Tilastoista puheen ollen.
Yritin viime kesänä huonolla menestyksellä luoda tilastoa, jolla arvioida joukkueiden voimasuhteita puolustuksen osalta. Yritys löytyy liigaosiosta, jos jotakuta kiinnostaa. Menetelmän ongelma oli erityisesti se, että joukkueiden välinen vertailu osoittautui vaikeaksi. Sen sijaan en näe, miksi joukkueen sisällä ei voisi tehdä tätä vertailua.
Tämän tilaston lähtökohtana on +/- -tilasto. Koska nämä kuitenkin kertovat vain 5 vs 5 -pelaamisesta, olen yrittänyt huomioida myös erikoistilanteet. Hyökkäyksen osalta ylivoimalla tehdyt pisteet, puolustuksen osalta aiheutetut alivoimamaalit (laskettuna suoraan jäähyminuuteista siis). Nämä on sitten suhteutettu kertyneeseen peliaikaan.
Koko tilasto on liitteenä, mutta tässä muutamia top5-listoja.
Yhteensä (eli hyökkäys-puolustus):
Hyökkäys (eli maalit/60min)
Ja puolustus (päästetyt/60)
Tämä jossain määrin yllättävä, erityisesti Mieho ja Salmi pomppaavat esiin. Mieho on 14 pelissä ollut kahdesti kentällä vastustajan tehdessä maalin. Salmi samoin, mutta 10 pelissä. Liivikin osalta muuten vain aika punaisissa huomioitu.
Ja sitten vielä jonkinlainen häpeäpaalu, eli pelaajat, joiden erotus on huonompi kuin koko joukkueen:
Tehkää näistä haluamanne johtopäätökset. Itse sanoisin, että joukkueen ongelma ei näiden tilastojen valossa ole Ramstedt ja/tai Taimi, mutta kaikilla on mielipiteensä.
Yritin viime kesänä huonolla menestyksellä luoda tilastoa, jolla arvioida joukkueiden voimasuhteita puolustuksen osalta. Yritys löytyy liigaosiosta, jos jotakuta kiinnostaa. Menetelmän ongelma oli erityisesti se, että joukkueiden välinen vertailu osoittautui vaikeaksi. Sen sijaan en näe, miksi joukkueen sisällä ei voisi tehdä tätä vertailua.
Tämän tilaston lähtökohtana on +/- -tilasto. Koska nämä kuitenkin kertovat vain 5 vs 5 -pelaamisesta, olen yrittänyt huomioida myös erikoistilanteet. Hyökkäyksen osalta ylivoimalla tehdyt pisteet, puolustuksen osalta aiheutetut alivoimamaalit (laskettuna suoraan jäähyminuuteista siis). Nämä on sitten suhteutettu kertyneeseen peliaikaan.
Esimerkki: Jasse Ikonen on pelannut 31 ottelua keskimääräisellä peliajalla 14:44 ottelua kohden. Tänä aikana plussia on kertynyt 15 ja yv-pisteitä 2. Miinuksia on syntynyt 12 ja jäähyminuutteja 4 (olen siivonnut 10- ja 20-minuuttiset pois). Kun HIFK on kokonaisuudessan ottanut 251 jäähymiinuuttia ja päästänyt 22 maalia av:lla, on Ikosen osuus kauden aikana 0,35 maalia omiin av:lla. Näin pelaamaansa 60 minuuttia kohden on Ikonen "aiheuttanut" 2,23 maalia hyökkäyspäässä, 1,62 omissa (laskut kokonaisuudessaan: (15+2)*60/(31*14,73)=2,23, (12+0,35)*60/(31*14,73)=1,62). Tämä antaa hänelle erotuksen +0,61, eli hän on pikemmin hyödyllinen, varsinkin kun koko joukkueen vastaava luku on +0,47.
Koko tilasto on liitteenä, mutta tässä muutamia top5-listoja.
Yhteensä (eli hyökkäys-puolustus):
Koodi:
Partanen 1,90
Taimi 1,39
Salmi 1,39 (!)
Ramstedt 1,11
Järvinen 1,07
Hyökkäys (eli maalit/60min)
Koodi:
Taimi 3,96
Partanen 3,72
Ramstedt 3,46
Hintz 3,19
Zaborsky 3,03
Ja puolustus (päästetyt/60)
Koodi:
Liivik 1,13
Mieho 1,18
Salmi 1,23
Nykopp 1,28
Tuomisto 1,39
Tämä jossain määrin yllättävä, erityisesti Mieho ja Salmi pomppaavat esiin. Mieho on 14 pelissä ollut kahdesti kentällä vastustajan tehdessä maalin. Salmi samoin, mutta 10 pelissä. Liivikin osalta muuten vain aika punaisissa huomioitu.
Ja sitten vielä jonkinlainen häpeäpaalu, eli pelaajat, joiden erotus on huonompi kuin koko joukkueen:
Koodi:
Heikkinen -1,54
Saarelainen -0,73
Tamminen -0,50
Auvitu -0,35
Generous -0,33
Åsten -0,29
Mieho 0,22
Rask 0,27
Luttinen 0,35
Tehkää näistä haluamanne johtopäätökset. Itse sanoisin, että joukkueen ongelma ei näiden tilastojen valossa ole Ramstedt ja/tai Taimi, mutta kaikilla on mielipiteensä.