Tarkoitin sitä, että vuosia joukkueen paidassa mainostanut pikkufirma ei välttämättä koe kovin mielekkääksi teoksi, jos seura ilman Liigan yleistä ohjeistusta päättää siirtyä mainostamaan paidassa vain yhtä suurta sponsoria. On sitä herneitä vedetty nenään pienemmistäkin asioista. Eikä kysymys ollut nyt yhdestä pikkujouluehtoosta, vaan koko kauden pituisesta aitiovuokrasta. Kun jokin firma ei ole enää nähtävillä joukkueen peliasussa, niin mitä sitä kyseiseltä seuralta aitiotakaan vuokramaan, sillä näkee ne pelit halvemmallakin.
No ei kai siinä mitään yksipuolista ilmoitusta olisikaan tarkoitusta tehdä - neuvottelemalla asiat ratkaistaan.
Kevään ja kesän aikana sopimusneuvotteluissa joukkueen markkinointihenkilöt toisivat tukijoilleen esille selkeästi joukkueen tavoitteen siirtyä "puhtaampiin" pelipaitoihin. Kysyttäisiin suoraan tukijoilta minkälaiseen yhteistyöhön heillä olisi mahdollisesti tarvetta sekä tuotaisiin esille markkinoinnin kehittämiä uusia ideoita. Jotenkin musta vain tuntuu, että tässä paitamainonnassa vain pitäydytään siinä vanhassa kaavassa eikä edes "uskalleta" yrittää/ehdottaa mitään uutta. "
Näin tehdään, koska näin ollaan aina tehty!"
Lisäksi uskoisin noiden yhteistyöpakettien olevan aina monipuolisempia kuin vain se yksi ainoa logo pelipaidassa. Käsittääkseni se "näkyvyys pelipaidassa" on vain yksi osa tätä kokonaisvaltaista yhteistyösopimusta. Nyt yritysten kanssa pitäisikin neuvotella
yhteistyössä, että JOS tuosta paketista poistettaisiin se "näkyvyys pelipaidassa" kohta - MITÄ yritykset haluaisivat siihen tilalle. Joillekin yrityksille voisi kelvata vaikkapa yrityksen liput hallin ulkopuolisissa lipputangoissa aina otteluiltoina. Toiset yritykset saattaisivat olla tyytyväisiä näkyvyyteen ottelun käsiohjelmassa. Kolmas yritys voisi vaihtaa pelipaitamainoksensa hallin äänimainokseen, neljäs mainintaan ottelun radiomainoksen yhteydessä, viides ehkä lehtimainonnan yhteyteen... Mahdollisuuksia takuuvarmasti on - kyse on vain siitä kuinka rohkeasti näitä uskalletaan ehdottaa sekä ollaan valmiita toteuttamaan. Käytin jo aiemminkin sanontaa, että joukkueiden markkinoinnissa mennään tällä hetkellä yli sieltä mistä aita on matalin.
Olettaisin näin, että tuo esimerkkinä mainitsemasi pikkuyritys on tehnyt kokonaisvaltaisen paketin, johon siis tällä hetkellä kuuluvat pelipaitamainos sekä koko kauden aitiovuokra. Todennäköisesti pakettiin kuuluu vielä jotain muutakin. Kuulostaako se sinusta aivan mahdottomalta, että kyseisen yrityksen edustajien kanssa ei voitaisi neuvotella muutoksista seuraavan kauden pakettiin? Miksi sillekin pikkuyritykselle on se oma logo joukkueen pelipaidan kainalossa niin tärkeä, etteikö mahdollisesti paremmasta ratkaisusta voitaisi edes neuvotella?
Nolointahan hommassa on se että monet näistä pikkutilkkutäkki-mainoksista on myyty ihan pilkkahintaan. Todennäköisesti ainakin muutaman seuran pääsponssorilta olisi voinut saada lupaamalla puhtaamman paidan sen saman kymppitonnin mikä tulee nyt tilkkutäkeistä ja näille pikkusponssoreille olisi voinut myydä muuta.
Monet kuvittelevat että näillä paitojen pikkumainoksilla olisi suurikin merkitys seurojen talouteen. Ei todellakaan ole. Seurat myyvät näitä pikkulappuja naurettavan halvalla. Ja kokonaisuutenakin pelipaita mainoksista tulee seuran kassaan yleisesti alle 10% seuran tuloista. Vähänkin kun seuroissa nähtäisiin vaivaa, päästäisiin joka joukkueessa Bluesin kaltaiseen lopputulokseen ilman talodellisia tappioita.
Tämä on myös oma käsitykseni näistä tilkkutäkeistä. Pienimmät logot myydään pelipaitoihin käytännössä muutamalla tonnilla. Mielestäni tämä on vain ja ainoastaan seurausta siitä, että seuran markkinointihenkilöt eivät "osaa" tarjota pienimmille tukijoilleen lähes mitään muuta kuin "näkyvyyden pelipaidassa". Siitähän se tilkkutäkkiefekti syntyykin, kun näitä pikkumainoksia on joka paikka täynnä.
Esimerkkinä jälleen tuo aiemmin mainitsemani Lahden Pelicans. Lahtelaiset ovat esimerkkinäni siitä syystä, että sattuivat olemaan ainoa joukkue, jolta löysin helposti tuon mediakortin netistä. Pelicansin pelipaidoissa on siis tarjolla 16 mainospaikkaa, joista kuusi on vielä kaksiosaisia.
- hartiat vasen/oikea 5x23cm
- kaulus vasen/oikea 2,5x12cm
- hiha vasen/oikea 5x20cm
- kummiyritys hiha vasen/oikea 5x20cm
- hiha alaosa vasen/oikea 5x20cm
- kylki vasen/oikea 7x20cm
Toisin sanoen jo Pelicansin pelipaidoissakin on 22 erillistä mainospaikkaa. Omien mielikuvieni mukaan heittäisin, että ainakin Ilveksen, KalPa:n ja Kärppien pelipaidoissa olisi vieläkin enemmän mainospaikkoja. Nämähän ovat perinteisesti myös olleet pahimpia tilkkutäkkijoukkueita. Ainakin Kärpillä tilannetta pahentaa vielä se, että pers'tuntumalta noin puolet pelipaidan mainoksista ovat pelaaja- tai ketjukohtaisia.
Näistä määristä oikeasti kun lähtee laskemaan noiden pienimpien mainospaikkojen mahdollisia hintoja, niin kovin suuria lukemia niistä eivät yritykset joudu maksamaan. Eikö joukkueiden markkinointihenkilöt oikeasti keksi mitään muuta vastinetta yritysten sijoittamille niille parin tonnin sponsorisummille kuin "näkyvyyden pelipaidassa"?