Nostetaan vanhaa ketjua ylös - hop!
Kaikenlaisessa on tullut pyörittyä, mutta kolme asiaa se selkäpiini ja aivoni toimimaan (todistettavasti).
1. Lentäminen
Olen elämässäni lentänyt viisi kertaa. Kaksi kertaa yhdysvaltoihin ja takaisin ja kerran Belgiaan (Tosin Belgian reissun aikaan olin kaksi vuotias, joten peloista tai ylipäätään lennosta ei ole muistikuvia). Vajaan viikon päästä astun jälleen tuohon peltilaatikkoon ja lennän yhdysvaltoihin lomalle.
Maanantainen Air Francen lento-onnettomuus ei ainakaan poistanut näitä pelkoja, sen voin sanoa. Päinvastoin. Olen miettinyt asiaa ja tullut siihen lopputulokseen, että olen ilmeisesti ihmistyyppiä "Ihmistä ei ole tarkoitettu lentämään". Vuosi sitten tekemäni reissu oli ensimmäinen kerta 14 vuoteen kun astuin koneeseen. Kokemus oli sinänsä hieno, mutta samalla äärimmäisen pelottava. Jokainen pomppu, heilahdus tai minkäänlainen "epänormaali" ääni, oli kuin suoraan kauhuelokuvasta, jossa jotain yllättävää tapahtuu, etkä mitenkään pysty vaikuttamaan asiaan. Suoraan sanottuna, tuntisin oloni paljon turavllisemmaksi kiikkuvassa ja heiluvassa laivassa, kuin tasaisesti ja ilman pomppuja lentävässä lentokoneessa, sillä laivasta on edes se pieni mahdollisuus selvitä hengissä, onnettomuuden tapahtuessa, tosin kuin 12km:stä pystysuoraan mereen/maahan lentävästä lentokoneesta...ja Hudson jokeen laskeutumista ei lasketa :)
Ainoa asia, kumma kyllä, joka hieman lievensi pelkoani oli youtube video, joka Air Francen turman ketjussa oli linkkinä, jossa näytetään maailman lentoliikenne 24 tunnin aikana. Tuossa määrässä koneita, yhden koneen putoaminen on, vaikka se julmalta kuullostaa, kärpäsen paskaa.
2. Korkeat Paikat
Aikoinaan vuonna 1994 Minneapoliksen keskustassa matkasin sukulaiseni kanssa erääseen rakennukseen, hyppäsin hissiin ja heräsin todellisuuteen kun hissi oli pysähtynyt. Olin 39. kerroksessa. Marssin epävarmoin askelin käytävää pitkin toimistoon, jossa sattui vielä olemaan lähes koko seinän levyinen ikkuna. Minua ei saanut oven karmilta lähemmäksi toimiston "reunaa" eli siis ikkunaa. Tosin, ei minua saa minkään talon, ei edes omakotitalon katolle. Tosin jostain mielenkiintoisesta syystä pelkotilaa ei esiinny korkella lentokoneessa.
3. Linnanmäen vuoristorata
Tämä on se kaikkein kummallisin. Tosin järkiperäisin syin. Vuoristorata, joka näyttää siltä kuin se olisi lahoamispisteessä. Laudoista ja palkeista lähtevä ääni, hyi perkele...jos joku tarjoaa miljoona euroa yhdestä reissusta ko. vuoristoradassa...kieltäydyn.
Edit: Niin ja tähän listaan voi tietysti lisätä ne normaalimmat eli injektioneulat, hammalääkäri, ampiaiset ja jne. jne.
Jumalauta että on mies täynnä fobioita
Korjattu myös aikamääre