Pelitapakeskustelu

  • 611 425
  • 4 182

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Suhonen tykkää provosoida ja kärjistää, jotta saa ajatuksiaan esille, mutta tottakai hänen jengeillä on pelitapa.

Näyttää siltä, että Suhosen mediapelikirja vie meidänpeli-lahkolaisia kebab-kioskille. Hassua on, että osataan kyllä lukea johtavaksi itseään kutsuvan mediapelikirjaa, mutta esimerkiksi Tamin ja Alpon mediapelikirjoja tavataan kuin piru raamattua.
 

Fordél

Jäsen
Tilastoin tänään Pelicans - KalPa -ottelusta 5vs5 -pelissä ne tilanteet, joissa joukkue pelasi kontrolloidusti kiekon hyökkäyspäähän ja mitä sen jälkeen tapahtui: tuliko laukaus, käynnistettiinkö kulmapeli vai menetettiinkö kiekko? Tilastoinnista jäi pois tilanteet, joissa kiekko heitettiin selkeesti ennen sinisen ylitystä vastustajan päätyyn.

Pelicans
1-2 hyökkääjän kontolloidut hyökkäykset, yht. 11
-Laukaus 8
-Kulmapeli 1
-Kiekon menetys 2

3 hyökkääjän kontrolloidut rintamahyökkäykset, yht. 18 kpl
-Laukaus 7
-Kulmapeli 4
-Kiekon menetys 7

Yhteensä kontrolloidut hyökkäykset 29 kpl
-Laukaus 15
-Kulmapeli 5
-Kiekon menetys 9

KalPa
1-2 hyökkääjän kontolloidut hyökkäykset, yht. 15 kpl
-Laukaus 7
-Kulmapeli 4
-Kiekon menetys 4

3 hyökkääjän kontrolloidut rintamahyökkäykset, yht. 22 kpl
-Laukaus 13
-Kulmapeli 4
-Kiekon menetys 5

Yhteensä kontrolloidut hyökkäykset 37 kpl

-Laukaus 20
-Kulmapeli 8
-Kiekon menetys 9

Johtopäätös: KalPa pelasi enemmän kontrolloituja hyökkäyksiä ja ne päätyivät Pelicansia useammin laukaukseen tai kulmapeliin.

Tämä ei ole yllättävä tieto kun seurasi peliä. KalPa pelasi ihan hyvää lyhysyöttöpeliä ja pyrki kontrolloimaan kiekkoa. KalPa pääsi pelaamaan Pelicansia paremmin kiekon kontrolloidusti vastustajan alueelle, jossa KalPa pyrki päättämään hyökkäyksen laukaukseen. Ja kun kaverit on hyvin rintamassa mukana, on irtokiekoille menijöitä. Varsinkin ensimmäisessä erässä tämä toimi todella hyvin. Ehkä yllättävää tilastoissa oli se, että enää ei pyritty niin hanakasti kulmapelin pyörittämiseen kuin esimerkiksi Pekka Virran aikana tuntui.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Keskinen on mielestäsi fiksu, joten on selvää, että valehtelen tai olen niin idiootti etten ymmärrä hänen puheitaan.

En menisi niin pitkälle, sillä vaikka sanoin Keskisen vaikuttavan fiksulta tapaukselta, niin en myös poissulje sitä vaihtoehtoa että hän olisi idiootti jonka mielestä pelikirjaa ei tarvita koskaan, milloin ja ikinä. Minun on vaan vaikea uskoa tätä entiseltä huippupelaajalta.

Onhan pelikirja jenkeissä tuttu juttu mutta jos et ymmärrä mitä tarkoitin, niin et ole seurannut jääkiekkokeskustelua Suomessa tai täällä Jatkoajan amatöörikerhossa.

En tiedä kirjoitinko epäselvästi vai ymmärsitkö tunteepalossa väärin, mutta tässä vielä kerran: Se on tosiasia, että tämä Sihvonen on onnistunut saamaan tämän pelikirja-termin lanseerattua muualle (yleisesti) käyttöön (Suomessa), mutta se ei tarkoita sitä että tämä olisi jotenkin uusi asia jääkiekossa.

Olen pahoillani kun tämä "pelikirja" (näin yleisellä tasolla) ei sinällään hetkauta enää minua, sillä kuten totesin niin olen kohdannut tämän jo kauan sitten ja on siten minulle päivänselvää.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
En menisi niin pitkälle, sillä vaikka sanoin Keskisen vaikuttavan fiksulta tapaukselta, niin en myös poissulje sitä vaihtoehtoa että hän olisi idiootti jonka mielestä pelikirjaa ei tarvita koskaan, milloin ja ikinä. Minun on vaan vaikea uskoa tätä entiseltä huippupelaajalta.

No kuule et ole ainoa! Niin se kuitenkin sanoi.

En tiedä kirjoitinko epäselvästi vai ymmärsitkö tunteepalossa väärin, mutta tässä vielä kerran: Se on tosiasia, että tämä Sihvonen on onnistunut saamaan tämän pelikirja-termin lanseerattua muualle (yleisesti) käyttöön (Suomessa), mutta se ei tarkoita sitä että tämä olisi jotenkin uusi asia jääkiekossa.

Kyllä se ihan selkokielellä siinä lukee ja ymmärsin mitä tarkoitit. En siltikään ymmärrä miksei pelikirjakeskustelu olisi nykypäivänä relevanttia, vaikka itse termi olisi keksitty 1830-luvulla. Niin, ei tämä ole myöskään minulle uusi ja mullistava asia.

Sen sijaan pelikirjat ovat tulleet jäädäkseen, eli jopa täällä Jatkoajassa on pikkuhiljaa hyväksytty, että sellainen tosiaan on joukkueilla ja sillä on paljon vaikutusta jääkiekossa. Enää ei juurikaan tapella siitä, että onko sillä merkitystä vai ei. Tätä nimittäin todella on tapahtunut.

msg kirjoitti:
Näyttää siltä, että Suhosen mediapelikirja vie meidänpeli-lahkolaisia kebab-kioskille. Hassua on, että osataan kyllä lukea johtavaksi itseään kutsuvan mediapelikirjaa, mutta esimerkiksi Tamin ja Alpon mediapelikirjoja tavataan kuin piru raamattua.

Tirsk, sinä olet aina yhtä lutuinen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
No kuule et ole ainoa! Niin se kuitenkin sanoi.

Sanoi, mutta olisi mielenkiintoista tietää mitä hän sillä tarkoitti. Valitettavasti tämän tietää vain Keskinen itse.

Kyllä se ihan selkokielellä siinä lukee ja ymmärsin mitä tarkoitit. En siltikään ymmärrä miksei pelikirjakeskustelu olisi nykypäivänä relevanttia, vaikka itse termi olisi keksitty 1830-luvulla. Niin, ei tämä ole myöskään minulle uusi ja mullistava asia.

En ole ottanut kantaa onko relevanttia vai ei, kuten sanoin niin jos HMV-tilastot kovettaa niin siitä vaan. Olen pahoilani mutta tämä ei ole mikään uusi asia silti ammattilaisille tai lajia kauemmin seuranneille. Sen sijaan ymmärrän, että tämä voi olla tajuntaa laajentava ja räjäyttävä asia joillekin jatkoajan nimimerkeille ja se suotakoon heille.

Enää ei juurikaan tapella siitä, että onko sillä merkitystä vai ei. Tätä nimittäin todella on tapahtunut.

Tätä sen sijaan minun on vaikea uskoa. Lähinnä keskustelu on ollut akselilla kuinka suuri merkitys sillä on.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Sanoi, mutta olisi mielenkiintoista tietää mitä hän sillä tarkoitti. Valitettavasti tämän tietää vain Keskinen itse.

No se meni jotenkin niin, että ei siellä kentällä ehdi mitään pelikirjoja miettiä.

En ole ottanut kantaa onko relevanttia vai ei, kuten sanoin niin jos HMV-tilastot kovettaa niin siitä vaan. Olen pahoilani mutta tämä ei ole mikään uusi asia silti ammattilaisille tai lajia kauemmin seuranneille. Sen sijaan ymmärrän, että tämä voi olla tajuntaa laajentava ja räjäyttävä asia joillekin jatkoajan nimimerkeille ja se suotakoon heille.

Niin edelleen, mitä väliä sillä on koska se asia on keksitty? Juurihan tuossa kerroit minulle, kuinka jo Broad Street Bulliesilla oli 70-luvulla pelikirja. Vähentääkö se nyt jotenkin tämän asian relevanssia nykypäivänä, vai miksi sinun pitää siitä muistutella?

Ja olen pahoillani etten ole ammattilainen, enkä oikeastaan edes nykyään kuulu mihinkään jääkiekkopiireihin. Sen sijaan olen hieman surullinen jos yksikään tänne kirjoittavista nimimerkeistä on ammattilainen, eikä kykene edes kaltaistemme puuhastelijoiden kanssa keskustelemaan asioista asioina. Joka jumalan kerta se pitää kääntää sitten joksikin henkilökohtaiseksi. (Tai ainakin se ajoittain tuntuu siltä, ehkä mää olen itkupilli, who knows)
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin edelleen, mitä väliä sillä on koska se asia on keksitty? Juurihan tuossa kerroit minulle, kuinka jo Broad Street Bulliesilla oli 70-luvulla pelikirja. Vähentääkö se nyt jotenkin tämän asian relevanssia nykypäivänä, vai miksi sinun pitää siitä muistutella?

Olen pahoillani jos otit viestini vittuiluna ja muistutteluna, ajattelin vaan kirjoittaa tänne muidenkin nimimerkkien iloksi, tiedoksi jne.

En tiennyt tuon olevan arka kohta Sinulle.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Olen pahoillani jos otit viestini vittuiluna ja muistutteluna, ajattelin vaan kirjoittaa tänne muidenkin nimimerkkien iloksi, tiedoksi jne.

En tiennyt tuon olevan arka kohta Sinulle.

Älä nyt viitsi esittää tyhmää. Etkä sinä ainoa ole, joka tuota tekee tai on tehnyt. Olisin mielelläni kuullut, että mitä se todistaa kun niitä on ollut vuodesta se ja se?

LaTe_Show kirjoitti:
Vaikea uskoa, mutta ehkä se on näin kun kerta sanot niin.

Pakkohan tässä on rehellisen suomalaisen miehen sanaan luottaa.

No saatiinhan se vittuilukorttikin sieltä kaivettua. Eikä tarvitse edes luottaa sanaan, kun voi tehdä omaa tutkimustyötä, mikäli asia kiinnostaa. Jos et halua, niin sitten et halua.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Olisin mielelläni kuullut, että mitä se todistaa kun niitä on ollut vuodesta se ja se?

Todistaa sitä, että tämä asia on tullut jäädäkseen jo ajat sitten Suomessa, toki vasta viimevuosina mediassa.

No saatiinhan se vittuilukorttikin sieltä kaivettua.

Olen toistamiseen pahoillani, että otit viestini vittuiluna. Itselläni on eri näkemys perustuen siihen mitä itse olen ehtinyt täällä lukemaan näitä ketjuja ja viestejä. Mutta jos kerta sanot että palstan arkistot todistavat toisin, niin hyvä näin. Asia ei kiinnosta niin paljoaa, että lähtisin tätä erikseen todistamaan vääräksi tai edes todeksi. En todellakaan kiistä sinun olevan sitä mieltä kun mitä olet.

Ehkä minä (ja Esa Keskinen?) ilmaisemme itsemme jotenkin epäselvästi...

Sen sijaan olen hieman surullinen jos yksikään tänne kirjoittavista nimimerkeistä on ammattilainen, eikä kykene edes kaltaistemme puuhastelijoiden kanssa keskustelemaan asioista asioina.

Täysin samaa mieltä. Mutta olen kuullut, että ammattilaisilla ei välttämättä ole aikaa esittää vastauksia heikkoihin kysymyksiin...
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Todistaa sitä, että tämä asia on tullut jäädäkseen jo ajat sitten Suomessa, toki vasta viimevuosina mediassa.

Olen toistamiseen pahoillani, että otit viestini vittuiluna. Itselläni on eri näkemys perustuen siihen mitä itse olen ehtinyt täällä lukemaan näitä ketjuja ja viestejä. Mutta jos kerta sanot että palstan arkistot todistavat toisin, niin hyvä näin. Asia ei kiinnosta niin paljoaa, että lähtisin tätä erikseen todistamaan vääräksi tai edes todeksi. En todellakaan kiistä sinun olevan sitä mieltä kun mitä olet.

Heh, no miten se sitten pitäisi ottaa? No joo, sama kait se, varmaan tässä on täälläkin päässä yhtä lailla vikaa. Tulee vain näitä tekstejä luettua välillä vähän turhan tosissaan.

Ja varmaan teillä ammattipiireissä on hommat olleet hanskassa jo pitkään, minä luin Jääkiekkolehdet, Veikkaajat, Pro Hockeyt, Kiekkolehdet sun muut mutta en kyllä yhtäkään kertaa muista lukeneeni mistään pelikirjoista 90-luvun alkupuolen paikkeilta aina tuonne Ilmestyskirjan Pedon teksteihin asti.

Silloin oli tärkeää pitää oma pää puhtaana, pelata joukkueena, aloitukset olivat tärkeitä, kiekko kannatti pelata viivaan ja maalille, läheltä nostettiin ylös, Ruotsi jäädytti peliä ja puolusti timanttisesti keskustaa. Aina ei tarvinnut myöskään olla lämäri. Omista mielellään nopeasti pois ja jalkoja liikkeelle.

Veikkaajahan toki pääsi jo sille tasolle, että Josef Boumedienne ja Miska Kangasniemi antoivat kovia pommeja joilla pehmitettiin vastustajan kovia jätkiä.

Pro Hockeyssa keskusteltiin siitä ansaitseeko Teemu Selänne Calder Trophyn vai tulisiko se sittenkin antaa Joe Juneaulle, ja ihmeteltiin kuinka Joey Kocurin nyrkit saivat luita murtumaan toisten kasvoilta.

Mutta eiköhän me täällä Suomessakin pikkuhiljaa päästä sinne sivistyneiden palloilukulttuurien tasolle myös tässä pelikirja- ja taktiikka-asiassa. Ihan joka tasolla. Jenkeissä tuntuisi olevan hommat mallillaan myös tällaiselle propellipäälle, etenkin jos sattuu pitämään baseballista tai jefusta. Sitä odotellessa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Täysin samaa mieltä. Mutta olen kuullut, että ammattilaisilla ei välttämättä ole aikaa esittää vastauksia heikkoihin kysymyksiin...

Heh, no se on sen yhden ihmisen näkemys asiaan. Tohdin luottaa siihen, että toisenlaisiakin on (ainakin jossain päin maailmaa).
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Karrikoiden sanottuna Nummelinin ja Karlssonin tasoiset kaverit vähät välittävät valmentajan puheista ja piirroksista, he katsovat hetken aikaa kenttää ja tekevät pelin kannalta järkevän ratkaisun. He vaan osaavat pelata jääkiekkoa oikein.

Ei pidä paikkaansa. Nummelin peruutti Karjala turnauksessa monta kertaa oman maalin taakse pelaamaan viivelähtöä. Tekikö näin kun pelasi Wildissa aikanaan? No ok en tarkkaan muista tai tiedäkään mutta epäilen että ei kovin usein. Nythän toki voi seurata miten pelaa TPS:ssä. Ennakoin että Pajuojan TPS:ssä ei peruuta viivelähtöön (lähellekään) yhtä usein kuin Jalosen joukkueessa mutta jää toki nähtäväksi.

Eikä muutenkaan yksittäinen pelaaja voi jääkiekossa alkaa liikaa sooloilemaan, jos valmentajan pelikirjaan kuuluvat vaikka viivelähdöt ja opetetaan miten luetaan milloin se suoritetaan jne, niin jos yksittäinen pelaaja merkittävällä tavalla tästä poikkeaa niin koko joukkue on sekaisin. Muuthan eivät osaa reagoida oikein suhteessa Nummeliniin ja jos Nummelin lähtee vaikka nostamaan nopeaa kun muu joukkue lukee tilanteen viivelähdöksi niin ongelmissa ollaan. Mitä Nummelin voi tilanteessa sitten tehdä? Kuljettaa 1 vs.5? Syöttöpaikkoja esimerkiksi ei välttämättä muut tarjoa koska ennakoivat viivelähtöä.

Mitä tulee tähän muuhun keskusteluun niin fakta on että tällä palstalla useiden toimesta aikanaan nimenomaan väitettiin että pelikirjaa ei ole, ei mitään että mikä merkitys jne. vaan että sitä ei jääkiekossa ole ja piste. Myöskin minulle on palstalla väitetty että Sihvonen keksi termin pelikirja jääkiekkoon. Näitä keskustelu kyllä löytyy jos jaksaa hakea, minun viestihistoriaa hakemalla pitäisi ainakin näitä keskusteluja löytyä, ehkä jostain vuosilta 2005-2007.

edit. ei taida näkyä kuin 500 viimeisintä viestiä, tai sitten en tiedä miten saa näkyviin, joten jäänee vanhat keskustelut tarkistamatta.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ei pidä paikkaansa. Nummelin peruutti Karjala turnauksessa monta kertaa oman maalin taakse pelaamaan viivelähtöä. Tekikö näin kun pelasi Wildissa aikanaan? No ok en tarkkaan muista tai tiedäkään mutta epäilen että ei kovin usein. Nythän toki voi seurata miten pelaa TPS:ssä. Ennakoin että Pajuojan TPS:ssä ei peruuta viivelähtöön (lähellekään) yhtä usein kuin Jalosen joukkueessa mutta jää toki nähtäväksi.

Sen minä vielä sanon, että Nummelin oli tänään jää-tä-vän kova kun pääsi pistämään tahtia ottelun lopussa. Alkupuoli meni sitten enemmän pitkien kiekkojen heittelyksi.

On se vaan edelleen Suomen top 3 kiekollinen pakki, ei mahda mitään.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ja varmaan teillä ammattipiireissä on hommat olleet hanskassa jo pitkään, minä luin Jääkiekkolehdet, Veikkaajat, Pro Hockeyt, Kiekkolehdet sun muut mutta en kyllä yhtäkään kertaa muista lukeneeni mistään pelikirjoista 90-luvun alkupuolen paikkeilta aina tuonne Ilmestyskirjan Pedon teksteihin asti.

OK, nyt ymmärrän paremmin. En ihmettele ettet välttämättä ymmärrä minua (ja minä sinua), jos sinulla oli Pro Hockey ja minulla Howie Meeker...
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
OK, nyt ymmärrän paremmin. En ihmettele ettet välttämättä ymmärrä minua (ja minä sinua), jos sinulla oli Pro Hockey ja minulla Howie Meeker...

Minä nyt en ymmärrä edes itseäni suurimman osan ajasta. Kyllä sinä fiksu kaveri olet, ei tässä siitä ole kyse.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Minä nyt en ymmärrä edes itseäni suurimman osan ajasta. Kyllä sinä fiksu kaveri olet, ei tässä siitä ole kyse.

Hei nou hätä, kunhan tapan aikaa ja teen niinkuin tarina kertoo apinan sanoneen leijonalle "just talking shit with my friends."
 

Fordél

Jäsen
Lauri Marjamäki toi tänään Spormagasinetissa hyvin esille kuinka monimutkaisesta prosessista on kyse kun puhutaan menestyvästä kiekkojoukkueesta. Marjamäki nosti muun muassa esiin kuinka valmentajat tuppaavat miettimään liikaakin pelitavallisia juttuja kun vastaus ongelmaan voi löytyä esimerkiksi joukkueen ilmapiiristä tai onko yksilöt menossa oikeeseen suuntaan.

Marjamäen oma menestymisen resepti jakaantui neljään kulmakiveen, joita olivat yksilölähtöinen ajattelu (esim. luotto yksilöön ja yksilön oman ajattelun tukeminen, itseohjautuvuus) ammatittamaisuus (esim. harjoittelun laatu, arki), joukkue (esim. arvomaailma, ilmapiiri, pelitapa) ja toimintaympäristö (esim. media, yhteistyökumppanit, fanit, oppilaitokset).

Hyvä kiteytys Marjamäeltä ja hyvä esimerkki siitä miten nämä uuden koulukunnan valmentajamme näkevät valmentamisen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei pidä paikkaansa. Nummelin peruutti Karjala turnauksessa monta kertaa oman maalin taakse pelaamaan viivelähtöä...

Kyse onkin siitä, että tekeekö Nummelin tämän siitä syystä, että valmentaja niin käskee vai tekeekö hän sen siksi, koska se on kyseisessä tilanteessa järkevin ratkaisu. Minä väitän, että syynä on jälkimmäinen. Nummelin on sen tyylinen pelaaja tuolla kokemukselle, että hän pystyisi sopeutumaan mihin tahansa taktiikkaan vaikka ei olisi kuullut sanaakaan valmenjan suusta.

Tästä huolimatta Nummelin on hyökkäysorientoitunut pelaaja ja haluaisi aina heittää pitkän avauksen avulla hyökkääjän läpi, eikä hieroa kiekkoa omissa. Eli vaikka Nummelin antaa lausunnon, jossa hän kaipaa nopeampaa hyökkäämistä, hän tekee silti kentällä oikeita ratkaisuja.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Kyse onkin siitä, että tekeekö Nummelin tämän siitä syystä, että valmentaja niin käskee vai tekeekö hän sen siksi, koska se on kyseisessä tilanteessa järkevin ratkaisu.

Koska valmentaja käskee, tai jos toisella tavalla sanoo niin koska valmentajan pelikirja kutsuu näitä tekoja.

Valmentaja kuitenkin määrittää pelitapaa jonka sisällä toki Nummelin voi, ja pitääkin (ainakin Jalosen pelissä), tehdä myös omia päätöksiä. Kuitenkin Nummelinin on vaikea kentällä organisoida vaikka viivelähtöjä jos valmentaja ei ole tätä opettanut tai harjoituttanut, muu joukkue ei osaa tällöin reagoida oikein suhteessa Nummeliniin ja pelaamisesta tulee sotkua ja valmentajakin varmasti ärsyyntyy.

Nopeiden pelaaminen voisi ehkä onnistua paremmin, mutta kyllä sekin sotkee joukkueen pelaamista jos muut lukevat tilanteet selvinä viivelähtöinä ja yksi pelaaja (vaikka Nummelin) pelaisi ne aina nopeasti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Nopeiden pelaaminen voisi ehkä onnistua paremmin, mutta kyllä sekin sotkee joukkueen pelaamista jos muut lukevat tilanteet selvinä viivelähtöinä ja yksi pelaaja (vaikka Nummelin) pelaisi ne aina nopeasti.

Kyse on nimenomaan pelinlukemisesta ja siinä Karlssonin ja Nummelinin kaltaiset pelaajat ovat huippuja. Tästä syystä heidät voitaisiin istuttaa mihin pelitapaan tahansa ja he pystyisivät toteuttamaan sitä ilman suurempaa opastusta. He eivät pelaa muun joukkueen kanssa eri pelitapaa, koska se ei ole järkevää.

Ässissä on Tommi Taimi, joka on ihan lupaava pakki. Häneltä puuttuu juuri tuo pelinlukukyky ja siksi tekee jatkuvasti vääriä ratkaisuja. Ville Uusitalo oli tällainen pelaaja, mutta ymmärsi, että ollakseen hyvä, hänen tulee pelata nöyrästi valmentajan ohjeiden mukaiseti. Huippuesimerkki olisi tietysti Tero Konttinen, mutta annetaan sen olla.
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Tilastoin tänään Pelicans - KalPa -ottelusta 5vs5 -pelissä ne tilanteet, joissa joukkue pelasi kontrolloidusti kiekon hyökkäyspäähän ja mitä sen jälkeen tapahtui: tuliko laukaus, käynnistettiinkö kulmapeli vai menetettiinkö kiekko?...

Hyvää työtä teit. Katsoin itse saman pelin sivusilmällä seuraten ja tilastosi tukevat epämääräisiä havaintojani.

Heitit kyllä pahan ongelman meikäläisen ns. uudelle tavalle tilastoida. Kumpi on lopulta parempi tapa tilastoida hyökkäyksiinlähdöt: hyökkäävän joukkueen organisoitumisen perusteella vai puolustavan joukkueen puolustusvalmiuden perusteella? Tuo sinun tapasi on varmasti helpompi laskea ja vähemmillä virheillä, kun siinä ei tarvitse erikseen miettiä, oliko vastustajalla valmis puolustusnelikko tai -viisikko vai eikö ihan ehtinyt ja siihen tv-kuvakin taipuu helpommin, mutta mielestäni se antaa ehkä vähemmän tietoa koko pelistä. Paha mennä sanomaan, kumpi parempi.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kyse on nimenomaan pelinlukemisesta ja siinä Karlssonin ja Nummelinin kaltaiset pelaajat ovat huippuja. Tästä syystä heidät voitaisiin istuttaa mihin pelitapaan tahansa ja he pystyisivät toteuttamaan sitä ilman suurempaa opastusta. He eivät pelaa muun joukkueen kanssa eri pelitapaa, koska se ei ole järkevää.

Olen samaa mieltä. Jos lainaan herra X:n termiä, niin huiput pelaavat tavallaan "epäpeliä" verrattuna muihin, koska he pystyvät siihen ja toisaalta juuri siksi syntyy se pieni ero muihin pelaajiin.

Ymmärrän kyllä sen näkökulman, että tuossa on vaara pelin sekoamiselle mutta pelaaja joka on sitoutunut pelitapaan ja tekee sen sisällä poikkeuksellisia ratkaisuja on erittäin arvokas.

Kyllähän sen jännästi huomaa vaikka nyt SM-Liigassa, kun seuraa Mikko Koivuja ja kavereita ja vertaa näihin hyviin liigapelaajiin, niin keinovalikoima on eri tasolla näillä huippupelaajilla. Ja taitotasonsa turvin toisaalta saavat myös pelitavan kutsumia ratkaisuja tehtyä tilanteissa joissa normaali kaveri ehkä luopuisi kiekosta tai menettäisi sen.

Keltainen Jaffa kirjoitti:
Heitit kyllä pahan ongelman meikäläisen ns. uudelle tavalle tilastoida. Kumpi on lopulta parempi tapa tilastoida hyökkäyksiinlähdöt: hyökkäävän joukkueen organisoitumisen perusteella vai puolustavan joukkueen puolustusvalmiuden perusteella? Tuo sinun tapasi on varmasti helpompi laskea ja vähemmillä virheillä, kun siinä ei tarvitse erikseen miettiä, oliko vastustajalla valmis puolustusnelikko tai -viisikko vai eikö ihan ehtinyt ja siihen tv-kuvakin taipuu helpommin, mutta mielestäni se antaa ehkä vähemmän tietoa koko pelistä. Paha mennä sanomaan, kumpi parempi.

Minäkin tykkäsin Fordélin tilastoista ja ne antoivat sen suuntaista tietoa mikä on taas hyvin hyödyllistä. Sen mitä itse olen koittanut ruutuvihkoon piirrellä, niin tosiaan kerralla ei kannata yritää kuin ihan yhtä pelin osa-aluetta. Tässä tapauksessa hyökkäyspeliä ja keskialueen ylitystä.

Fordélin tilastoinnista nyt voidaan ainakin heti sanoa, että Pelicans ja KalPa ovat melko lähellä toisiaan ideologisesti, siksi samassa suhteessa kaikki luvut ovat. KalPa on tiedetty vahvaksi kiekkokontrollijoukkueeksi ja niin on myös Pelicans, vaikka hivenen eri tyyliin toteuttavatkin sitä.

Fordélille lisäkysymys, että onko kiekon menetys aina riisto vastustajalle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös