En tiedä oliko tekstisi vastaukseksi minulle, mutta oletan niin. Tässä nimenomaisessa tapauksessa toimittajan esimies oli kysyttäessä myöntänyt ongelman. Itse toimittaja varmasti poliittisena toimijana tunsi kaikki valtuustosta.
En tiedä mistä "ongelmista" puhut. Minä vain kerron miten media näissä asioissa toimii. Tänään on toisessa iltapäivälehdessä hieman vastaava case. Diili-mira on nyt sitten voittanut kisan, harkimon perustelut on kuultu, joista yksi on ollut Miran tuntemus bisneksestä. Mira on framilla ja hänen taustojaan kaivellaan. Nyt on ilmennyt että hän on saanut käräjillä tuomion jostain epäselvyyksistä koskien asuntobisnestä. Ironista eikö?
Eli ihan sama asia toistuu kuten St Uusiksen töppäilyissä. Näin media usein toimii. Otetaan jokin pinnalla oleva henkilö. Katsotaan missä yhteydessä hän on pinnalla, rakennetaan siitä narratiivi, tongitaan asioita jotka joko sopivat tai tekevät yllättävän käänteen tässä narratiivissa. Tämä on ns kustannustehokasta journalismia. Voidaan olettaa, että lukijat ovat jossain määrin mukana tarinassa. Tämä säästää palastatilaa ja aikaa journalistilta, koska ei itse tarvitse laittaa koko tarinaa artikkeliin. Herkkua on kun löytyy jotain joka on ironista ja yllättävää, koska silloin voit nopeasti täyttää palstatilaa soittamalla tarinan keskeisille henkilöille ja kysyä mielipidettä. Miran kohdalla Hjallis ja St Uusiksen kohdalla Soini, koska nämä herrat ovat valinneet kyseiset henkilöt vastuulisiin tehtäviin perustuen valittujen asiantuntemukseen. Jos asia venyy, niin sivulle usein ilmestyy semmosia pieniä info-laatikoita joissa ranskalaisilla viivoilla mennään läpi mitä on aikaisemmin tapahtunut. Ihan vain sen takia että lukija pysyy kärryillä ja kiinnostuneena. Ostaa lehden ehkä huomenna.
Sivujuonihan näissä tarinoissa on se, että nyt yllättävät käänteet kyseenalaistavat itse valitsijoiden asiantuntemuksen. Se mitä Soinin tulee tehdä on laittaa Uusis pieneen rooliin ja auttaa Halla-ahoa mahdolisuuksien mukaan. Hjalliksella on hieman kinkkisempää koska numerot ei valehtele ja jos Mira ryssii, niin se vaikuttaa varmasti tuleviin bisneksiin. Se mikä on aivan varmaa on, että jos vituiksi menee, niin uutta Diiliä ei tule, koska hjallis ei ole enään uskottava haastattelija.
Tämä on toistuva kaava. Kannatta hieman seurata enemmän mitä ja miten lehdet kirjoittaa pinnalla olevista asioista, niin sen saman kaavan näkee uudestaan ja uudestaan. Joskus pystyy jopa ennakoimaan mitä tuleman pitää. Itse voitin kossupullon kun Kanerva joutui eroamaan, vaikka sitä turhana pidinkin.
Eli mitään anti-persu salaliittoa ei ole olemassa. St.Uusis on kokenut sen minkä monet muut ovat kokeneet jo monta kertaa. Kyse ei ole polittikasta tai ideologiasta vaan lukijoista, katsojista eli RAHASTA.