Tuota, minä en tuota argumenttia esittänyt, enkä tiedä mitä sillä tarkkaan ottaen tarkoitettiin - ehkä lähinnä sitä, että ero "tavallisiin ihmisiin" on pienempi kuin mitä helposti uskoisi, tuskin ainakaan sitä, että nämä sadistiset murhaajat olisivat nykytilassaan enää "tavallisia ihmisiä".
Juu, painotinkin vain että mihin alkuperäiseen väittämään itse vastasin.
En tiedä onko sinulla sen karumpi käsitys ihmisistä ylipäänsä kuin minulla, en kovinkaan suuresti arvosta ihmisiä kollektiivisena massana. Kuitenkin jos puhutaan nimenomaan tavallisista ihmisistä niin tuo aloitteellisuus aggressiivisuuten on mielestäni ratkaiseva tekijä; tavallisuuden ulkopuolelle siirrytään siinä vaiheessa kun on oikeasti niin pakottava tarve esim. väkivaltaan että tämä lähtee liikkeelle itsestäsi ja etenee aina tekoihin saakka. Jotain on vialla. Siitä olen samaa mieltä että hyvinkin paljon kokemukset muovaavat meitä ja lopulta antaa vaikutuksensa siihen kasvaako meistä tavallisia, jopa tasapainoisia ihmisiä vaiko jonkinasteisesta mielenhäiriöstä kärsiviä.
Siitä olen eri mieltä että kuitenkaan tuo sivistyneisyyden kuori olisi kovinkaan ohut meissä ja tavallaan kulkisimme jatkuvasti nuorallatanssien - kyllä se sivistyneisyys, hyvään ja oikeudenmukaisuuteen pyrkiminen on ollut erittäin merkittävissä rooleissa halki maailmanhistorian ja näkyy tänäkin päivänä normaalissa kanssakäymisessä. En myöskään usko että maailma valuu täyteen hulluuteen vaikka yhteiskuntajärjestys kärsisikin; pitäisin jopa todennäköisenä että yhteistyökyvyn ja yhdessä toimeen tulemisen merkitys kasvaisi selkeästi. Epäilen että täysin psykoottisella käyttäytymisellä ei pitkälle pötkittäisi.
Bad things happen when good people do nothing. Tässä ketjussa ei juurikaan ole vielä nostetukaan sosiaaliviranomaisten toimintaa esille, mutta onhan sielläkin melkoinen ravistelun paikka.
Erittäin surullista on myöskin se, että vaikka Eerika edustaakin toki ääripäätä julmuudessaan, on täällä meidän hyvinvointiyhteiskunnassa jossa meidän asiat eivät kuulu sulle, mä saan tehdä mitä mä haluan jne., vain hieman lievempiä Eerikoita todennäköisesti useita jokaisessa vähänkään isommassa kaupungissa, kärsimässä helvetistä kotona. Eikä oikeastaan kukaan välitä, kunnes seuraava Eerika päätyy tukehtumaan lakanaan prinsessakruunu päässään, todennäköisesti hapenpuutteessaan jo omaan fantasiamaailmaansa paenneena. Lopulta sanon, että hyvä niin, sillä maan päällä tätä lasta olisi odottanut elämän mittainen helvetti näiden hirviömäisten tekojen seurauksena. Toivottavasti saa nyt olla ikuisesti prinsessana.