Mä olen kyllä UL:n kanssa pitkälti samoilla linjoilla. Ja näen heidän analyysinsä koskevan viimeisiä IFK:n pelejä, ei pelkästään eilistä peliä.
Ongelmat ovat mielestäni seuraavat:
1. Pelitapa ylipäänsä.
Stögö ei pysty hyödyntämään kahta etua : 1) hänellä on käytössään Liigan isoimman pelaajabudjetin jengi ja 2) jengin vaihtuvuus viime kaudesta on minimaalista. IFK ei ole pelitavallisesti vienyt yhtäkään täyttä ottelua tällä kaudella. Eilen oltiin melkein 2 erää kuskin paikalla, mutta lopussa puhti loppui. Vastaavasti esim. Kookoo ja Ässät veivät pelitavallisesti IFK:ta.
IFK mielestäni tosiaankin nojaa enemmän yksilöihin kuin pelitapaan. Ainut tällä kaudella toiminut ketju on ollut Trio Coreyläät, eli kyllä tuossa pelitavassa joku mättää kun Liigan kaksi kalleimpiin kuuluvaa tähteäkin ovat melko yössä.
2. Peltavan yksityiskohdat
IFK:lla toimii kaikkein parhaiten hyökkäysalueen puolustuspeli, eli karvaus. Eilen IFK:n träppi oli varsinkin ensimmäisessä erässä rautaa ja sitä varioitiin loistavasti. Ongelmana on pitää tuo sama träppi päällä koko 60 minuuttia.
IFK:n ongelmat ovat kiekollisessa pelissä itse asiassa jokaisella kenttäalueella: hyökkäyksiinlähdöissä, vastustajan siniviivan ylityksessä ja hyökkäysalueen pelissä. Puolustusalueella IFK on paineistettuna melko helposti pulassa. Ainoaa kehitystä kiekollisessa pelissä on on mielestäni tapahtunut siniviivan ylityksessä, mutta aivan liian usein kiekko edelleenkin roiskaistaan päätyyn. Hyökkäysalueella IFK nojaa yksilöihin, ei pelitapaan ,ja tämä näkyy myös surkeassa ylivoimassa. Korostan edelleen, että IFK on nyt saanut harjoitella ylivoimaakin yli puolitoista vuotta melkein samalla jengillä. Taidetaan olla sijalla 10 YV-tehokkuudessa jos oikein muistan.
Sum sum summarum: jengissä on kyllä potentiaalia,sarjataulukossakin ollaan hienosti kolmantena ja viime matseissa on nähty Tut&Töt-meinikiä + Ässät-matsi oli yksi tämän vuosikymmenen viihdyttävin matsi, mutta huoli Stögön suhteen on silti aika iso: Hänen pitäisi jotenkin pystyä kehittämään tuota IFK:n peliä ettei joulun jälkeen käy samoin kuin viime kaudella. Silti peukut hänelle ja jengille, että viime matseissa on nähty edes häivähdyksiä Tutinasta&Tötinästä.