. Kumpaa sitten arvostaa enemmän, kun toinen on nelosjoukkueen pelaaja ja toinen hallitseva Suomen mestari.

Mulla ei ole sisäpiiritietoja Sotkamosta mutta jos Tokkari sanoo yhtä ja sinä toista, uskon Tokkarin sanomaa. Etenkin kuin Tokkarilla ei ole mitään syytä olla Jymyn puolella taikka sitä vastaan, toisin kuin sinulla.

Olet varmaan huomannutkin, että minulle on aivan ykshailee mitä sinä asioista ajattelet, ei se kiinnosta kuitenkaan. Tokkarilla on paljonkin antipatioita Sotkamon Jymyä kohtaan, varmaan tiedätkin, kun kerran pesäpalloa olet elämäsi aikana seurannut. Yksi nykysuperin pahimmista antijymyistä kyseessä.

En edelleenkään usko että sulla on valtuutusta puhua Sotkamon Jymyn puolesta, kertoen heidän ajatuksistaan tällä palstalla. Sen lisäksi etten usko sun edes tietävän mitä he ajattelevat ja ketä ikävöivät vaikka muuta väitätkin.

Ei tietenkään ole, enhän ole näin väittänytkään. Puhun ihan omasta puolestani Sotkamon Jymyn kannattajana, mutta sen verran tiedän, että Toni Kohonen olisi ollut monelle jymyläiselle ihan ok valinta vuoden pelaajaksi. Sami Haapakoski ei, koska hänen kautensa ei mitenkään erikoinen ollut. Jos Haapakoski, niin sitten ihan hyvin mestaruuden ratkaissut Korhonen.

Kun puhuin "jymyläisistä" ja ikävästä tai sen puutteesta Vuorista kohtaan, tarkoitin itseäni ja kannattajakuntaa yleensäkin. Mitä olen asiasta keskustellut, niin kukaan ei kaipaa Vuorista saati muitakaan entisiä suuruuksia, koska nykyisetkin pärjäävät ihan hyvin. Vai millä tavalla Vuorinen olisi tällä kaudella Jymyn parempaan saavutukseen luotsannut kuin Kuosmanen?

Seuran puolesta en ole puhunut, paitsi sellaisista asioista, joista olen tietoinen (esim. SuperJymy.fi -sivustolla esiintyneet asiat) sekä omasta puolestani.

Voinet kuitenkin yleisellä tasolla vastata simppeliin kysymykseen: onko Lipon palkanmaksu entisille pelaajille takkuillut, vaikka joukkueeseen on jo hankittu uusia ns. tähtiluokan pelaajia? Ensi kaudella mielenkiintoista, kun joukkueessa pelaa kaksi pelaajaa, joista toinen on kotoisin vanhempieni nykyisestä naapurista ja toinen viereisestä tuppukylästä (Vesaluoma & Hylkilä).
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tottakai jääkiekko on isompi laji, mutta väitteesi on järjetön. Miksi Jymy haluaisi vaihtaa paikkansa Kärppien kanssa? Ei se olisi pesäpalloon pääasiassa keskittynyt organisaatio, jos se haluaisi vaihtaa paikkaa jääkiekko-organisaation kanssa. Tuossa väitteessä ei ole mitään järkeä missään mielessä. Ei edes liittynyt millään tavalla omaan toteamukseeni, että Jymy on pesäpallossa isompi tekijä kuin Kärpät jääkiekossa.
No jos joku joukkue on dominoinut jääkiekon SM-liigaa 2000-luvulla niin onhan se toki Oulun Kärpät, vaikkei olekaan saanut voittoja yhtä paljon kuin Jymy pesäpallossa. Mutta havainnollistan ajatteluani toisenlaisella, keksityllä esimerkillä.
Kuvitellaan että Köyliön Lallit olisi voittanut maahockeyn SM-sarjan joka vuonna 2000-luvulla. Tästä huolimatta epäilemättä Lallit joukkueena olisi valmis vaihtamaan kaiken saamansa Sotkamon Jymyn kanssa, mukaanlukien raha, vaikka joutuisi tinkimään menestyksestä. Samoin Köyliön kunta vaihaisi varmasti kaiken saamansa mediahuomion Sotkamon kaupungin kanssa ihan vaan siksi että pesäpallossa pärjääminen kansallisella tasolla on Suomessa kovempi juttu kuin maahockeyssä.
Sama analogia käy toisaalta Sotkamon Jymyyn ja Oulun Kärppiin seuratasolla ja joukkueiden menestyksistä johtuen myös kaupunkitasolla Sotkamo vs Oulu.

Sinä siis olet näitä runkosarjamenestyjiä. Selvä, mutta se ei tarkoita, että runkosarjassa loistanut, mutta pudotuspeleissä pahasti hyytynyt ja henkilökohtaisilla virheillään Jymylle finaalipaikan pedannut Haapakoski olisi pelannut tosipaikassa Korhosta paremmin. Haapakoskelle runkosarja, Korhoselle pudotuspelit. Kumpaa sitten arvostaa enemmän, kun toinen on nelosjoukkueen pelaaja ja toinen hallitseva Suomen mestari.
No en. Minusta kuitenkin koko kausi tulee huomioida, vaikka runkosarja pienemmällä painokertoimella, sitten loppupelien eka ja toka kierros vähän isommalla ja finaalisarja kaikkein isoimmalla. Tilastoja lähemmin tarkastelematta en hyväksy väitettä siitä että Haapakoski olisi hyytynyt pudotuspeleissä. Suurin syy sille miksi Pattijoki ei loppupeleissä (Tahkoa ja Sotkamoa vastaan) pelannut enää niin hyvin kuin runkosarjassa oli se ettei Kosonen voinut lukkaroida. Olisi Pattijoki varmaan sarjansa Sotkamoa vastaan muutenkin hävinnyt mutta olisipa tarjonnut paremman vastuksen kuin nyt tarjosi.

Olet varmaan huomannutkin, että minulle on aivan ykshailee mitä sinä asioista ajattelet, ei se kiinnosta kuitenkaan. Tokkarilla on paljonkin antipatioita Sotkamon Jymyä kohtaan, varmaan tiedätkin, kun kerran pesäpalloa olet elämäsi aikana seurannut. Yksi nykysuperin pahimmista antijymyistä kyseessä.
Vaikka sulle onkin ykshailee liittyen ajatuksiini, silti tätä vuoropuhelua käymme ja paljolti johtuen siitä että esität mulle kysymyksiä. Olen seurannut Tokkaria aika tarkkaan koko hänen peliuransa ajan ja en ole missään vaiheessa huomannut että hän olisi antijymy. Sen sijaan, jos Tokkari kirjoittaa Urheilulehteen seuraavat jutut:
1. Pertti Mäkelä on pesäpallon mätäpaise
2. Oulun Lipolla on taas palkat maksamatta
3. Sotkamon Jymy yrittää saada Sami Haapakoskea riveihinsä
olen huomannut että uskot tarinoihin 1-2 muttet usko tarinaa 3. Siitäkään huolimatta että sulla ei ole ensimmäistäkään sisäpiiritietoa. Kaikkiin em asioihin liittyen on kirjoituksia netissä - suuri osa niistä anonyymikirjoituksia joiden todenperäisyyden kanssa on aina niin ja näin - mutta uskot niistä vain itsellesi mieluisat asiat. Ei siinä mitään pahaa ole sinänsä, mutta se kertoo asioita sinusta.

Kun puhuin "jymyläisistä" ja ikävästä tai sen puutteesta Vuorista kohtaan, tarkoitin itseäni ja kannattajakuntaa yleensäkin. Mitä olen asiasta keskustellut, niin kukaan ei kaipaa Vuorista saati muitakaan entisiä suuruuksia, koska nykyisetkin pärjäävät ihan hyvin. Vai millä tavalla Vuorinen olisi tällä kaudella Jymyn parempaan saavutukseen luotsannut kuin Kuosmanen?
Jälkikäteen ajatellen ei millään tavalla ja jälkiviisaushan se onkin maailman parasta viisautta. Lähtötilanteissa tulosta ei kuitenkaan tiedetty mutta Sotkamon Jymyllä on täysin sama tilanne kuin millä tahansa muulla: jos sillä on valittavissa pelinjohtajaksi vaikka kolme kaveria, se valitsee heistä sen jonka uskoo olevan taitavin tehtävissään. Ja noissa lähtökohtatilanteissa Jymy aivan varmasti piti Vuorista parempana kuin Kuosmasta, muun väittäminen olisi aika omituista. Nyt voimasuhteet on voineet tasoittua mutta nyt on eri asia kuin silloin ja edelleenkin Vuorisen rankkaus lienee korkeampi kuin Kuosmasen, myöskin Sotkamon suunnasta arvioiden.

Voinet kuitenkin yleisellä tasolla vastata simppeliin kysymykseen: onko Lipon palkanmaksu entisille pelaajille takkuillut, vaikka joukkueeseen on jo hankittu uusia ns. tähtiluokan pelaajia? Ensi kaudella mielenkiintoista, kun joukkueessa pelaa kaksi pelaajaa, joista toinen on kotoisin vanhempieni nykyisestä naapurista ja toinen viereisestä tuppukylästä (Vesaluoma & Hylkilä).
Edelleenkään: mulla ei ole asiasta sen kummempaa tietoa kuin mitä tiedetään julkisesti. Timo Keränen on itse kertonut että palkanmaksu on takkuillut.
Siitä huolimatta: kenenkään pelaajan ei ole pakko tehdä sopimusta Lipon kanssa ja olen jopa varma siitä että Lipon tilanne on kavereilla nimeltään Timo Vesaluoma, Tuomas Jussila, Aki Orava, Markku Hylkilä paljon paremmin selvillä kuin se minulla taikka palstaveljelläni Grainger. Pesäpallopiirit on pieniä ja pelaajat on paljolti kaveruksia keskenään: kun noi pelaajat miettii joukkueen vaihtamista, yksi asia mitä ne tekee on se että ne soittaa puhelun jollekin tutulleen joka tässä joukkueessa jo pelaa ja kysyy erinäisiä asioita: millaista joukkueessa on pelata, millaista siihen on kuulua, miten se pelaajiaan kohtelee, millainen joukkuehenki on jnejne. Jos jossakin joukkueessa on kaikki asiat hoidettu huonosti, ei sinne kukaan pelaaja sopimusta tee, ei ainakaan sellainen jolla olisi kysyntää muuallekin.
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
Kyllähän tässä Grainger yrittää turhaan puolustaa Jymyä. Mäkelä ja Lipon palkanmaksut ei ole mitenkään verrattavissa tähän tempaukseen, ihan erilaisia juttuja.

Sotkamo luulee että niien mukaan mennään koko hiekkalaatikolla ja kun se ei menekkään kuten Tanskanen ja Heikkinen yrittää junailla kulisseissa niin sitten itketään. Ihan normaalia toimintaa koko 2000-luvun aikana ollu. Naurettavia ei voi mittään.

Ja Jymy kävi neuvotteluja Haapakosken kanssa se on varma, mutta ne ei johtanut eri syistä sopimkseen.

En ymmärrä mitä hienoa tuossa Grainger näkee että joukkueet rupiaa protestoimaan palkintogaaloja jos ne ei mene kuten ite halutaan? Eihän semmoisesta tule mitään että aina joka joukkue häipyy pois kun omat suosikit ei saa palkintoja, loppuis ne palkintojen jaot..

Eipä tästä sen enempää.. Säälittävä tapaus koko Jymyn tän vuoden porukka vaikka kerkesin luulla että Lahtinen toi sinne jotain järkiä, mutta ei.


Pattijoen ensi kaudesta. Taitaa tulla välivuosi/nuorten sisäänajo vuosi. Siutla tuli Ulvilasta ja Lindström ja Kemppainen Kankaanpäästä. Saapa nähä pääseekö näillä pudotuspeleihin. Toivottavasti ainakin Rasinkangas jatkaa vielä, toivottavaa olisi Törmäsen jatkokin, mutta luulen että ainakin toinen lopettaa.
Lisäksi Kososta ootetaan parhaassa kunnossaan lukkarin tontille, toivottavasti paluu onnistuu. Paljon kysymysmerkkejä ilmassa ennen ensi kautta, eikä pienin ole myöskään Kokko. Mutta niitä ehtii murehtia kunhan talvi on treenattu.
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Kutsutaan voittamisen kulttuuriksi = ei alistuta päättäjien alistusyrityksiin.

Tälle kyllä huutonaurut :)

Kyllä tulee mielenkiintoista tekstiä, kun muistetaan että Pesäpalloliitossa huseeraa suurimpana pomona Unto Väisänen. Ja hänen seurataustansa oli mikä? Oikein arvaavat saavat käydä hakemassa Sotkamon K-marketista tikkukaramellin omaan piikkiinsä.

Hienosti Jymy onnistui viime kesänäkin olemaan alistumatta päättäjien alistusyrityksiin, ja heillä oli kiireisin aika heinäkuussa miltei täynnä kotiotteluita, siinä missä muut joukkueet reissasivat ympäri Suomea. Syy oli toki kenttäremontti, mutta siitä huolimatta otteluohjelma ei olisi paljon parempi Jymylle voinut olla.

En todellakaan vihaa Jymyä, en tunne sitä kohtaan edes mitään negatiivisuutta, mutta älkää nyt vain tulko itkemään miten Jymyä jokin pesäpallotaho sortaa. Totuus on nimittäin täysin päinvastainen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ja Jymy kävi neuvotteluja Haapakosken kanssa se on varma, mutta ne ei johtanut eri syistä sopimkseen.

Tämä on oikeastaan ainoa asia, josta pesäpallomaailmassa olen sataprosenttisen varma ja voimme lyödä vaikka vetoa. En tiedä kenen kaikkien kanssa nuohooja neuvotteli, mutta Sotkamon Jymy ei ollut missään vaiheessa kiinnostunut Haapakoskesta. Niin hyvä pelaaja kuin hän onkin, ei ole käyttöä Sotkamossa.

Tokkarin juttuihin en usko, enkä ole koskaan uskonut. Se, että hän sanoo Mäkelän olevan mätäpaise pukukopissa, lienee kuitenkin omakohtainen kokemus, kun on ollut samassa kopissa Peran kanssa. Lipon palkkoja hän ei ole maksanut, eikä ollut mukana Haapakosken ja Jymyn välisissä neuvotteluissa, siinä on se ero, mitä uskoa ja mitä ei.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tämä on oikeastaan ainoa asia, josta pesäpallomaailmassa olen sataprosenttisen varma ja voimme lyödä vaikka vetoa. En tiedä kenen kaikkien kanssa nuohooja neuvotteli, mutta Sotkamon Jymy ei ollut missään vaiheessa kiinnostunut Haapakoskesta. Niin hyvä pelaaja kuin hän onkin, ei ole käyttöä Sotkamossa.
Sori mutta eipä vakuuta. Olisin utelias kuulemaan että jos vedonlyöntiin kanssasi alkaa, niin oikeaa vastausta haettaessa keneltä kuultua vastausta voi pitää tarpeeksi uskottavana. Sami Haapakoskeltako? Mulla on villi arvaus siitä että Tokkari on asiaa jo kysynyt. Tokkari on istunut samassa kopissa Haapakosken kanssa ja epäilemättä he ovat kavereita keskenään.

Tokkarin juttuihin en usko, enkä ole koskaan uskonut. Se, että hän sanoo Mäkelän olevan mätäpaise pukukopissa, lienee kuitenkin omakohtainen kokemus, kun on ollut samassa kopissa Peran kanssa. Lipon palkkoja hän ei ole maksanut, eikä ollut mukana Haapakosken ja Jymyn välisissä neuvotteluissa, siinä on se ero, mitä uskoa ja mitä ei.
Minäpä uskon Tokkarin juttuja. Edelleen haluaisin kuulla sulta perusteita siitä miksi Tokkari on "antijymy"? En ole nähnyt häneltä yhtään Sotkamon Jymy -vastaista kirjoitusta, moni muu joukkue on tosin saanut Pandalta täyslaidallisen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Edelleen haluaisin kuulla sulta perusteita siitä miksi Tokkari on "antijymy"?

Vihaa Jymyä lähes yhtä paljon kuin Jymyn kannattajat Tokkaria.

Miten tuollaista voi perustella? Sen huomaa kaikesta miehen tekemisestä otteluiden aikana. Ennen oli vielä pahempi, mutta nyt kun pelilliset taidot ovat taantuneet, niin ei ilmeisesti kehtaa enää yhtä paljon olla mulkku kuin ennen.

Olisit käynyt Hiukassa katsomassa Tokkari-Jymy -otteluita, ei sitä voi oikein muuten perustella.

Eiköhän Jarmo Heikkinenkin tiedä kenen kanssa on neuvotellut tänä syksynä: Antti Hartikainen (jatkosopimus pudotuspelien aikaan), Rautiaisen veljekset (jatkot kauden päätyttyä), Jani Komulainen (jatkosopimus viikonloppuna) sekä Lauri Suutarinen (jatko avoin).

Heikkinen sanoo, ettei ulkopuolisten kanssa ole neuvoteltu, Haapakoski sanoo, että neuvottelee Jymyn kanssa. Minä uskon Jamoa, sinä Haapakoskea, joten eiköhän tämä ollut tässä.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Vihaa Jymyä lähes yhtä paljon kuin Jymyn kannattajat Tokkaria.
Uskon että Sotkamon kannattajat vihaavat Tokkaria mutta en usko siihen että Tokkari vihaisi Sotkamon kannattajia.

Miten tuollaista voi perustella? Sen huomaa kaikesta miehen tekemisestä otteluiden aikana. Ennen oli vielä pahempi, mutta nyt kun pelilliset taidot ovat taantuneet, niin ei ilmeisesti kehtaa enää yhtä paljon olla mulkku kuin ennen.
Tokkari tekee tuon joka ainoalla pesäpallopaikkakunnalla ja se ei tee hänestä antijymyä sen kummemmin. Panda on yksi niistä harvoista pelaajista jotka vastaa katsojien pilkkaan ja on perusteetonta sanoa häntä mulkuksi vain siksi että sotkamolaiset huutelee hänelle asiattomuuksia, joihin hän vastaa.

Kuvaan kuuluu se, että kun peli on ohi, Panda unohtaa tapahtuneet ja käyttäytyy hyvin. Kuvaan kuuluu myös se että yksikään Pandan pilkkaajista ei uskalla aukoa hälle päätään kahden kesken. Ei etenkään Sotkamossa. On se vaan sen verran pelottavakin näky toi Tokkari.

Olisit käynyt Hiukassa katsomassa Tokkari-Jymy -otteluita, ei sitä voi oikein muuten perustella.
Olen nähnyt Pandan pelaavan todella monta kertaa ja hän on yksi niistä pelaajista jota kaipaa kun kaveri lopettaa peliuransa. Ehdoton persoona ja ehdoton äijä.

Eiköhän Jarmo Heikkinenkin tiedä kenen kanssa on neuvotellut tänä syksynä: Antti Hartikainen (jatkosopimus pudotuspelien aikaan), Rautiaisen veljekset (jatkot kauden päätyttyä), Jani Komulainen (jatkosopimus viikonloppuna) sekä Lauri Suutarinen (jatko avoin).

Heikkinen sanoo, ettei ulkopuolisten kanssa ole neuvoteltu, Haapakoski sanoo, että neuvottelee Jymyn kanssa. Minä uskon Jamoa, sinä Haapakoskea, joten eiköhän tämä ollut tässä.
No en ole kuullut/lukenut Haapakosken sanovan asiasta yhtään mitään (vain Tokkarin) mutta kyllä: jos pitäisi valita uskoako Haapakoskea vaiko Heikkisen Jarmoa niin uskoisin Haapakoskea ilmanmuuta.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Noin mutu-tuntumalta sanon, että Superpesiksen katsojaluku lähti jyrkkään nousuun sen jälkeen, kun Vimpeli viitsi itsensä sinne takaisin nostaa minne oikeasti kuuluukin.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Grainger, lopeta jo. Olet yksin muita vastaan, mistäköhän johtuu? Itsekin aamulla kainarista lukaisin jutun, ja sellainen myötähäpeä iski, ettei pahemmasta väliä. Tunnen pari Jymyläistä kohtuu hyvin, ja toisen näistä voin kyllä hyvinkin kuvitella olevan tämän ERITTÄIN lapsellisen ja häpeällisen käytöksen takana. Oikeastaan käytöstä voisi kuvailla adjektiivilla "kuvottavaa". Hyvä Jymy - Hyvä Kainuu.
 

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Uskon että Sotkamon kannattajat vihaavat Tokkaria mutta en usko siihen että Tokkari vihaisi Sotkamon kannattajia.

Tokkari tekee tuon joka ainoalla pesäpallopaikkakunnalla ja se ei tee hänestä antijymyä sen kummemmin. Panda on yksi niistä harvoista pelaajista jotka vastaa katsojien pilkkaan ja on perusteetonta sanoa häntä mulkuksi vain siksi että sotkamolaiset huutelee hänelle asiattomuuksia, joihin hän vastaa.

Kuvaan kuuluu se, että kun peli on ohi, Panda unohtaa tapahtuneet ja käyttäytyy hyvin. Kuvaan kuuluu myös se että yksikään Pandan pilkkaajista ei uskalla aukoa hälle päätään kahden kesken. Ei etenkään Sotkamossa. On se vaan sen verran pelottavakin näky toi Tokkari.

Täyttä asiaa. Tokkaria vihataan Koskenkorvalla ja Tokkari vihaan pelin ajan taatusti katsojia. Mutta siihen se jää.

Omakohtainen kokemus on se, kun tänä kesänä tuomaroin Pandan ottelua päätuomarina. Eripuraa syntyi, mutta tuomarihan on aina oikeassa :)
Joka tapauksessa ottelun jälkeen kättelimme ja fiksu tyyppi oli kyllä.

Mitä taas tulee Tokkarin luotettavuuteen, niin kysyin tällöin paluusta superiin ja Tokkari vastasi että Golf on mukavampaa. Ei mennyt kauhean pitkää aikaa kun sopimus Pattijoen kanssa allekirjoitettiin. Toki olosuhteet tämän jälkeen muuttuivat.

Muttajoo Grainger, tällä menolla saat minustakin kaivettua esiin kaiken sen Jymy-vihan, jota en itsessäni ole koskaan ennemmin tiedostanut. Vaikka mitäpä toisaalta mun vihoillani väliä, kannatan itsekin Jokereita ja se on vaan ihan hienoa kun kaikki sorsii ja nauraa... Erona toki se, että vain toinen hoitelee mestaruudet kotiin.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Grainger, lopeta jo. Olet yksin muita vastaan, mistäköhän johtuu? Itsekin aamulla kainarista lukaisin jutun, ja sellainen myötähäpeä iski, ettei pahemmasta väliä.
Juu itsekin tuon jutun katsoin ja tuumasin, että ompahan naurettavaa ja erittäin ylimielistä käytöstä. Ja keneltäkäs muulta porukalta tuokin tempaus tuli kuin Jymiläisiltä.

Kahlasin tätä ketjua läpi ja Grainger tuntuu leivujan "jalat tukavasti irti maanpinnalta" :)
Oikeastaan symboli lähes koko Jymyn käyttäytymiselle... Tuolta löytyi myös muutamia erittäin hyviä yksittäisiä heittoja. "Haapakoskelle ei mitään käyttöä Jymyssä" ja mitä niitä nyt oli.

Vaikka en itse mikään pesisfriikki ole, niin pääasia ettei ensi kaudella ainakaan SoJy menesty. Tämäkin eimaailmansuurin episodi oli yksi osoitus siitä, miksi en todellakaan Jymyä symbbaa.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
"Haapakoskelle ei mitään käyttöä Jymyssä" ja mitä niitä nyt oli.

En ymmärrä mitä leijumista tuohon vaaditaan? Jymy pelaa pääasiassa omilla kasvateilla ja Antti Hartikainen on muutaman Suomen mestaruuden pokannut etenijä. Miksi pitäisi joku ulkopuolinen tuoda, kun omillakin homma toimii? En väitä, että Hartikainen olisi parempi pelaaja kuin Haapakoski, mutta Härski on riittävä pelaaja mitalijoukkueelle, halvempi kuin Haapakoski ja sotkamolainen.

Leuhkaa tai ei, Jymy pärjää omillakin pojilla. Ikävää, ettei muualla asiat ole samalla tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös