Joo, Lyytisen kohdalta on tosiaan liian aikaista sanoa mitään, mutta kyllä olen oikeasti sitä mieltä että esim. Åstenin ja Nykopin sopimukset pitää pystyä ostamaan ulos. Nämä taisivat olla Tobiaksen sainauksia, mutta jos tuollainen untuvikko-UJ joka tekee virheitä, ei pysty myöntämään ja korjaamaan omia virheitään, ei hänestä ikinä kehity pätevää UJ:ta.
Nykopin sopparin ostaisin ehdottomasti ulos, koska ukko on koko ajan klesana. Åstenin kohdalla vähän niin ja näin, tietynlainen kulttipelaaja, jonka pelkkä naama alkaa vituttamaan vastustajia, ja se on ehdottomasti plussaa ;) Åsten on pelitaidollisesti ihan kelpo 4.kentän pelaaja Liigatasolla, mutta varmaan pelillisesti parempiakin on tarjolla, sikäli ei tee pahaa vaikka soppari purettaisiin.
Pitkäsen osalta olen kyllä sitä mieltä, että kaveri on todella paska. Tai ainakin liian suuressa roolissa, kuten mainitsit. Silti, en ottaisi häntä edes neloseen koska hänellä tuskin on mitään kehityspotentiaalia, saati mitään erityisosaamista. Ja se, että on parannettu versio Åstenista ei kerro yhtään mitään.
Jos kiekotonta peliä seuraat, niin siinä se Pitkäsen erityisosaaminen selkeästi on. Fysiikaltaan aika voimakas, ja kuitenkin kokoisekseen hyvin liikkuva paketti. Kiekon riistämisessä Pitkänen on todella hyvä. Myös asenne henkii taistelevaa IFK:laisuutta, ja kun sen valjastaa jäähyttömään fyysiseen peliin, niin minusta puhutaan hyvästä 4.kentän ukosta. Aika harvoin minkään joukkueen 4.kentissä nähdään hirveän kehityspotentiaalisia pelaajia, vaan aika paljon siellä on paikkansa täyttäviä, AV:lla taistelevia kiekottoman pelin raskaita raatajia. Jotain käsiä sieltäkin soisi löytyvän, eli itse laittaisin sinne edes yhden kiekollisempaan peliin pystyvän.
Missä muussa itseään arvostavassa jengissä Pitkänen pelaisi (tai aloittaisi) kakkosketjussa?
Ei juuri missään, tosin ei pelaisi varmaan IFK:ssakaan jos Tallberg olisi ehjä. 3-4.kentät ei ole läheskään optimaalisesti kasattu, siitä olen ihan samaa mieltä. Silti kun kenttiä rakentaa, ja katsoo Kangasniemen ja Santalan heikkoudet, niin fyysinen ja taisteleva jamppa siihen kannattaisikin sijoittaa, koska ei nuo pisteveikot jaksa, tai Kangasniemen tapauksessa osaa siellä kulmissa voittaa kiekkoja, tai puolustaa alhaalla. Kädellisempi Pitkänen olisi optimi. Silti itse Pitkästä on sinällään turha haukkua paskaksi pelaajaksi, kun on rooliltaan 4.kentän raataja jolla on Liigatasolle keskimääräistä paremmat kädet siihen hommaan. Toki en tiedä tarkoititko paska IFK:hon, vai paska jääkiekkoilija. Viimeksi mainittu ei pidä paikkaansa, kun yhtään seuraa minkä tason koheltajia 3-4.kentistä löytyy läpi Liigan. Jopa Kärpillä nelosessa Michelle Karvista ja Jari Sailiota. Kuka vaihtaisi Sailioon riemusta kiljuen?