Tämä ei nyt ehkä ole ihan oikea ketju, mutta laitan nyt ajatukseni tänne:
Jos katsotaan pelaajien laukauksia
Pelaajatilastot | Laukaisut | Runkosarja 2020-2021 | Tilastot | Liiga , omiin silmiini näyttää siltä, että niiden, joilla tilastollisesti uppoaa, laukovat nyt liian harvoin. Toki määrä ei aina korvaa laatua, mutta voisin hyvinkin kuvitella, että sieltä voisi nykyjengistäkin löytyä helpotusta ajoittain sakkaavaan maalintekoon, kunhan nyt ei vain lähdetä roiskimaan ilman järjen hiventä. Listaan alle tilastojen mukaan n. 7,5 laukaisu%:n ja sen ylittävien pelaajien keskimääräiset laukaisumäärät/peli:
- Lundell: 5,54
- Lyytinen: 5,22
- Borgström: 3,50
- Tallberg: 2,65
- Jääskä: 2,15
- Väänänen: 1,45
- Karjalainen: 1,48
- Leskinen: 3,53
- Sallinen: 3,58
Kyllä noista mun mielestä löytyy potentiaalia nostaa laukaisumääriä ihan jengin sisälläkin. Toki esim. Miro Karjalainen on vetänyt 40:sta vedostaan 15 blokkiin ja 19 ohi maalin, että hän voisi ehkä sihtiään harjoitella vielä vähän lisää ennen kuin lähtee kovasti paljon hakemaan lisävetoja. Näin yksinkertaistaen ajateltuna, joko ne maalipaikat tulee nyt väärille pelaajille tai sitten nämä listatut kaiffarit säästelevät jostain syystä vetojaan. Asiat eivät tietenkään ole mustavalkoisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kyllä mä lähtisin siitä, että ehkä Karjalaista lukuunottamatta kaikki tuossa listassa olevat voisivat laukoa huomattavasti nykyistä rohkeammin. Asettaisinkin tavoitteeksi, että jokainen ampuu vähintään 5 kertaa kohti maalia pelissä seuraavat 5-10 peliä ja sitten katsotaan, miten kävi. Koska ilman niitä laukauksia ei kyllä maalejakaan tule. Eilen Tallberg laukoi 5 kertaa ja sieltähän tuli kaksi maaliakin, Sallinen taas vähän päinvastaisesti laukoi 8 kertaa, nolla maalia. Mutta yrittää pitää, mutta vaihtoehtoa ei oikein ole.
Tuossa listassa on pelaajia, joiden pitäisi yksinkertaisesti suoraviivaistaa peliään ja mennä sinne lähelle maalia ja laukoa, kun paikka tulee eikä jäädä hinkkaamaan ja hakemaan seuraavaa. Leskistä lukuunottamatta kaikki ovat kuitenkin vahvoja vääntäjiä. Olen myös melko varma, että tästä asiasta on valmennuskin sanonut.