Laitetaan vaikka tänne itseäni askarruttava asia. Olen jonkin aikaa seurannut Kärppien senttereiden aloitusprosentteja. Kertokaa viisaammat, miksi usein joitain seuroja vastaan koko nelikko suorittaa aloitukset huonosti, joskus taas kaikille tarttuu kirkkaasti yli puolet aloituksista?
Sen ymmärrän, että toiset aloittajat vaan sopii toisille paremmin, mutta varsinkin viimepeleissä on ollut nähtävissä tämä ilmiö. Mitään tilastofaktaa ei ole esittää, ja voi olla että luulen ihan omiani, mutta kunhan mutuilen. Keskustelupalstahan on sitä varten.
Varmaan näissä on aika paljon myös versus vastustaja. Esim. jollain JYP:illä tai Pelicansilla on kaikki sentterit todella kovia aloittajia ja niitä joukkueita vastaan, sitten luonnollisesti on vaikeampaa. Kärppienkin senttereillä on kuitenkin kaikilla ihan hyvät aloitusprosentit ja kolmella kaverilla yli 50% eli Kärpätkin on kollektiivina ihan hyvä 'aloitusjoukkue' Liigassa. Mutta nyt kun aletaan kerran puhumaan näistä mututuntumista ja omista havainnoista, niin itsekin olen tehnyt yhden ihan mielenkiintoisen havainnon (tai sitten olen nähnyt ihan väärin).
Kärpät kun voidaan laskea yhdeksi Liigan parhaimmista 'aloitusjoukkueista' (ainakin omissa papereissani, koska kolme kaveria yli 50%), niin silti Kärpät ottaa (lähes) aina pataan aloituksissa ja kunnolla, kun vastaan tulee toinen joukkue, jolla on kovat ja hyvät aloittajat. Eli kun kohdataan toinen hyvä 'aloitusjoukkue' ei Kärppien senttereillä ole paljoakaan palaa, muutamia poikkeuksia lukuunottamata (kuten syksyllä taidettiin pistää kaikkien senttereiden osalta JYP nippuun), mutta isossa kuvassa noin, että pataan tulee. Eli Kärppien senttereiden hyvät aloitusprosentit koostuvat suurelta osin näitä huonompia aloittajia ja huonompia 'aloitusjoukkuieta' vastaan ja kun tulee vastaan joukkue joka pystyy mätsäämään senttereiden aloitustaidossa ja joukkue jolla kaikki sentterit ovat Kärppien tavoin huippu aloittajia, niin Kärpät on lähes poikkeuksetta se täysin vastaanottava osapuoli.
Voi siis olla, että olen itse vain nähnyt väärin, mutta silti olen kiinnittänyt tähän asiaan huomiota ja aina käynyt mielenkiinnosta pelin jälkeen katsomassa noita aloitusprosentteja ja mielikuvani on se, että lähes aina kun vastassa on joukkue jolla on erittäin hyviä aloittajia, ovat Kärppien senttereiden aloitusprosentit olleet todella kehnot.