Anteeksi vieraisiin pöytiin huutelu.
Sen verta mitä olen nähnyt Kärppien peliä tällä kaudella niin ei ole näyttänyt enää yhtä pitkältä ja iloiselta kirkolta, mitä pelasivat aiemmilla kausilla. Nyt moni kärppä-fani suuttuu minulle, mutta en ole pitänyt Manneria ikinä minään huippuvalmentajana, hän on hyvä mentaalipuolella, mutta mites taktinen puoli, Kärpät on ollut yksittäisiä pelejä lukuunottamatta kuitenkin ollut joka pelissä helisemässä kärkijoukkueita vastaan, myös IFK: tai aiemmilla kausilla. Onko Mannerin pelityyli vähän samanlainen kuin Törmäsen aikanaan, pidetään kivaa ja unohdetaan raaka työnteko
Olen osittain samaa mieltä ja eri mieltä kanssasi. Siinä olet oikeassa, että ei ole enää Kärppienkään meininki ollut sitä "happy family" meininkiä ja kaikki ovat iloisia ja ei purnata mistään tuomioista etc. Esim. Mannerin ekalla kaudellahan, ei Mamba kovinkaan paljon valittanut tuomareille tuomioista, vaan nieli sen paskan mitä tuli ja hymyili koko ajan vaihtoaitiossa ja pelin jälkeenkin hymyiltiin ja oltiin kiitollisia siitä, että saadaan valmentaa huippujoukkuetta etc. Mutta tällä kaudella Mambakin on alkanut purnata tuomareille tuomioista, eikä olekaan enää niin hymypoikaa tuolla penkin takana ja kaikki ei olekaan enää kivaa hattaraa. Mamba on jopa suurimman osan pelistä kiukkuien ja ärtyneen näköinen ja nuo Mamban pelin jälkeis haastattelutkin ovat kadottaneet hohtonsa. Itse uskon, että tämä johtuu suurilta osin siitä, että Mannerilla on jäänyt ns. levy soimaan. On kuitenkin nyt Kärppien valmennus tiimissä kahdeksatta vuotta perän jälkeen ja vetää neljättä vuotta päävalkkuna. Siinä pakostakin jää levy soimaan ja toistaa vähän itseään, jolloin nuo "annetaan kaikkien olla mitä ovat" ja "kaikkien pitää tuneta itsensä tärkeiksi" jne. puheet alkavat kuulostaa vähän latteilta ja opetelluilta, vaikka niitä sisimmässä tarkoittaisikin. Liika on vaan liikaa.
Se asia mistä olen eri mieltä kanssasi on se, etteikö Mamba olisi huippuvalmentaja. Itse pidän häntä huippuvalmentajana lähes joka osa-alueella. Huom. "Lähes, joka osa-alueella". Mamban heikkous on jääräpäisyys. Kärppien peli ei ole tällä kaudella ollut kovinkaan vakuuttavaa, eikä se ollut sitä myöskään viime kauden lopulla, mutta se ei omasta mielestäni johdu siitä, etteikö Mamba osaa pistää sitä peliä kuntoon, koska se on kyllä nähty, että Mamba taitaa myös nihilistisemmänkin pelityylin tarpeen tullen. Vaan se johtuu siitä, että Manner on paratnumaton jääkiekkoromatikko, jolle ei riitä voitto, vaan se voitto pitää ottaa jollain "tietyllä tyylillä", joka vetoaa yleisöön ja on aktiivista ja viihdyttävää. Ja sitten hän on niin jääräpäinen, että sitä ei muokata koko kauden aikana vaan odotellaan, että peli jälleen kerran sulaa pleijaeissa ja sitten siirrytään siihen puolustavampaan ja nihilistismepään peliin. Kyllä itse olen satavarma siis ssitä, että Mamba osaa valmentaa eri pelityylejä ja muokata sitä hyvinkin nopeasti. Se on nähty aiemman kevään pleijareissa, joissa ollaan pelattu sitä runkosarjan aktiivista luomuhokia, mutta sitten jopa ottelusarjan sisällä on pystytty muokaamaan peli siihen malliin, että seuraavassa pelissä pistetään luukut kiinni ja otetaan todella limainen voitto, jos tarve vaati.
Mamba myös seuraa todella tarkkaan kaikkia jääkiekksarjoja ja ottaa todella paljon vaikutteita mm. SHL:stä ja NHL:stä. Mamba oli myös kolme vuotta Late Marjamäen aisaparina ja nyt ollut pari vuotta itsensä J.jalosen kanssa Leijonissa. Ei Leijoniin sentään ihan ketä tahansa puuhapetteriä palkata ja Mambahan sai jopa käsittääkseni jonkin verrna kuraa, kun Late oli aikanaa Leijonien pääkoutsina ja valitsi Mamban apurikseen ja sitten ihmeteltiin, että miten tuollainen noviisi pääsee Leijonien penkin taakse ja Late suosii omaa suojattiaan etc. Mutta ihme kumma, on saanut jatkaa myös J.Jalosen tultua ja saanut Jaloselta paljon krediittiä. Itse arvostan tämän todella korkealle. Ihan varmasti Mamba on imenyt todella paljon oppia noilta kahdelta koutsilta. Ja tottakai tulos puhuu myös puolestaan. Mamban tulos Kärppien päävalkkuna on hämmentävän kovaa. Jopa veret seisauttavaa, olkoonkin, että käyrä on kiistatta ollut laskeva.
En myöskään sanoisi, että Kärpät on ollut Mamban jokaisella kaudella helisemässä kärkijoukkueita vastaan. Toki viime kaudella oltiin, sitä en kiistä, mutta kaksi kautta takaperin, Mamban hopea-kaudella taidettiin pyyhkiä Tapparaa runkosarjassa 3-1 voitoin? jos oikein muistelen. Ja muitakin kärkijoukkueita, koska Kärpät voitti tuolla kaudella 60 ottelusta huikeat 47 peliä. Joku muu tilastoniilo voi kaivaa, jos jaksaa niin tarkempia tilastoja Mamban aiemmilta kausilta, muita kärkijoukkueita vastaan, jos jaksaa. Itse kirjoitan tässä sen verta pitkää tekstiä, että ei enää jaksa, ainakaan toistaiseksi :)
Itse en asu Oulussa, enkä ole Kärppien treenejä nähnyt, joten en osaa täysin ottaa kantaa tuohon työntekoon etc. Mutta itse olen ollut siinä uskossa, että työnteko on nimenomaan se mistä ei Kärpissä tingit. Sitähän Mamba toitottaa ennen joka peliä ja joka pelin jälkeen, että työmoraalin pitää olla korkealla ja kaikkien pitää antaa kaikkensa, jotta jos tulos ei ole voitollinen, niin yleisööle jää ainakin kuva, että on annettu parastaan. Latehan se aikanaan oli, joka tämän kovan työnteon ja urheilullisuuden palautti Kärppiin ja oman käsitykseni mukaan Mamba on jatkanut siitä. Kärppien treeneissä on todella kova tempo ja joka treenissä annetaan kaikkensa ja pohjat treeenataan niin hyvin kuntoon, että kauden aikana ei simahdeta.
Tottakai siellä on myös ollut Kukkosta, Pyörälää etc., jotka pititvät vaatimustaso äärimmäisen korkealla, Mamban lisäksi. Myös Kärppien pelaajien puheissa on aiemmilla kausilla toistunut lähes poikkeuksetta sanat arki ja työteko. Toki voi osakseen olla tuollaisat mediapeliä etc., mutta varmasti siinä myös on totuuden siemen. Toki tulos puhuu tämänkin asian puolesta. Ei mikään joukkue, jonka työmoraali on lepsu tai työnteossa on puutteita, nappaa kolmea(!) peräkkäistä runkosarjavoittoa ja kahta peräkkäsitä finaalipaikkaa, ei sitten millään.
Toki tällä kaudella siinä työnteossa on näkynyt kieltämättä puutteita. Aiemmilla kausilla kun virheitä sai tehdä, ne perattiin pelin jälkeen läpi, jotta samat virheet eivät toistuisi, mutta nyt tuntuu siltä, että kukaan ei enää puutu virheisiin, pelaajat saavat pelata miten lystäävät ja havaittavissa on sellaista pientä mukavoitumista ja pöhöttymistä. Alkaako Mamba menettää otettaan? Kuka tietää, mutta kuten todettu 8 vuotta samassa joukkueessa on todella pitkä aika, ehkä liiankin pitkä. Tämän osalta mukavoituminen ja pöhöttyminen on osin mahdollista.
Kuten totesin tekstini alussa on Mamba huippuvalmentaja lähes joka osa-alueella. Mamban heikkouksia ovat ylivoima-peli, joka on sakannut jokaisella Mamban kaudella eikä ole sitä osannut vaan pistään kuntoon. Heikko ylivoima-peli makspoi myös osaaltaan tuon mestaruuden HPK:lle. Toki tällä kaudella Kärppien ylivoima on ollut hyvää, ainakin tulosken puolesta, joten jos se Mamba siinäkin osa-alueella kehittyisi pikku hiljaa...Toinen heikkous on myös pelinaikana reagointi. Ei vaan tunnista ketkä on kuumia pelaajia. Ei koskaan ota aikalisää kesken pelin herätelläkseen jengiä tai vaihda maalivahtia. Kyllä se pelin aikana reagointi on sen verran olennainen osa valmennusta, että siihen pitää saada parannusta, jos mielii valmentaa joskus kovemmissa liigoissa. Mamballa on myös joka kausi joitain omia "suosikki" ja lemppari" pelaajia, jotka saavat yrittää, vaikka maailman tappiin asti, vaikka tulos olisi tuhnua.
Ehkä Mamba on liian mukava mies, että ei halua olla "ilkeä" ja penkittää jotain pelaajaa, jos ei kulje. Ei ammattivalmentaja voi noin valmentaa! Joskus pitää tehdä kovia ratkaisuja, vaikka ne eivät kaikkien mieleen olisivatkaan. Yksi heikkous on myös tuo jääräpäisyys. On vaan ihan pakko peluuttaa sitä "aktiivista" ja "yleisöön menevää" jääkiekkoa, eikä suostu sitä muuttamaan. Parantumaton jääkiekkoromatikko kun kerran on.
Edit. Typot