En viime kesään mennessä pelännyt oikeastaan mitään rationaalista. Mutta juhannuksena 08 pistin itseäni fileerausveitsellä reiteen, ja verta tuli pulppuamalla. Sen jälkeen ovat terävät esineet kammottaneet minua. Pikku hiljaa siitä ollaan kuitenkin pääsemässä pois. Taas on tuppivyö kalareissuilla mukana, mutta perseen puolella.
Irrationaalisen pelko on minulla vahva. Psykologiassa sitä kutsutaan arkisesti pelkotilaksi. Pelottaa, mutta ei voi määritellä pelon syytä. Se alkoi yo-kirjoitusten aikaan vuonna 1997 ja on sittemmin levinnyt yleistyneeksi ahdistuneisuushäiriöksi (GAD), keskivaikeaksi masennukseksi ja kirsikkana kakun päälle kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi.
Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön eli bipoon, kuten piireissä sairautta kutsutaan, on vahvat lääkket. Oma annokseni hipoo huippulukemia ja iltalääkkeiden ottaminen on mielestäni yksi vittumaisimmista asioista tässä maailmassa. Noin tunti lääkkeiden ottamisen jälkeen alkaa sydän hakata hullun lailla ja sen torjumiseksi joudun ottamaan vielä beetasalpaajia. Bipo-lääke on neurolepti ja sillä hoidetaan myös skitsofreniaa. Oma annokseni bipoa vastaan on suurempi kuin isoin hoitoannos skitsofreenikoille.
Lääke aiheuttaa sydämen hakkaamisen lisäksi kauhutiloja, kuolemanpelkokohtauksia ja nielemisvaikeuksia. Kymmenet kerrat olen ollut varma tukehtumiskuolemasta kun ruoka ei lähdekään normaalisti ruokatorveen vaan jää killumaan ruoka- ja henkitorven rajaseuduille. Silloin on saatava välittömästi nestettä, jotta ruoka ei putoaisi henkitorveen.
Ampiaiset, korkeat paikat (asun kymmenennessä kerroksessa ja polttelen tupakkaa matalaan kaiteeseen nojaillen), vesi, lentäminen, uhoava gooni. Ne eivät pelota. Ei pelota myöskään omalle kohdalle sattuva vakava sairaus. Mutta läheisten sairastuminen pelottaa. Isäukolla on laaja-alainen flimmeri pumpussa ja mutsilla diabetes yms. 50+ -ikäisten vaivoja. Itselläni on nyt ollut pari-kolme kuukautta hermosärkyä selkärangassa, eikä minua silti pelota lainkaan edessä olevat tutkimukset. Omituista. Irrationaalisen pelko on voimakas, mutta muuten olen sangen peloton mies.