Puolet avauskokoonpanon ukoista on sivussa? Menikö mutkat nyt hiukan suoriksi? Ipaa vastaan puuttui kolme runkopakkia, lisäksi Rask ja Luttinen. Hintz ja Lamberg ei ole pelannu sekuntiakaan, lasketko heidätkin avauskokoopanon ukoiksi? Näistä runkopakeistakin Taimi on saanu 3 starttia tälle kaudelle, eli niitä avauskokoonpanon ukkoja puuttui neljä.Edelleen olen Stögöstä olen sitä mieltä, että hän peluuttaa tällä hetkellä tehokasta lätkää, koska joukkue raapii pisteitä vaikka puolet avauskokoonpanon ukoista on sivussa. Tähän ei liity millään tavalla miten joku yksittäinen elinkautisvanki viihtyy hallilla vaan se, miten joukkue kerää pisteitä suhteessa vastustajiin. Se, että onko Stögön peluuttama lätkä kuinka viihdyttävää, on asia erikseen ja osittain myös mielipidekysymys, mutta tällä hetkellä se on tehokasta. Lisäksi on outoa, että jotkut kuvittelevat vastustajien ikäänkuin automaattisesti ajavan pelikirjalla edelle kun tärkeät pelit koittavat. Miksei Stögön pelitapa voisi kehittyä samassa suhteessa? Kehittyihän se viime kaudellakin vaikka Tappara lopulta osoittautuikin liian kovaksi nipuksi. Pieni vaihtuvuuskaan ei ole riittävän hyvä peruste jos ukkoa on niin paljon sivussa kuin nyt on ollut. Eivätkä kilpailijatkaan nyt kaikkia pelaajia ole viime kauden päätteeksi vaihtaneet. Mitä tulee viihdyttävyyteen, niin itse olen sitä mieltä, että "airhockey" parhaimmillaan on vauhdikasta ja hyvinkin viihdyttävää kiekkoa, mutta tällä hetkellä se ei konkretisoidu kuin ajoittain kentällä.
Mua ei ei mitkään pelikirjat kiinnosta, vaan vaistolätkä, jossa valmentaja on kertonut tarkasti pelaajille, mitä tehdään minkäkin tilanteen eteen tullessa, eikä tarvitse miettiä puolta sekuntiakaan. Olen varmaan reagointi-kiekon ystävä. Siinä on mm. seuraavia sisäistettäviä asioita; rytmitys, ajoitus, pelinopeus, tempo, puolustustaminen ilman kiekkoa, kiekolla, hyökkääminen kiekolla, ilman kiekkoa, taklaaminen peliä edistävänä asiana. Näkyykö nää sun mielestä jatkumona minuutista toiseen IFK:n pelissä?
Sitä Johtavan Analyytikon lanseeraamaa vitun ärsyttävää termiä "pelikirja",oikeampi termi lienee pelitapa, pelisysteemi tai vaikka pelitaktiikka.
Kato yks SaiPan, Kärppien, Tapparan, Lukon tai vaikkapa Ilveksen peli, niin ymmärrät, mitä tarkoitan. Ukkoja vaihtuu, goutsi ei, ja peli kulkee.
Tai kenties paras esimerkki lähi-historiasta on Kanadan maajoukkue viime arvokisoissa.
Niillä oli varmaan yks jääharjoitus alla ennen turnausta, ja peli toimi kun ajatus.
Air-Hockey on ihan helvetin viihdyttävää, kenties kauden paras matsi oli Davosia vastaan, jossa sitä sapluunaa käytti molemmat jengit.
IFK:lla on varmaan sitten niin helvetin huonot pelaajat tällä hetkellä, ettei peli toimi kuin hetkittäin, tai sitten ne on tyhmiä.
Vai johtuuko se siitä, että ne yrittää toteuttaa pelitapaa, jonka valmentaja on heille opettanut, ja joka riitti kaatamaan Sveitsin mestarin kertaalleen, mutta ei tuo voittoa SaiPaa eikä Jyppia vastaan.
Ei se ole näin musta-valkoista, mutta variaatioita pitää olla. muuten voi käydä kuten viime keväänäkin. Tappara sopi IFK:lle hyvin, eikä se jääny kauas, kun loukkaantumiset ottaa huomioon. Tappio tuli silti.
Voi olla myös, että johtuu osittain siitä, kun kaks keihäänkärkee; Zabo ja Ramu on pelannu päin helvettiä.
Mistä näistä tietää....