Näinhän se tietty on => kaikki tapahtuu aina suhteessa vastustajaan! Mutta fakta on myös se, että joukkueen pelinopeus kasvaa potenssiin heti kun esim. omassa päässä paineen alla oleva kiekollinen pakki tietää missä kaverit ovat ja voi periaatteessa "sokkona" heittää pelin painopisteen toiselle puolelle kaukaloa, josta siellä valmiina oleva pakki tietää jo valmiiksi miten hyökkääjät syöttötarjontaa antavat.
Lätkähän on pelinä niin nopea ja ennen kaikkea nopeasti virtaileva, ettei siinä voi yrittää vain jotain yhtä ja määrättyä kuviota kerrallaan. Hyvä pelitapa tuo kiekolliselle pelaajalle erinäisiä vaihtoehtoja, joita muuta pelaajat hänelle sovitusti ja aktiivisesti tarjoavat.
Loistava kommentti! Tässä nimenomaan korostuu näiden raamien merkitys joukkueen pelaamisessa. Mikäli vaihtoehtoja on liikaa, eli peli varioituu liikaa, niin silloin pelinopeus laskee huomattavasti! Se voi teoriassa tuntua paremmalta vaihtoehdolta, mutta todellisuudessa tekee pelistä hitaampaa ja paljon vaikeampaa. Vaaditaan peliälyltään loistavia pelaajia, jotta voi menestyä kiekolla jota mennään vain "pelaamaan".
Ja esimerkiksi hyökkäyspelaamisessa mainittu asia on aivan keskeinen, sekä myös aivan olennainen osa pelikirja-ajattelua. Näinhän se on myös mm. jenkkifutiksessa jossa pelinrakentajan on tiedettävä ennakkoon missä vastaanottajat menevät. Jefussa on laskettu, että pelinrakentajalla on aikaa n. kolme sekuntia siitä hetkestä kun hän saa pallon käsiinsä. Jääkiekossa aika voi olla jopa lyhyempi ajoittain, joten on ihan selvää, että tarvitaan melko tiukat raamit pelaamiselle.
Pelaajien luovuus ei missään tapauksessa kuole, vaikka raamit ovat olemassa. Päinvastoin pelaajat joutuvat tekemään luovia ratkaisuja, jotta peli kulkisi vaaditulla tavalla. Tästä sitten erottuu niitä loistavia yksilöitä jotka pystyvät huikeisiin suorituksiin tiukasti kontrolloidussa hyökkäämisessä.
Jopa jalkapallossa voidaan puhua samasta asiasta, niin olennaisesta asiasta on kyse. Yhtä lailla futiksessa pallollisen pelaajan vaihtoehtojen määrä pitää olla rajallinen, mielestäni korkeintaan kaksi, jotta pelinopeus säilyy korkeana ja samalla peli myös virtaa hyvin.
Yhtälailla näen myös puolustuspelaamisen pelikirja-asiana. Puolustaminen on monesti jopa hyvinkin staattista, se ei siis muutu niin paljoa kuin vaikka hyökkäyspeli yhden ottelun sisällä. Eniten vaihtelua tulee tilannekohtaisessa reagoinnissa, mutta nämäkin tilanteet ovat tavallaan ennalta jo tiedossa, jos pelikirja on olemassa. Sattumapomppuja tulee aina, mutta ne ovat lopulta aika marginaalisessa osassa kun otteluita ratkaistaan.