Peliesitykset kaudella 2013–2014

  • 261 529
  • 1 394

PäätyynAsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos vastassa olisi tänään ollut mikä tahansa muu joukkue kuin hmv KalPa olisi tullut selkään. Ja nämä kaksi pistettä tulivat yksilösuorituksilla, minkään näköistä ideaa ei pelissä ollut, ja vaikka vastassa se hmv joukkue olikin niin nesteessä oltiin aika lailla, vierasjoukkue hallitsi kiekollista peliä ja kaksi kertaa Zapolskin takana kilahti tolppa. KalPa olisi ansainnut enemmän kuin pisteen.

Tämän huomion voisi kirjoittaa myös potkut RD:lle ketjuun mutta pistetään nyt tähän. Mitä tapahtuu Lukon peli-ilmeelle maajoukkuetauoilla?

Viime kaudella, tammikuu kulki todella vakuuttavasti. Sitten tuli helmikuun breikki ja loppu(runkosarja)kauden konttaus alkoi. Ja samaten nyt, Karjalaturnaus tauolle lähdettiin alla hienot voitot paikallisvastustajista ja peli näytti sujuvan. Nyt ollaan palattu tauolta ja kaksi ensimmäistä peliä ovat olleet aikamoista sähläämistä (en kylläkään nähnyt itse eilistä Blues peliä, mutta tällaisen kuvan olen saanut).

Pointti on kuitenkin se, että peliin pitää saada tolkku takaisin NYT. Ettei tarvitse vajota enää siihen alennustilaan, mikä nähtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
… Karjalaturnaus tauolle lähdettiin alla hienot voitot paikallisvastustajista ja peli näytti sujuvan. Nyt ollaan palattu tauolta ja kaksi ensimmäistä peliä ovat olleet aikamoista sähläämistä (en kylläkään nähnyt itse eilistä Blues peliä, mutta tällaisen kuvan olen saanut).

Pointti on kuitenkin se, että peliin pitää saada tolkku takaisin NYT. Ettei tarvitse vajota enää siihen alennustilaan, mikä nähtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Kyllä. Bluesia vastaan sählättiin oikein urakalla, tosin kiekkoa pidettiin enemmän. Takkiin tuli. Tänään oli vähempi sählinkiä ja kiekko taisi olla enempi Kalpalla. Kumminkin kairattiin jatkoaikavoitto. Jos näistä kahdesta pelista ottaisi vain ne hyvät puolet ja puolustuspelaaminen saataisiin kuntoon ja sitten vielä plussana lisäksi lite till, niin Kärpät kaatuu tiistaina Raksilassa. Ei se ole mahdotonta.
 

The #77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, KeuPa HT, Tornado Luxembourg
Kyllä. Bluesia vastaan sählättiin oikein urakalla, tosin kiekkoa pidettiin enemmän. Takkiin tuli. Tänään oli vähempi sählinkiä ja kiekko taisi olla enempi Kalpalla. Kumminkin kairattiin jatkoaikavoitto. Jos näistä kahdesta pelista ottaisi vain ne hyvät puolet ja puolustuspelaaminen saataisiin kuntoon ja sitten vielä plussana lisäksi lite till, niin Kärpät kaatuu tiistaina Raksilassa. Ei se ole mahdotonta.

Voi kun osaisi olla noin positiivinen, jostain näinkin paskasta, kuin Lukon peliesitykset.

Vähänkuin höpöttelisin, että jos nyt otetaan ruotsinlaiva seksistä vaan ne hyvät puolet, että sainpaha pillua, mutta HIV:han sieltä tuli mukaan, mutta onneks lääketiede on niin hyvällä mallilla nykyään, että voi elää ihankuin normaalia elämää.

E: Playoffien alussa voidaan miettiä sitten peliesityksiä, mikäli mennään sääleistä jatkoon. Tällä hetkellä tilanne on se, että pelataan miten sattuu ja sillonku huvittaa ja välillä tulee pisteitä, mitään pitempää menestystä ei tällä pelillä tule.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Onko mitään tietoa, miksi Kauvo ei pelaa? Joku Vaasalainen huhuili, että olisi polvi paskana, mutta liekö huhussa perää? Vai, eikä vaan mahdu pelaavaan kokoonpanoon.
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Voi kun osaisi olla noin positiivinen, jostain näinkin paskasta, kuin Lukon peliesitykset.

Vähänkuin höpöttelisin, että jos nyt otetaan ruotsinlaiva seksistä vaan ne hyvät puolet, että sainpaha pillua, mutta HIV:han sieltä tuli mukaan, mutta onneks lääketiede on niin hyvällä mallilla nykyään, että voi elää ihankuin normaalia elämää.

Kyllä, minä olen positiivinen tyyppi tai en ole ainakaan negatiivinen. En tiedä mistä johtuu, liekö jo syntymälahjana saatu?

Ja onhan se hyvä, että lääketiede on mainitsemallasikin alalla kehittynyt, ettei itse vahingossa hankittu tauti äidy niin pahaksi, kun esim. 80-luvulla tapahtui. Positiivista kehitystä siis sielläkin suunnalla.

Minä uskon Lukon tiimiin, sen pelaajiin ja valmentajiin myös hädän hetkellä. Parempaa toki odotin tähän mennessä, mutta urakkaa ei suinkaan ole kustu. Uskoisin myös, että positiivisen asenteen kautta saadaan parempia tuloksia aikaiseksi. Jos Lukko matkustaa Ouluun sillä teemalla, ettei tästä taida oikein tulla mitään, niin ei siitä sillä tavalla tulekaan. Parempi olisi ottaa se asenne, että Lukko panee Kärppien viidentoista ottelun putken katki, poikki ja pinoon. Ei helppoa, mutta ei mahdotontakaan.
 

The #77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, KeuPa HT, Tornado Luxembourg
Kyllä, minä olen positiivinen tyyppi tai en ole ainakaan negatiivinen. En tiedä mistä johtuu, liekö jo syntymälahjana saatu?

Ja onhan se hyvä, että lääketiede on mainitsemallasikin alalla kehittynyt, ettei itse vahingossa hankittu tauti äidy niin pahaksi, kun esim. 80-luvulla tapahtui. Positiivista kehitystä siis sielläkin suunnalla.

Minä uskon Lukon tiimiin, sen pelaajiin ja valmentajiin myös hädän hetkellä. Parempaa toki odotin tähän mennessä, mutta urakkaa ei suinkaan ole kustu. Uskoisin myös, että positiivisen asenteen kautta saadaan parempia tuloksia aikaiseksi. Jos Lukko matkustaa Ouluun sillä teemalla, ettei tästä taida oikein tulla mitään, niin ei siitä sillä tavalla tulekaan. Parempi olisi ottaa se asenne, että Lukko panee Kärppien viidentoista ottelun putken katki, poikki ja pinoon. Ei helppoa, mutta ei mahdotontakaan.

Itseänikin olen pitänyt positiivisena tyyppinä, mutta tämä jääkiekkosyksy ja alkutalvi on ollut niin rattoisaa seurattavaa kummaltakin suosikkiseuraltani, että usko siihen, että jossain päin pelataan oikeaa jääkiekkoa on katoamassa. ;)

Hieman kärjistettynä ehkä, mutta on sen verran hirveältä näyttänyt tuo pelaaminen lähes jatkuvasti, etten jaksa uskoa, että pitkälle mennään. Mielelläni olen väärässä.

Toinen suosikki majailee tällä hetkellä läntisen konferenssin viimeisellä sijalla.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Sentterin perässä

Ovatko Erik Riska & Aki Kangasmäki tänään poppariosastolla vai onko taustalla mahdollisesti loukkaantumisia? Meiltä Nico Aaltonen loukkaantui ja kovasti yhtä sentteriä huutaisi.

Siksi Sportin näkökulmasta tarjoaisin ehdottomasti pelipaikkaa ja minuutteja jommalle kummalle edellä mainituista herroista. Tuttuja miehiäkin meille vielä. Vain muutamankin pelin laina olisi enemmän kuin tervetullut. Olisi varmasti Lukonkin etu, että kaverit saisivat pidettyä pelituntumaa yllä. Ja nopeastihan Vaasasta Raumalle hurauttaa, jos jotain akuuttia tarvetta Lukolle tulisi.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ovatko Erik Riska & Aki Kangasmäki tänään poppariosastolla vai onko taustalla mahdollisesti loukkaantumisia? Meiltä Nico Aaltonen loukkaantui ja kovasti yhtä sentteriä huutaisi.

Popcorn-osastolla ovat molemmat herrat. Lisäksi Zalewski ja mahdollisesti Saarela ovat vielä tulossa pelaavaan kokoonpanoon. Joten ilman loukkaantumissumaa Kangasmäki ja E.Riska tuskin pelaavat minuuttiakaan Lukossa. Ihmettelin itse suuresti tuota E.Riskan jatkosopimusta, ilmeisesti RD haluaa pitää isoa reserviä, vaikka rotaatiota ei käytäkään. Pelituntuma olisi silti tärkeää, muuten on hankala hypätä kehiin, joten lainaus olisi mielestäni ehdottamasti myös paikallaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jos näitä paskoja peliesityksiä katsotaan pelaajien suorittaminen edellä, niin voidaan helposti hakea syy miksi Lukon suorittaminen on mitä on.

Sentteripeli nimenomaan hyökkäyssuuntaan on luvalla sanoen huonoa. Pelin rakentaminen ei suju, eikä miehet saa itsestään irti tarvittavia tehoja.

On suorastaan ihmeellistä, että Lukko on näinkin hyvin juonessa mukana, vaikka sentterit alisuorittavat illasta toiseen.

Katsokaapa laitureita: Vahalahti vastannut huutoon, Nikko ylittänyt odotukset, kolmikko Koivisto-Tukonen-Ahtola 30 pisteen vauhdissa, joka on sentään kohtuullinen suoritus. Kangasmäki ja Sipiläinen myös siinä vauhdissa mitä ainakin itse odotin. Oikeastaan vain Keränen on ollut pettymys. Liike hänellä toki loistavaa, mutta ah niin saatanan tehotonta pyörimistä.

Nyt on kyllä vaikeaa sanoa, mistä vaatimaton sentteripeli oikeastaan johtuu. Treenetaanko väärin, vai onko harjoittelu niin vaikeaa, ettei siitä pysty omaksumaan riittävästi? Vai onko "pelikirja" sellainen että se "tappaa" keskinkertaiset sentterit. Nuo ajatukset nyt ainakin nousevat mieleen.

Lukko tarvitsee kipeästi hyväkuntoista Zalewskia, Saarelaa ja ehkä vielä kolmannenkin suorittajan jostain ulkoa, mikäli homma ei lähde kulkemaan paremmin.

Tänäänkin Ahtola aloittaa keskellä. Kyllä tuo mielestäni kertoo paljon siitä, ettei valmennuskaan ole tyytyväinen sentterien toimintaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
No jos veikkaisin itse syyksi sitä että senttereille ei kauhean usein pelata kiekkoa keskelle vauhtiin. En itseasiassa edes ymmärrä miksi Lukolla on senttereitä, kolme rymistelevää laituria pärjäisi kyllä kulmissa.

Jos siis peliin ei ole tulossa elementtejä jossa sentterin kautta pelataan organisoituja hyökkäyksiä. Tällä hetkellä organisoitu hyökkäys on että annetaan Numpalle kiekko ja mennään hyökkäämään. Numppakin on vaan loukkaantuneena.
 

senilix

Jäsen
Mielenkiintoisia pikku asioita Lukon pelissä, jonkunlaista agressiivisuuden puutetta. Pari esimerkkiä:

Kaksi kärppää ja kaksi lukkoa sekä kiekko laidassa. Yht'äkkiä kuin yhteisestä sopimuksesta molemmat lukot irtautuvat tilanteesta pari kolme metriä ja jättävät kärpät kiekon kanssa laitaan.

Omassa päädyssä kiekko, johon luistelevat kärppä ja lukko. Kärppä ehtii kiekkoon ja lukko ehtii kylkeen taklaamaan. Lukko irtautuu tilanteesta ja päästää kärpän jatkamaan kiekon kanssa.

Nämä vain esimerkkejä. Monenlaisia variaatioita samasta tulee Lukon jokaisessa ottelussa.

Nämä ovat varmaankin jotakin korkeampaa taktiikkaa, jota minä en ymmärrä.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Mistäs me saataisiin Lukon treeneihin laadukas AV-nelikko, joka osaisi pelata sm-liigan standardien mukaista aktiivista alivoimaa. Lukon YV aivan eri planeetalta kun vastustaja pelaa passiivisesti, johon tottakai he ovat treeneissä tottuneetkin.
 

Madfexx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olikos Lukon yyveehen tehty tänään jotain merkittäviä muutoksia, vai oliko se silkkaa Kärppien paskuutta, että tänään reppu heilui kolmesti?
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
Olikos Lukon yyveehen tehty tänään jotain merkittäviä muutoksia, vai oliko se silkkaa Kärppien paskuutta, että tänään reppu heilui kolmesti?

Kuten tuossa yläpuolella sivusin, Lukon YV on ollut passiivisesti pelaavia alivoimia vastaan erittäin hyvää koko kauden. Kuitenkin valtaosa liigassa taitaa vaan valitettavasti pelata sitä paljon aktiivisemmalla otteella.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
7 maalia omiin, onko tämä sitä RD:n robotti-kiekkoa? Asenne ja taistelu oli Lukolla hyvää, joka mies ärsytti, repi ja raastoi. Kiekollinen peli vaan on tuskaista, liike ei tahdo riittää ja omissa miehet hukkuvat. Toki tänään vastassa olikin taitavia seppiä. Sitkeästi Lukko roikkui pelissä mukana murhaavan ylivoiman ansiosta, tosin lopussa ei edes kassaria otettu pois, vaikka mahdollisuus siihen oli.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kuten tuossa yläpuolella sivusin, Lukon YV on ollut passiivisesti pelaavia alivoimia vastaan erittäin hyvää koko kauden. Kuitenkin valtaosa liigassa taitaa vaan valitettavasti pelata sitä paljon aktiivisemmalla otteella.

Tämä näkyi hyvin Lukon kolmannessa ylivoimassa, jossa Kärpät pelasi isommalla neliöllä. Lukko ei saanut rauhoitettua peliä ja parikin kertaa neliön keskellä ollut mies jäätyi täysin kiekon kanssa, vaikka tilaa olisi ollut todella paljon.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kiekollinen peli vaan on tuskaista, liike ei tahdo riittää ja omissa miehet hukkuvat.

Tässähän ne puutteet on sanottu hyvinkin selkeästi.

Yritin oikein katsella tuota aiemmin mainitsemaani sentteripeliä, mutta tv:n välityksellä sitä näkee aika huonosti. Sen vähän mitä näkyi, niin huonoa se oli.

Aika kaukana Lukko oli voitosta vaikka lähelle pääsikin. Eniten vituttaa nuo huonot yksittäiset ratkaisut, jotka tänäänkin maksoivat 3-4 maalia.

Ja kaiken kruunaa genemattin typerääkin typerämpi jäähy kun joutuu taklatuksi. Vitun mätisäkki sais kävellä takaisin, jos vaikka oppisi olemaan eikä kostaisi typerästi toisen puhdasta taklausta. Tosi järkevää toimintaa, kun on 55 minuuttia pelattu ja ollaan maali takana.
 

senilix

Jäsen
Omituista, että taas tänään, ja monta kertaa aikaisemmin tänä syksynä, sanotaan, että vastustajan rutiini oli niin kova, että Lukko ei riittänyt. Ja minä kun luulin, että näillä ikämieshankinnoilla sitä rutiinia juuri hankittiin....
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Peli oli mitä oli, mutta pakko todeta että aika hyvää ylivoimaa tänään. Jos ylivoima on ollut koko kauden kuraa niin tänään se oli häikäisevää. Ja se ei tosiaan ole niin vaikeaa kuin täällä palstalla yritetään siitä tehdä. Ei jätkät tänäänkään tehnyt mitään ihmeellistä ylivoimalla periaatteessa. Kiekko liikku perkeleen nopeesti pelaajalta toiselle ja pelaajat liikku ja tuloksena oli se, että vastustaja oli pihalla aika usein. Aika simppeliä. Siinä vaiheessa, kun jätkät liikkuu tarpeeks niin niitä löytyy vapaanakin ja on helpompi antaa niitä oivaltavia syöttöjä yms.

Aktiivista ylivoimaakin vastaan pystytään pelaamaan hyvää ylivoimaa, jos saadaan muutama hyvä syöttö omille, jolloin alivoimaneliö joutuu passivoitumaan.

Pakko muuten vielä kysyä, että milloin RD:n salainen ase Juhani Jasu iskee maalin? Onko sekin kevään game 7:ssä jatkoajalla? Kaikki pakitkin ovat jo tehneet maalin Honkaheimoa lukuunottamatta. Sipiläinen ja Riskaki pystynyt tekemään neloskentässä maaleja, joten miksi ei Juhani Jasu? Paikkojakin on tällä kaudella ollut.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tänään huomasi melko hyvin joukkueiden tasoeron. Kunpa Lukkokin pelaisi vielä joskus noin. Ja en yhtään ihmettele Kärppien 16 ottelun voittoputkea. Tuntuu että siellä äijät saa syötön kaverin lapaan hankalimmistakin paikoista. Ja sitten siellä on vielä noita ukkoja joilla on taitoa yksinkin pyörittää viittä Lukkolaista. Ja kyllä Rynnäs vei tänään niin Nielseniä kuin Zapolskiakin. Ei sille vain voi mitään.
 

The #77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, KeuPa HT, Tornado Luxembourg
Olipa hyvännäköistä peliä ensimmäinen erä. Ylivoimakin pyöri hyvin.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
3 pistettä olisi tänään ollut tarjottimella, niin heikko Jokerit oli. Ei Lukonkaan peli ihmeellistä ollut, mutta asennetta ja yritystä oli kiitettävästi. Lukko rynni maalille ja iski mustaa päätyyn. 2 erää oli selvästi Lukon hallintaa, lukuisilla ylivoimilla olisi peli pitänyt ratkaista. Hieman paremmalla kiekollisella pelillä ja maltilla olisi saatu mielestäni parempia maalipaikkoja aikaan, niin selvää hallinta oli 2 erän verran.

Plussat:
++++ Asenne ja taistelu.
++++ Karvaus.
++++ Maalin eteen mentiin raivolla.
+++. Vahalahti. Iski ratkaisumaalin ja oli alati vaarallinen.
++. Gagnon.Säesti hyvin Vahalahtea, tehoja tuli.
+. Koko joukkueen ilme.
+.Zapolski. Pääsi varsin helpolla. Maalille ei voinut mitään.

Miinukset:
- Honkaheimo vastaanotti 2 kovaa puhdasta taklauksta ja Nikko yhden, molemmat ottivat kipeää. Varsinkaan Nikko ei ollut ollenkaan valmis ottamaan taklausta vastaan, siitä miinusta. Tosin Nikko taisi lopullisesti hajota tuossa maalinedusta väännössä Väänästä vastaan. Mediakuutiolta tilanne ei näyttänyt ihmeelliseltä.
- Nurmen loukkaantuminen. Itse tilanne ei näyttänyt pahalta, ei ollut mielestäni jäähyn paikka. Nurmi oli vain yksinkertaisesti mielestäni täysin puhki. Laitan itse RD:lle iso miinuksen Nurmen peluuttamisesta, mies oli selvästi keskenkuntoinen ja todella väsynyt. Silloin loukkaantumisriski kasvaa huomattavasti.
-F.Riska. Hyvää rouhintaa, mutta filmasi pariin kertaan härskisti ja lopussa tuuletteli Vahalahden maalia Karalahden naaman edessä. Tuollainen ei omasta mielestä kuuluu ammattilaisurheiluun. Kukin toki tyylillään.
-Generous. Tyhmä kostojäähy, kun kävi pelikatkolla tuuppaamassa A.Tyrväisen nurin.

Edit. Jos tosiaan Väänänen keihästi Nikko säkeille, niin todella raukkamainen teko. En tuota itse huomannut.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
-F.Riska. Hyvää rouhintaa, mutta filmasi pariin kertaan härskisti ja lopussa tuuletteli Vahalahden maalia Karalahden naaman edessä. Tuollainen ei omasta mielestä kuuluu ammattilaisurheiluun. Kukin toki tyylillään.

Tuossa tilanteessa homma osui ja upposi täydellisesti. Olen muuten kyllä täysin samaa mieltä kanssasi, mutta tuota aloitusta edeltänyt show Karalahden toimesta palkittiin erittäin hyvin Riskan kuiteilla.

Edit. Jos tosiaan Väänänen keihästi Nikko säkeille, niin todella raukkamainen teko. En tuota itse huomannut.

Näytti ainakin, että Väänäsen maila olisi ollut Nikon jalkojen välissä ja tuosta sitten napakka nosto haaraväliin. Jos tosiaan näin ja tulkitsin oikein, toivoisin ehdottomasti videon lähettämistä jatkokäsittelyyn. Mikäli olen väärässä, olen erittäin mielelläni väärässä.
 

Soilworker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Preds
- Nurmen loukkaantuminen. Itse tilanne ei näyttänyt pahalta, ei ollut mielestäni jäähyn paikka. Nurmi oli vain yksinkertaisesti mielestäni täysin puhki. Laitan itse RD:lle iso miinuksen Nurmen peluuttamisesta, mies oli selvästi keskenkuntoinen ja todella väsynyt. Silloin loukkaantumisriski kasvaa huomattavasti.

Edit. Jos tosiaan Väänänen keihästi Nikko säkeille, niin todella raukkamainen teko. En tuota itse huomannut.

Tuo Nurmen loukkaaminen oli vain ajan kysymys. Jokerit hakkasi armotta kaikkea liikkuvaa poikittaisella, jolloin ei ole yhtän ihme että vastaavaa tapahtuu. Ja aika lailla kaikki siellä väsyneitä olivat, ja kun dumarit tuota narrien sikailua salleivat niin kyllä mielummin hieman väsynyttä Nurmea jäälle, joka kuitenkin voi sitä osumaa tarpeen tullen antaa takaisin. Ihan ansaittu jäähy se oli, sääli että tuon sikailun lopettamiseen tarvittiin loukkaantuminen.

En kanssa tuota keihästämistä nähnyt, mutta viereisellä paikalla kyllä kuulin vastaavaa meuhkausta mailasta muniin, joten kyllä se varmaan paikkansa pitää.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Iso-Britannia vs Norja
  • 4.35
  • 4.45
  • 1.61
Ruotsi vs Ranska
  • 1.03
  • 16.00
  • 24.00
Kazakstan vs Puola
  • 1.72
  • 5.10
  • 3.35
Suomi vs Tanska
  • 1.21
  • 7.50
  • 12.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös