HIFK:lla kääntynyt pelaaminen nyt siihen, että melkein pelissä, kun pelissä vastustaja ampuu HIFK:ta enemmän tai ainakin hyvin lähelle samoja lukemia, kun alkukaudesta sillä sektorilla HIFK dominoi pelistä toiseen. Hyvin pitkälle HIFK on viime aikoina kaapinut peleistä pisteitä sillä, että HIFK:lla kärkiosaamista hyökkäyksessä niin valtavasti, että taikovat maaleja melkein tyhjästä. Lisäksi YV ja etenkin viime aikoina AV ovat vireessä. Itse viisikkopelissä on suvantovaihe.
Miksi on vaikeaa? Alkukaudesta pelattiin suoraviivaisesti pystyyn ja laukausmäärät suuria, mutta tulos jäi piippuun usein. Sitten tuli peliin mukaan rytmit/hidastukset ja tulokset paranivat. Nyt jotenkin tuntuu siltä, että vasen käsi ei oikein tiedä mitä oikea tekee. Kauheasti tulee sellaista välimallin pelaamista, kuten tänään nähtiin. Toinen pakki odottaa pientä levitystä maalin taakse paineen alla ja toinen pakki lyökin sen ränniin ja sitten ralli jatkuu. Suurimmat ongelmat ovat viime aikoina olleet paineen alta lähdöissä. HIFK on välillä niissä todella sekaisin ja pitkiä aikoja. Luulin yhdessä vaiheessa jo, että HIFK on päässyt näistä eroon. Osasyy tähän saattaa olla se, että pelataan harvakseltaan.
Garteig on maalivahtiprofiililtaan sellainen, joita en oikein tänä päivänä arvosta. Tulee mieleen Dave Stathos ja etenkin Dennis Endras. Olen yrittänyt hänen suhteensa olla kärsivällinen, mutta nyt alkaa menemään usko totaalisesti. Pelasi nytkin alkupelin hyvin eikä maaleista oikein hänen piikkiinsä voi laittaa, kuin viimeisen, mutta sitä pahempaan paikkaan se sitten tulikin. Olen koko kauden odottanutkin, että koska tuo heikko mailapelaaminen kostautuu. Sinänsä kakkosmaalivahtina hän menisi, mutta kun samaan aikaan miettii, että Taponen ei mahdu pelaamaan. Garteig vaikuttaa sellaiselta ikuiselta olosuhteiden uhrilta. Ehkä hän olisi parempi, jos olisi läht. koht. selkeä ykkösmaalivahti. Toisaalta niin hän varmaan ennakolta olikin, mutta hän menetti sen ihan itse.
Yksilötasolla Dyk oli varmasti tänään HIFK:n paras hyökkääjä. Pakko mainita, koska niin paljon rapaa niskaansa hän saa. Unohtakaa nyt ne sniper-puheet. Dyk on niin sanottu kädellinen työmyyrä.
Luulimme pitkään, että Åsten on loistava av-pelaaja. Nyt hän ei mahdu terveellä rosterilla pelaamaan alivoimaa lainkaan. Tällä hetkellä HIFK:n pelaamisessa melkein parasta on alivoima. Paajanen ja Tallberg ovat aika huikea kaksikko tässä hommassa.
Paajasesta puheen ollen: Hirvonen lähti nuorten kisoihin 11.12 pelatun HIFK-JYP-pelin jälkeen. Tämän jälkeen Paajanen on tehnyt kuuteen pelin 0+1. Ainoa piste tuli kahden miehen ylivoimalla Kalpaa vastaan. Tätä edeltävässä 3:ssa pelissä Paajanen teki 6 pistettä ja kyllähän sen silmälläkin näkee, että HIFK:n kolmonen on kadonnut kuvasta. Palola on loistanut erikoistilanteissa. Tallbergilla oli 6 ottelun kiikariputki, kun Broadhurst oli telakalla. Broadhurst puolestaan on edelleen kaukana parhaasta tasotaan. Jalat kyllä käyvät, mutta jotenkin välttelee kontakteja. Moni varmaan huomasi, että häviää nykyisin suurimman osan aloituksistaan ja ottelun lopun YV:llä Väänänen aloitti.