Pentti Matikainen HIFK:ssa

  • 211 771
  • 737

jussi61

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tsemppiä Pentti! Pena on jo SaiPan ajoista asti tehnyt asioita isosti, mistä hatunnnosto. Joskus meni pieleenkin, mutta se ei poista Penan kiistattomia ansioita.

Tämä eläkemaksuasia on yksinkertainen; Liitto on ne hoitanut tai sitten ei. Kuulostaa Vuorisen ja Kalen suusta todella kummalliselta vedota siihen, että tällaiset velvoitteet ovat vanhentuneet. Ymmärrän hyvin, jos Möttösen konekorjaaamon tj sanoo, että Virtasen Väiskin eläkemaksut jäivät vuonna 2002 rahapulan vuoksi tilittämättä, ja nyt ei oo niitä enää tarve maksaa, kun saatavat on vanhentuneet. Penan tapauksessa vastakkain ovat maajoukkueen entinen päävalmentaja ja Jääkiekkoliitto. Vaikka juridiikka olisi liiton puolella, ei täältä oikein heru ymmärrystä sille näkemykselle, että tehty virhe pitäisi jättää oikaisematta.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pentin toiminta saa kiitosta muista entisiltä Leijonaluotseilta, jotka aikovat tarkistaa oman eläkekertymänsä:


No niin joukkokannetta kehiin vaan ja vastuuhenkilöt vastuuseen teoistaan.
 

Kilimaisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Edit. Penahan sai aikoinaan fudut maajoukkueesta, kun ei suostunut ottamaan jo kertaalleen kieltäytynyttä Selännettä mukaan 1992 MM-kisoihin. Kummola junaili asian taustalla ja suuttui Penalle, kun Pena pysyi päätöksessään. Prahasta tuli ensimmäinen mm-mitali, joten siihen paikkaan ei voitu potkuja antaa, mutta seuraavana keväänä ne sitten tulivat. Penan osuutta maajoukkueen nousussa on vähätelty liiton ja Kummolan toimesta aina.
Tämä on jälleen yksi osoitus Sir Pentin suuruudesta. Sillä oli pokkaa sanoa Kummolalle että "haista sinä läski mursu huilu, minä en mitään primadonnaa ota mukaan joukkuehenkeä pilaamaan". Teudehan oli sanonut että joukkue on paska eikä sillä ole menestymismahdollisuuksia. Sitten Teukkaa alkoi kaduttamaan kun joukkue pelasi hyvin, ja kävi anelemassa Kalelta kisalippua, koska Teude oli soitellut Sir Pentille itku kurkussa että emmäätosissanivitsiläppähei, päästä mukaan, ja SIR sanoi "eiköhän me ihan hyvin pärjätä näillä paskoillakin *klik*".

P.S. ja samaa mieltä palstaveljien kanssa että tuo yks voi lähtä menee, yrittää pilata kaikkien Tappara-fanien maineen, ja jotkut meistä osaavat sentään käyttäytyä vieraissa pöydissäkin kohteliaasti ja oikein.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tämä on jälleen yksi osoitus Sir Pentin suuruudesta. Sillä oli pokkaa sanoa Kummolalle että "haista sinä läski mursu huilu, minä en mitään primadonnaa ota mukaan joukkuehenkeä pilaamaan"
Kuten tiedetään, niin Penaa ei ole koskaan huimannut. Ja tämä osoittaa sen asian mainiolla
tavalla, Kummolakin jäi kakkoseksi, mutta kosti sen sitten omalla tökeröllä tavallaan.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pentin toiminta saa kiitosta muista entisiltä Leijonaluotseilta, jotka aikovat tarkistaa oman eläkekertymänsä:


Saakeli kun meni roska silmään tuota videota katsoessa, vaikka SIR Pena ei meillä onnistunut toivotulla tavalla ja homma oli välillä koomistakin niin tuota karismaa ja preesenssiä on nykyisessä HMV tilanteessa välillä ikävä.

Vielä kerran...SIR Pentti mene päätyyn asti liiton kanssa, sulla ei oo mitään hävittävää.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Suuret tsempit myös oululaisen kiekon kannalta tärkellä hahmolle, Sir Pentti Matikaiselle!
Penahan on tehnyt melkoisen päivätyön koko suomalaisen kiekkoilun hyväksi,
se on koutsannut useammassa joukkuessa, tuonut ekat mitalit arvoturnauksissa,
ja toiminut senkin jälkeen monissa eri rooleissa kiekon parissa.

Siitä voisi moni ottaa esimerkkiä, kuten huomaat häntä ei muistella pahalla
Stadissakaan vaikka se ura seurapomona ei aina ollut ihan auvoisaa aikaa.

Nämä Jääkiekkoliiton veijarit suojatyöpaikkoineen, saunaseura ja hyvä veli-kuvioineen
pelaavat täysin eri sarjatasolla, onkohan siellä montakin luurankoa kaapeissa ?
 

Greffin

Jäsen
Oi voi. Toivotaan Penalle toipumista. Toimitusjohtajana meni miten meni, mutta kyllähän kyseessä on rehti ja suoraselkäinen mies. Legenda jo eläessään ja toivotaan paljon terveitä ja hyviä päiviä jatkoon.

Liiton puolelta en ihmettele, ettei asian sopiminen kiinnosta. Löylyä pitää aina tulla ulkopuolelta, että jotain vähänkään tapahtuu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA, RAMI, PENA
Sanattomaksi vetää. Itse aiheeseen, eli mottipäisen eläkekertymän kyseenalaistamiseen ei täältä riitä kompetenssia keskustelemaan.

Lisäksi edellä mainitut Pena-hassuttelut tuovat mieleen Kummeli-hahmon. Jos Kummeli-hahmo on seuran historian suurimpia henkilöitä, niin eiköhän se korreloi aika hyvin viimeisen neljän vuosikymmenen menestyksen kanssa.
Tyyppi ei usko kerrasta vaan pitää v*ttuilla vielä lisää. Anna nyt jo olla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA, RAMI, PENA
Nyt suus kiinni, kloppi. Jos joskus sattuu niin että kävelet jossain kaupungissa Sir Penttiä vastaan, sää teet nöyrästi tietä, otat sen ipapipan pois päästäs ja *kumarrat* kun Sir Pentti kävelee ohi. Halveksittu, höpö höpö. Sir Pena sai kyllä aiheestakin kritiikkiä valmennushommistaan ja toimitusjohtajahommistaan, mutta halveksittu, kaikkea sitä saa kuulla. Tässä lisäksi muutama ranskalainen viiva:


  • ÄTPPOMK
  • Sir Pentti on valmentanut maajoukkueemme ensimmäisiin arvokisamitaleihin, huom. monikko
  • Sir Pentti on Suomen Jääkiekkoleijona (#135), ja täysin ansaitusti, ks. edellinen kohta
  • Sir Pentti on lanseerannut suomalaiseen jääkiekkokulttuuriin termin "mottipäinen"
  • kritiikistä huolimatta lähes jokainen kiekkofani on jälkikäteen todennut Sir Pentin toimitusjohtaja-ajan olleen viihdearvoltaan suorastaan häkellyttävä..
  • ..varsinkin sen faksin osalta.
Juuri näin. Ei voi kävellä naapurin ovesta sisään ja alkaa v*ttuilemaan entisestä legendaarisesta Isännästä. Sama kuin tulisin ulisemaan Tapparan osioon omia idioottimaisuuksia vaikkapa Kalevi Nummisesta.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Penan aikakausi IFK:ssa päättyi 16 vuotta sitten. Vuonna 2008 suurin osa faneista halusi Penasta eroon, koska tulokset eivät tyydyttäneet. On varsin normaalia, että aika parantaa haavoja ja varsinkin Penan sairastuttua vakavasti halutaan mieluummin muistella positiivisia asioita ja hauskoja kommentteja ja tokaisuja. Varsinkin kun tässä riita-asiassa toisella puolella on kaiken lisäksi liitto ja Kummola, joka ei täälläpäin ole mikään suosittu hahmo Hjallis- ja Venäjäkytköstensä takia. Lisäksi Penan suurimmat saavutukset tulivat nimenomaan maajoukkueen päävalmentajan tehtävässä, joten se että täällä mennään Penan taakse on varsin luonnollinen reaktio.

Edit. Penahan sai aikoinaan fudut maajoukkueesta, kun ei suostunut ottamaan jo kertaalleen kieltäytynyttä Selännettä mukaan 1992 MM-kisoihin. Kummola junaili asian taustalla ja suuttui Penalle, kun Pena pysyi päätöksessään. Prahasta tuli ensimmäinen mm-mitali, joten siihen paikkaan ei voitu potkuja antaa, mutta seuraavana keväänä ne sitten tulivat. Penan osuutta maajoukkueen nousussa on vähätelty liiton ja Kummolan toimesta aina.
Aika kultaa muistoja ja tuolloin tapahtui. Pentti on noussut entistä suuremmaksi hahmoksi myös siksi, että persoonat ovat kadonneet jääkiekosta täysin. Ei 2008 sitä osannut nähdä tietenkään. Ei tule uutta siriä. Naurettavaa puhua jostain kummelihahmosta kun takataskussa isoja saavutuksia, joita Pentti ei tamimaisesti edes framille nosta. Menestyksen nälkä ollut suuri ja aina reagoitu, ei se aina ole mennyt nappiin ja voinut näyttää oudoltakin ulos, mutta yrittämisestä ei ole jäänyt kiinni. Kyllä aina on menty urheilu edellä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin joukkokannetta kehiin vaan ja vastuuhenkilöt vastuuseen teoistaan.
Kanteeseen ei ole enää perusteita, nämä saatavat ovat vanhentuneet. Oikeudellisesti Penan (ja mahdollisesti muiden vastaavassa asemassa olevien) olisi tullut valvoa eläkemaksujensa oikeellisuus kymmenen vuoden kuluessa. Vanhentuneenkin saatavan voi kyllä maksaa, ja sitä Jääkiekkoliiton tulisi miettiä. Liitossa asia on kommenttien perusteella jo haudattu. Jotta asia oikeasti tulisi käsittelyyn, paineen maksulle pitäisi tulla liiton yhteistyökumppaneilta mainehaitan vuoksi (=ei haluta sponsoroida). Rahan valtaa liittokin kuuntelee. Pääyhteistyökumppani Postin maine on kyllä jo niin kuralla, että... no, tässähän voisi olla asia, jolla mainettaan vastuullisena toimijana vähän parantaisivat.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Juuri näin. Ei voi kävellä naapurin ovesta sisään ja alkaa v*ttuilemaan entisestä legendaarisesta Isännästä. Sama kuin tulisin ulisemaan Tapparan osioon omia idioottimaisuuksia vaikkapa Kalevi Nummisesta.
Kenenkään ovesta tässä ole kukaan kulkenut. Osoita minulle yleisen puolelta Pena-ketju, niin voin siellä jatkaa keskustelua eläkekertymästä, joka telkkaripätkän mukaan on peräti 300 k€. Sellaisen kertymän minäkin haluaisin takautuvasti vuosien 1987-88 osa-aika töistä.

Hämmästyttää, miten vähän itse jutun faktat täällä kiinnostaa. Ei kai siinä, tottahan se on kun lehdessä niin lukee.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA, RAMI, PENA
Kenenkään ovesta tässä ole kukaan kulkenut. Osoita minulle yleisen puolelta Pena-ketju, niin voin siellä jatkaa keskustelua eläkekertymästä, joka telkkaripätkän mukaan on peräti 300 k€. Sellaisen kertymän minäkin haluaisin takautuvasti vuosien 1987-88 osa-aika töistä.

Hämmästyttää, miten vähän itse jutun faktat täällä kiinnostaa. Ei kai siinä, tottahan se on kun lehdessä niin lukee.
Täällä ei kiinnosta ketään mitkään eläkekertymät vaan Penan terveys. Jos niistä eläkkeistä on pakko keskustella niin vitsailu ja Penan pilkkaaminen on huono lähtökohta.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kenenkään ovesta tässä ole kukaan kulkenut. Osoita minulle yleisen puolelta Pena-ketju, niin voin siellä jatkaa keskustelua eläkekertymästä, joka telkkaripätkän mukaan on peräti 300 k€. Sellaisen kertymän minäkin haluaisin takautuvasti vuosien 1987-88 osa-aika töistä.

Hämmästyttää, miten vähän itse jutun faktat täällä kiinnostaa. Ei kai siinä, tottahan se on kun lehdessä niin lukee.
Se nyt on aivan se ja sama mitä ne summat on, aivan turha tulla piipittämään niistä.

Ensimmäiseksi kyse on SIR Pentin terveydestä ja sit sen jälkeen siitä faktasta että väsyneet hyväveli hiiret liiton lämpimässä officessa työntävät päänsä pensaaseen ja samalla pyllistävät yhdelle Suomikiekon suurimmista. Se että nykyiset vässykät eivät ole olleet aktiivisia maksujen hoitamatta jättämisessä ei poista sitä mahdollisuutta että he korjaavat asian.

SIR Penan sanoin, lähe meneen!! Voit tuonne yleiselle puolelle sen ketjun tästä aiheesta halutessasi perustaa...saa suorittaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Tämä on jälleen yksi osoitus Sir Pentin suuruudesta. Sillä oli pokkaa sanoa Kummolalle että "haista sinä läski mursu huilu, minä en mitään primadonnaa ota mukaan joukkuehenkeä pilaamaan". Teudehan oli sanonut että joukkue on paska eikä sillä ole menestymismahdollisuuksia. Sitten Teukkaa alkoi kaduttamaan kun joukkue pelasi hyvin, ja kävi anelemassa Kalelta kisalippua, koska Teude oli soitellut Sir Pentille itku kurkussa että emmäätosissanivitsiläppähei, päästä mukaan, ja SIR sanoi "eiköhän me ihan hyvin pärjätä näillä paskoillakin *klik*".
En nyt ihan varmaksi sano, mutta itse muistelen tuon keissin menneen siten että Pena ja Selänne olivat sopineet keskenään, että Teukka ei tule MM-kisoihin koska ei vaan kokenut olleensa hyödyksi. Tästä oli sitten tieto kantautunut Kalen korviin ja Kale oli taivutellut Selännettä, ja lopulta se oli itse Kale joka soitti Selänteen puolesta Penalle että kyllä se Selänne lähteekin. Pena sanoi että ei muuten lähde, joukkue on tässä. Kale oli sitten jyrähtänyt puhelun loppuun että "tää oli sun viimeinen virhe Matikainen".

Itse olen siinä käsityksessä, että Penan ja Selänteen välit oli tuon osalta ihan kunnossa, mutta Kummolan piti sitten päästä päsmäröimään tilanteen ulkopuolelta ja maanitella Selännettä mukaan. Ilmankos Kale sitten levittelee tämän eläkeasian suhteen käsiään, taitaa edelleenkin olla katkera kun Sir Pena koulutti rautakansleria.
 

Peltsi #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kenenkään ovesta tässä ole kukaan kulkenut. Osoita minulle yleisen puolelta Pena-ketju, niin voin siellä jatkaa keskustelua eläkekertymästä, joka telkkaripätkän mukaan on peräti 300 k€. Sellaisen kertymän minäkin haluaisin takautuvasti vuosien 1987-88 osa-aika töistä.

Hämmästyttää, miten vähän itse jutun faktat täällä kiinnostaa. Ei kai siinä, tottahan se on kun lehdessä niin lukee.
Ota seitinohuet ja lähe menee.

Toi äijä on niitä todellisia Suomi-kiekon legendoja. Oli aika herkistävää katsoa Penan haastattelua. Mies on käynyt syvällä, mutta sieltä se vaan kamppailee itsensä ylös.

SIR Penalle kaikkea hyvää ja toivottavasti paljon terveitä päiviä.
 

Puustaga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra, Marigold Iceunity, Liverpool
Osoita minulle yleisen puolelta Pena-ketju, niin voin siellä jatkaa keskustelua eläkekertymästä, joka telkkaripätkän mukaan on peräti 300 k€.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Kuten @Roger Moore sanoo asia on juuri noin. Se on Suhonen - Matikainen - Jortikka kirjassa kerrottu ihan juuri noin.

Muistaakseni myös Penan elämäkerrassa tuo avattiin samalla tavalla. Opus ei nyt hyllystä osunut käteen, mutta tässä vanha artikkeli tapauksesta:


– Teemu sanoi minulle rehellisesti, että hänestä ei ole maajoukkueelle apua. Hän oli viikon tai kaksi ollut Lapissa huupailemassa Jokerien mestaruuden jälkeen. Sanoin Teemulle, että selvä, no hard feelings. Mutta sitten ulkopuoliset, kuten Kale (Kalervo Kummola), Hjallis (Harry Harkimo) ja kumppanit sotkeutuivat siihen, Matikainen kertoo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös