Tottakai jääkiekko on isompi laji, mutta väitteesi on järjetön. Miksi Jymy haluaisi vaihtaa paikkansa Kärppien kanssa? Ei se olisi pesäpalloon pääasiassa keskittynyt organisaatio, jos se haluaisi vaihtaa paikkaa jääkiekko-organisaation kanssa. Tuossa väitteessä ei ole mitään järkeä missään mielessä. Ei edes liittynyt millään tavalla omaan toteamukseeni, että Jymy on pesäpallossa isompi tekijä kuin Kärpät jääkiekossa.
No jos joku joukkue on dominoinut jääkiekon SM-liigaa 2000-luvulla niin onhan se toki Oulun Kärpät, vaikkei olekaan saanut voittoja yhtä paljon kuin Jymy pesäpallossa. Mutta havainnollistan ajatteluani toisenlaisella, keksityllä esimerkillä.
Kuvitellaan että Köyliön Lallit olisi voittanut maahockeyn SM-sarjan joka vuonna 2000-luvulla. Tästä huolimatta epäilemättä Lallit joukkueena olisi valmis vaihtamaan kaiken saamansa Sotkamon Jymyn kanssa, mukaanlukien raha, vaikka joutuisi tinkimään menestyksestä. Samoin Köyliön kunta vaihaisi varmasti kaiken saamansa mediahuomion Sotkamon kaupungin kanssa ihan vaan siksi että pesäpallossa pärjääminen kansallisella tasolla on Suomessa kovempi juttu kuin maahockeyssä.
Sama analogia käy toisaalta Sotkamon Jymyyn ja Oulun Kärppiin seuratasolla ja joukkueiden menestyksistä johtuen myös kaupunkitasolla Sotkamo vs Oulu.
Sinä siis olet näitä runkosarjamenestyjiä. Selvä, mutta se ei tarkoita, että runkosarjassa loistanut, mutta pudotuspeleissä pahasti hyytynyt ja henkilökohtaisilla virheillään Jymylle finaalipaikan pedannut Haapakoski olisi pelannut tosipaikassa Korhosta paremmin. Haapakoskelle runkosarja, Korhoselle pudotuspelit. Kumpaa sitten arvostaa enemmän, kun toinen on nelosjoukkueen pelaaja ja toinen hallitseva Suomen mestari.
No en. Minusta kuitenkin koko kausi tulee huomioida, vaikka runkosarja pienemmällä painokertoimella, sitten loppupelien eka ja toka kierros vähän isommalla ja finaalisarja kaikkein isoimmalla. Tilastoja lähemmin tarkastelematta en hyväksy väitettä siitä että Haapakoski olisi hyytynyt pudotuspeleissä. Suurin syy sille miksi Pattijoki ei loppupeleissä (Tahkoa ja Sotkamoa vastaan) pelannut enää niin hyvin kuin runkosarjassa oli se ettei Kosonen voinut lukkaroida. Olisi Pattijoki varmaan sarjansa Sotkamoa vastaan muutenkin hävinnyt mutta olisipa tarjonnut paremman vastuksen kuin nyt tarjosi.
Olet varmaan huomannutkin, että minulle on aivan ykshailee mitä sinä asioista ajattelet, ei se kiinnosta kuitenkaan. Tokkarilla on paljonkin antipatioita Sotkamon Jymyä kohtaan, varmaan tiedätkin, kun kerran pesäpalloa olet elämäsi aikana seurannut. Yksi nykysuperin pahimmista antijymyistä kyseessä.
Vaikka sulle onkin ykshailee liittyen ajatuksiini, silti tätä vuoropuhelua käymme ja paljolti johtuen siitä että esität mulle kysymyksiä. Olen seurannut Tokkaria aika tarkkaan koko hänen peliuransa ajan ja en ole missään vaiheessa huomannut että hän olisi antijymy. Sen sijaan, jos Tokkari kirjoittaa Urheilulehteen seuraavat jutut:
1. Pertti Mäkelä on pesäpallon mätäpaise
2. Oulun Lipolla on taas palkat maksamatta
3. Sotkamon Jymy yrittää saada Sami Haapakoskea riveihinsä
olen huomannut että uskot tarinoihin 1-2 muttet usko tarinaa 3. Siitäkään huolimatta että sulla ei ole ensimmäistäkään sisäpiiritietoa. Kaikkiin em asioihin liittyen on kirjoituksia netissä - suuri osa niistä anonyymikirjoituksia joiden todenperäisyyden kanssa on aina niin ja näin - mutta uskot niistä vain itsellesi mieluisat asiat. Ei siinä mitään pahaa ole sinänsä, mutta se kertoo asioita sinusta.
Kun puhuin "jymyläisistä" ja ikävästä tai sen puutteesta Vuorista kohtaan, tarkoitin itseäni ja kannattajakuntaa yleensäkin. Mitä olen asiasta keskustellut, niin kukaan ei kaipaa Vuorista saati muitakaan entisiä suuruuksia, koska nykyisetkin pärjäävät ihan hyvin. Vai millä tavalla Vuorinen olisi tällä kaudella Jymyn parempaan saavutukseen luotsannut kuin Kuosmanen?
Jälkikäteen ajatellen ei millään tavalla ja jälkiviisaushan se onkin maailman parasta viisautta. Lähtötilanteissa tulosta ei kuitenkaan tiedetty mutta Sotkamon Jymyllä on täysin sama tilanne kuin millä tahansa muulla: jos sillä on valittavissa pelinjohtajaksi vaikka kolme kaveria, se valitsee heistä sen jonka uskoo olevan taitavin tehtävissään. Ja noissa lähtökohtatilanteissa Jymy aivan varmasti piti Vuorista parempana kuin Kuosmasta, muun väittäminen olisi aika omituista. Nyt voimasuhteet on voineet tasoittua mutta nyt on eri asia kuin silloin ja edelleenkin Vuorisen rankkaus lienee korkeampi kuin Kuosmasen, myöskin Sotkamon suunnasta arvioiden.
Voinet kuitenkin yleisellä tasolla vastata simppeliin kysymykseen: onko Lipon palkanmaksu entisille pelaajille takkuillut, vaikka joukkueeseen on jo hankittu uusia ns. tähtiluokan pelaajia? Ensi kaudella mielenkiintoista, kun joukkueessa pelaa kaksi pelaajaa, joista toinen on kotoisin vanhempieni nykyisestä naapurista ja toinen viereisestä tuppukylästä (Vesaluoma & Hylkilä).
Edelleenkään: mulla ei ole asiasta sen kummempaa tietoa kuin mitä tiedetään julkisesti. Timo Keränen on itse kertonut että palkanmaksu on takkuillut.
Siitä huolimatta: kenenkään pelaajan ei ole pakko tehdä sopimusta Lipon kanssa ja olen jopa varma siitä että Lipon tilanne on kavereilla nimeltään Timo Vesaluoma, Tuomas Jussila, Aki Orava, Markku Hylkilä paljon paremmin selvillä kuin se minulla taikka palstaveljelläni Grainger. Pesäpallopiirit on pieniä ja pelaajat on paljolti kaveruksia keskenään: kun noi pelaajat miettii joukkueen vaihtamista, yksi asia mitä ne tekee on se että ne soittaa puhelun jollekin tutulleen joka tässä joukkueessa jo pelaa ja kysyy erinäisiä asioita: millaista joukkueessa on pelata, millaista siihen on kuulua, miten se pelaajiaan kohtelee, millainen joukkuehenki on jnejne. Jos jossakin joukkueessa on kaikki asiat hoidettu huonosti, ei sinne kukaan pelaaja sopimusta tee, ei ainakaan sellainen jolla olisi kysyntää muuallekin.