Vähän väsynyttä persuilta. Kyllä -- hallituksen sisällä on nähtävästi jotain linjaeroja, jotka tuskin vaikuttavat käytännössä mihinkään. Nyt vain rivit ammutaan suoraksi välikysymystä varten ja elämä jatkuu.
Ihan hyvä paikkahan tuo on, koska Ohisalo sai puheillaan epäilyksen siitä, että hänen linja on erilainen kuin hallituksen ja EU:n linja. Koska kyseessä on sisäministeri, on aivan paikallaan pyytää vastausta Suomen linjasta. Ohisalo tarkensikin tänään Suomen linjaa ja omaansa.
Toivottavasti perussuomalaisten välikysymyksen vastauksen yhteydessä selvitetään, miten Suomi menettelee mahdollisen Venäjän hybridivaikuttamisen osalta samanlaisessa tilanteessa kuin Kreikka nyt. Sulkeeko Suomi rajan ainakin osittain ja pitää hakijat Suomen ulkopuolella tilanteessa, joka olisi sama kuin Kreikassa eli lähteistä riippuen kymmeniin tuhansiin pyrkijöihin tai yli sataan tuhanteen pyrkijään, joka määränä kasvaisi, jos päästettäisiin läpi.
Tosin luulen Ohisalon saavan tiedon jossain vaiheessa siitä, mihin Kreikka toimensa perusti. Ilmeisesti on niin, että Kreikka tulkitsi EU-sopimuksen kohtaan xx perustuvaa oikeuttaan sulkea turvapaikkakäsittely rajatuksi ajaksi. Meppi Sarvamaa ainakin kertoi A-talkissa, että kyse on oikeutetusta toimesta, jolle tulee olla komission virallinen päätös. Päätösajankohtaa ei kaiketi ole määrätty, joten Kreikka hankkii sen jälkikäteen. Mutta jo nyt EU on ilmoittanut asian olevan OK.
Itse olen olettanut, että Kreikka ottaa tästä miinukset, mutta tekee sen EU:n tuella. Voi siis olla niinkin, että Kreikka toimii ainakin jonkilaisella mandaatilla. Toimi tai ei, Turkin tai Venäjän hybridivaikuttamiselle ei tule enää antaa yhtään lisää mahdollisuuksia. Missään tilanteessa. Ja tätähän Perussuomalaisten välikysymys koskee.