Pelkäätkö lentämistä?

  • 10 887
  • 98

Pelkäätkö lentämistä?

  • Pelkään

    Ääniä: 30 8,5%
  • En pelkää

    Ääniä: 204 58,0%
  • Jännitän hiukan ennen lentoa, mutten varsinaisesti pelkää

    Ääniä: 104 29,5%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 14 4,0%

  • Äänestäjiä
    352

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Tällainen yksinkertainen kysymys palstalaisille. Useimmat täällä ovat varmaan joskus lentäneet lentokoneella, lyhyitä tai pitkiä matkoja. Useat ihmiset kärsivät myös lentopelosta, kärsitkö sinä?


Itse myönnän kärsiväni selkeästi lentopelosta. Ennen lentoa sitä miettii monta päivää ja lennon jälkeen on helpottunut olo kun se koetus on ohi. Tunnen myös levottomuutta jos joku minulle tärkeä henkilö on lentokoneessa ilman minua matkalla johonkin. Paha paikka. :)
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Olen lentänyt aika paljon, enkä kyllä tunnusta pelkääväni lentokoneessa. Päinvastoin. Pidän lentokonetta ylivoimaisesti parhaimpana, mukavimpana ja rentouttavimpana matkustusmuotona.

Kannattaa muistaa, että on todennäköisempää, että ihminen heittää henkensä jäädessään auton alle kotikaupungin pääkadulla, kuin että kuolee lentokoneonnettomuudessa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Itse myönnän kärsiväni selkeästi lentopelosta. Ennen lentoa sitä miettii monta päivää ja lennon jälkeen on helpottunut olo kun se koetus on ohi. Tunnen myös levottomuutta jos joku minulle tärkeä henkilö on lentokoneessa ilman minua matkalla johonkin. Paha paikka"

Voisitko hieman kertoa tarkemmin lentopelostasi ja syistä miten onnistut peittämään järjen äänen päässäsi?

Lentopelko on aina kiehtonut minua ihan jo sen absurdiuden takia.

Niin tuota, ihan mielenkiinnosta kyselen vaikka ehkä hieman vittuilevalla sävyllä...

Niin, itselleni lentäminen on matkustusmuoto ja olen ilmeisesti jo niin tottunut siihen että elimistöni osaa automaattisesti tasata paineet tms. koska en nykyään edes huomaa nousuja ja laskuja, olen nimittäin aivan varma että vielä 10 vuotta sitten paineenmuutokset kyllä tuntuivat. (tai sitten tuo on tapahtunut ihan iän+kasvun takia)
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
En pelkää jos lento sujuu hyvin ja rauhallisesti mutta kovassa turbulenssissa pelottaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En pelkää, mutta pienkoneella matkustaminen on vittumaista, isolla matkustajakoneella mukavaa. Lähdössä on jotain hienoa...
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän se aina jännittää mennä koneeseen, mieleeni pulpahtaa aina seuraava hajatelma : miten ihmeessä tuollainen mötikkä pysyy ilmassa sinne päästyään?

Eikä lentäminen muutenkaan mikään nautinto ole, ainakaan finnairilla turistissa. Ahdas penkki, jolla huono asento, pahaa ruokaa, ahtaat käytävät eikä juomien tarjoilukaan tahdo aina pelata. Sekä laskeutumisen yhteydessä tapahtuva ryntäämis-efekti on kerrassaan mieltä ylentävä.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lentokertoja alkaa olla varmaan n. 100 kpl takana ja ei ole kyllä koskaan lentäminen pelottanut.
Paha turbulenssikin on oikeastaan ihan hauskaa, paitsi jos muut ympärillä pelkää kauheasti.

Menen muuten omanikäisen parhaan ystäväni kanssa kesällä kaksistaan kahden viikon lomalle, ja tämä pelkää lentämistä ihan kamalasti. Nousu ei kuulemma pelota, mutta kaikki sen jälkeen.
Onko mitään hyviä vinkkejä jolla neitiä voisi rauhoitella?
Ehdotin että otamme pelikortit mukaan ja pelaamme räsypokkaa. Muu matkustamo ei ehkä tykkäisi siitä ideasta.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti varjo
Voisitko hieman kertoa tarkemmin lentopelostasi ja syistä miten onnistut peittämään järjen äänen päässäsi?

Lentopelko on aina kiehtonut minua ihan jo sen absurdiuden takia.

En ole Ikijokeri, mutta pakko oli tarttua tähän paksuun tekstiin. Maailmasta löytyy ziljoona absurdimpaakin pelon aihetta. Ja se järjen ääni muuttuu usein hämäräksi taustamölyksi, vaikka kuinka tiedostaisi pelkonsa järjettömyyden.

Minä pelkään lentämistä. Tiedän, että se on turvallinen ja mukava tapa matkustaa ja tykkään katsella koneta lentokentällä, mutta kun sillä vehkeellä pitää matkustamaan lähteä, niin alkaa vapina. Lieneekö syynä sitten se, että ensimmäistä kertaa astuin lentokoneeseen, kun ikää oli 12vee ja sitä ennen melkein aina kun oli kuullut lentokoneista jotain puhuttavan esim. tiedotudsvälineissä, oli kyseessä jokin onnettomuus tai vaaratilanne. Järjetöntä kyllä, mutta ei se järjen ääni sieltä voittajaksi ole vielä selvinnyt.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti girlzilla
Ehdotin että otamme pelikortit mukaan ja pelaamme räsypokkaa. Muu matkustamo ei ehkä tykkäisi siitä ideasta.
Sanotaan näin, että arviolta puolet matkustamosta melko varmasti tykkäisi ideasta. :D
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En pelkää, mutta ehkä jonkin sortin jännitystä koen ennen lentoa. Varsinaisesti en usko tuon jännityksen liittyvän mitenkään pelkoon, vaan siihen, että lentomatkailu on meikäläisen kohdalla kuitenkin melkoisen harvinaista ja siksi tavallisuudesta poikkeavaa. Ja ihmisellä kun on sellainen luonne, että kaikki tavallisuudesta poikkeava jännittää jossain määrin.

Kymmenen lentoa on takana, edellisestä on tosin jo 7 ja ½ vuotta aikaa. Nyt vajaan parin viikon päästä on reissu edessä. Toivottavasti toinekin heti muutaman päivän perään. Lennot välillä HKI-Praha-HKI.

Ensimmäisellä lennollani, keväällä '89 kärsin laskussa melkoisista korvakivuista vaikka kuinka söin purkkaa. Nousussa ei juurikaan tuntunut mitään. Toisella kertaa nuo kivut olivat jo poissa ja vain korvien lukkoisuutta esiintyi.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Enpä voi sanoa pelkääväni vaikka ymmärrän kyllä että se saattaa jännittää.

Tilanne on periaatteessa sama kuin junassa tai bussissa, matkan turvallisuus on kuljettajan/kuljettajien vastuulla sillä erotuksella että mahdollisten ongelmien tullessa matkan nopea keskeyttäminen turvallisesti on hankalampaa.

Itseltä löytyy lentolupakirja ja ensimmäisellä yksinlennollani olin jännittynyt. Jos olisin pelännyt niin en olisi noussut kabiiniin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lentäminen ei pelota, mutta helvetin tylsää hommaa se on. Etenkin noilla yli kymmenen tunnin lennoilla alkaa jossain vaiheessa tympiä todella pahasti eikä nukkuminenkaan juuri meikäläiseltä onnistu.

Lisäksi jos asiaa alkaa oikein analyyttisesti ajatella, saatta tuntua vähän absurdilta istuskella tuhatta kiitävässä metalliputkessa Atlantin yllä kymmenen kilometrin korkeudessa.
 

Miguel

Jäsen
Viestin lähetti Snakster
Lentäminen ei pelota, mutta helvetin tylsää hommaa se on. Etenkin noilla yli kymmenen tunnin lennoilla alkaa jossain vaiheessa tympiä todella pahasti eikä nukkuminenkaan juuri meikäläiseltä onnistu.

Juuri näin. Ennen ilmaan nousua pistän yleensä silmät kiinni ja nojaan tukevasti taaksepäin rentoutuakseni. Sanokoon joku peloksi, mutta yleensä pitkille reissuille lähtiessä on silkkaa jännitystä ilmassa muutenkin kuin lentämisen suhteen.

Ja pitkät lentomatkat ovat todellakin tylsiä minunkaltaisille huonoille nukkujille. Tila on ahdas ja asento liian pysty. Oli aikoinaan todellista herkkua tulla Coloradosta asti. Atlantin ylityksen aikana unirytminkin olisi pitänyt olla kohdallaan, mutta millään ei tullut uni simmuun. Sitten kun jämäkästi päätin, että valvotaan nyt suosiolla nämä viimeiset tunnit, ei kestänyt kauankaan kun jo vetelin sikeitä. Jänniä ovat psyyken kiemurat.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
En pelkää lentämistä ,mutta jännitän ennen lentoa jonkin verran.
Olen snaksterin kanssa samaa mieltä ,että lentäminen on "suhteellisen" tylsää hommaa,varsinkin yli 5 tunnin lennot ,joilloin alkaa tupakoivalle # 77:lle tulla pieniä "vieroitusoireita".=)
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pelkään, en pelkää, pelkään, jännitän...

En ole matkustanut kovinkaan paljoa lentokoneella, ainoastaan viime kesänä tuli koettua lento Kreetalle ja sieltä takaisin. Ennen matkaa todellakin pelkäsin lentämistä, ajatus siitä, että olen tavallaan tyhjän päällä ilmassa ja täysin kykenemätön pelastautumaan jos jotain tapahtuu tuntui karmaisevalta. Olin aivan varma, etten kykene nukkumaan lentoa edeltävänä yönä, saatikka sitten nukkumaan koneessa tms. Tiedän hyvin faktan siitä, että lento-onnettomuutta todennäköisempi kuolinsyy on vaikkapa auto-onnettomuus, mutta kun tuolle pelolle ei voinut mitään, niin sittenhän ei voinut...

Yllätyksekseni sain kuitenkin huomata lentoasemalla, etteivät ne kädet tärisseetkään, ja edeltävänä yönäkin olin nukkunut paremmin kuin yleensä koskaan mitään matkaa edeltävänä yönä. Koneessa totta kai jännitti etenkin aluksi hieman enemmän, mutta kun kun kielsin itseltäni tyhjän päällä keikkumista koskevat ajatukset, ei pelko päässyt kasvamaan missään vaiheessa erityisen huomattavaksi. Paluulennolla kykenin sitten jo nukkumaankin koneessa, tosin osansa oli varmaan silläkin, että olin tuossa vaiheessa valvonut ~20h, paahtunut koko päivän ulkoilmassa ja auringossa jne.

Noiden kahden lennon pohjalta lukisin itseni henkilöksi, joka jännittää lentoa kenties hieman "normaalia" enemmän, muttei kuitenkaan pelkää ääni vapisten.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan se lentokoneella matkustaminen kaikesta huolimatta mitä on tapahtunut kuitenkin turvallista verrattuna esim. kun matkustaa autolla vaikka viereiseen kaupunkiin.

En pelkää lentämistä ja niin kuin muutkin on tässä maininnut, että tylsäähän se on vaikka istuisi kuinka VIP paikalla. ;)
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Uudet ja erilaiset tilanteet yleensä ihmisille aiheuttavat jännitystä ja joskus myös pelkoa. Itse en ole koskaan pelännyt lentämistä, mutta jännitin kyllä aikanaan kun lentäminen ei ollut osa normaalia elämä. Tai ei lentäminen ole nykyäänkään, mutta koneessa oleminen lennon aikana matkustajan osassa on sitä kyllä.

Viimeiset viisi vuotta olen koneessa istunut käytännössä joka viikko ja satunnaiset paikallisbussikyydit jänittävät paljon enemmän, koaka en ole oikein varma siitä että miten se homma toimii. Lentoliikenne on hanskassa paljon paremmin.

Lentäminen on siis matkustustavoista se turvallisin.

Old TJ
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Se lentoonnousuvaihe on ihan mukavaa, mutta yleensä lento muuttuu pian sen jälkeen melko tylsäksi. Sitten sitä vaan istuu ja odottaa, että ollaan perillä. Etenkin mannertenväliset lennot ovat tylsiä niiden keston takia. Siellähän jökötät sen 10-13 tuntia, eikä taukoja voi pitää.

Tosin vaihdan mannerta mielummin toki lentäen kuin vaikka laivalla.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Fifty-sixty

Kiitoradan päässä oleva fiilis on kaiketi jostain lievän pelon ja hillittömän innostumisen välimaastosta?

Keskikokoiset koneet ovat OK mutta isommat häkkyrät (esim. Atlantin ylityksissä), jotka tuntuvat nousevan maasta kiinnityspultit alas varisten, ovat lievää horroria...

Puhumattakaan SAS:n propellikoneista Turku-Tukholma välillä. Olen varma, että potkupallossa Popovitsh bongasi traumansa juuri näistä lentävistä hammastahnatuubeista.

Noin muuten lentäminen on minulle ongelmatonta. Matkakorkeudessa pilvien päällä cruisailu jaksaa viehättää aina vaan.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Designer
Etenkin mannertenväliset lennot ovat tylsiä niiden keston takia. Siellähän jökötät sen 10-13 tuntia, eikä taukoja voi pitää.


Joo ja puhumattakaan toki mahdollisista koneen vaihdoista, joihin saattaa sitten liittyä kuuden tunnin odottelua jumalan selän takana lentokentällä...Uhh.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän ketjuun liittyen tekisi mieleni kysyä, että kuuluuko kukaan Jatkoaikalaisista ns. kymppitonnin kerhoon? Itsehän en ko. klubiin kuulu, mutta kaukana liittyminen ei ole ollut. Sillä kertaa mukavuuden halu sai kuitenkin odottamaan perille pääsyä.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Re: Fifty-sixty

Viestin lähetti Pressiboxi


Keskikokoiset koneet ovat OK mutta isommat häkkyrät (esim. Atlantin ylityksissä), jotka tuntuvat nousevan maasta kiinnityspultit alas varisten, ovat lievää horroria...

Puhumattakaan SAS:n propellikoneista Turku-Tukholma välillä. Olen varma, että potkupallossa Popovitsh bongasi traumansa juuri näistä lentävistä hammastahnatuubeista.

.. tai puhumattakaan Finnairin vanhoista DC9:stä jotka lentävät kotimaanlentoja.. Nitisevät, natisevat, heiluvat ja tärisevät.

Nimim. Kittilä-Helsinki @ Finnair DC9, ainoa eurooppalainen koko koneessa henkilökunnan lisäksi.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pientä jännitystä on havaittavissa aina, kun koneeseen istahtaa. Johtuneeko siitä, että aikanaan on nähnyt hyvinkin läheltä koneita, joiden kunto herätti kysymyksen jos toisenkin. Tosin se on sanottava, että kotimaiset koneet eivät kuulu tähän kategoriaan; kyseessä olivat pääsääntöisesti itäblokin yhtiöiden koneet.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
No meikäläinen ainakin rentoutuu, jahka on saanut pakollisen viskitilkkasensa kätöseen lentoemolta. Ei tuo lentely on koskaan erityisemmin jännittänyt. Ainoa jännityksenaihe onkin jalkatilan riittävyys. Lentopelosta en ole koskaan kärsinyt.

Mielenkiintoinen kokemus tuo lentäminen silti on, kun siihen oikein asennoituu. Lentoemon tuoman viskilastin jälkeen olo lienee samanlainen kuin Ipan kannattajilla normaalisti - höyryä päässä ja jalat tukevasti ilmassa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös