Toki pitäisi sitten saada oikeistoporukalla selvä enemmistö eduskuntaan, kun vaalivoittaja sen hallitustunnustelun kuitenkin aloittaa. Itse olen äänestänyt Kokoomusta jo vuosikymmeniä, mutta kyllähän tuollaiset puheet tekee demarien äänestämisen jopa todennäköiseksi, kun nykypohjan en missään tapauksessa halua jatkavan. Kokoomus ei tuossa se suurin ongelma toki ole, mutta jonkun vastavoiman hekin tarvitsevat.
Pitkälti näin. SDP voi aloittaa mahdollisena vaalivoittajana, mutta vaaleissa on hyvin mahdollista sekin, että Keskustan kieltäytyminen vasemmistoyhteistyöstä ei anna mahdollisuutta SDP+Vas+RKP pohjalle.
Henkilökohtaisesti katson, että Kokoomuksen henkinen muutos on vaikea asia. Jos olisi SDP:ssä aito oikea laita, samoin Vihreissä, se suunta olisi varmaan monelle yksi vaihtoehto. Avoliitto PS:n kanssa on ollut monella tavalla haastava. Ikävää on se, että se on ollut sitä melkeinpä joka päivä. Toisaalta minä ja moni muu ymmärtää sen, että Suomessa ja Euroopassa on menty ja tullaan menemään toistaiseksi oikeistokonservatiiviseen suuntaan.
Ongelma siinä on itselleni ja monelle muulle arvatakseni se, että iso osa käytännön politiikan arvoista on samalla kansalliskonservatiivisia. Siis PS:n pelikirjasta. Ei tietenkään enemmistö, mutta joka tapauksessa huomattava osa.