Hällitusohjelmahan tuosta kertoo, nykyisen kaltainen esiopetus muuttuu siten, ettei sen järjestäjällä tarvitse olla mitään pätevyyttä mihinkään, eikä myöskään laatuvaatimuksia siten ole, kunnat voi sitten järjestellä ajanvietettä halvimman tarjouksen perusteella miten huvittaa, jos huvittaa. Päiväkotiryhmien koon kaksinkertaistamisen lisäksi siis tämä nerous. Tämän vaikuttavuudesta on kyllä olemassa pitävää tietoa ja mikäli kiinnostaa, niin tonkimaan vaan.
Kiitoksia.
Tämä kyseenomainen aihe herätti itselläni mielenkiinnon, koska olen sitä sukupolvea, joka kävi kyllä esikoulun ja myös päiväkodissa notkumassa. Esikoulussa en oppinut lukemaan tai kirjoittamaan ja päiväkodissa näin jälkikäteen ajateltuna niin tärkeintä oli pitää minut poissa pahanteosta. Esikoulussa oli kivaa, päiväkodissa vielä kivempaa.
En tosiaan tiedä mitä pätevyyksiä siellä nykyään pitää olla ja toki aina parempi, jos aikaisemmassa vaiheessa lapset oppivat lukemaan ja kirjoittamaan ja ajattelemaan itse jne. Mutta vanhaa Mad-lehden vitsiä lainatakseni, joka meni tyyliin:
Poika: "Minä lopetan koulun suoritettuani 4. luokan ja alan opettajajaksi."
Äiti: "Mitä sinä opettaisit?".
Poika; "Kolmatta luokkaa!".
Eli aina lopputulema on siis se, että ennen oli kaikki paremmin ja siellä päiväkodissa ja esikoulussa meitä kai kaitsi sellaiset henkilöt, jotka olivat päässeet viimeisen epätoivoisen työhakemuksen kautta hommiin. En tiedä millaisia vaatimuksia esiopetuksen järjestämiseen tosiaan on ja olen ymmärtänyt, että nykyään esiopetuksessa koitetaan saavuttaa jo lukutaito, mitä ei todellakaan omana aikani ollut.
Mutta voisin kuvitella, että jokainen täysi-ikäinen peruskoulun käynyt henkilö osaisi opettaa lapset lukemaan. Ei kai tuohon nyt koulutusta tarvita. Ajat toki muuttuu ja jos nykyään standardi on, että lapsi osaa jo lukea, kun aloittaa peruskolun niin silloin esiopetuksen pitäisi olla sillä tasolla.
Itse tosiaan peilaan omiin kokemuksiin sieltä noin kolmenkymmenen vuoden takaa, jolloin itse kävin esikoulua (joka silloin tosiaan ei ollut pakollista). Lukemaan opin sitten koulussa ja ensimmäisellä luokallani olisiko yksi osannut lukea meistä kahdestakymmenestäneljästä kun koulu alkoi.
Lopputulemana sanoisin siis, että turha byrokratia pois ja jos jollain ei ole muodollista pätevyyttä (tämähän se on yksi pahimmista virheistä, että ihmisellä pitäisi olla se pedagokin koulutus, vaikka olisi ihan paska henkilö työskentelemään lasten kanssa vs. henkilö joka osaa työskennellä lasten kanssa, muttei omaa muodollista pätevyyttä), niin ei haittaa. Palkataan parhaimmat työhön soveltuvat henkilöt töihin ja annetaan heidän kasvattaa seuraavat sukupolvet.
Anteeksi sekava teksti. Kirjoitin tämän useamassa pätkässä ja ehkä ajatus katkesi jossain välissä.