Aika paha virhe Elovaaralta ottaa esiin jotkut natsitervehdykset. Se vie fokuksen itse asiasta, oli niitä tapahtunut tai ei. Oli niistä kuvia tai ei.
Nythän puhutaan lähes pelkästään natsitervehdyksistä eikä juurikaan laajemmin niistä syistä, jotka Uusi Vaihtoehto -ryhmän loikkaamisen taustalla oli. Sillä on lopulta aika vähän merkitystä, vaikka siellä joku junttiporukka olisi "kännissä ja läpällä" hailannut ja vaikka siitä olisi kuviakin.
Loikkaamisesta Simon Elo kertoi silminnähden suuren tunnekuohun vallassa seuraavaa:
"Hyvät median edustajat, minulla on kaksivuotias poika. Minä haluan katsoa häntä silmiin myös jatkossa. En voi tehdä mitään sellaista, minkä kanssa en voi elää. En voi tehdä jotain sellaista, jonka kanssa en voi elää. Kysymys ei ole vain siitä, että Jussi Halla-aho valittiin puolueen puheenjohtajaksi, vaan niistä tahoista, jotka yhdessä puolueemme kaappasi".
Myöhemmin A-Studiossa Elo sanoi, että "maahanmuuttokriittisyys on täysin hyväksyttävää, mutta nyt on kyse jostain synkemmästä. Ongelma ovat ne tahot, jotka ovat ihmisyyden vastaisia".
Simon Elon näkemykset tietäen, hän varmasti olisi vallan hyvin voinut elää puolueessa, joka on jyrkästikin maahanmuuttokriittinen ja jonka painotukset keskittyvät entistä huomattavasti suuremmin maahanmuuton sekä monikulttuurisuuden vastustamiseen. Sen perusteella, että Simon Elo paitsi jätti PS:n eduskuntaryhmän, myös tuolla tavalla tilanteeseen reagoi ja sitä kommentoi, saa minut kyllä pitämään erittäin mahdollisena, että puheenjohtajavaaliin ovat vaikuttaneet jotkut väärät tahot enemmän, kuin osa haluaa myöntää.